Old Games download, Abandonware

 
Staré hry :: DJ OldGames
GOG SummerGaming Sale
GOG SummerGaming Sale

Old games :: Staré hry na stiahnutie, Abandonware, Retro, Časopisy

Times of Lore
Times of Lore

Pravda je, že by si tento žáner zaslúžil i absolútne samostatnú prednášku, čo do budúcnosti nevylučujem, pretože tento typ hier je môjmu srdcu asi najbližší. Zároveň by som rád dodal, že táto časť naschvál ignoruje konzolové RPG, ktoré majú tiež svoj vlastný „vývojový strom“, na ktorého počiatku sú hry ako Zelda, Dragon Quest (1986) a Final Fantasy (1987). Tieto hry tvoria solídne základy – sú inšpiráciou - všetkých budúcich konzolových RPG hier.
 

Podobne ako v prípade hry Adventure, i tu hrá svoju úlohu Gary Gygax, resp. jeho výtvor Dungeons & Dragons (1974). Vo všeobecnosti sa dá počítačová RPG charakterizovať ako hra, ktorá má svoje korene v „papierových“ role-playing hrách ako boli už spomínané Dungeons & Dragons, požičiava si z nich väčšinu terminológie, scenárov a herných mechanizmov. Hráč v nich kontroluje jednu alebo viac postáv v družine dobrodruhov a plní jednu alebo viac úloh (quest). Podobne ako „papierový“ predobraz i počítačové RPG obsahuje pokročilé rozprávanie príbehu, vývoj hráčovej postavy, ako aj možnosť znovu hrania a plného ponorenia sa do herného sveta. Elektronické médium odstraňuje potrebu „game mastera“ (pána hry, pána jaskyne atď.) a zvyšuje dynamiku bojov. Často je systém súbojov uprednostňovaný na úkor príbehového rozprávania – avšak toto záleží čisto na zámere tvorcov, či vyspelosti celého herného systému.

Gary Gygax
Gary Gygax (1938-2008) a Dungeons & Dragons

Sálové počítače

Jedným z prvých RPG typu dungeon (dungeon crawl) bola hra zvaná pedit5, napísaná v roku 1974 pre systém PLATO. V hre sa hráč ujíma a vedie postavu, ktorá sa túla po jedno úrovňovom podzemí (dungeone), zbiera poklady a zabíja monštrá. Keď prišlo na stret s príšerou, hráč mohol použiť jedno z kúziel. Ako to na univerzitných (a podobných, nejakou inštitúciou vlastnených) počítačoch bolo zvykom, hra bola neskôr odhalená a vymazaná. Z toho vychádza i ono „maskovanie“ hry za dôležito vyzerajúci názov, ktorý na prvý pohľad neprezrádza o aký program sa jedná. Avšak programátori sú vynaliezaví druh, a tak na základe pôvodnej práce „pedit5“ vznikol orthanc a neskôr i vylepšený orthanc1. Všetko to bol, ale len začiatok. Popularita týchto hier neskôr vyústila v tvorbu podobných hier, vrátane neskoršieho dnd.

 

Popularita D&D je sama o sebe jedným veľkým zázrakom a prekvapením, preto sa niet čomu čudovať, že už niekde medzi rokmi 1975/76 vzniká neoficiálna adaptácia pravidiel D&D pod jednoduchým názvom „Dungeon“.

 

Napriek tomu, že sa hra pôvodne zobrazovala v čisto textovom režime, stala sa i prvou hrou, ktorá využívala zobrazovanie zorného poľa postavy. Hra využívala jednoduchú grafiku, kde zobrazovala jednotlivé „podzemia“ (dungeony) z pohľadu zhora, avšak hráč videl vždy len časť mapy, tej kam jeho postava dohliadla. To umožňovalo zobraziť rôzne druhy schopností ako „infravidenie“ elfov, či trpaslíkov, efekty svetla a temnoty a podobne. Takýto pokrok bol možný najmä preto, lebo mnohé univerzity, resp. počítačové terminály univerzít prešli na CRT obrazovky.

 

dnd (systém PLATO, 1975) bola hra, ktorá implementovala základné princípy papierového Dungeons & Dragons (odtiaľ názov dnd) do elektronickej podoby. dnd bol tretím dungeonom stvorený pre tento systém (prvý bol spomínaný pedit5, druhý m199h). Hráč si vytvoril postavu a vydal sa do multi-úrovňového podzemia „Whisenwood Dungeon“ za hľadaním pokladov a slávneho „Orbu“.

dnd
dnd (PLATO)

Väčšina neskorších hier na tomto systéme (avatar,  oubliette, baradur,  moria,  dndworld,  bnd, a sorcery) vychádzala z dnd a navzájom sa ovplyvňovala. To znamená, že ďalšie revízie pridávali ďalšie podzemia a výzvy. Špecifické príšery strážiace špecifické poklady. Tým sa tieto hry stávali väčšie a komplexnejšie, než hry stojace na samom počiatku existencie „žánru“. Avšak, čo bolo možné robiť na univerzitných počítačoch sa postupne stávalo prístupné i na tzv. domácich počítačoch, kde vývoj žánru ďalej pokračoval.

 

Domáce počítače

Ak sa pozrieme na vývoj žánru, ďalšou hrou, ktorá výrazne ovplyvnila vývoj počítačových RPG je hra „Rogue“. Hru vytvorili Michael Toy and Glenn Wichman okolo roku 1980 (na PC DOS vyšla hra v roku 1983), bola obľúbená na Unixových systémoch, za čo čiastočne mohol i procedurálne generovaný herný obsah. Rouge spopularizoval preliezanie kobiek (dungeon crawling) ako herný systém a zároveň tak dal podnet na nasledovanie a vytvoril sub-žáner známy ako „roguelike“ hry. Inšpiroval hry ako Hack (jeho verziu NetHack), rovnako ako je vlastne priamym predchodcom hier ako Diablo. Svojim spôsobom je grafickou reinkarnáciou tohto druhu hier i menej známa hra od DreamForge Dungeon Hack (1993).

rogue
Rogue, PC DOS (1983)

Ako to už býva v podobných hrách, i tu musel hráč vliezť do nezmapovaného podzemia, nájsť „Amulet of Yendor“ a s ním sa vrátiť späť na povrch. Avšak kým nenašiel Amulet nebolo možné sa vracať v úrovniach späť. Čím hlbšie hráč postúpil, tým viac a ťažších príšer sa mu postavilo do cesty. Hra bola priamo ovplyvnená textovou adventúrov Colossal Cave Adventure ako i Dungeons & Dragons, z ktorých pochádzalo množstvo príšer. Wichman neskôr dodal, že príšery postupne menili, aby sa vyhli „problémom“ s tvorcami Dungeons & Dragons. Ovládanie hry bolo však bližšie práve hre Adventure a teda interakcia s prostredím prebiehala pomocou špecifických povelov, resp. skratiek slov. Na istý čas to bude i štandard v ovládaní počítačových RPG.

 

Medzi dve z najstarších počítačových RPG patria hry Temple of Apshai a Akalabeth: World of Doom, predchodca Ultimy. Niektoré z prvých počítačových RPG boli založené na ich „sálových“ predobrazoch (Telengard alebo Sword of Fargoal), zatiaľ čo iné boli založené na priamych adaptáciách D&D dobrodružstiev (najpopulárnejšie a najúspešnejšie z nich Ultima Wizardry). Po vizuálnej stránke boli jednoduché, ale už v tomto štádiu obsahovali väčšinu kľúčových prvkov, ktoré sa neskôr stali špecifikom cRPG ako žánru.

Patrí sem napríklad pohľad na herný svet, ktorý bol buď z perspektívy prvej osoby alebo pohľad z vtáčej perspektívy, čiže sa na herný svet pozeralo, takpovediac, z vrchu. Na druhej strane, niektoré hry využívali oba tieto prístupy – Akalabeth (1980) využíval na zobrazovanie podzemí (teda dungeonov) pohľad z prvej osoby a pri cestovaní na povrchu pohľad z vtáčej perspektívy.
Wizardry (1981), ďalšia hra z ranného obdobia, zase priniesla ťahové súboje, ktoré boli ovládané pomocou špeciálneho menu. Tunnels of Doom (1982) zase priniesol taktické súboje, ktoré boli riešené na špeciálnej obrazovke. A samozrejme Dungeons of Daggorath (1982), kde boj prebiehal v reálnom čase na hlavnej mape (obrazovke) dungeonu.

akalabeth
Akalabeth, Apple II - Balrog

 

Rozhodne medzi najdôležitejšie hry prvej polovice 80-tych rokov patrili série Ultima Wizardry, na tie netreba zabúdať. Obe priniesli svojský štýl a spôsob nahliadania na herný svet, ktorý neskôr kopírovalo mnoho ďalších hier. Wizardry síce nepatrí k prvým RPG, ktoré prišli s z náhľadom na svet z prvej osoby, rovnako nevynašli krokový systém pohybu , avšak patrí medzi kľúčové v oblasti počítačov. Kľúčovou pre túto hru boli skriptované stretnutia, ktoré sa spúšťali v momente keď hráč vstúpil na určité políčko. Niektoré boli obyčajnými súbojmi (tie prebiehali na ťahy, ako sme si už povedali), iné predstavovali stretnutia z postavami, spúšťali rozhovory, či to mohli byť pasce. Z niektorými špeciálnymi zariadeniami sa dalo manipulovať pomocou menu, rovnako sa NPC postavy mohli pýtať otázky, či zaútočiť. Môžeme povedať, že z príkladu Wizardry čerpali série ako Bard’s Tale, Might & Magic, či čiastočne i tzv. „Gold Box“ séria hier od spoločnosti SSI.

 

Ultima, na druhej strane (a do série počítame aj spomínanú hru Akalabeth, ktorá tiež býva prezývaná ako Ultima 0), spopularizovala cestovanie (a dobrodružstvá) na „povrchu sveta“. Kým väčšina dobových RPG hier ponúkala kobky a zapadnuté ruiny, v sérii Ultima hráč mohol cestovať po svete a dungeony boli špeciálnymi miestami v jeho rôznych kútoch. Tiež nesmieme zabudnúť na prvé krôčiky pri tvorení miest a dediniek, kde žili ľudia, s ktorými mohol hráč komunikovať. Komunikácia väčšinou prebiehala na úrovni kľúčových slov, ktoré hráč zadával. Pri rozhovoroch potom niektoré postavy odhalili ďalšie možné témy, na ktoré sa mohol hráč opýtať ďalších postáv. Ďalším rozdielom medzi Ultimou a spomínanou sériou Wizardry, bol väčší dôraz na príbeh, ktorý bol viac spätý z herným systémom. Prvé Ultimy sa môžu z dnešného pohľadu zdať primitívne, avšak stali sa základom pre ďalšie pokračovania. Okrem toho, Ultima nádherne ilustruje „dospievanie“ jej tvorcu, nárast skúseností s médiom až do kulminačného bodu, ktorým je rozhodne Ultima VII

 

V tento moment preskočíme trochu časovú os a skočíme až do druhej polovice 80.-tych rokov. V roku 1987 totiž na trh prichádza hra, ktorá výrazným spôsobom ovplyvní niekoľkých následníkov tohto typu hier. Spoločnosť FTL stvorila pre Atari ST hru Dungeon Master. Výraznou novinkou bola priama interakcia s prostredím, kedy hráč manipuluje vecami priamo na obrazovke. Dungeon Master patril k tým hrám, ktoré uprednostňovali súboje v reálnom čase, i napriek tomu, že hráč ovládal skupinu dobrodruhov. Okrem zaujímavého prístupu k zlepšovaniu vlastností, ktoré sa nezvyšovali postupovaním do jednotlivých úrovní, ale ich používaním, hra spopularizovala i celobrazovkový mód z vlastných očí. Nehovoriac o zaujímavom spôsobe mágie, kedy sa jednotlivé kúzla skladali z rún. Ako to pri úspešných konceptoch býva zvykom, nasledoval rad viac, či menej, úspešných klonov čerpajúcich zo štýlu Dungeon Mastera, stačí spomenúť len niektoré ako: Bloodwych (1989), Captive (1990), Eye of the Beholder (1991), Black Crypt (1992), Lands of Lore (1993) a celý rad ďalších hier. Za ďalší evolučný krok tohto typu hier potom môžeme považovať hru Ultima Underworld, ale o nej si niečo povieme až za chvíľu.

Dungeon Master
Dungeon Master, PC DOS - Screamers

 

Blížiac sa ku koncu desaťročia, nemali by sme zabúdať ani na spoločnosť SSI, resp. jej „Gold Box“ sériu. Názov „Gold box séria“ patrí hrám na rovnakom engine, ktorý získali vďaka farbe svojich krabíc. Prvou hrou v tejto „sérii“ bola Pool of Radiance (1988). Je dobré si pripomenúť, že spoločnosť SSI neprišla s Pool of Radiance len tak z čistého a jasného ničoho. Už predtým mala mnohé skúsenosti s tvorením a vydávaním nielen strategických hier, ale i vlastných RPG titulov. Pool of Radiance tak bol výsledkom toho najlepšieho z SSI hier ako Questron (1984), či Wizard's Crown (1985), z ktorého si požičiava ťahové „top-down“ prevedenie súbojov. Či inšpirácie v sérii Bard’s Tale. Víťazstvom bola istotne i oficiálna licencia Advanced Dungeons&Dragons a jej kvalitná implementácia do podoby počítačovej hry. K tomu všetkému treba ešte prirátať i detailný svet Forgotten Realms, na ktorý sa hráč díval z pohľadu vlastných očí. Pool of Radiance rozhodne nepatrí medzi jednoduché hry a začiatočník v žánri sa na nej môže veľmi rýchlo spáliť. Na čom majú svoj podiel i výborné ťahové súboje, odohrávajúce sa v rámci vlastnej obrazovky v akomsi pseudoizometrickom zobrazení. Niektoré súboje mohli hráčom zabrať niekedy i viac ako pol hodinu.

 

Úspech Pool of Radiance bol obrovský a samozrejme nasledoval celý rad vlastných hier SSI na rovnakom engine. Ten časom doznal menších zmien, hlavne v prístupnosti a lepšom ovládaní, avšak základná hrateľnosť týchto hier ostávala rovnaká. Mimochodom, ak si niekto myslí, že romance medzi postavami sú vynálezom neskorých dôb BioWare, tak by mal svoju pozornosť obrátiť na hru Treasures of the Savage Frontier (1992). Priniesla niekoľko zaujímavých vlastností, ktoré ovplyvňovali hru. Medzi nimi nechýbali zmeny počasia, ktoré ovplyvňovali pohyb postáv, či už spomínaný – celkom prepracovaný – romantický systém.

Treasures of the Savage Frontier
Treasures of the Savage Frontier, PC DOS

 

Piliere boli postavené, ďalší vývoj žánru môžeme badať hlavne v oblasti technológií, či zlepšovania rozprávania príbehov a práce s nimi. K pokroku technológií môžeme pokojne počítať aj dvojdielnu sériu Ultima Underworld (1992), ktorá ďalej posunula systém prezentovaný hrou Dungeon Master. A zároveň ovplyvnila ďalších svojich nasledovníkov. Plne 3D zobrazenie podzemia (o čosi pokročilejšie a skôr ako legendárna FPS Doom) poskytlo nový zážitok pre hráčov RPG a rovnako rozšírilo i možnosti stavby podzemí. Nehovoriac o priamejšom ovládaní súbojov, kedy je spôsob útoku určovaný pozíciou kurzora myši a jeho sila dĺžkou stlačeného tlačidla. K dobru treba pripočítať i veľmi kvalitne prevedený systém automapy, do ktorého si hráči mohli robiť vlastné poznámky. Znamenalo to síce koniec vlastnoručne kreslených máp na štvorčekový papier, avšak sprehľadnilo a sprístupnilo tak hru. Napokon nemuseli by sme zabudnúť ani na zobrazenie množstva života a many, ktorá bola vyobrazená vo forme dvoch fľaštičiek s modrou a červenou tekutinou. Ultima Underworld sa tak istotne stala inšpiráciou mnohých nasledovníkov, z ktorých najúspešnejšia (a do dnešných dní živá) je séria The Elder Scrolls.

Ultima Underworld
Ultima Underworld, PC DOS

Myslím, že nikto nebude protestovať, keď prehlásim, že svoj vrchol si žáner zažil na prelome storočí. Koniec storočia a jeho začiatok priniesli, možno, to najlepšie čo sa dnes v tomto žánri môže objaviť. Ale i napriek tomu, všetky tieto hry vďačia za svoju formu hrám, ktoré prišli pred nimi. V tomto relatívne krátkom úseku som sa snažil vypichnúť tie najkľúčovejšie, avšak uvedomujem si, že mnohé hry tu chýbajú. Iste, nespomenul som napríklad Wasteland (1988), ktorá má tiež významné miesto v histórii žánru. Rovnako som vynechal kontroverzné Diablo (1998). Avšak v jeho prípade aspoň poznamenám, že bolo na konci storočia kľúčovým v prebudovávaní a chápaní žánru.

 

Bibliografia:

Dungeonsand Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic - Brad King, John Borland

TheVideo Game Explosion – ed. Mark J.P. Wolf
Počítačové hry: Historie a současnost I. – František Fuka
CharacterDevelopment and Storytelling for Games - Lee Sheldon

TheCrowther and Woods 'Colossal Cave Adventure' game
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html

TheComplete History of Ultima, part I

http://www.totalpcgaming.com/features/the-complete-history-of-ultima-part-1/

ChasingD&D: A History of RPGs - Lara Crigger

http://www.1up.com/features/chasing-history-rpgs?pager.offset=0

 

Séria článkov "Hry, ktoré definovali žáner"
  1. FPS (first person shooter)
  2. cRPG (computer/console Role-playing Game)

 

Aktuálne články  
King's Bounty: The Legend - Web
 autor: dj 05.05.2018   
Fansite web k výbornej ťahovej stratégii King's Bounty: The Legend od ruských vývojárov Katauri Interactive z roku 2008. Obsahuje prehľadné tabuľky predmetov, jednotiek, manželiek, detí s podrobnosťami, interaktívne (radarové) mapky všetkých oblastí s databázou väčšiny NPC postáv, budov, questov a ďalších ako markery na mape. Všetko v príjemnom modernom "responzívnom" dizajne ;-)
Ve stínu magie - deník hráče
 autor: perdol 27.01.2018   
Ke hře Ve stínu magie mám takový zvláštní vztah. V devadesátých letech jsem jako teenager hltal ve velkém časopisy jako Level a Score. Většinou jsem byl nadšený, ale také trošku smutný, že hry na mé Atari 800 XL v nich zmiňovány nebyly. V roce 1996 jsem pak koketoval, že bych rozbil prasátko a koupil Amigu. No a v té divoké, rozpolcené době jsem v Levelu objevil recenzi na tuto hru určenou výhradně právě pro Amigu. Nevím proč, ale uvízla mi v paměti. Asi to udělal ten název, prostě se mi vpil do mozku. Teď totiž, dámy a pánové, otevírám novou kapitolu svého života a tuto hru si zahraju. A dám do toho své srdce. Držte mi palce.
Wizardry 3: Denník hráča - Richmond
 autor: richmond 30.12.2017   
Ačkoliv jsem původně počítal s tím, že třetí díl rozehraju opět během letní dovolené, došlo k tomu, že se mi povedlo vzít si delší vánoční prázdniny a shodou okolností jsem těsně před vánocemi dohrál jiné rpg. Takže při přemýšlení, co dalšího, mě napadlo zkusit další deník, tentokrát o třetím dobrodružství v království Llylgamyn. Stejně jako v předešlých dílech hraji z balíčku ze stránek oldgames.sk (krabice Wizardry Archives je momentálně na cestě z USA). Také způsob vedení deníku bude podobný. Postup ve hře se budu snažit doplňovat o své postřehy, dojmy a názory. I nadále budou uplatňována má domácí pravidla při zvyšování úrovně postav. To znamená, že musím akceptovat takový vývoj, kde počet zvýšených statistik je vyšší nebo roven počtu snížených statistik...

Pravdepodobne len málo ľudí tuší, že online casino hry sa dajú v dnešnej dobe považovať za skutočné „oldies but goodies“, pretože ich počiatky siahajú do dôb, kedy na Slovensku bol internet rozšírený len minimálne a dokonca ani na západe nebol počítač až tak bežnou súčasťou každej domácnosti. Históriu online gamblingu začala písať firma Microgaming v roku 1994, kedy spustila svoje prvé online casino a spustila dovtedy nevídanú revolúciu v online hraní. Viac si o tejto spoločnosti môžete prečítať na slovenskom kasínovom portáli. Od momentu, kedy Microgaming spustilo svoje prvé online casíno ubehlo veľa rokov a Microgaming ako aj iné spoločnosti sa vždy snažili držať krok s dobou a vytvárať čo najmodernejšie a technicky stále náročnejšie hry – medzi najnovší produkt v online kasínovom segmente pravdepodobne patria live casino hry, ktoré pomocou live vysielania ukazajú ako prebieha celá hra. Tieto všetky pokroky sú určite zaujímavé, no nič nedokáže prekonať zážitok z hrania online rulety vo Windows 95 a vo farebnej palete obsahujúcej 256 farieb.

Najnovšie pridané hry:
Castle of the Winds I: A Question of Vengeance
65% / 60% ( pridaná: 11.05.2018 )  
[ Download Castle of the Winds 1+2 - Package v2.07 (exe) ]
1993, SaadaSoft - Rick Saada   [ RPG ]
Castle of the Winds s podtitulom A Question of Vengeance je prvá časť rogue-like RPG pre Windows 3.x ktorú vytvoril Rick Saada ako vývojár v Microsofte. Hra bola distribuovaná ako shareware v katalógu vydavateľa Epic Megagames a sám autor ju okolo roku 1998 uvoľnil ako freeware na svojom webe. Jedná sa o roguelike fantasy hru inšpirovanú severskou mytológiou v pohľade zhora s náhodne generovanými dungeonmi. O grafiku sa postaral Rickov kolega Paul Canniff a nesie sa v duchu okienok a ikoniek systému Windows 3.1...
LEO - Žhavá čísla
30% / 70% ( pridaná: 16.03.2018 )  
[ Download LEO: Žhavá čísla - Package v2.07 (exe) ]
1996, Vladimír Peníška Corporation   [ Logic ]
Leo - Žhavá čísla je jednoduchá logická hra s číslami, posunutá do kategórie pre dospelých. Vytvorila ju Česká programátorská skupina Vladimíra Peníška pre Petra Vochozku v spolupráci so známym rovnomenným časopisom od ktorého kúpil licenciu a fotky. Ide o hru pre 1-2 hráčov, kde na šachovnici obsahujúcej 7x7 políčok s číslami od -12 do +12 musí jeden v horizontálnom a druhý vo vertikálnom smere vyzbierať čo najvyšší súčet. Po kliknutí na políčko s číslom sa toto odkryje, pričom pozadie v každom leveli tvorí digitalizovaná erotická fotka niektorej slečny z Lea. Celkovo hra obsahuje 12 úrovní...
Ve stínu magie
50% / 70% ( pridaná: 29.01.2018 )  
[ Download Ve stínu magie pre Amigu (adf) ]
1996, Division   [ RPG ]
Ve stínu magie je klasický dungeon-crawler s pohybom po štvorcoch pre platformu Amiga, ktorý mala na svedomí jedna z najaktívnejších demo skupín 90.rokov v Čechách - Division. Hráč ovláda skupinu dvoch hrdinov, ktorých si môže vybrať z 8 prednastavených, vrátane originálne znejúceho mena (Žalud, Zefir, Křikloun, Erondil, Duclík, Čimbrak, Tyamin, Čáryfuk)...
David Wolf: Secret Agent
45% / 50% ( pridaná: 19.01.2018 )  
[ Download David Wolf: Secret Agent - Package v2.07 (exe) ]
1989, Dynamix, Inc.   [ Action ]
David Wolf: Secret Agent je akčný interaktívny film od špecialistov na simulácie - Dynamix. Grafika je vytvorená kombináciou vektorovej 3D animácie a digitalizovaných obrázkov v 16-farebnej EGA. Hra je charakteristická množstvom "filmových" cutscén do ktorých hráč zasahovať nemôže, vačšinou pozostávajúcich zo statických digitalizovaných scén a štyroch akčných "simulátorových" častí. Hlavný protagonista - David Wolf je kópiou Jamesa Bonda, tajný agent v službách organizácie Peregrine stojaci proti zločineckej organizácii Viper, ktorá ukradla neviditeľnú stíhačku SF-2a "Shadowcat", uniesla jej hlavného konštruktéra Dr. Kellyho O'Neila a plánuje dopraviť nukleárnu bombu priamo do Washingtonu D.C...
Vaporum
78% / 70% ( pridaná: 02.10.2017 )  
[ Download Vaporum @ GOG.com (buy) ]
2017, Fatbot Games   [ RPG ]
Vaporum je moderným ohliadnutim sa za originálnymi klasikami dungeon-crawler žánru od malého Slovenského vývojárskeho štúdia Fatbot Games. Ide o RPG spracované v unikátnom prostredí steam-punku s pohybom po štvorcoch, originálnymi súbojmi v reálnom čase a množstvom kvalitných priestorových puzzlov. Hráč ovláda vopred pripravenú postavu mužského hrdinu, s ktorým si už na začiatku vyberie svoju unikátnu špecializáciu oblečením sa do jedného zo štvorice ochranných oblekov. Príbej je ďalej podávaný prostredníctvom textových/hlasových záznamov obyvateľov komplexu v ktorom sa Vaporum odohráva...
Oddworld: Abe's Oddysee
85% / 85% ( pridaná: 12.08.2017 )  
[ Download Abe's Oddysee Demo (zip) ]
1997, Oddworld Inhabitants Inc.   [ Action ]
Abe's Oddysee je originálna 2D plošinovka od Oddworld Inhabitants, v ktorej hráč ovláda Mudokona menom Abe. Abe je spolu s ďalšími príslušníkmi svojej rasy otrokom v továrni produkujúcej mäsové výrobky RuptureFarms na čele ktorej stojí Glukkon Mullock, ktorý má osud Mudokonov na svedomí a plánuje ich nakoniec naporcovať do svojich produktov. Abe sa tomu bude snažiť v plošinkových úrovniach s množstvom (aj nepovinných) puzzlov zabrániť a cestou čo najviac Mudokonov oslobodiť. Hlavná postava ako taká nemá žiadnu zbraň a tak musí Abe na ničenie protivníkov (ak to už inak nejde) využívať originálne prvky ako telepatické ovládanie Sligov, vrhanie predmetov na výbušniny a podobne. Okrem klasických plošinovkových prvkov tu nechýba tu ani tiché plíženie, jednoduchá komunikácia s NPC postavami, alebo jazda na osedlanom Elumovi...
King's Bounty
70% / 84% ( pridaná: 02.05.2017 )  
[ Download King's Bounty for PC DOS, Package v2.07 (exe) ]
1990, New World Computing, Inc.   [ Strategy ]
King's Bounty je stratégia s ťahovými súbojmi vo fantasy prostredí, ktorú vytvoril John Van Caneghem so svojou firmou New World Computing v roku 1990 pre Apple II, Amigu a DOS. Hra je známa ako predchodca série Heroes of Might and Magic. Hráč ovláda jediného hrdinu, pričom na začiatku má na výber medzi Rytierom, Barbarom, Paladinom a Kúzelníčkou. Súboje priebiehajú ťahovo na ploche 5x6 štvorcov a hrdina sa môže do boja zapojiť iba kúzlením. Hlavnou úlohou je nájsť žezlo "Sceptre of Order" pre kráľa Maxima, a to poskladaním mapy rozdelenej na 25 častí v časovom limite 200-900 dní podľa obtiažnosti...
Najnovšie prílohy: (20)
Review by Zerodin [en] | 11.06.2018
 Terminator 2029, The
Download Castle of the Winds 1+2 - Package v2.07 (exe) | 11.05.2018
 Castle of the Winds I: A Question of Vengeance
Map - The Fizzbuttle Ocean (jpg) | 02.05.2018
 Spellcasting 101: Sorcerers get all the Girls
Download Ve stínu magie (HWA package) | 19.04.2018
 Ve stínu magie
Video, Let's play (en) | 19.04.2018
 Ve stínu magie
Download Ve stínu magie pre Amigu (adf) | 19.04.2018
 Ve stínu magie
Hint Book (pdf) | 16.04.2018
 Conquests of Camelot: The Search for the Grail
Diskety (2) | 19.03.2018
 LEO - Žhavá čísla
Download - Install disks (zip) | 19.03.2018
 LEO - Žhavá čísla
Download LEO: Žhavá čísla - Package v2.07 (exe) | 17.03.2018
 LEO - Žhavá čísla
Video, Apple IIgs - final battle (Mondain) | 08.02.2018
 Ultima I: The First Age of Darkness
Download (zip) | 19.01.2018
 David Wolf: Secret Agent
Download David Wolf: Secret Agent - Package v2.07 (exe) | 19.01.2018
 David Wolf: Secret Agent
Reference Card | 19.01.2018
 David Wolf: Secret Agent
Manual (pdf) | 19.01.2018
 David Wolf: Secret Agent
Jeff Tunnell, President - Letter | 19.01.2018
 David Wolf: Secret Agent
Covers | 19.01.2018
 David Wolf: Secret Agent
Video, FM Towns | 18.01.2018
 Ultima I: The First Age of Darkness
Video, DOS | 18.01.2018
 Ultima I: The First Age of Darkness
Najnovšie originálky v zbierkach: (20)
vvasha | 28.05.2018
 Mafia (2002)
Vejce | 28.05.2018
 Grand Prix 4 (2002)
Vejce | 28.05.2018
 Vietcong (2003)
Vejce | 28.05.2018
 Mafia (2002)
Vejce | 28.05.2018
 Sports Car GT (1999)
Vejce | 28.05.2018
 Rally Championchip (1999)
Vejce | 28.05.2018
 Viper Racing (1998)
Vejce | 28.05.2018
 Official Formula 1 Racing (1999)
Vejce | 28.05.2018
 Motoracer (1997)
Vejce | 28.05.2018
 Toca 2 (1998)
vvasha | 25.05.2018
 Simon the Sorcerer (1993)
vvasha | 07.05.2018
 Gooka (1997)
vvasha | 03.05.2018
 Lion King, The (1994)
vvasha | 03.05.2018
 Lighthouse: The Dark Being (1996)
vvasha | 03.05.2018
 7th Guest, The (1993)

Najnovšie komentáre: (10)  
Tak dnes som sa dočkal a flashback na switch je vonku.Kúpil som hneď zberateľskú edíciu a rozhodne odporúčam všetkým fandom tejto hry. CE edícia je parádna.Okrem obyčajnej plastovej krabičky s hernou kartičkou obsahuje stellbook s kartičkou kde je v...
Jenom pro zajímavost, hry se chopili lidi z Wyrmkeep Entertainment, a zatím s kolísavým výsledkem vyvíjí další díl. Mezitím vydávají komix odehrávájící se po hře: http://inherittheearth.net/
Andrés | 12.05.2018, 20:46
 X-COM: Terror from the Deep
Když se nad tím tak zamyslím, tenhle díl je defakto simulace Války s Mloky. Z toho by mohl být zajímavý mod do OpenXcom :)
Paráda, díky za připravení praktického balíčku, už instaluju! :)
DJ | 07.05.2018, 12:29
 LEO - Žhavá čísla
carHrozny: ono zohnať to nebolo nič jnoduché, podieľala sa na tom celá reťaz herných archeológov z fóra OldComp.cz. Dolovali sme, opravovali vadné sektory, úvodom aj vydavateľa Petra Vochozku kontaktovali ;-)) Myslím že by som mal o tom aj dačo napís...
Je to neuveriteľné ale v lete má na konzolu switch vyjsť remaster povodného FB.Tak snáď konečne vyjde to čo nevyšlo pred 4 rokmi a bude to radosť hrať niekde na cestách :D
solaris104 | 01.04.2018, 22:04
 LEO - Žhavá čísla
CD verze existovala, nabízeli ji i v cenících. Byla o 100,- dražší než disketová verze. http://www.oldgames.sk/mag/excalibur-56/page/12/
carHrozny | 01.04.2018, 01:42
 LEO - Žhavá čísla
UgraUgra:Ano,máš pravdu.Z tých položiek je zrejmé,že CD verzia existovala aj keď by ma fakt zaujímalo kolko kusov pan Vochozka dal vytlačiť pretože toto fakt nemal šancu predať v zahraničí a na domácej scéne CD moc rozšírené nebolo.Viac ako 100 kusov...
UgraUgra | 31.03.2018, 23:02
 LEO - Žhavá čísla
car: "CD verzí" se myslí verze s dabingem, o které mluví Andrew v recenzi ve Score č. 28 - klidně to mohlo být i na disketě / disketách. Stačí se podívat do nastavení hry, kde jsou zašedlé položky.
carHrozny | 29.03.2018, 17:24
 LEO - Žhavá čísla
Solaris104:Že CD verziu :D Leda,že by si si disketovú verziu nahral na CD.Žiadna CD verzia nie je a nebola ani urobená.Kto by to asi kupoval v 1996 keď CD bola u nás v plienkach.Veď ani 7 dní a 7 nocí na CD nebol a to bol inakší hit. Recenzia v Score...
Najnovšie príspevky v diskusii: (10)  
Re-release Amiga Compendium | Prve vydanie Amiga Compendium som nestihol, dnes mi vsak po dlhsom cakani prislo druhe vydanie, ktore uz nema puzdro ale klasicky obal. Stale je to vsak vynikajuca knizka. ZX Spectrum je tiez mile dielko, niektore obrazky su vsak über hrozne a chybal...
Nova kniha od Bitmap Books | Ano, doma mam tuto (prispevok som ti presunul). Vsetky knizky od Bitmap Books su predovsetkym o grafike, tipujem ze aj ta najnovsia - The Art of Point-and-Click Adventure Games - na tom nebude inak. Texty su tu vacsinou len na okraj (su to vpodstate...
Nova kniha od Bitmap Books | Pripravovana kniha od BB.. https://www.bitmapbooks.co.uk/collections/all/products/the-art-of-point-click-adventure-games Viem, ze v minulosti minimalne DJ jednu od nich kupil (amiga?).. Stoji to za to? Co hovorite na kvalitu sprievodnych textov a ...
Spiky | 28.03.2018, 17:18
 Dungeon Heroes
| vdaka za pochvalu :) som rad, ze sa paci
BOBAH1 | 28.03.2018, 11:57
 Castle Wolfenstein
| takže, to je to, co to všechno začalo :)
BOBAH1 | 28.03.2018, 11:57
 Dungeon Heroes
| kool hra!
Fate | ICQ jsem nedávno zapnul jenom proto, abych se podíval, kolik kontaktů vůbec ještě "žije" ... výsledek? Nikdo :D Ale mě to svým způsobem nebralo ani v době jeho největší slávy, vždycky jsem dával přednost klasickému diskusnímu fóru apod. K té sbírc...
Fate | Já mám kombinaci pocitu a touhy tu hru hrát, případně pokud už jsem ji hrál, tak tam musí být pocit, že to bylo fakt boží, že mi ta hra něco dala a pořád se v ní cítím tak nějak jako doma a klidně bych si ji zopáknul. Pak ještě u mě funguje pocit kom...
Fate | No to je slovo do pranice! Věčné téma našich disusí na icq (je tu vůbec někdo, kdo ještě používá ICQ?) :) Ono hodně záleží, jak člověk tu sbírku pojme, jestli sběratelsky nebo jen pocitově, kdy sbírá jen tituly, ke který má nějaký vztah. Já jsem asi ...
Fate | Tak poslušně hlásím, že v rámci redukce sbírky, kdy prodávám to, o čem vím,, že hrát nebudu a nebudu se k tomu nikdy ani vracet (holt to není už kam dávat), že mou sbírku opouští jeden hodně raritní, ne-li nejraritnější kousek, Fate - Gates of Dawn. ...

Najnovšie pridané časopisy a coverdisky: (10/305)
? | 12.04.2018
 Level 32 [120]
? | 07.01.2018
 Score 44 [132]
? | 27.12.2017
 Score 43 [132]
? | 18.11.2017
 GameStar 4/99 [98]
? | 23.08.2017
 Score 42 [148]
? | 05.03.2017
 Level 31 [120]
CGW Museum | 11.02.2017
 Computer Gaming World 4.5 [48]
CGW Museum | 10.02.2017
 Computer Gaming World 4.4 [48]
CGW Museum | 09.02.2017
 Computer Gaming World 4.3 [48]
CGW Museum | 09.02.2017
 Computer Gaming World 4.2 [52]
Najnovšie pridané diskmagy: (10/77)
Marek Olejník | 29.11.2017
 PC Engine 3-95 [40]
Marek Olejník | 13.08.2017
 PC Engine 2-95 [29]
Marek Olejník | 22.06.2017
 PC Engine 11-12/94 [28]
DJ | 12.05.2016
 PC Engine 10-94 [33]
DJ | 26.03.2016
 PC Engine 9-94 [34]
MiNH0 | 22.07.2015
 PC Engine 1-95 [56]
DJ | 16.07.2015
 PC Engine 8-94 [29]
DJ | 02.03.2015
 Pařeniště 30 [34]
DJ | 13.06.2014
 Pařeniště 29 [52]
DJ | 24.11.2013
 Guru 12 [60]

Komentáre k obrázkom / stránkam časopisov: (10)
Swampy | 22.11.2017, 22:48
 Mercs
BiT 06/92 | Citujem: "Hru Mercs naprogramovala v roku 1991 programatorska skupina Capcom...atd." Bit, co clanok to perla....
Swampy | 22.11.2017, 22:43
 Chaos Strikes Back
BiT 03/92 | Aj v tomto clanku sa vyskytuje najslavnejsia chyba v dejinach cesko-slovenskej hernej zurnalistiky....
Richmond | 22.11.2017, 20:20
 Lands of Lore III
GameStar 4/99 | Lands of Lore 3 jako hra měsíce?? Co to bylo za období!? :)...
Ravenloft: Strahd's Possession | A dobře dělá, určitě má další ještě v batohu :D...
Ravenloft: Strahd's Possession | Ovšem tohle je luxusní obrázek! :) Autor patrně se připravuje na konec světa!...
Zoli | 13.03.2017, 00:09
 Poster: Dungeon Keeper
Level 31 | plagat som skenoval ja :)...
Zoli | 26.05.2016, 13:55
 reklama - Vision (DoomMania)
Score 10 | plagat + zadne strany v kvalite sken: https://webshare.cz/#/file/3dE54x2sV3 autor skenu: Štěpán Sekeráč...
Konvice | 10.01.2016, 16:29
 Amiga, Title
Whale's Voyage 2 | Vypadá to úžasně, tak tahle hra mě bohužel minula. :D...
DJ | 03.09.2015, 15:04
 DOS, Character Editor
Whale's Voyage 2 | Pamatas si dobre, verzia co si mi poslal je v nemcine, toto je uz z anglickej (neoficialny preklad), ktoru som vyhrabal ...
MickTheMage | 02.09.2015, 18:02
 DOS, Character Editor
Whale's Voyage 2 | Mno, a teraz priznam sa som z toho jelen na druhu :) Ja si fakt pamatam, ze to co som hral bolo v nemcine a anglickej ve...
Najnovšie obrázky pridané užívateľmi: (11)
Outro
Velryba
Sliding puzzle
Dungeon - Map
Dungeon
Ruins of Farm
Shop - General Store
Temple of Odin
Shop - Blacksmith


Kingdom Come: Deliverance
The Dame Was Loaded
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Castle of the Winds I: A Question of Vengeance, 11.05.2018
LEO - Žhavá čísla, 16.03.2018
Ve stínu magie, 29.01.2018
David Wolf: Secret Agent, 19.01.2018
Vaporum, 02.10.2017
Oddworld: Abe's Oddysee, 12.08.2017
King's Bounty, 02.05.2017
Zurk's Learning Safari, 11.04.2017
Wizard's Crown, 03.02.2017
Trolls, 22.11.2016
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 najnovšie galérie
 EcoQuest: The Search for Cetus [9], 04.06.2018
 Castle of the Winds I: A Question of Vengeance [12], 11.05.2018
 Ve stínu magie [27], 19.04.2018
 LEO - Žhavá čísla [6], 17.03.2018
 David Wolf: Secret Agent [20], 19.01.2018
 Vaporum [31], 10.10.2017
[ viac ]
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1149
 Prílohy :: 8051
 Komentáre :: 7169
[ viac ]
Copyright © 2017 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | DOSBox | Albion | Dune 2000 | Road Rash | Monkey Island | Doom | Bomberman | Daggerfall | Wizardry | Dangerous Dave