Staré hry a časopisy, Retrogaming

 
Staré hry :: DJ OldGames

Téma   Castle Wolfenstein

vytvoril: dj, 27.05.2014, 19:28
modifikoval: dj, 26.05.2016, 17:07
Castle Wolfenstein - ideový predchodca legendárnej série FPS - akčná "takmer stealth", rogue-like hra odohrávajúca sa počas II. svetovej vojny v nacistami obsadenom hrade Wolfenstein. Obsahuje niekoľko jednoduchých pravidiel, náhodne generované štvor-poschodové bludisko, množstvo nepriateľských vojakov a truhlíc s dôležitými predmetmi. V 90 rokoch som s hrou mal tú česť ale nikdy ju neprešiel, takže vzľadom na aktuálny príspevok k sérii (New Order) nastal ten správny čas oprášiť spomienky a pokoriť túto vpodstate-jednohubku...

Castle Wolfenstein, Muse Software - PC DOS (1984)

Samozrejme že zahrať si túto hru nebol môj náhodný výber, ale dokopal som sa k nej na základe jedného z posledných Retro GamesPlay od Pavla Dobrovského pre Games.cz.

Casle Wolfenstein si pamätám, nebola to nijak komplikovaná hra, ale vo svojej dobe ma ničím nezaujala (pod "svojou dobou" rozumej zhruba dobu vydania Wolfenstein 3D :-) a nikdy som ju neprešiel.

 

Ak sa však na ňu pozriem s odstupom času, nachádzam v porovnaní s dobovou produkciou veľmi originálne a nadčasové herné prvky. Posúďte sami: nepriatelia nie sú hluchý - počujú steľbu, možnosť hrať bez zabíjania nepriateľských vojakov, prezliekanie do nacistickej uniformy, odomykanie dverí okrem kľúča aj za pomoci zbrane (platí aj pre truhlice), možnosť vytvárania priechodov ničením stien granátom v rámci obrazovky a mnoho ďalších. Všetky postupne vymenujem v "príručke hráča", čo bude vpodstate cieľom tohto článku.

 

Najskôr zopár slov o autorovi:

Silas S. Warner (1949-2004)

bol v 70-tych rokoch 20-teho storočia prototypom typického počítačového "geeka". Programoval a prispieval do systému PLATO, kde vytvoril hru RobotWar (hráči písali programy pre robotov, ktoré potom spolu bojovali v aréne) a v roku 1981 pod firmou Muse Software ju portoval aj pre domáce počítače Apple II. Hra bola veľmi populárna a viacero dobových časopisov o počítačových hrách (Byte, Computer Gaming World) organizovalo pre čitateľov súťaže v programovaní robotov pre RobotWar.

Warner tiež vytvoril jeden z prvých digitálnych zvukových systémov pre Apple II nazvaný "the Voice", ktorý umožňoval zaznamenávať zvuky a následne ich prehrávať na tomto počítači so všetkými jeho obmedzeniami. Túto technológiu použil aj pre vytvorenie hlasov nacistických vojakov v hre Castle Wolfenstein.

Pri vytváraní Castle Wolfenstein bol hodne inšpirovaný staršou bludiskovou hrou z hracích automatov - Berzerk.

 

Príbeh? Áno, máme! 

V Európe zúri II. Svetová Vojna, Nacisti zabrali hrad Wolfenstein a urobili si z neho svoj hlavný stan (HQ). Ty, neznámy spojenecký vojak si bol zajatý za nepriateľskou líniou a teraz čakáš na výsluch a mučenie vo väzení tohto hradu. Od svojho umierajúceho spoluväzňa dostávaš okrem inštrukcií a zbrane s 10-timi nábojmi aj dôležitú úlohu - násť dokumenty - bojové plány pre "Operáciu Rheingold", pritom samozrejme prežiť a uniknúť s nimi z hradu Wolfenstein.

 

Príručka hráča

Okrem prívlastku stealth-akcia tejto hre patrí aj ďalší a to rogue-like, nakoľko je bludisko kompletne generované a hráč tak musí pri každej novej hre - aj keď ju už pozná - určitým spôsobom improvizovať. 

Ovládanie

Mohlo by sa zdať zložité, nakoľko je nutná účasť oboch rúk na klávesnici, ale dá sa na to zvyknúť. Zvlášť sa ovláda pohyb postavy (9 kláves) a zvlášť ruka s namierenou zbraňou (9 kláves):

    

Q,A,Z,X,C,D,E,W = (ľavá strana klávesnice) pohyb v príslušnom smere, S = zastavenie pohybu

I,K,<,>,/,;,P,O = (ľavá strana klávesnice) namierenie zbrane príslušným smerom, L = výstrel

 

H =schovanie zbrane (vojaci reagujú na vytiahnutú zbraň v ich blízkosti a správnom smere)

T = hod granátom, granát pri dopade zabije všetko živé a dajú sa ním zničiť dvere alebo stena (okrem tej na okraji obrazovky)

U = zobratie/použitie predmetu z truhlice (hra to aj vypíše na obrazovku) po jej otvorení

ENTER = inventár, zobrazí aktuálny stav nesených vecí ako náboje, granáty, uniforma, vesta, plány

SPACE = akčná klávesa, stlačením je možné:

                   - prešacovať živých nepriateľov pokiaľ je na nich namierená zbraň a zobrať im všetko čo majú

                   - prehľadávať mŕtvoly nepriateľov a zbierať ich veci

                   - odomykať dvere pokiaľ je na ne namierená zbraň, tiež je ich možné otvoriť výstrelom

                   - odomykať truhlice, trvá to určitý čas, ktorý je možné znížiť neustálym držaním medzerníka a tiež výstrelom do truhlice (pozor ak sú v nej granáty, hrozí výbuch a smrť)

ESC = uloženie pozície a návrat do hlavného menu

 

Nepriatelia

Guard (bežný nacista) - oblečený v uniforme s hákovým krížom, môžu sa pohybovať iba v rámci jednej miestnosti, dokážu odomykať dvere (čo sa dá občas využiť), zabiť sa dajú pištoľou - niekedy znesú aj viac výstrelov, v inventári majú náboje a kľúče.

SS Stormtrooper - oblečený v zelenej nepriestrelnej SS veste, môže sa pohybovať po celom hrade, zabiť sa dá iba pomocou granátu, generuje sa zriedkavo, zvyčajne je iba jeden

Nacisti sú obvykle v každej miestnosti, niekedy aj vo väčšom počte, reagujú na výstrel. Po namierení zbrane na nepriateľa zodvihnú ruky a je možné ich prešacovať - zobrať všetko čo majú v inventári, takto sa napríklad dá aj SS Stormtrooper okradnúť o nepriestrelnú vestu! Nepriatelia sú však aj po okradnutí stále nebezpečný pri kontakte.

 

Predmety

  • war plans - cieľom hry je násť v jednej z truhlíc truhlíc tieto dokumenty a nájsť východ z hradu, zobrazujú sa v inventári /ENTER/
  • bullets - náboje do zbrane, maximálne 10ks, zobrazujú sa v inventári
  • grenades - granáty, je možné s nimi zabiť SS Stormtroopera, zničiť stenu a urobiť priechod, maximálne 3ks, zobrazujú sa v inventári
  • bulletproof west - zelená nepriestrelná vesta SS, možno ju obliecť aj na na uniformu, zobrazuje sa v inventári
  • uniforms - nacistická uniforma, po oblečení nás bežný nacisti nepoznajú a nestrieľajú, problém je iba s SS stormtrooperom, zobrazuje sa v inventári
  • schnapps - nápoj, použitím sa spotrebuje (netuším či niečo dopĺňa)
  • liebfraumilch - spotrebák...
  • bratwurst - spotrebák...
  • sauerkraut - spotrebák...
  • cannonballs - nezistil som načo slúžia, nedajú sa zobrať z truhlice...
  • medals - takisto neviem načo slúžia, dajú sa zobrať, ale nezobrazujú sa v inventári...

Prostredie a mapa hradu Wolfenstein

Celý hrad Wolfenstein je pri novej hre náhodne vygenerovaný. Okrem prvej miestnosti so schodiskom v ktorej začíname, sú vygenerované ďalšie 4 poschodia prepojené schodiskami, každé o veľkosti 3x3 až 5x5 miestností. Miestnosť môže obsahovať okrem nepriateľov truhlice, dvere (zvislé čiary) - tie sa dajú odomknúť alebo zničiť gfranátom/niekoľkými výstrelmi z pištole a môžu z nej viesť maximálne 4 východy, jeden na každom okraji, prípadne schody na ďalšie poschodie. Pri prechádzaní sa tak dá celkom jednoducho kresliť mapa na štvorčekovaný papier, robením značiek na spojniciach štvorcov. V rámci jednej miestnosti sa dajú pomocou granátov ničiť aj steny a vytvárať tak priechody, nie však medzi miestnosťami.
Ja som sa opäť nechal uniesť a mapu som si robil skladaním screenshotov jednotlivých obrazoviek, tu si môžete urobiť prehľad ako asi vyzerá jeden náhodne vygenerovaný hrad Wolfenstein:


Mapa celého hradu Wolfenstein (1700x3580px)

Hranie

Nie je to nič zložitého, snáď až na to ovládanie, kedy je nutné klávesou "S" neustále pohybujúcu sa postavičku zastavovať. Pri hraní v DOSBoxe doporučujem znížiť počet cyklov fixne na 400 čo mi prišlo na priemerne rýchlom počítači optimálne.

Cieľom hry je teda nájsť v jednej z truhlíc tajné dokumenty a utiecť s nimi z hradu východom v miestnosti na poslednom poschodí. Z náznaku príbehu je jasné že stavba bludiska je koncipovaná smerom hore, začíname tak niekde v podzemnej kobke a postupne sa dostávame vyššie. Vpodstate ide predovšetkým o nájdenie uniformy čo najskôr, s ňou už to ide jednoduchšie, keďže nepriatelia neútočia, ale aj tak je treba byť pozorný. Truhlice je nutné otvoriť všetky až pokiaľ nenájdeme dokumenty (plans), môžu byť v ktorejkoľvek. Každá truhlica má svoj čas v sekundách, za ktorý je ju možné otvoriť, tento sa dá znížiť výstrelom, držaním medzerníka a samozrejme zvýšením cyklov v DOSBoxe [CTRL+F12, CTRL+F11] pretože občas je to aj cez 200 sekúnd!

Po zabití, alebo chytení sa hra našťastie negeneruje znova, ale aktuálny stav prostredia sa uloží (t.j. otvorené truhly, zabitý nepriatelia...) avšak začíname vždy v prvej miestnosti. Zdá sa mi že počet takýchto pokusov je obmedzený a existuje tu zrejme niečo ako životy, po ktorých vyčerpaní hra končí úplne, bez možnosti pokračovania, vygeneruje sa nové bludisko. Tiež je možné, že spotrebovateľné predmety (jedlo a pitie) tieto životy nejakým spôsobom dopĺňajú ale to len tipujem.

Po úspešnom prejdení hry sa zvýši obtiažnosť - rastie hodnosť hlavného hrdinu - ktorá má 8 úrovní.

Pri mojom hraní som mal veľké šťastie (viď mapa), v dvoch truhliciach v prvej miestnosti sa mi vygenerovala uniforma aj nepriestrelná vesta  ;-)

 

Okrem PC verizie som skúšal aj pôvodný originál pre Apple II, ale odradil ma hlavne nepríjemný dlhotrvajúci "blikajúco-pípajúci" efekt pri narazení na akúkoľvek prekážku, čo sa pri takomto type ovládania (nutnosti zastavovať) dialo takmer nepretržite.

Video

Pri niektorom z množstva pokusov sa náhodný generátor hecol a ja som našiel plány aj s uniformou hneď v prvom leveli, takže prejdené za niečo viac ako 8 minút. Rovnako ani SS Stormtroopera som nestretol...


 

Hry súvisiace s touto témou (1)


Počet príspevkov : 2 / 2
Zoradené   
 zobrazených: 2 [ 1-2/2 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»
BOBAH1 BOBAH1   |  28.03.2018, 11:57:42     Odpovedať   edit   delete
takže, to je to, co to všechno začalo :)
DJ DJ   | Wolfenstein: New Order 10.06.2014, 09:39:11     Odpovedať   edit   delete
Pred par dnami som presiel noveho wolfa - Wolfenstein: New Order a mozem povedat ze je to dostojny nastupca (predposlednym dielom takmer pochovanej) znacky. Okrem vyborneho leveldizajnu, dabingu a mnozstva detailov, potesilo krasne Easter Egg - nocna mora v podani kompletneho prveho levelu z Wolfenstein 3D v spracovani vernom originalu vratane hudby, zvukov a 2D sprajtov ;-)
Priloha Prílohy
dj_wolfno-w3d.jpg
 zobrazených: 2 [ 1-2/2 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»

Retrogaming merch - HV 1701.cz
 možnosti podpory
🍺 Buy me a beer
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Tomb Raider II, 22.02.2024
Joust, 24.11.2023
Fortress of Dr. Radiaki, The, 01.10.2023
Rampage, 23.09.2023
Lost Vikings 2: Norse by Norsewest, 03.07.2023
Falcon, 03.05.2023
Metal Gear, 18.10.2022
Clock Tower, 26.09.2022
RoboCop 2, 09.05.2022
Ztracený ostrov, 01.05.2022
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1271
 Prílohy :: 8235
 Komentáre :: 7766
[ viac ]
Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | Divinity: Original Sin | The Bard's Tale | Might & Magic X: Legacy | Legend of Grimrock II | King's Bounty: The Legend | Dune 2000 | Fix-It Felix Jr. online | DOSBox