Zahrajte si svoje staré hry online priamo v prehliadači alebo mobile...
Old games :: Staré hry na stiahnutie, Abandonware, Retro, Časopisy
Pravda je, že by si tento žáner zaslúžil i absolútne samostatnú prednášku, čo do budúcnosti nevylučujem, pretože tento typ hier je môjmu srdcu asi najbližší. Zároveň by som rád dodal, že táto časť naschvál ignoruje konzolové RPG, ktoré majú tiež svoj vlastný „vývojový strom“, na ktorého počiatku sú hry ako Zelda, Dragon Quest (1986) a Final Fantasy (1987). Tieto hry tvoria solídne základy – sú inšpiráciou - všetkých budúcich konzolových RPG hier. Podobne ako v prípade hry Adventure, i tu hrá svoju úlohu Gary Gygax, resp. jeho výtvor Dungeons & Dragons (1974). Vo všeobecnosti sa dá počítačová RPG charakterizovať ako hra, ktorá má svoje korene v „papierových“ role-playing hrách ako boli už spomínané Dungeons & Dragons, požičiava si z nich väčšinu terminológie, scenárov a herných mechanizmov. Hráč v nich kontroluje jednu alebo viac postáv v družine dobrodruhov a plní jednu alebo viac úloh (quest). Podobne ako „papierový“ predobraz i počítačové RPG obsahuje pokročilé rozprávanie príbehu, vývoj hráčovej postavy, ako aj možnosť znovu hrania a plného ponorenia sa do herného sveta. Elektronické médium odstraňuje potrebu „game mastera“ (pána hry, pána jaskyne atď.) a zvyšuje dynamiku bojov. Často je systém súbojov uprednostňovaný na úkor príbehového rozprávania – avšak toto záleží čisto na zámere tvorcov, či vyspelosti celého herného systému.
Sálové počítačeJedným z prvých RPG typu dungeon (dungeon crawl) bola hra zvaná pedit5, napísaná v roku 1974 pre systém PLATO. V hre sa hráč ujíma a vedie postavu, ktorá sa túla po jedno úrovňovom podzemí (dungeone), zbiera poklady a zabíja monštrá. Keď prišlo na stret s príšerou, hráč mohol použiť jedno z kúziel. Ako to na univerzitných (a podobných, nejakou inštitúciou vlastnených) počítačoch bolo zvykom, hra bola neskôr odhalená a vymazaná. Z toho vychádza i ono „maskovanie“ hry za dôležito vyzerajúci názov, ktorý na prvý pohľad neprezrádza o aký program sa jedná. Avšak programátori sú vynaliezaví druh, a tak na základe pôvodnej práce „pedit5“ vznikol orthanc a neskôr i vylepšený orthanc1. Všetko to bol, ale len začiatok. Popularita týchto hier neskôr vyústila v tvorbu podobných hier, vrátane neskoršieho dnd.
Popularita D&D je sama o sebe jedným veľkým zázrakom a prekvapením, preto sa niet čomu čudovať, že už niekde medzi rokmi 1975/76 vzniká neoficiálna adaptácia pravidiel D&D pod jednoduchým názvom „Dungeon“.
Napriek tomu, že sa hra pôvodne zobrazovala v čisto textovom režime, stala sa i prvou hrou, ktorá využívala zobrazovanie zorného poľa postavy. Hra využívala jednoduchú grafiku, kde zobrazovala jednotlivé „podzemia“ (dungeony) z pohľadu zhora, avšak hráč videl vždy len časť mapy, tej kam jeho postava dohliadla. To umožňovalo zobraziť rôzne druhy schopností ako „infravidenie“ elfov, či trpaslíkov, efekty svetla a temnoty a podobne. Takýto pokrok bol možný najmä preto, lebo mnohé univerzity, resp. počítačové terminály univerzít prešli na CRT obrazovky.
dnd (systém PLATO, 1975) bola hra, ktorá implementovala základné princípy papierového Dungeons & Dragons (odtiaľ názov dnd) do elektronickej podoby. dnd bol tretím dungeonom stvorený pre tento systém (prvý bol spomínaný pedit5, druhý m199h). Hráč si vytvoril postavu a vydal sa do multi-úrovňového podzemia „Whisenwood Dungeon“ za hľadaním pokladov a slávneho „Orbu“. Väčšina neskorších hier na tomto systéme (avatar, oubliette, baradur, moria, dndworld, bnd, a sorcery) vychádzala z dnd a navzájom sa ovplyvňovala. To znamená, že ďalšie revízie pridávali ďalšie podzemia a výzvy. Špecifické príšery strážiace špecifické poklady. Tým sa tieto hry stávali väčšie a komplexnejšie, než hry stojace na samom počiatku existencie „žánru“. Avšak, čo bolo možné robiť na univerzitných počítačoch sa postupne stávalo prístupné i na tzv. domácich počítačoch, kde vývoj žánru ďalej pokračoval.
Domáce počítačeAk sa pozrieme na vývoj žánru, ďalšou hrou, ktorá výrazne ovplyvnila vývoj počítačových RPG je hra „Rogue“. Hru vytvorili Michael Toy and Glenn Wichman okolo roku 1980 (na PC DOS vyšla hra v roku 1983), bola obľúbená na Unixových systémoch, za čo čiastočne mohol i procedurálne generovaný herný obsah. Rouge spopularizoval preliezanie kobiek (dungeon crawling) ako herný systém a zároveň tak dal podnet na nasledovanie a vytvoril sub-žáner známy ako „roguelike“ hry. Inšpiroval hry ako Hack (jeho verziu NetHack), rovnako ako je vlastne priamym predchodcom hier ako Diablo. Svojim spôsobom je grafickou reinkarnáciou tohto druhu hier i menej známa hra od DreamForge Dungeon Hack (1993). Ako to už býva v podobných hrách, i tu musel hráč vliezť do nezmapovaného podzemia, nájsť „Amulet of Yendor“ a s ním sa vrátiť späť na povrch. Avšak kým nenašiel Amulet nebolo možné sa vracať v úrovniach späť. Čím hlbšie hráč postúpil, tým viac a ťažších príšer sa mu postavilo do cesty. Hra bola priamo ovplyvnená textovou adventúrov Colossal Cave Adventure ako i Dungeons & Dragons, z ktorých pochádzalo množstvo príšer. Wichman neskôr dodal, že príšery postupne menili, aby sa vyhli „problémom“ s tvorcami Dungeons & Dragons. Ovládanie hry bolo však bližšie práve hre Adventure a teda interakcia s prostredím prebiehala pomocou špecifických povelov, resp. skratiek slov. Na istý čas to bude i štandard v ovládaní počítačových RPG.
Medzi dve z najstarších počítačových RPG patria hry Temple of Apshai a Akalabeth: World of Doom, predchodca Ultimy. Niektoré z prvých počítačových RPG boli založené na ich „sálových“ predobrazoch (Telengard alebo Sword of Fargoal), zatiaľ čo iné boli založené na priamych adaptáciách D&D dobrodružstiev (najpopulárnejšie a najúspešnejšie z nich Ultima a Wizardry). Po vizuálnej stránke boli jednoduché, ale už v tomto štádiu obsahovali väčšinu kľúčových prvkov, ktoré sa neskôr stali špecifikom cRPG ako žánru.
Patrí sem napríklad pohľad na herný svet, ktorý bol buď z perspektívy prvej osoby alebo pohľad z vtáčej perspektívy, čiže sa na herný svet pozeralo, takpovediac, z vrchu. Na druhej strane, niektoré hry využívali oba tieto prístupy – Akalabeth (1980) využíval na zobrazovanie podzemí (teda dungeonov) pohľad z prvej osoby a pri cestovaní na povrchu pohľad z vtáčej perspektívy.
Rozhodne medzi najdôležitejšie hry prvej polovice 80-tych rokov patrili série Ultima a Wizardry, na tie netreba zabúdať. Obe priniesli svojský štýl a spôsob nahliadania na herný svet, ktorý neskôr kopírovalo mnoho ďalších hier. Wizardry síce nepatrí k prvým RPG, ktoré prišli s z náhľadom na svet z prvej osoby, rovnako nevynašli krokový systém pohybu , avšak patrí medzi kľúčové v oblasti počítačov. Kľúčovou pre túto hru boli skriptované stretnutia, ktoré sa spúšťali v momente keď hráč vstúpil na určité políčko. Niektoré boli obyčajnými súbojmi (tie prebiehali na ťahy, ako sme si už povedali), iné predstavovali stretnutia z postavami, spúšťali rozhovory, či to mohli byť pasce. Z niektorými špeciálnymi zariadeniami sa dalo manipulovať pomocou menu, rovnako sa NPC postavy mohli pýtať otázky, či zaútočiť. Môžeme povedať, že z príkladu Wizardry čerpali série ako Bard’s Tale, Might & Magic, či čiastočne i tzv. „Gold Box“ séria hier od spoločnosti SSI.
Ultima, na druhej strane (a do série počítame aj spomínanú hru Akalabeth, ktorá tiež býva prezývaná ako Ultima 0), spopularizovala cestovanie (a dobrodružstvá) na „povrchu sveta“. Kým väčšina dobových RPG hier ponúkala kobky a zapadnuté ruiny, v sérii Ultima hráč mohol cestovať po svete a dungeony boli špeciálnymi miestami v jeho rôznych kútoch. Tiež nesmieme zabudnúť na prvé krôčiky pri tvorení miest a dediniek, kde žili ľudia, s ktorými mohol hráč komunikovať. Komunikácia väčšinou prebiehala na úrovni kľúčových slov, ktoré hráč zadával. Pri rozhovoroch potom niektoré postavy odhalili ďalšie možné témy, na ktoré sa mohol hráč opýtať ďalších postáv. Ďalším rozdielom medzi Ultimou a spomínanou sériou Wizardry, bol väčší dôraz na príbeh, ktorý bol viac spätý z herným systémom. Prvé Ultimy sa môžu z dnešného pohľadu zdať primitívne, avšak stali sa základom pre ďalšie pokračovania. Okrem toho, Ultima nádherne ilustruje „dospievanie“ jej tvorcu, nárast skúseností s médiom až do kulminačného bodu, ktorým je rozhodne Ultima VII.
V tento moment preskočíme trochu časovú os a skočíme až do druhej polovice 80.-tych rokov. V roku 1987 totiž na trh prichádza hra, ktorá výrazným spôsobom ovplyvní niekoľkých následníkov tohto typu hier. Spoločnosť FTL stvorila pre Atari ST hru Dungeon Master. Výraznou novinkou bola priama interakcia s prostredím, kedy hráč manipuluje vecami priamo na obrazovke. Dungeon Master patril k tým hrám, ktoré uprednostňovali súboje v reálnom čase, i napriek tomu, že hráč ovládal skupinu dobrodruhov. Okrem zaujímavého prístupu k zlepšovaniu vlastností, ktoré sa nezvyšovali postupovaním do jednotlivých úrovní, ale ich používaním, hra spopularizovala i celobrazovkový mód z vlastných očí. Nehovoriac o zaujímavom spôsobe mágie, kedy sa jednotlivé kúzla skladali z rún. Ako to pri úspešných konceptoch býva zvykom, nasledoval rad viac, či menej, úspešných klonov čerpajúcich zo štýlu Dungeon Mastera, stačí spomenúť len niektoré ako: Bloodwych (1989), Captive (1990), Eye of the Beholder (1991), Black Crypt (1992), Lands of Lore (1993) a celý rad ďalších hier. Za ďalší evolučný krok tohto typu hier potom môžeme považovať hru Ultima Underworld, ale o nej si niečo povieme až za chvíľu.
Blížiac sa ku koncu desaťročia, nemali by sme zabúdať ani na spoločnosť SSI, resp. jej „Gold Box“ sériu. Názov „Gold box séria“ patrí hrám na rovnakom engine, ktorý získali vďaka farbe svojich krabíc. Prvou hrou v tejto „sérii“ bola Pool of Radiance (1988). Je dobré si pripomenúť, že spoločnosť SSI neprišla s Pool of Radiance len tak z čistého a jasného ničoho. Už predtým mala mnohé skúsenosti s tvorením a vydávaním nielen strategických hier, ale i vlastných RPG titulov. Pool of Radiance tak bol výsledkom toho najlepšieho z SSI hier ako Questron (1984), či Wizard's Crown (1985), z ktorého si požičiava ťahové „top-down“ prevedenie súbojov. Či inšpirácie v sérii Bard’s Tale. Víťazstvom bola istotne i oficiálna licencia Advanced Dungeons&Dragons a jej kvalitná implementácia do podoby počítačovej hry. K tomu všetkému treba ešte prirátať i detailný svet Forgotten Realms, na ktorý sa hráč díval z pohľadu vlastných očí. Pool of Radiance rozhodne nepatrí medzi jednoduché hry a začiatočník v žánri sa na nej môže veľmi rýchlo spáliť. Na čom majú svoj podiel i výborné ťahové súboje, odohrávajúce sa v rámci vlastnej obrazovky v akomsi pseudoizometrickom zobrazení. Niektoré súboje mohli hráčom zabrať niekedy i viac ako pol hodinu.
Úspech Pool of Radiance bol obrovský a samozrejme nasledoval celý rad vlastných hier SSI na rovnakom engine. Ten časom doznal menších zmien, hlavne v prístupnosti a lepšom ovládaní, avšak základná hrateľnosť týchto hier ostávala rovnaká. Mimochodom, ak si niekto myslí, že romance medzi postavami sú vynálezom neskorých dôb BioWare, tak by mal svoju pozornosť obrátiť na hru Treasures of the Savage Frontier (1992). Priniesla niekoľko zaujímavých vlastností, ktoré ovplyvňovali hru. Medzi nimi nechýbali zmeny počasia, ktoré ovplyvňovali pohyb postáv, či už spomínaný – celkom prepracovaný – romantický systém.
Piliere boli postavené, ďalší vývoj žánru môžeme badať hlavne v oblasti technológií, či zlepšovania rozprávania príbehov a práce s nimi. K pokroku technológií môžeme pokojne počítať aj dvojdielnu sériu Ultima Underworld (1992), ktorá ďalej posunula systém prezentovaný hrou Dungeon Master. A zároveň ovplyvnila ďalších svojich nasledovníkov. Plne 3D zobrazenie podzemia (o čosi pokročilejšie a skôr ako legendárna FPS Doom) poskytlo nový zážitok pre hráčov RPG a rovnako rozšírilo i možnosti stavby podzemí. Nehovoriac o priamejšom ovládaní súbojov, kedy je spôsob útoku určovaný pozíciou kurzora myši a jeho sila dĺžkou stlačeného tlačidla. K dobru treba pripočítať i veľmi kvalitne prevedený systém automapy, do ktorého si hráči mohli robiť vlastné poznámky. Znamenalo to síce koniec vlastnoručne kreslených máp na štvorčekový papier, avšak sprehľadnilo a sprístupnilo tak hru. Napokon nemuseli by sme zabudnúť ani na zobrazenie množstva života a many, ktorá bola vyobrazená vo forme dvoch fľaštičiek s modrou a červenou tekutinou. Ultima Underworld sa tak istotne stala inšpiráciou mnohých nasledovníkov, z ktorých najúspešnejšia (a do dnešných dní živá) je séria The Elder Scrolls. Myslím, že nikto nebude protestovať, keď prehlásim, že svoj vrchol si žáner zažil na prelome storočí. Koniec storočia a jeho začiatok priniesli, možno, to najlepšie čo sa dnes v tomto žánri môže objaviť. Ale i napriek tomu, všetky tieto hry vďačia za svoju formu hrám, ktoré prišli pred nimi. V tomto relatívne krátkom úseku som sa snažil vypichnúť tie najkľúčovejšie, avšak uvedomujem si, že mnohé hry tu chýbajú. Iste, nespomenul som napríklad Wasteland (1988), ktorá má tiež významné miesto v histórii žánru. Rovnako som vynechal kontroverzné Diablo (1998). Avšak v jeho prípade aspoň poznamenám, že bolo na konci storočia kľúčovým v prebudovávaní a chápaní žánru.
Bibliografia:Dungeonsand Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic - Brad King, John Borland
TheVideo Game Explosion – ed. Mark J.P. Wolf
TheCrowther and Woods 'Colossal Cave Adventure' game TheComplete History of Ultima, part I http://www.totalpcgaming.com/features/the-complete-history-of-ultima-part-1/ ChasingD&D: A History of RPGs - Lara Crigger http://www.1up.com/features/chasing-history-rpgs?pager.offset=0
Séria článkov "Hry, ktoré definovali žáner"
autor: dj 08.03.2022
Youtube kanál - archiv starých her, kde naleznete Longplaye her s buď již profesionální češtinou/slovenštinou, nebo fanoušky přidanou. Na začátku her naleznete vždy krátkou slovní recenzi, a poté se už můžete jen ponořit do vod nostalgie a užívat si průchod hrou bez mluveného komentáře :) (textový komentář lze vypnout nebo zapnout u samotného videa)...
autor: dj 02.08.2021
Prokletí Eridenu - klasické akčné RPG typu dungeon-crawler s pohybom po štvorcoch a súbojmi v reálnom čase od českých vývojárov z Napalm Soft. Hráč ovláda jednu postavu, pričom na začiatku má možnosť vybrať si z deviatich dostupných a každá má tri základné atribúty - silu, manu, zdravie. Podobne ako v Dungeon Masterovi, aj tu je nutné strarať sa o hlad a smäd svojho zverenca. Príbeh sa odohráva v ruinách tajomného, zakliateho mesta Eriden, v ktorého podzemných kobkách musí hlavný hrdina zničiť štyri kúzelné zrkadlá...
autor: dj 08.10.2020
Muž nespokojený s lidstvem a jeho chováním na Zemi přemýšlí na procházce lesem o lepším světě, když jeho pozornost upoutá zvláštní medailon ležící na podivné mýtině obrostlé duby. Medailon zvedne, ten se rozzáří a na mýtině se objeví nějaký portál. Muž do něj vstupuje a rázem se ocitá ve zcela jiném světě. Jeho zjevení překvapí místního obyvatele, kácejícího stromy a ten se v tomto šoku zraní sekyrou. Překvapivě si však zranění zhojí nějakou nadpřirozenou silou, představí se jako Shamino a jme se vyslýchat cizince, jak se zde objevil a odkud pochází. Když mu muž odvětí, že je z Cambridge z Britských ostrovů, pojmenuje jej místní muž Britishem...
Najnovšie pridané hry:
1997, Core Design Ltd. [ 3D-Action / FPS ]
Tomb Raider 2 je 3D akčná adventúra z roku 1997, ktorú vyvinula spoločnosť Core Design a vydala spoločnosť Eidos Interactive. Prvýkrát bola vydaná pre Windows a PlayStation. Je to druhý diel úspešnej série Tomb Raider a sleduje archeologičku a dobrodružku Laru Croft, pri jej pátraní po magickej dýke Xian v konkurencii talianskej mafie. Hlavná ženská protagonistka prechádza úrovňami rozdelenými do viacerých oblastí a komplexov miestností, pričom bojuje s nepriateľmi a rieši hádanky, aby mohla napredovať. Niektoré oblasti najnovšie umožňujú alebo vyžadujú aj používanie vozidiel. Nasledujúci rok vyšiel rozširujúci datadisk s podtitulom The Golden Mask, ktorý obsahoval nové úrovne zamerané na Larinu výpravu za zlatou maskou na Aljaške...
1982, Williams Entertainment Inc. [ Action ]
Joust je akčná hra vyvinutá spoločnosťou Williams Electronics a vydaná v roku 1982 pre arkádové automaty. Hoci hra Joust nebola prvou kooperatívnou videohrou pre dvoch hráčov, jej úspech a vybrúsené prevedenie tento koncept spopularizovali. Hráči preberajú úlohu rytierov vyzbrojených kopijami a posadených na veľkých vtákoch (pštros pre hráča 1, bocian pre hráča 2), ktorí musia lietať po obrazovke a porážať nepriateľských rytierov. Hru môžu hrať až dvaja hráči súčasne. Ovládanie pre každého hráča pozostáva z joysticku a tlačidla. Obrazovka obsahuje niekoľko plošiniek, pričom ľavý a pravý okraj sú navzájom prepojené. Každé stlačenie tlačidla rozkmitá krídla jazdca; na základe rýchlosti jeho stlačenia môže rytier stúpať alebo klesať požadovanou rýchlosťou alebo sa vznášať vo vzduchu...
1994, Maelstrom Software, Future Visionary [ 3D-Action / FPS ]
The Fortress of Dr. Radiaki je strieľačka z pohľadu prvej osoby vyvinutá spoločnosťami Maelstrom Software a Future Visionary. Bola vydaná v roku 1994 pre MS DOS spoločnosťou Merit Studios. Hra využíva 2,5D grafický engine, podobný tomu, ktorý bol použitý v hre Wolfenstein 3D. Zápletka hry spočíva v tom, že šialený vedec menom Dr. Radiaki sa chystá zničiť svet, ak sa na jeho účet nevloží suma 1 miliardy dolárov. Hráč ovláda špeciálneho agenta menom Mack Banner, ktorého úlohou je zabiť Dr. Radiakiho. Cieľom hry je nájsť východ z každej úrovne, aby ste mohli postúpiť do ďalšej, pričom každá úroveň je zamorená nepriateľmi, ktorí útočia na hráča, vrátane strážcov, zmutovaných príšer a robotov atď...
1986, Bally Midway Mfg Co. [ Action ]
Rampage je arkádová hra od spoločnosti Bally Midway z roku 1986. Hráči ovládajú trojicu gigantických monštier, ktoré sa snažia prežiť proti nájazdom vojenských síl. Každé kolo je ukončené, keď je určité mesto úplne premenené na trosky. Spoločnosť Warner Bros. v súčasnosti vlastní všetky práva na túto hru prostredníctvom kúpy spoločnosti Midway Games a inšpiruje sa filmami o príšerách. V hre hráči ovládajú trojicu príšer: George, Lizzie a Ralph, ide vpodstate o ľudí, ktorí sa v dôsledku rôznych experimentálnych nešťastí zmenili na príšery. Cieľom je ničiť mestá a bojovať proti vojenským silám a zároveň si zachovať zdravie. Hra sa odohráva počas 128 dní v mestách po celej Severnej Amerike, pričom každý cyklus sa opakuje päťkrát...
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
1997, Blizzard Entertainment Inc. [ Logic ]
Lost Vikings 2 je akčná puzzle hra z roku 1997 vyvinutá spoločnosťou Blizzard (SNES) / Beam Software a publikovaná firmou Interplay. Ide o priame pokračovanie hry The Lost Vikings, obsahuje pôvodné tri postavy plus dve nové hrateľné postavy: vlkolaka Fanga a draka Scorcha. Hranie zostáva do značnej miery rovnaké, hoci všetky tri postavy Vikingov majú nové alebo upravené schopnosti. Vydania pre MS-DOS, Microsoft Windows, PlayStation a Saturn obsahujú predrenderovanú 3D grafiku, hudbu na CD a dabing postáv. Verzia pre SNES od Blizzard Entertainment pokračovala v používaní pixel-artového grafického štýlu, ktorý sme videli v pôvodnej hre...
1987, Sphere, Inc. [ Simulation ]
Falcon je simulátor bovej stíhačky F-16 Fighting Falcon, vydaná v roku 1987 pre platformy MS DOS a Macintosh. Hra bola vytvorená firmou Sphere, Inc. / Spectrum HoloByte a stala sa jednou z prvých leteckých vojenských simulácií, ktoré sa stali populárnymi u hráčov po celom svete. V hre hráč ovláda jednu z viacerých letiek, vrátane F-16 Fighting Falcon, a snaží sa plniť rôzne úlohy v rámci vojenských operácií. Hra obsahuje realistickú fyziku letu, ktorá sa môže javiť ťažká pre nových hráčov, ale zároveň poskytuje autentický zážitok z lietania. Falcon bola vydávaná s manuálom na niekoľko stoviek strán, ktorý obsahoval detailné informácie o lietadle, zbrane a taktikách, ktoré sa dajú v hre použiť. Hráči sa museli naučiť plánovať lety, koordinovať útoky a zvládať rôzne situácie, aby mohli úspešne splniť úlohy...
1987, Konami Industry Co. Ltd. [ Action ]
Metal Gear je zhora videná akčná adventúra, vytvorená a vydaná firmou Konami v roku 1987 pre počítače MSX2 v Japponsku a časti Európy. Ide o hru ktorá spopularizovala žáner stealth a zároveň prvá ktorej autorom je Hideo Kojima. Hráč ovláda agenta špeciálnej jednotky FOXHOUND menom Solid Snake, ktorý sa vydáva na samostatnú infiltračnú misiu do opevneného štátu Outer Heaven, aby zničil Metal Gear, dvojnohý kráčajúci tank schopný odpaľovať jadrové strely odkiaľkoľvek na svete a jeho úlohou je tiež zachrániť niekoľkých kolegov agentov, ktorých zajal nepriateľ. Neskôr bol vydaný aj port hry pre Famicom už bez autorskej účasti Kojimu, ktorý sa neskôr dočkal vydania na medzinárodných trhoch pre NES v priebehu nasledujúcich dvoch rokov...
Najnovšie prílohy: (20)
Manual (pdf) [cz] | 05.03.2024 HusitaCovers, PlayStation | 25.02.2024 Tomb Raider IICovers, SNES | 23.02.2024 Sid Meier's CivilizationTomb Raider II (1997) - Playthrough | 23.02.2024 Tomb Raider IIManual (pdf) | 23.02.2024 Tomb Raider IITomb Raider 2 - Demo 2: Venice | 23.02.2024 Tomb Raider IITomb Raider 2 - Demo 1: Great Wall | 23.02.2024 Tomb Raider IIDownload Tomb Raider 1+2+3 @ GOG.com (buy) | 23.02.2024 Tomb Raider IICovers, PC Windows | 22.02.2024 Tomb Raider IIJoust - Arcade (1982 Williams) | 27.11.2023 JoustManual, NES (pdf) | 27.11.2023 JoustCovers, NES | 24.11.2023 JoustCovers, Atari 2600 | 24.11.2023 JoustCovers, PC DOS | 24.11.2023 JoustDownload Joust for PC DOS (zip) | 24.11.2023 JoustManual, Arcade (pdf) | 24.11.2023 JoustPríbeh [sk] | 08.11.2023 Wizardry 2: The Knight of DiamondsDiscworld - Longplay s českými titulky | 19.10.2023 DiscworldAnother world - Hráczské archívy - Longplay | 19.10.2023 Another World (Out of this World)The Fortress of Dr. Radiaki CD (DOSBox) | 01.10.2023 Fortress of Dr. Radiaki, TheNajnovšie originálky v zbierkach: (20)
Vejce | 12.04.2024 Magix music maker (1999)Vejce | 12.04.2024 Screamer 2 (1996)Vejce | 12.04.2024 The Humans (1992)Vejce | 12.04.2024 Oddworld: Abe's Oddysee (1997)Vejce | 12.04.2024 Super Skidmarks (1995)kloki38 | 12.04.2024 Strife: Quest for the Sigil (1996)halo123 | 28.03.2024 Last Rites (1997)halo123 | 28.03.2024 Command & Conquer: Red Alert (1996)halo123 | 28.03.2024 Time Gate: Knight's Chase (1995)halo123 | 28.03.2024 I Have No Mouth and I Must Scream (1995)halo123 | 28.03.2024 System Shock (1994)halo123 | 28.03.2024 Woodruff and The Schnibble of Azimuth (1994)Ringo | 25.03.2024 The Summoning (1992)kloki38 | 03.03.2024 Wizardry 4: The Return of Werdna (1987)F2 v engine F4.. taky zajímavý. Project Arroyo - https://www.youtube.com/watch?v=NZALCWjZADw
Hele.. F2 jako 3D FPS? Není to nějkaá sranda jenom? Edit: zapomněl jsem vložit link :D https://jonasz-o.itch.io/fallout2remake3d . Jsou tam i obrázky. Na YT je i nějaké video ze hry - https://www.youtube.com/watch?v=8dKn0aZwqIY
Daniel Zima | 13.03.2024, 15:05 AmbermoonDokončil jsem českou lokalizaci Ambermoon.net
https://www.labros.cz/preklady/ambermoon-cestina
Ringo | 10.03.2024, 20:27 Nobunaga's Ambition: Lord of Darkness@HAMS: Vyšlo to na několika japonských platformách, ale pokud se nemýlím, tak v angličtině jen na SNES. Takže ano, popisek mohl být tedy přesnější v tom, že v angličtině si jej lze zahrát jen na SNESu.
HAMS | 09.03.2024, 19:27 Nobunaga's Ambition: Lord of DarknessPopsisok k hre uvádza, že tento diel je len na SNES, ale na MobyGames je platforiem podstatne viac...
Richmond | 28.02.2024, 20:33 Wizardry 4: The Return of WerdnaKloki38: Ten blender jsem tak nevěděl, ALE! Ono to nějaký smysl dávalo. Jak jsem našel v deníku, tak když si v google zadáš blade cuisinart, vylezou ti obrázky čepelí mixéru, což tak nějak odpovídá blenderu :) Kde jej získat pak už bylo jednoduché, p...
Klohan | 26.02.2024, 05:30 Wizardry 4: The Return of WerdnaJsem si odskočil na týdenní dovolenou a hle, takový zářez, rovněž velká gratulace a zpětně i Richmondovi. Já se teď vrátím k rozehrané trojce a potom si to chci užít se čtverkou.
Ani jsem netušil, že to má tolik konců, teď to ve mně bude hlodat :). ...
Kloki38 | 24.02.2024, 18:35 Wizardry 4: The Return of WerdnaĎakujem :)
Vieš čo, podľa mňa sú oba neštandardné konce (dobrý a grandmaster) pritiahnuté za vlasy. V živote by som neprišiel na to, že "blender" čo chcela odo mňa čarodejnica do lekvaru je v skutočnosti Blade Cusinart, ktorý má u seba iba jedna pa...
Richmond | 22.02.2024, 07:47 Wizardry 4: The Return of WerdnaTak těžká gratulace! :)
Souhlasím, že to je naprosto unikátní hra, která nemá sobě rovnou. A zpětně tu hru doceňuji víc a víc. Mně se také nepovedlo získat titul grandmastera, ale ono není divu, pokud sis našel, jak toho dosící, tak asi tušíš, že bě...
Marek | 19.02.2024, 12:44 Riddle of Master LuTu chybu v Gdaňsku má každý dosbox, je to známá chyba, která se dá lehce opravit přes cykly, třeba nastavit v configu dosboxu cykly na 9050, pak proběhne rozhovor se zahradníkem v pořádku. Samozřejmě po tom rozhovoru to vrátit na cykly auto, protože ...
Daniel Zima | 06.04.2024, 04:39 Novinky, Aktuality a Správy zo sveta Starých hierAmbermoon.net v češtině | Před nějakou dobou jsem se pustil do lokalizace projektu Ambermoon.net, překlad proběhl se souhlasem autora a od verze 1.9.7 je součástí hry.
Informace o překladu, korekci a aktualizacích na https://www.labros.cz
Klohan | 25.01.2024, 13:06 Novinky, Aktuality a Správy zo sveta Starých hierVýstava Retrogaming ve Vsetíně | Kdo se bude pohybovat v okolí Vsetína, tak možná bude stát za návštěvu:
http://www.muzeumvalassko.cz/akce-a-vystavy/retrogaming
DJ | 29.12.2023, 11:02 Pripomienky k týmto stránkam, návrhy, zlepšenia, nové témyProblem s ISO imagmi | Laci to bol moj problem na hostingu, takze vdaka za upozornenie, vyriesil som ;-)
Laco Wolf | 27.12.2023, 23:14 Pripomienky k týmto stránkam, návrhy, zlepšenia, nové témyProblem s ISO imagmi | Tento problem stale pretrvava, mnohe hry maju odkaz na starehry.eu, napr. Dark Seed.
EDIT: Dnes to uz funguje - ten isty pocitac, ten isty prehliadac... Asi aj pocitace maju svoje dni :-) Kazdopadne napriklad Rise of the Dragon hadze "Space Invade...
Andrej | 24.11.2023, 20:10 Diskusia o počítačových hrách, všeobecne | https://github.com/tomysshadow/OldCPUSimulator/releases
hypnos | 24.11.2023, 12:05 Diskusia o počítačových hrách, všeobecne | Nemá někdo zkušenost s dobrým (pokud možno moderním) zpomalovačem CPU?
Kdysi jsem používal MoSlo, ale ten už snad bude dávno překonaný (a ani nevím, jestli by šel spustit)
hypnos | 24.11.2023, 11:56 Pripomienky k týmto stránkam, návrhy, zlepšenia, nové témyRadio | DJ, pustil jsem si tvoje rádio, a hned na mě vybaflo něco, co jsem si v první chvíli myslel, že je z Duny 2. Ale nebylo, nějaká jiná MIDI zřejmě. Nedalo by se k rádiu přidat popisek, co právě hraje?
Kloki38 | 01.10.2023, 11:13 Napíšte si o starú hru, ktorú by ste chceli na týchto stránkachThe Fortress of Dr. Radiaki | Poprosil by som o pridanie FPSky The Fortress of Dr. Radiaki. Teraz túto "chuťovku" hrám a môžem potom dodať screenshoty.
simon | 21.09.2023, 20:32 Odkazovač, pozdravy, pochvalyCromworx | Diky za tip. Dungeon Synth tak poloaktivne sledujem ale tento Slovensky projekt mi unikol.
ambermoon | 13.09.2023, 21:39 Odkazovač, pozdravy, pochvalyCromworx | Dávam do pozornosti slovenský hudobný projekt s názvom Cromworx.
https://www.youtube.com/watch?v=0dTv6OhkZ80
Ide z toho atmosféra starých RPG.
Najnovšie pridané časopisy a coverdisky: (10/346)
speccy.cz | 05.03.2022 Fifo 7 [36]speccy.cz | 05.03.2022 Fifo 6 [36]speccy.cz | 26.02.2022 Fifo 5 [36]speccy.cz | 22.07.2021 Fifo 4 [36]speccy.cz | 22.07.2021 Fifo 3 [36]speccy.cz | 20.07.2021 Fifo 2 [36]CGW Museum | 14.03.2021 Computer Gaming World 25 [50]? | 23.12.2020 Score 48 [132]Archiarian | 01.12.2020 GameStar 6/99 [100]speccy.cz | 20.09.2020 Fifo 1 [36][ zoznam časopisov ]
Najnovšie pridané diskmagy: (10/97)
Karel Ondráček | 05.06.2022 Narsil 8 (12/94) [35]DJ | 26.04.2021 Kelt 9 [52]DJ | 06.07.2020 Kelt 8 [48]DJ | 12.05.2020 Kelt 7 [64]DJ | 10.05.2020 Kelt 4 [44]DJ | 14.04.2020 Kelt 3 [42]DJ | 12.04.2020 Kelt 2 [53]DJ | 03.04.2020 Kelt 1 [43]DJ | 02.04.2020 Guru 17 #2/93 [48]DJ | 02.04.2020 Guru 16 #1/93 [3][ zoznam časopisov ]
Komentáre k obrázkom / stránkam časopisov: (10)
HAMS | 30.01.2024, 11:11 Warhammer: Dark CrusadersScore 31 | Zaujímavé je, že táto hra oficiálne nikdy nevyšla, bola zrušená, čo samozrejme nebol dôvod, aby bola v SCORE normálne zr...
Triock One | 31.08.2023, 02:35 Koniec. Čas na import do druhého dielu :)Wizardry 1: Proving Grounds of the Mad Overlord | Karol: Pokiaľ viem, tak nie, jedine 1-3 a 5 (v 4 hráš len za 1 postavu - Werdnu) a potom 6-8, takže celkovo 2 resp. 3 pa...
Karol | 26.08.2023, 12:33 Koniec. Čas na import do druhého dielu :)Wizardry 1: Proving Grounds of the Mad Overlord | Som si vedomy o prenose postav medzi W7 a W8, ale ak to slo uz od jednotky, je technicky mozne preniest si partiu skrz c...
BiT 12/92 | Dalsi yvesov blud. Elite a Schwarzenegger...panenka skakava....
Richmond | 07.08.2021, 09:35 Dopisy čtenářůExcalibur 17 | Teď po 30 letech si prohlížím inzerece a dopisy čtenářů a vidím, že jsem tenkrát chodil měnit hry i ke "gamesníku&q...
Excalibur 11 | Koukám v inzerci i Jindřich Skeldal/Napoleno Rohlík! A nabízí skvělé hry dle seznamu :)...
Excalibur 18 | Richmond: no on ma este druhy diel v cisle 21 (/mag/excalibur-21/page/45/) a tam je nicnehovoriaci pseudonym T.D.T from ...
Excalibur 18 | Je vůbec známo, kdo tenhle článek psal? Když si vezmu, o jakých crpg hrách se v Excaliburu psalo, tak hry zde uvedené do...
Peter Krajčovič | 20.05.2021, 22:06 BiT - KoniecExcalibur 41 | Toto bol -luis-...
Swampy | 07.05.2021, 15:41 Zak MC KrackenExcalibur 9 | Presne ten isty obrazok (Zak) ako v Bite 10/91. Nahoda?...
Najnovšie obrázky pridané užívateľmi: (11)
deadly | 07.04.2024, 13:06 Crazy Cars 3Amiga (1994), Vsázím na své vítěství
deadly | 07.04.2024, 13:02 Crazy Cars 3Amiga (1994), ... ale taky ve dvou.
deadly | 07.04.2024, 12:58 Crazy Cars 3Amiga (1994), ... a taky ve městě
deadly | 07.04.2024, 12:57 Crazy Cars 3Amiga (1994), Závodí se v pošti
deadly | 07.04.2024, 12:50 Crazy Cars 3Amiga (1994), Výběr lokace
deadly | 07.04.2024, 12:49 Crazy Cars 3Amiga (1994), Titulní obrazovka
dj | 06.03.2024, 09:56 Tomb Raider IIRemaster 2024, Venice: Boat
dj | 06.03.2024, 09:56 Tomb Raider IIRemaster 2024, Venice
dj | 06.03.2024, 09:56 Tomb Raider IIRemaster 2024, Venice
dj | 06.03.2024, 09:56 Tomb Raider IIRemaster 2024, Great Wall: Killing the T-Rex
dj | 06.03.2024, 09:56 Tomb Raider IIRemaster 2024, Great Wall: Killing the Spiders
|
[ viac ]
[ viac ]
partneri
|