Old Games download, Abandonware

 
Staré hry :: DJ OldGames
Vaporum
Vaporum

Old games :: Staré hry na stiahnutie, Abandonware, Retro, Časopisy

Iron Cross
Iron Cross

Pravda je, že by si tento žáner zaslúžil i absolútne samostatnú prednášku, čo do budúcnosti nevylučujem, pretože tento typ hier je môjmu srdcu asi najbližší. Zároveň by som rád dodal, že táto časť naschvál ignoruje konzolové RPG, ktoré majú tiež svoj vlastný „vývojový strom“, na ktorého počiatku sú hry ako Zelda, Dragon Quest (1986) a Final Fantasy (1987). Tieto hry tvoria solídne základy – sú inšpiráciou - všetkých budúcich konzolových RPG hier.
 

Podobne ako v prípade hry Adventure, i tu hrá svoju úlohu Gary Gygax, resp. jeho výtvor Dungeons & Dragons (1974). Vo všeobecnosti sa dá počítačová RPG charakterizovať ako hra, ktorá má svoje korene v „papierových“ role-playing hrách ako boli už spomínané Dungeons & Dragons, požičiava si z nich väčšinu terminológie, scenárov a herných mechanizmov. Hráč v nich kontroluje jednu alebo viac postáv v družine dobrodruhov a plní jednu alebo viac úloh (quest). Podobne ako „papierový“ predobraz i počítačové RPG obsahuje pokročilé rozprávanie príbehu, vývoj hráčovej postavy, ako aj možnosť znovu hrania a plného ponorenia sa do herného sveta. Elektronické médium odstraňuje potrebu „game mastera“ (pána hry, pána jaskyne atď.) a zvyšuje dynamiku bojov. Často je systém súbojov uprednostňovaný na úkor príbehového rozprávania – avšak toto záleží čisto na zámere tvorcov, či vyspelosti celého herného systému.

Gary Gygax
Gary Gygax (1938-2008) a Dungeons & Dragons

Sálové počítače

Jedným z prvých RPG typu dungeon (dungeon crawl) bola hra zvaná pedit5, napísaná v roku 1974 pre systém PLATO. V hre sa hráč ujíma a vedie postavu, ktorá sa túla po jedno úrovňovom podzemí (dungeone), zbiera poklady a zabíja monštrá. Keď prišlo na stret s príšerou, hráč mohol použiť jedno z kúziel. Ako to na univerzitných (a podobných, nejakou inštitúciou vlastnených) počítačoch bolo zvykom, hra bola neskôr odhalená a vymazaná. Z toho vychádza i ono „maskovanie“ hry za dôležito vyzerajúci názov, ktorý na prvý pohľad neprezrádza o aký program sa jedná. Avšak programátori sú vynaliezaví druh, a tak na základe pôvodnej práce „pedit5“ vznikol orthanc a neskôr i vylepšený orthanc1. Všetko to bol, ale len začiatok. Popularita týchto hier neskôr vyústila v tvorbu podobných hier, vrátane neskoršieho dnd.

 

Popularita D&D je sama o sebe jedným veľkým zázrakom a prekvapením, preto sa niet čomu čudovať, že už niekde medzi rokmi 1975/76 vzniká neoficiálna adaptácia pravidiel D&D pod jednoduchým názvom „Dungeon“.

 

Napriek tomu, že sa hra pôvodne zobrazovala v čisto textovom režime, stala sa i prvou hrou, ktorá využívala zobrazovanie zorného poľa postavy. Hra využívala jednoduchú grafiku, kde zobrazovala jednotlivé „podzemia“ (dungeony) z pohľadu zhora, avšak hráč videl vždy len časť mapy, tej kam jeho postava dohliadla. To umožňovalo zobraziť rôzne druhy schopností ako „infravidenie“ elfov, či trpaslíkov, efekty svetla a temnoty a podobne. Takýto pokrok bol možný najmä preto, lebo mnohé univerzity, resp. počítačové terminály univerzít prešli na CRT obrazovky.

 

dnd (systém PLATO, 1975) bola hra, ktorá implementovala základné princípy papierového Dungeons & Dragons (odtiaľ názov dnd) do elektronickej podoby. dnd bol tretím dungeonom stvorený pre tento systém (prvý bol spomínaný pedit5, druhý m199h). Hráč si vytvoril postavu a vydal sa do multi-úrovňového podzemia „Whisenwood Dungeon“ za hľadaním pokladov a slávneho „Orbu“.

dnd
dnd (PLATO)

Väčšina neskorších hier na tomto systéme (avatar,  oubliette, baradur,  moria,  dndworld,  bnd, a sorcery) vychádzala z dnd a navzájom sa ovplyvňovala. To znamená, že ďalšie revízie pridávali ďalšie podzemia a výzvy. Špecifické príšery strážiace špecifické poklady. Tým sa tieto hry stávali väčšie a komplexnejšie, než hry stojace na samom počiatku existencie „žánru“. Avšak, čo bolo možné robiť na univerzitných počítačoch sa postupne stávalo prístupné i na tzv. domácich počítačoch, kde vývoj žánru ďalej pokračoval.

 

Domáce počítače

Ak sa pozrieme na vývoj žánru, ďalšou hrou, ktorá výrazne ovplyvnila vývoj počítačových RPG je hra „Rogue“. Hru vytvorili Michael Toy and Glenn Wichman okolo roku 1980 (na PC DOS vyšla hra v roku 1983), bola obľúbená na Unixových systémoch, za čo čiastočne mohol i procedurálne generovaný herný obsah. Rouge spopularizoval preliezanie kobiek (dungeon crawling) ako herný systém a zároveň tak dal podnet na nasledovanie a vytvoril sub-žáner známy ako „roguelike“ hry. Inšpiroval hry ako Hack (jeho verziu NetHack), rovnako ako je vlastne priamym predchodcom hier ako Diablo. Svojim spôsobom je grafickou reinkarnáciou tohto druhu hier i menej známa hra od DreamForge Dungeon Hack (1993).

rogue
Rogue, PC DOS (1983)

Ako to už býva v podobných hrách, i tu musel hráč vliezť do nezmapovaného podzemia, nájsť „Amulet of Yendor“ a s ním sa vrátiť späť na povrch. Avšak kým nenašiel Amulet nebolo možné sa vracať v úrovniach späť. Čím hlbšie hráč postúpil, tým viac a ťažších príšer sa mu postavilo do cesty. Hra bola priamo ovplyvnená textovou adventúrov Colossal Cave Adventure ako i Dungeons & Dragons, z ktorých pochádzalo množstvo príšer. Wichman neskôr dodal, že príšery postupne menili, aby sa vyhli „problémom“ s tvorcami Dungeons & Dragons. Ovládanie hry bolo však bližšie práve hre Adventure a teda interakcia s prostredím prebiehala pomocou špecifických povelov, resp. skratiek slov. Na istý čas to bude i štandard v ovládaní počítačových RPG.

 

Medzi dve z najstarších počítačových RPG patria hry Temple of Apshai a Akalabeth: World of Doom, predchodca Ultimy. Niektoré z prvých počítačových RPG boli založené na ich „sálových“ predobrazoch (Telengard alebo Sword of Fargoal), zatiaľ čo iné boli založené na priamych adaptáciách D&D dobrodružstiev (najpopulárnejšie a najúspešnejšie z nich Ultima Wizardry). Po vizuálnej stránke boli jednoduché, ale už v tomto štádiu obsahovali väčšinu kľúčových prvkov, ktoré sa neskôr stali špecifikom cRPG ako žánru.

Patrí sem napríklad pohľad na herný svet, ktorý bol buď z perspektívy prvej osoby alebo pohľad z vtáčej perspektívy, čiže sa na herný svet pozeralo, takpovediac, z vrchu. Na druhej strane, niektoré hry využívali oba tieto prístupy – Akalabeth (1980) využíval na zobrazovanie podzemí (teda dungeonov) pohľad z prvej osoby a pri cestovaní na povrchu pohľad z vtáčej perspektívy.
Wizardry (1981), ďalšia hra z ranného obdobia, zase priniesla ťahové súboje, ktoré boli ovládané pomocou špeciálneho menu. Tunnels of Doom (1982) zase priniesol taktické súboje, ktoré boli riešené na špeciálnej obrazovke. A samozrejme Dungeons of Daggorath (1982), kde boj prebiehal v reálnom čase na hlavnej mape (obrazovke) dungeonu.

akalabeth
Akalabeth, Apple II - Balrog

 

Rozhodne medzi najdôležitejšie hry prvej polovice 80-tych rokov patrili série Ultima Wizardry, na tie netreba zabúdať. Obe priniesli svojský štýl a spôsob nahliadania na herný svet, ktorý neskôr kopírovalo mnoho ďalších hier. Wizardry síce nepatrí k prvým RPG, ktoré prišli s z náhľadom na svet z prvej osoby, rovnako nevynašli krokový systém pohybu , avšak patrí medzi kľúčové v oblasti počítačov. Kľúčovou pre túto hru boli skriptované stretnutia, ktoré sa spúšťali v momente keď hráč vstúpil na určité políčko. Niektoré boli obyčajnými súbojmi (tie prebiehali na ťahy, ako sme si už povedali), iné predstavovali stretnutia z postavami, spúšťali rozhovory, či to mohli byť pasce. Z niektorými špeciálnymi zariadeniami sa dalo manipulovať pomocou menu, rovnako sa NPC postavy mohli pýtať otázky, či zaútočiť. Môžeme povedať, že z príkladu Wizardry čerpali série ako Bard’s Tale, Might & Magic, či čiastočne i tzv. „Gold Box“ séria hier od spoločnosti SSI.

 

Ultima, na druhej strane (a do série počítame aj spomínanú hru Akalabeth, ktorá tiež býva prezývaná ako Ultima 0), spopularizovala cestovanie (a dobrodružstvá) na „povrchu sveta“. Kým väčšina dobových RPG hier ponúkala kobky a zapadnuté ruiny, v sérii Ultima hráč mohol cestovať po svete a dungeony boli špeciálnymi miestami v jeho rôznych kútoch. Tiež nesmieme zabudnúť na prvé krôčiky pri tvorení miest a dediniek, kde žili ľudia, s ktorými mohol hráč komunikovať. Komunikácia väčšinou prebiehala na úrovni kľúčových slov, ktoré hráč zadával. Pri rozhovoroch potom niektoré postavy odhalili ďalšie možné témy, na ktoré sa mohol hráč opýtať ďalších postáv. Ďalším rozdielom medzi Ultimou a spomínanou sériou Wizardry, bol väčší dôraz na príbeh, ktorý bol viac spätý z herným systémom. Prvé Ultimy sa môžu z dnešného pohľadu zdať primitívne, avšak stali sa základom pre ďalšie pokračovania. Okrem toho, Ultima nádherne ilustruje „dospievanie“ jej tvorcu, nárast skúseností s médiom až do kulminačného bodu, ktorým je rozhodne Ultima VII

 

V tento moment preskočíme trochu časovú os a skočíme až do druhej polovice 80.-tych rokov. V roku 1987 totiž na trh prichádza hra, ktorá výrazným spôsobom ovplyvní niekoľkých následníkov tohto typu hier. Spoločnosť FTL stvorila pre Atari ST hru Dungeon Master. Výraznou novinkou bola priama interakcia s prostredím, kedy hráč manipuluje vecami priamo na obrazovke. Dungeon Master patril k tým hrám, ktoré uprednostňovali súboje v reálnom čase, i napriek tomu, že hráč ovládal skupinu dobrodruhov. Okrem zaujímavého prístupu k zlepšovaniu vlastností, ktoré sa nezvyšovali postupovaním do jednotlivých úrovní, ale ich používaním, hra spopularizovala i celobrazovkový mód z vlastných očí. Nehovoriac o zaujímavom spôsobe mágie, kedy sa jednotlivé kúzla skladali z rún. Ako to pri úspešných konceptoch býva zvykom, nasledoval rad viac, či menej, úspešných klonov čerpajúcich zo štýlu Dungeon Mastera, stačí spomenúť len niektoré ako: Bloodwych (1989), Captive (1990), Eye of the Beholder (1991), Black Crypt (1992), Lands of Lore (1993) a celý rad ďalších hier. Za ďalší evolučný krok tohto typu hier potom môžeme považovať hru Ultima Underworld, ale o nej si niečo povieme až za chvíľu.

Dungeon Master
Dungeon Master, PC DOS - Screamers

 

Blížiac sa ku koncu desaťročia, nemali by sme zabúdať ani na spoločnosť SSI, resp. jej „Gold Box“ sériu. Názov „Gold box séria“ patrí hrám na rovnakom engine, ktorý získali vďaka farbe svojich krabíc. Prvou hrou v tejto „sérii“ bola Pool of Radiance (1988). Je dobré si pripomenúť, že spoločnosť SSI neprišla s Pool of Radiance len tak z čistého a jasného ničoho. Už predtým mala mnohé skúsenosti s tvorením a vydávaním nielen strategických hier, ale i vlastných RPG titulov. Pool of Radiance tak bol výsledkom toho najlepšieho z SSI hier ako Questron (1984), či Wizard's Crown (1985), z ktorého si požičiava ťahové „top-down“ prevedenie súbojov. Či inšpirácie v sérii Bard’s Tale. Víťazstvom bola istotne i oficiálna licencia Advanced Dungeons&Dragons a jej kvalitná implementácia do podoby počítačovej hry. K tomu všetkému treba ešte prirátať i detailný svet Forgotten Realms, na ktorý sa hráč díval z pohľadu vlastných očí. Pool of Radiance rozhodne nepatrí medzi jednoduché hry a začiatočník v žánri sa na nej môže veľmi rýchlo spáliť. Na čom majú svoj podiel i výborné ťahové súboje, odohrávajúce sa v rámci vlastnej obrazovky v akomsi pseudoizometrickom zobrazení. Niektoré súboje mohli hráčom zabrať niekedy i viac ako pol hodinu.

 

Úspech Pool of Radiance bol obrovský a samozrejme nasledoval celý rad vlastných hier SSI na rovnakom engine. Ten časom doznal menších zmien, hlavne v prístupnosti a lepšom ovládaní, avšak základná hrateľnosť týchto hier ostávala rovnaká. Mimochodom, ak si niekto myslí, že romance medzi postavami sú vynálezom neskorých dôb BioWare, tak by mal svoju pozornosť obrátiť na hru Treasures of the Savage Frontier (1992). Priniesla niekoľko zaujímavých vlastností, ktoré ovplyvňovali hru. Medzi nimi nechýbali zmeny počasia, ktoré ovplyvňovali pohyb postáv, či už spomínaný – celkom prepracovaný – romantický systém.

Treasures of the Savage Frontier
Treasures of the Savage Frontier, PC DOS

 

Piliere boli postavené, ďalší vývoj žánru môžeme badať hlavne v oblasti technológií, či zlepšovania rozprávania príbehov a práce s nimi. K pokroku technológií môžeme pokojne počítať aj dvojdielnu sériu Ultima Underworld (1992), ktorá ďalej posunula systém prezentovaný hrou Dungeon Master. A zároveň ovplyvnila ďalších svojich nasledovníkov. Plne 3D zobrazenie podzemia (o čosi pokročilejšie a skôr ako legendárna FPS Doom) poskytlo nový zážitok pre hráčov RPG a rovnako rozšírilo i možnosti stavby podzemí. Nehovoriac o priamejšom ovládaní súbojov, kedy je spôsob útoku určovaný pozíciou kurzora myši a jeho sila dĺžkou stlačeného tlačidla. K dobru treba pripočítať i veľmi kvalitne prevedený systém automapy, do ktorého si hráči mohli robiť vlastné poznámky. Znamenalo to síce koniec vlastnoručne kreslených máp na štvorčekový papier, avšak sprehľadnilo a sprístupnilo tak hru. Napokon nemuseli by sme zabudnúť ani na zobrazenie množstva života a many, ktorá bola vyobrazená vo forme dvoch fľaštičiek s modrou a červenou tekutinou. Ultima Underworld sa tak istotne stala inšpiráciou mnohých nasledovníkov, z ktorých najúspešnejšia (a do dnešných dní živá) je séria The Elder Scrolls.

Ultima Underworld
Ultima Underworld, PC DOS

Myslím, že nikto nebude protestovať, keď prehlásim, že svoj vrchol si žáner zažil na prelome storočí. Koniec storočia a jeho začiatok priniesli, možno, to najlepšie čo sa dnes v tomto žánri môže objaviť. Ale i napriek tomu, všetky tieto hry vďačia za svoju formu hrám, ktoré prišli pred nimi. V tomto relatívne krátkom úseku som sa snažil vypichnúť tie najkľúčovejšie, avšak uvedomujem si, že mnohé hry tu chýbajú. Iste, nespomenul som napríklad Wasteland (1988), ktorá má tiež významné miesto v histórii žánru. Rovnako som vynechal kontroverzné Diablo (1998). Avšak v jeho prípade aspoň poznamenám, že bolo na konci storočia kľúčovým v prebudovávaní a chápaní žánru.

 

Bibliografia:

Dungeonsand Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic - Brad King, John Borland

TheVideo Game Explosion – ed. Mark J.P. Wolf
Počítačové hry: Historie a současnost I. – František Fuka
CharacterDevelopment and Storytelling for Games - Lee Sheldon

TheCrowther and Woods 'Colossal Cave Adventure' game
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html

TheComplete History of Ultima, part I

http://www.totalpcgaming.com/features/the-complete-history-of-ultima-part-1/

ChasingD&D: A History of RPGs - Lara Crigger

http://www.1up.com/features/chasing-history-rpgs?pager.offset=0

 

Séria článkov "Hry, ktoré definovali žáner"
  1. FPS (first person shooter)
  2. cRPG (computer/console Role-playing Game)

 

Aktuálne články  
Wizardry 2: Denník hráča - Richmond
 autor: dj 03.07.2017   
Uběhl rok od dohrání prvního dílu a ve spalujícím vedru začínajícího léta se nerozvážně pouštím do pokračování série Wizardry. Musím se přiznat, že ta roční přestávka byla dostatečná k nabrání motivace, sil a odhodlání čelit výzvám nepřátelského světa. Nástrahy, které na mě čekají, asi nemají obdobu v jiných dobrodružných hrách. Jen považte, že zde není možné vytvořit si hrdinu! Vaši šampioni musí být importováni z uložené pozice po dohrání prvního dílu.Vlastně nenapsal jsem to úplně přesně. Je možné si nového hrdinu vytvořit, ale musí to být v prvním díle a pak jej importovat po dohrání do druhého dílu. Vskutku kolosální designerské rozhodnutí, které by zejména v dnešní době mělo pravděpodobně výrazný komerčních úspěch! Ale odložme sarkasmus, protože Knight of Diamonds bude vyžadovat seriózní přístup a jistě i celého člověka.
Spirit of Adventure: Deník hráča - Klohan
 autor: dj 25.10.2016   
O takzvaných nultých dílech nebo spíše předchůdcích slavných herních sérií jsem toho moc nevěděl. O to větší překvapení bylo zjištění, že takového předchůdce má i slavná trilogie Realms of Arkania . A protože mám rád všechno pěkně od začátku, v tomto případě doslova od nuly, tak musí svět Arkanie ještě počkat. Snad nebude čekat mnohem déle, než předpokládám…
Herní Archeolog - Blog
 autor: dj 22.03.2017   
Máte rádi blog cRPG Addicta? Pokud ano, možná by vás mohl zaujmout můj nový blog, ve kterém jsem se rozhodl jít podobnou cestou jako on. Zatímco on se snaží dohrát a zdokumentovat všechny existující cRPG, já se rozhodl zasvětit svůj čas všem původně československým a později českým a slovenským hrám a to bez ohledu na žánr. A to chronologicky, tedy od té nejstarší sehnatelné, což znamená někdy od roku 1984. Každou hru chci dohrát a věnovat ji samostatný článek s hodnocením...

Pravdepodobne len málo ľudí tuší, že online casino hry sa dajú v dnešnej dobe považovať za skutočné „oldies but goodies“, pretože ich počiatky siahajú do dôb, kedy na Slovensku bol internet rozšírený len minimálne a dokonca ani na západe nebol počítač až tak bežnou súčasťou každej domácnosti. Históriu online gamblingu začala písať firma Microgaming v roku 1994, kedy spustila svoje prvé online casino a spustila dovtedy nevídanú revolúciu v online hraní. Viac si o tejto spoločnosti môžete prečítať na slovenskom kasínovom portáli. Od momentu, kedy Microgaming spustilo svoje prvé online casíno ubehlo veľa rokov a Microgaming ako aj iné spoločnosti sa vždy snažili držať krok s dobou a vytvárať čo najmodernejšie a technicky stále náročnejšie hry – medzi najnovší produkt v online kasínovom segmente pravdepodobne patria live casino hry, ktoré pomocou live vysielania ukazajú ako prebieha celá hra. Tieto všetky pokroky sú určite zaujímavé, no nič nedokáže prekonať zážitok z hrania online rulety vo Windows 95 a vo farebnej palete obsahujúcej 256 farieb.

Najnovšie pridané hry:
Oddworld: Abe's Oddysee
85% / 88% ( pridaná: 12.08.2017 )  
[ Download Abe's Oddysee Demo (zip) ]
1997, Oddworld Inhabitants Inc.   [ Action ]
Abe's Oddysee je originálna 2D plošinovka od Oddworld Inhabitants, v ktorej hráč ovláda Mudokona menom Abe. Abe je spolu s ďalšími príslušníkmi svojej rasy otrokom v továrni produkujúcej mäsové výrobky RuptureFarms na čele ktorej stojí Glukkon Mullock, ktorý má osud Mudokonov na svedomí a plánuje ich nakoniec naporcovať do svojich produktov. Abe sa tomu bude snažiť v plošinkových úrovniach s množstvom (aj nepovinných) puzzlov zabrániť a cestou čo najviac Mudokonov oslobodiť. Hlavná postava ako taká nemá žiadnu zbraň a tak musí Abe na ničenie protivníkov (ak to už inak nejde) využívať originálne prvky ako telepatické ovládanie Sligov, vrhanie predmetov na výbušniny a podobne. Okrem klasických plošinovkových prvkov tu nechýba tu ani tiché plíženie, jednoduchá komunikácia s NPC postavami, alebo jazda na osedlanom Elumovi...
King's Bounty
70% / 82% ( pridaná: 02.05.2017 )  
[ Download King's Bounty for PC DOS, Package v2.07 (exe) ]
1990, New World Computing, Inc.   [ Strategy ]
King's Bounty je stratégia s ťahovými súbojmi vo fantasy prostredí, ktorú vytvoril John Van Caneghem so svojou firmou New World Computing v roku 1990 pre Apple II, Amigu a DOS. Hra je známa ako predchodca série Heroes of Might and Magic. Hráč ovláda jediného hrdinu, pričom na začiatku má na výber medzi Rytierom, Barbarom, Paladinom a Kúzelníčkou. Súboje priebiehajú ťahovo na ploche 5x6 štvorcov a hrdina sa môže do boja zapojiť iba kúzlením. Hlavnou úlohou je nájsť žezlo "Sceptre of Order" pre kráľa Maxima, a to poskladaním mapy rozdelenej na 25 častí v časovom limite 200-900 dní podľa obtiažnosti...
Zurk's Learning Safari
65% / 60% ( pridaná: 11.04.2017 )  
[ Download Zurk's Learning Safari for PC DOS, Package v2.07 (exe) ]
1993, Soleil Software, Inc.   [ Logic ]
Zurk's Learning Safari je hra od vývojárov Soleil Software, určená deťom predškolského veku, tématicky zasadená do Afrického parku Serengeti. Obsahuje viacero rôznych aktivít pre deti zhruba vo veku 3-7 rokov. Nájdete tu 5 odlišných puzzlov na precvičovanie skladania a rozlišovania tvarov; príbehovú hru s mladým levíčaťom v hlavnej úlohe, s ktorým sa musíte dostať späť k mame; hru na schovávačku `Hide and Seek`, kde sa snažíte hľadať/ukrývať rôzne zvieratá pozorovaním ich správania; minihry na spoznávanie zvierat podľa písmen...
Wizard's Crown
65% / 75% ( pridaná: 03.02.2017 )  
[ Download Wizard's Crown for PC DOS, Package v2.07 (exe) ]
1985, Strategic Simulations, Inc. (SSI)   [ RPG ]
Wizard's Crown je RPG vytvorené priamo firmou SSI a vyznačuje sa predovšetkým detailne spracovaným taktickým súbojovým systémom v pohľade zhora. Neskôr tento systém zjednodušili a založili na ňom úspešnú sériu GoldBox hier podľa pravidiel AD&D. Ťahové súboje predstavujú nosnú zložku hry a obsahujú krásne detaily, ako napríklad blokovanie štítom iba spredu a zľava (nie zozadu, ani zprava), sekera má šancu štít rozseknúť, oštep má dosah dve políčka a pod. Cieľom hráča je zachrániť magickú korunu z rúk kúzelníka Tarmona, a oslobodiť tak krajinu Arghan spod jeho vplyvu. V roku 1987 vyšlo pokračovanie s názvom The Eternal Dagger, avšak pre DOS už portované nebolo...
Trolls
65% / 66% ( pridaná: 22.11.2016 )  
[ Download Trolls for PC DOS, Package v2.07 (exe) ]
1992, Flair Software Ltd.   [ Action ]
Trolls je klasická 2D akčná plošinovka so scrollingom do všetkých strán v štýle Super Maria, založená na popularite malých plastových figúriek farebno-vlasých trollov, ktoré boli obľúbeným predajným artiklom všetkých stánkarov začiatkom 90-tych rokov. Hráč sa v hre ujme presne takéhoto vlasatého Trolla s ktorým musí v ôsmych úrovniach zachrániť vždy určitý (minimálny) počet malých, detských verzií trollov. Úrovne, rovnako ako nepriatelia sú veľmi rozmanité a originálne. Hra vo svojej dobe excelovala predovšetkým na Amigách svojou skvelou grafikou ale aj hrateľnosťou...
Deus Ex
90% / 95% ( pridaná: 04.10.2016 )  
[ Download Deus Ex GOTY Edition @ GOG.com ]
2000, Ion Storm Inc.   [ 3D-Action / FPS ]
Deus Ex je hra kombinujúca jedinečným spôsobom RPG, first person akciu, prvky stealth, adventúry a simulácie, umožňujúca hráčovi plniť hlavné a vedľajšie ciele misií množstvom rôznych spôsobov v závislosti na schopnostiach hlavnej postavy JC Dentona, ktoré ovplyvňujú predovšetkých použité Augmentácie a Skilly. Príbeh sa odohráva v cyberpunkovom dystopickom svete roku 2052, kde J.C. Denton začína ako jeden z tajných agentov protiteroristickej organizácie UNATCO so základňou pod sochou slobody v New Yorku. Ako jeden z prvých je vybavený nadľudskými schopnosťami pomocou najmodernejších nano-augmentácií a postupne rozplieta zložitú sieť konšpirácií vlády, nadnárodných korporácií vedúcu do rôznych častí sveta k organizáciám ako Hong-Kongské Triády, Majestic 12, alebo Ilumináti...
Inherit the Earth: Quest for the Orb
76% / 76% ( pridaná: 19.05.2016 )  
[ Download Inherit the Earth @ GOG.com (buy) ]
1994, Dreamer's Guild, The   [ Adventure ]
Inherit the Earth: Quest for the Orb je klasická 2D kreslená, point-and-click adventúra v štýle LucasArts, vydaná pre počítače PC a Amiga, pričom v CD-ROM verzii obsahovala kompletný dabing. Tématicky je mixom sci-fi a rozprávkového fantasy. Odohráva sa na Zemi v ďalekej budúcnosti, kedy ľudia planétu opustili (odleteli do vesmíru), ale ešte predtým naučili všetky zvieratá rozumne myslieť, čítať, písať a dokonca chodiť vzpriamene. Hlavnou postavou je Rift z klanu líšok a jeho úlohou je nájsť vzácny ukradnutý artefakt - vešteckú guľu predpovedajúcu príchod dažďov, pričom asistovať mu budú člen klanu divokých prasiat a jeleňov...
Najnovšie prílohy: (20)
Počítačové Hry - Monkey Island II, Kniha [cz] (pdf) | 12.10.2017
 Monkey Island 2: LeChuck's Revenge
Download Vaporum @ GOG.com (buy) | 10.10.2017
 Vaporum
MiniReview C64, by Gary [en] | 20.09.2017
 Prince of Persia
Maps: Campaign Episode III - Protoss (png) | 21.08.2017
 StarCraft
Maps: Campaign Episode II - Zerg (png) | 21.08.2017
 StarCraft
Maps: Campaign Episode I - Terran (png) | 20.08.2017
 StarCraft
Viceo, Campaign Episode 1 - Terran | 18.08.2017
 StarCraft
Download StarCraft and Broodwar for Free | 18.08.2017
 StarCraft
Download StarCraft Demo (exe) | 18.08.2017
 StarCraft
Manual (pdf) | 18.08.2017
 StarCraft
Covers, Windows - UK Release | 18.08.2017
 StarCraft
Level Maps - SNES (png) | 17.08.2017
 Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
Level Maps - Sega Genesis (png) | 17.08.2017
 Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
Level Maps - PC DOS (png) | 15.08.2017
 Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
Video, PC Windows - Gameplay | 12.08.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee
Download Abe's Oddysee @ GOG.com (buy) | 12.08.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee
Download Abe's Oddysee Demo (zip) | 12.08.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee
Manual (pdf) | 12.08.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee
Covers, PC Windows | 30.07.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee
Level Maps (png) | 25.07.2017
 Prehistorik 2
Najnovšie originálky v zbierkach: (20)
halo123 | 08.10.2017
 Tomb Raider (1996)
halo123 | 08.10.2017
 Megarace 2 (1996)
halo123 | 16.09.2017
 The Hive (1996)
halo123 | 27.08.2017
 Battle Zone (1998)
halo123 | 10.07.2017
 Giants Citizen Kabuto (2000)
halo123 | 16.06.2017
 Liath (1999)
halo123 | 15.06.2017
 Shadowmaster (1997)
halo123 | 15.06.2017
 Messiah (2000)
halo123 | 15.06.2017
 Gunman Chronicles (2000)
halo123 | 15.06.2017
 G-Nome (1997)
halo123 | 14.06.2017
 Slave Zero (1999)
halo123 | 14.06.2017
 Alone in the Dark 2 (1993)
halo123 | 14.06.2017
 The Wheel of Time (1999)
halo123 | 14.06.2017
 Tonic Trouble (1999)
halo123 | 14.06.2017
 The Longest Journey CZ (2000)

Najnovšie komentáre: (10)  
o dohrání samostatné MM5 a pak hned MM 10 se cítím opět uhranut a příjemně pohlcen MM světem a tak mi to nedalo a rozhodl jsem se přeci jen znovu dojet MM4 spojenou tentokráte s MM5 do World of Xeen. Prostě si tu Darkside po měsíci zopáknu znovu s tí...
cyberreality | 04.10.2017, 15:44
 D-Fend Reloaded
ale ale, stale funguje ...
Cestina na verzi GOG je tady https://prekladyher.eu/preklady/legend-of-kyrandia-2-ruka-osudu.375/ Mimochodem na chvilku jsem prestal hrat a mezi tim jsem ztratil listek kde jsem mel zapsanou melodii svetlusek, ted ji potrebuji u piratskeho baru a ne...
Petr Levák | 07.09.2017, 20:26
 Brány Skeldalu
Zdroj na Sourceforge je z Visual Studio, to je podle mě právě ta konverze do Windows.
Miro Jezik | 07.09.2017, 10:12
 Brány Skeldalu
Nemal by niekto prvotnú DOSovú verziu hry? Alebo neviete, ako ju skompilovať zo sourcu na https://sourceforge.net/p/skeldal/ ? Dôvod č.1: Je to fakt dobrá hra a nostalgia, ktorú chcem po miléniu zažiť znovu Dôvod č.2: Windowsová verzia sa dá na 4K ...
https://google.com great post [URL=https://google.com]good[/URL] Good
Náhodou asi neexistuje finta, jak z dohraného Darkside se dostat až po následném spojení s World of Xeen do Clouds, že? Kdysi hodně dávno jsem dojel samostatně čtverku, včera jsem dojel samostatně pětku a chtěl bych to spojit a dokončit jako World. A...
Hru sa mi po niekoľkých týždňoch pohodového hrania (cca 1 hodina denne)podarilo konečne dokončiť bez návodu. Hra je skutočným umeleckým dielom a oceňujem hlavne fakt, že sa hráč v inak fiktívnom príbehu dozvie mnoho zo skutočnej histórie Templárov. Č...
Nemate niekto "special team disk " ( pre Amigu ) pre Ishar3? Alebo Siegfried-team ( tento bol pre PC /AtariST ) disk ? Vraj to bol specialny dodatok ku Isharu 3, ktory sa daval iba ku velmi malemu mnozstvu originalok. Iba FDD, na CD to nebolo.
Les | 13.07.2017, 14:18
 Ishar 2: Messengers of Doom
Prave som sa poucil, ze existoval este nejaky specialny manual, Ishar 2 - A rough guide to Kendoria. Nema to niekto prosim?
Najnovšie príspevky v diskusii: (10)  
DJ | 15.10.2017, 10:03
 Gold Box séria (SSI)
Gold Box, Ovladanie | Urcite ti doporucim hned prvy diel Pool of Radiance. A pokial to planujes hrat s tym softom - zrejme GBC (Gold Box Companion) od J.Hirvonena, smelo do toho, akurat ze to funguje len s PC verziou. Ja som s jeho softom (ASE) hral posledne Eye of the Be...
Richmond | 15.10.2017, 08:04
 Gold Box séria (SSI)
| Za sebe musim rict, ze keyboard only ovladani mi dokonce svym zpusobem vyhovovalo (stejne jako v prvnich dilech Might and Magic). Jakmile zacne pouzivat clovek prvni znak z prikazu, pak to jde samo. A v soubojich si treba pouziti mysi az tolik nedove...
Tomas Dzamko | 14.10.2017, 20:12
 Gold Box séria (SSI)
| No nikdy som sa k tymto hram nedostal a prave to ovladanie ma odradilo. Ale skor ma odradilo ako o tom ludia hovorili, ze tam chyba myska atd. Inak hry kazdy chvalil a nedavno som sa k nim dostal v knihe od Matta Bartona a ten to tam hodne vyzdvihuje...
MickTheMage | 14.10.2017, 13:35
 Gold Box séria (SSI)
Gold box | Imho zalezi nakolko to chces autenticke. Ja som dohral ako povodny Pool of Radiance (teda prvu hru v goldbox serii), tak par dalsich. Pool of Radiance je prvy a ma uz dneska svoje problemy, hlavne na fronte ovladania a uzivatelskej privetivosti. Ak s...
Finished | Vaporum pokorene, mozem povedat ze ide o velmi dobry dungeon-crawler a smelo ho radim takmer na uroven prveho Grimrocku ;-) Ak si najdem chvilku mozno napisem aj dlhsi komentar. Zaverecny bossfight spravne tuhy a narocny. Gratulujem vyvojarom z Fatb...
Richmond | 13.10.2017, 18:58
 Gold Box séria (SSI)
| Dohrál jsem sice jen 2 goldbox hry, ale i přesto zkusím odpovědět (ostatní se určitě přidají). 1) pomocný soft jsem nepoužil, protože jsem o něm ani nevěděl :) Ale jak jsem viděl ukázky z něj, tak já bych si ho určitě do hry nedal. Vizuálně mi přiše...
Tomas Dzamko | 13.10.2017, 12:18
 Gold Box séria (SSI)
| Nazdar gejmeri, Mozno sa mi podari najst si trochu casu na zahratie niecoho stareho a silne premyslam nad goldbox hrami. Nehral som ani jednu, je tu dost pozitivnych ohlasov na to tak ma to celkom laka. Je pravda ze ma odradza trochu archaicky int...
Vaporum | Autori píšu,že budú. http://www.vaporum-game.com/
Vaporum | Na GOGu pisu tiez len english. Ako ziadna tragedia, ale bolo by to fajn, hrat po dlhej dobe nieco v slovencine.
Vaporum | Po véééééééééééééééľmi dlhej dobe hra, ktorú som si kúpil priamo zo Steamu (tzn. no Kinguin). Ale hlúpo som to rozohral na Hard (kill that Isair troll bitch) a teda fakt záhul, malý DMG/veľa HP enemákov.. a to som stále len na prvom poschodí.

Najnovšie pridané časopisy a coverdisky: (10/301)
? | 23.08.2017
 Score 42 [148]
? | 05.03.2017
 Level 31 [120]
CGW Museum | 11.02.2017
 Computer Gaming World 4.5 [48]
CGW Museum | 10.02.2017
 Computer Gaming World 4.4 [48]
CGW Museum | 09.02.2017
 Computer Gaming World 4.3 [48]
CGW Museum | 09.02.2017
 Computer Gaming World 4.2 [52]
CGW Museum | 07.02.2017
 Computer Gaming World 4.1 [52]
CGW Museum | 06.02.2017
 Computer Gaming World 3.6 [56]
CGW Museum | 06.02.2017
 Computer Gaming World 3.5 [55]
CGW Museum | 04.02.2017
 Computer Gaming World 3.4 [55]
Najnovšie pridané diskmagy: (10/76)
Marek Olejník | 13.08.2017
 PC Engine 2-95 [29]
Marek Olejník | 22.06.2017
 PC Engine 11-12/94 [28]
DJ | 12.05.2016
 PC Engine 10-94 [33]
DJ | 26.03.2016
 PC Engine 9-94 [34]
MiNH0 | 22.07.2015
 PC Engine 1-95 [56]
DJ | 16.07.2015
 PC Engine 8-94 [29]
DJ | 02.03.2015
 Pařeniště 30 [34]
DJ | 13.06.2014
 Pařeniště 29 [52]
DJ | 24.11.2013
 Guru 12 [60]
DJ | 23.11.2013
 Guru 11 [57]

Komentáre k obrázkom / stránkam časopisov: (10)
Ravenloft: Strahd's Possession | A dobře dělá, určitě má další ještě v batohu :D...
Ravenloft: Strahd's Possession | Ovšem tohle je luxusní obrázek! :) Autor patrně se připravuje na konec světa!...
Zoli | 13.03.2017, 00:09
 Poster: Dungeon Keeper
Level 31 | plagat som skenoval ja :)...
Zoli | 26.05.2016, 13:55
 reklama - Vision (DoomMania)
Score 10 | plagat + zadne strany v kvalite sken: https://webshare.cz/#/file/3dE54x2sV3 autor skenu: Štěpán Sekeráč...
Konvice | 10.01.2016, 16:29
 Amiga, Title
Whale's Voyage 2 | Vypadá to úžasně, tak tahle hra mě bohužel minula. :D...
DJ | 03.09.2015, 15:04
 DOS, Character Editor
Whale's Voyage 2 | Pamatas si dobre, verzia co si mi poslal je v nemcine, toto je uz z anglickej (neoficialny preklad), ktoru som vyhrabal ...
MickTheMage | 02.09.2015, 18:02
 DOS, Character Editor
Whale's Voyage 2 | Mno, a teraz priznam sa som z toho jelen na druhu :) Ja si fakt pamatam, ze to co som hral bolo v nemcine a anglickej ve...
Maros S | 17.07.2015, 23:30
 Behind Jaggy Lines, Návod
BiT 02/94 | Velka sranda ze sa to dostalo do tlacenej verzie casopisu :-D Ale osobne som to nezaznamenal a mal som to na C64 normal...
DJ | 11.07.2015, 11:45
 Behind Jaggy Lines, Návod
BiT 02/94 | Mas pravdu, evidentne ide o pracovnu verziu ktora sa u nas "dostala do obehu", dal som ten nazov do poznamky.....
Sova | 09.07.2015, 11:41
 Command & Conquer: Red Alert
Excalibur 58 | Pozeral som si tu tak par hier a najma recenzie v tomto casopise. Podla mna po odchode vip ludi do skore kvalitativne ve...
Najnovšie obrázky pridané užívateľmi: (11)
dj | 14.10.2017, 13:52
 Vaporum
Outro
dj | 14.10.2017, 13:51
 Vaporum
Boss
dj | 14.10.2017, 13:51
 Vaporum
Boss
dj | 14.10.2017, 13:51
 Vaporum
Battle
dj | 14.10.2017, 13:51
 Vaporum
Laser Beam and Mirrors Puzzle
dj | 14.10.2017, 13:50
 Vaporum
Ventilation Chamber
dj | 14.10.2017, 13:50
 Vaporum
Throwing puzzle
dj | 14.10.2017, 13:49
 Vaporum
Barrier
dj | 14.10.2017, 13:49
 Vaporum
Marcus Rike's Office
dj | 14.10.2017, 13:49
 Vaporum
Friendly Golem
dj | 14.10.2017, 13:49
 Vaporum
Sophia's Lair


Divinity: Original Sin 2
Vaporum
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Oddworld: Abe's Oddysee, 12.08.2017
King's Bounty, 02.05.2017
Zurk's Learning Safari, 11.04.2017
Wizard's Crown, 03.02.2017
Trolls, 22.11.2016
Deus Ex, 04.10.2016
Inherit the Earth: Quest for the Orb, 19.05.2016
Tunnels & Trolls: Crusaders of Khazan, 14.04.2016
Abadía del Crimen Extensum, La, 02.04.2016
R-Type, 13.02.2016
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 najnovšie galérie
 Vaporum [31], 10.10.2017
 King's Bounty: The Legend [0], 11.09.2017
 StarCraft [32], 18.08.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee [12], 30.07.2017
 King's Bounty [19], 26.06.2017
 DOSBox [5], 14.06.2017
[ viac ]
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1144
 Prílohy :: 8036
 Komentáre :: 7127
[ viac ]
Copyright © 2017 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | DOSBox | Albion | Dune 2000 | Road Rash | Monkey Island | Doom | Bomberman | Daggerfall | Wizardry | Dangerous Dave