Old Games download, Abandonware

 
Staré hry :: DJ OldGames

Téma   Hry, ktoré definovali žáner - FPS (first person shooter)

vytvoril: MickTheMage, 18.01.2011, 11:22
modifikoval: dj, 29.10.2011, 18:29
Prvá časť z pravdepodobne 5 dielneho seriálu o "Hrách ktoré definovali žáner", ktorý má na svedomí Michal "MickTheMage" Nemec a napísal ho na základe svojej prednášky na IstroCONe/Comics Salóne v roku 2010. Ako je z názvu jasné, bude reč o koreňoch dnes už suverénne najrozšírenejšieho herného žánru - 3D strieľačiek z vlastného pohľadu - FPS. Som rád, že to možeme publikovať aj na OldGames.sk, kde takýto článok zaslúžene patrí...
Slovo na úvod

Dalo by sa povedať, že na začiatku všetkého – teda v prípade počítačových/video hier, bol papier, hlina, drevo – množstvo „žánrov“ (typov) hier malo svoj predobraz v tom, čo sa dialo mimo elektronického sveta obvodov. Až keď sa základné typy hier pohodlne usadili na pamäťových médiách počítačov a konzol, začal ich špecifický vývoj. Ale my až do „reality“ nepôjdeme, vystačíme si s hrami, ktoré definovali, určili istý herný „žáner“ – jednoducho povedané, dali mu známu formu.

 

Toto formovanie by sa dalo rámcovať do obdobia druhej polovice 70-tych rokov až konca 80-tych rokov (so zhruba asi dvojročným presahom do 90-tych rokov), kedy sa utvorila a ustálila väčšina herných žánrov tak, ako ich poznáme dnes.

 

Hry sa hrajú, občas sa i hovorí, že sa istým spôsobom vyvíjajú, rastú, stávajú sa novou formou zábavy, istým spôsobom – v niektorých prípadoch – prerastajú i samotný pojem „hry“. Alebo stoja na mieste a nehýbu sa žiadnym smerom? Je možné, aby tzv. herné „žánre“ ostali „zaseknuté“ vo vývoji nejakých 20, prípadne 30 rokov? Možno to vyznieva negatívnejšie než by som chcel preto:

 

pred rokmi nejaká hra (hry) prišla s postupmi, hernými princípmi, ktoré sa od jej vzniku nijak zásadne nezmenili, boli hojne kopírované (klonované) a dali tak smer svojmu „žánru“. Niektoré z nich boli natoľko výrazné, že sa istý čas využíval ich názov na označovanie podobných hier (Doom, Diablo, Tomb Raider), pritom sa však nemuselo exaktne jednať o „proto-hry“ žánru.

 

Postupne sa preberieme textom i obrazom niektorými významnými hrami minulosti, niektoré z nich už možno upadli do zabudnutia, avšak stáli pri zrode svojho „druhu“.

 

FPS

Jednoducho povedané – hra, v ktorej sa hráč díva na svet z pohľadu protagonistu, teda prvej osoby a spoločnosť mu robia rôzne nástroje jednotlivého i hromadného ničenia – všemožné reálne i nereálne zbrane a k nim nutné strelivo. Ich špecifikom je práve onen pohľad na herný svet, ktorý ich v počiatkoch robil odlišným od 2D akčných kolegov.

 

Ktokoľvek by chcel históriu a hľadanie proto-fps hry odbiť, pokojne by mohol začať hrou Wolfenstein 3D, ktorá je vo všeobecnosti považovaná za prvú „pravú“ FPS hru. Pravda, ako v prípade real-time stratégií, i tu môžeme ísť do trochu vzdialenejšej minulosti. Niektoré zdroje uvádzajú ako dve najstaršie zdokumentované FPS hry „Maze War“ a „Spasim“. V Maze War sa bolo možné prechádzať podobne ako v moderných FPS hrách. Jej vývoj začal v roku 1973, dátum dokončenia však nie je známy. Rovnako ako hra Spasim, ktorá mala svoj debut na Univerzite v Illinois v roku 1974 – a nebola to ani tak klasická strielačka ako základný, vesmírny simulátor, ktorý obsahoval perspektívu z vlastných očí (neskôr sa zmenil na letecký simulátor, tankový simulátor vyvíjaný pre americkú armádu – tieto hry však neboli k dispozícii širokej verejnosti.

 

Prvou komerčne dostupnou hrou, ktorá obsahovala perspektívu z vlastných očí, sa považuje tanková hra Battlezone z roku 1980 (automaty), v roku 1983 pre domáce počítače.

Battlezone
Battlezone, Arcade (1980)
 

Za prvú multiplayer 3D strielačku môžeme považovať hru MIDI Maze z roku 1987 pre Atari ST – umožňovala multiplayer hranie cez svoj MIDI interface.

MIDI Maze
MIDI Maze, Atari ST (1987)

John a John

John Carmack, jeden z dvojice ťahúňov id Softu, mal rád rýchlu akciu, ktorá bola do tej doby videná najmä v klasických 2D hrách. On si však predstavoval hru, ktorá by bola v 3D. PC tej doby by nedokázali vykresľovať kompletnú 3D scénu, boli príliš pomalé. Avšak Carmack dostal nápad, kedy nechal počítač vykresľovať len určitú časť scény, resp. len niekoľko povrchov v jeden moment. Napísal program, ktorý vykresľoval len steny, ale nie podlahy a stropy. Aby donútil počítač vykresľovať scénu čo najrýchlejšie použil ďalšiu netradičnú metódu zvanú raycasting. Raycasting umožňoval vykresľovať len časť grafiky, tú ktorá bola v zornom uhle hráča. Svet napokon oživil 2D spritmi. Spolu s Romerom potom prišli na hru, ktorá sa odohrávala vo futuristickom prostredí, kde hráč ovládal tank. Hra vychádza v apríli roku 1991, hra sa volá Hovertank 3D. Zrodil sa tak technologický základ, 3D technológia, ktorá viedla k známym „pravidlám“ a systému „first-person“ žánru. Medzitým vzniká hra Catacomb 3D, ktorú možno nazvať priamym predchodcom Wolfensteina, ktorá do hry prináša okrem prvého pohľadu i zobrazenie protagonistových (hráčových) rúk.

 

Onedlho na to prichádza na trh Wolfenstein 3D, najprv plánovaný ako remake starej hry Wolfenstein, avšak technologické obmedzenia tej doby, z neho spravili úplne inú hru. Priamočiaru strielačku z vlastného pohľadu. Hráčovou úlohou bolo uniknúť z nemeckého zajatia na slobodu, pritom zlikvidovať nespočetné množstvo náckov, hľadať kľúče v bludisku a hlavne strieľať. Úspech bol okamžitý a spoločnosť Apogee, ktorá Wolfa vtedy vydávala, okamžite prišla s niekoľkými klonmi, z nich najznámejší je asi Blake Stone.

Wolfenstein 3D
Wolfenstein 3D, PC DOS

Zloženie, obsah a postup v nasledujúcich hrách by sa dal zhrnúť asi takto:

  • 3D úrovňe, prípadne stavané ako bludisko
  • niekoľko zbraní
  • pohľad z vlastných očí
  • viditeľné ruky
  • postup cez množstvo protivníkov
  • treba pozbierať správne kľúče
  • skoro bez príbehu

 

A potom prišiel „Doom“(1993). Od Wolfa sa toho veľa nezmenilo, teda až na lepšie grafické spracovanie (čo bude do budúcnosti osud väčšiny herných „žánrov“). Lepšie grafické spracovanie, viac brutality, ktorá spôsobila rozruch i mimo hernú scénu, výborný multiplayer a neuveriteľná popularita, ktorá svetu priniesla množstvo ďalších „doom klonov“ tiež. známych ako „doomovky“.

Wolfenstein 3D
Doom, PC DOS

Na tomto mieste by sme mohli teoreticky skončiť, avšak chýbalo by nám pár posledných skladačiek do toho, ako dnešné FPS hry vyzerajú. Pretože i keď základný prvok ostáva – predsa len neostal „žáner“ pri jednoduchej forme čistej strielačky.

Nielen Doom

Na počítače Macintosh, spoločnosť Bungie vydala v roku 1994 hru Marathon. Tá, i keď obsahovala tradičnú „doom“ hrateľnosť a prvky, pridala niekoľko ďalších vylepšení ako vertikálne mierenie, či voľné rozhliadanie sa, či pestrejšiu multiplayer hru (ako King of the Hill, Kill the Man with the Ball, a kooperatívnu hru).

 

V roku 1995 vychádza hra Star Wars: Dark Forces, ktorá dovtedy relatívne jednoduché hry obohacuje o zaujímavý príbeh a nezabudnuteľného hlavného hrdinu – až natoľko, že sa ako jediná pre počítačovú hru vytvorená postava dostal do Expenaded Universe a pevne sa tam usadil. Kyle Katarn. Okrem toho prináša menej priamočiary postup, puzzle, štrutkurované úrovne atď.

Star Wars: Dark Forces
Star Wars: Dark Forces, PC DOS

Pre konzolové hry malo istotne veľký význam vydanie hry GoldenEye 007 pre Nintendo 64 (1997). Nielen ukázala, že je tento žáner schopný existovať aj na konzoliach (napriek tomu, tento žáner dominoval počítačom takmer až do konca tisícročia), ale priniesla i ďalšie prvky hrateľnosti, ktoré nezahrňovali len obyčajné strieľanie ako v tej dobe populárne hry Quake, či Duke Nukem 3D.  Cenila sa na nej najmä variabilnosť cieľov v rámci jednotlivých úrovní, či stealth prvky, ktoré ozvláštňovali tradičnú FPS hrateľnosť.

 

Napokon ešte nesmieme zabudnúť na Terminator Future Shock od Bethesdy (1996) – prináša na svoju dobu netradičný spôsob ovládanie pomocou kláves WASD, mouse look – PC, a Half-life (1998) – rozvedenie príbehovej váhy, využívanie skriptov pre príbehové udalosti v hre.

Terminator Future Shock
Terminator Future Shock, PC DOS - High Resolution

Odtiaľ už je to viac o technológii ako o ďalšom vývoji FPS ako „žánru“.

 

Bibliografia:

A History of Real-time Strategy Games, Part 1: 1989-1998 - http://www.gamespot.com/gamespot/features/all/real_time/p2_01.html

What are Adventure Games? - http://adventuregamers.com/article/id,149

The Video Game Explosion – ed. Mark J.P. Wolf

Počítačové hry: Historie a současnost I. – František Fuka

Character Development and Storytelling for Games - Lee Sheldon

Dungeons and Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic - Brad King, John Borland

Masters of Doom – David Kushner

Bringin' in the DOOM Clones - Turner, Benjamin & Bowen, Kevin

http://archive.gamespy.com/articles/december03/doom/clones/index2.shtml

The ZX Spectrum Book - Andrew Rollings

 

Ako vznikol tento článok

Na poslednom IstroCONe/Comics Salóne som mal skromnú prednášku na tému "Hry, ktoré definovali "žáner"". Ani sám neviem prečo som sa rozhodol ju po častiach zverejniť  - ono je to prednáška a ako taká je pripravená tak, aby text tvoril základnú kostru. Trochu som text učesal, i keď stále ma veľmi nepravidelnú formu. Hlavné však je, že je aspoň zoradený chronologicky. Napriek tomu, že som výber zúžil na "žánrovú päťku", zistil som, že len o jednom z nich by sa dalo rozprávať celú hodinu (i viac). Keďže ich však bolo päť na jednu prednášku, je to skôr také milé (dúfam) a stručné nahliadnutie do hernej histórie.

Niečo k názvu - kto má pozná vie, že zastávam názor o "zastavenom" vývoji hier (čo sa mi pri príprave prednášky i do istej miery potvrdilo). Prakticky im chýba akýkoľvek ďalší posun čo sa týka ich náplne (pokiaľ sa bavíme o komerčnej sfére), tá sa viac-menej nemení už nejakých 20 rokov. Avšak do tohto štádia sa musela nejako dopracovať. Pred ostatnými tu boli hry, ktoré formovali určitý herný "žáner". Tieto hry som sa snažil v prednáške priblížiť. Samozrejme konštruktívne pripomienky (a možno neprávom opomenuté hry) sú vždy vítané.
MickTheMage

 

Séria článkov "Hry, ktoré definovali žáner"
  1. FPS (first person shooter)
  2. cRPG (computer/console Role-playing Game)

 

Hry súvisiace s touto témou (7)


Počet príspevkov : 29 / 29
Zoradené   
 zobrazených: 29 [ 1-29/29 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»
DJ DJ   | The Eidolon 17.06.2011, 15:12:12   Odpovedať   edit   delete
Pri pridavani hry Rescue on Fractalus som si spomenul aj na Eidolon (postaveny na rovnakom fraktalovom engine) a musim povedat ze by tu zmienka o nej jednoznacne zapadla. Bola to urcite jedna z prvych klasickych FPS (vytvorena firmou LucasFilm Games v roku 1985) v steampunk prostredi, v ktorej islo o prechadzanie jaskyne, nicenie nepriatelov a zbieranie krystalov. Hra bol vydana iba na 8-bitoch a na zobrazovanie bludiska vyuzivala fraktalovy algoritmus. Prave preto je dojem z hrania unikatny, steny jaskyne nie su "stvorcove" a pravouhle (ako vo vsetkych neskor vytvaranych FPS na inej technologii), ale oble a nepravidelne.
Eidolon1 Eidolon2
hypnos hypnos   | Descent 25.02.2011, 20:53:38   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od michal:
nevim, co treba simulator? mne to tedy prijde vic jako simulator nez fps. nebo to klidne muze byt oboje, ale to by potom snad kazdy simulator byl fps
michal michal   | Descent 21.02.2011, 22:26:52   Odpovedať   edit   delete
DESCENT jednoznacne BOMBAAAAAAAAAAA svojej doby a myslim si Marsos S ,ze je to urcite FPS a k inemu zanru asi tazko ho priradit..
pamatam ako teraz , ked sme to s kamosom gamesili proti sebe az do rana bozieho :)
Jiří Š. Jiří Š.   | Duke 3D 23.01.2011, 21:50:34   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Miloš Jůdl:
Tvé uchvácení chápu. Já ho poprvé hrál (spolu s Doomem) na starém PCčku (asi 486ka s filtrem na monitor!) mého příbuzného. Pamatuju si, jak mi ty levely připadaly obrovské a bavilo mě je prolézat od A do Z, ne jen střílet potvory...
GTA mě nikdy moc nebralo, ale Warcraft, to je jiná...
Dukeovi moc nevěřím. Podle mě skončí jako jiná dlouze odkládaná hra (Daikatana) nebo ještě hůř... Manhattan Project ani ten slabší odvar na PSX se moc nepovedl...
Miloš Jůdl Miloš Jůdl   | Duke 3D 23.01.2011, 18:40:11   Odpovedať   edit   delete
Duke 3D byla hra ktera me uchvatila, dokonce to byla prvni hra kterou sem nainstaloval prvni den kdyz mi prisel pocitac :) tu sem tam proste musel mit. Nebo doby kdy sem s otevrenou pusou koukal na gta 1 a warcrafta 1 :D. Sem zvedavej na pokracovani dukena ukazka vypadala slibne..
Jiří Š. Jiří Š.   |  20.01.2011, 22:28:53   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od max90:
Ano, to číslo mám (jde tuším o 68). Kdybyste chtěli, můžu pro srovnání nascanovat. Téma je inteligentně pojatý a dobře napsaný. Na CDčku byli shareware verze všech těhle klasik (DOOM, Heretic, Hexen, Quake, Duke 3D) a taky okolo 200 her pro emulátory ZX Spectra, Atari, C64. Takže opravdu luxusní číslo. Bylo to v době vytáčeného internetu, takže za těch 150 CZK to byl dobrý kauf.

Jinak v Excaliburu pak vyšlo ještě téma RPG, ale to sesmolil nějaký sotva středoškolák nejspíš přímo ve škole, protože kvalita slohu byla úděsná. Nemluvě o tom, že jeho hodnocení kvality RPG se scvrkávalo na to, jak je hra dlouhá. Taky dost sepsul Brány Skeldalu, což mě tenkrát dost zamrzelo.
max90 max90   |  20.01.2011, 22:08:24   Odpovedať   edit   delete
Teď si tak matně vzpomínám, že téma FPS bylo v jednom z posledních excalibrů, kdy mu bylo věnováno asi deset stran a vpodstatě tam byla celá problematika dokonale popsaná, kde byly uvedeny zásadní tituly a taky největší průsery:-)
Jiří Š. Jiří Š.   | Stručnost 20.01.2011, 21:55:41   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Mick:
S tím bych dost polemizoval - adventury se začly přizpůsobovat jak ovládáním tak stavbou příběhu dobovému vývoji. A FMV záležitosti jsou někdy dost fajn. I když toho týpka, co hrál Gabriela v GK2 bych nejradšji zabil... výborný příběh a katastrofální výkon hlavního představitele. Není divu, že se teď prý živí jako realitní agent...
Jinak hodně zajímavá (částečně FMV) adventka je The Dark Eye. Postnul jsem recenzi, tak snad se bude DJovi líbit a zveřejní ji... ale to už odbíhám od FPS ;-)
Mick Mick   | Stručnost 20.01.2011, 21:23:10   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Jiří Š.:
Adventury, RPG, RTS a FPS - boli temou, takze ano budu vsetky. Ten +1 boli interaktivne filmy, ale sluzili skor ako osviezenie medzi jednotlivymi zanrami - ukazky (traileri) z hier od American Laser Games su skratka vtipne :). Ono, adventury zas nie su take komplikovane, ako by sa zdalo, zaklad sa totiz sformoval pocas 80-tych rokov a uz sa velmi nemenil.
Jiří Š. Jiří Š.   | Stručnost 20.01.2011, 21:18:09   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Mick:
Beru v potaz. Je fakt, že o RPG by se dalo mluvit hodiny... stejně jako o adventurách. RPG jsou možná králem her, ale adventury byly v devadesátých letech v podstatě symbolem PC hraní. Čili se nemohu nezeptat, jestli plánuješ nějak sumarizovat i vývoj v tomhle žánru...
Mick Mick   | Stručnost 20.01.2011, 21:13:44   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Jiří Š.:
Strucnost prameni prave z dovodu, pre ktory bol clanok (resp. tema) stvorena - teda prednaska na Istrocone. Kde som si dal za ciel oboznamit lud s klucovymi hrami niektorych zanrov. Az ked som zacal davat prednasku dohromady som si uvedomil, ze o kazdom jednotlivom "zanre" by sa dala spravit zvlastna hodinova prednaska. A ja som ich mal na hodinu 4 + 1. Ale co, pri RTS, FPS to bolo este ako tak..., ale pri RPG. To bol boj. :)
Wes P Wes P   | Prvy skutocne 3D Engine 20.01.2011, 20:22:09   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od DJ:
DJ: Jo jo, to je vlastně pravda.
Maros S Maros S   | Prvy skutocne 3D Engine 20.01.2011, 19:21:20   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od DJ:
Teda DJ, to si fakt zabil.
Napadlo ma, ze predsa len jedna novatorska a originalna FPS tam mohla byt, kedze je z roku 1995. Viem ze je to trosku na polemizovanie ci je to naozaj FPS ale osobne to tam zaradujem. Descent - to je ona hra, ktora ukazala ze FPS nemusi automaticky znamenat pobehovanie s brokovnicou.
DJ DJ   | Prvy skutocne 3D Engine 20.01.2011, 18:47:51   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Wes P:
Tak to by zrejme tiez vydalo na samostatnu debatu. Ale ak si pozeral hned prvy obrazok k tomuto clanku, musi ti byt jasne, ze prvy skutocny 3D engine (vsetky objekty su zlozene z 3D polygonov, aj ked neotexturovanych) mala uz hra BattleZone na hracich automatoch! ;-)
Jiří Š. Jiří Š.   | Stručnost 20.01.2011, 18:21:05   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Wes P:
No to ano, to nezpochybňuju, proto píšu také "podle mě". QI engine mi prostě nepřirostl k srdci, a tak mou představu o 3D enginu splňuje spíš jeho následník. Ale pochopitelně i engine Jedi Knighta je výborný.

max90: Mě osobně Unreal tolik nezaujal, ale zato ta technologie byla skvělá. Ta práce s barvami, odlesky apod. byla úžasná. Není divu, že na jeho enginu vzniklo i několik pěkných her, kupříkladu i Harry Potter 1 a 2 nebo můj oblíbený Deus Ex. A osobně pamatuju dobu, kdy u skoro u každé oznámené střílečky bylo uvedeno, že si autoři licensovali engine Q2 nebo Unrealu... a přesto ty hry nevypadaly jak přes kopírák... jo to byly časy.
Wes P Wes P   | Stručnost 20.01.2011, 18:06:28   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Jiří Š.:
První opravdový 3D engine měl Quake 1.
max90 max90   |  20.01.2011, 18:01:38   Odpovedať   edit   delete
a hlavně se nesmí zapomínat na Unreal, ten si místo mezi klasikama taky zaslouží;-)
Jiří Š. Jiří Š.   | Stručnost 20.01.2011, 17:33:36   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od max90:
Oki, beru v potaz. Možná to ještě jednou někdy dopařím a změním názor - u některých her to tak mám. Ale jinak výbuchy v Q1 mi taky zrovna hezké nepřijdou ;-)

A pro mě milníky ve FPS (beru ale značně subjektivně): Wolfenstein 3D, Heretic (kvuli RPG prvkum, fantasy atmosce a skvele grafice a pochopitelne DOOM enginu), Doom, Quake II (podle me prvni opravdovy 3D engine), Jedi Knight, Deus Ex...
A naopak zklamání a nepovedené klony: Rise of the Triad, Quake I, Redneck Rampage
Výborné odreagovačky (ale nijak revoluční): Duke Nukem 3D, Blood, Hexen I a II
Wes P Wes P   | FPS 20.01.2011, 16:50:14   Odpovedať   edit   delete
Když se v Quake natočil brightness na plný koule, tak s temnotou nebyl problém:-).
Pro mě milníky jsou Wolf3D, DOOM, Quake a Turok.
Maros S Maros S   | Stručnost 20.01.2011, 16:12:48   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Jiří Š.:
Inac musim suhlasit, mna osobne tiez quake 1 vobec nebavil ani som ho nikdy nedohral, max par levelov. Za najvacsi nedostatok povazujem prave zbrane, ktore sa mi ani trosku nepacili. Zato Quake 2 som dohral viac krat a vyborne som sa pri nom bavil, konecne to bola prva hra (po Wolf3d) s perfektne prevedenym rotacakom (toto ma trosku sklamalo v doomovi, slabucky rotak), a o sniperskom rail-gune ani radsej nebudem zacinat, to by bola basen na 100 stran, level desing tiez super = Quake 1 palce smerom dole, Quake 2 palce smerom hore.
Ta strucnost asi musela byt, myslim ze autor mal na vyber z dvoch moznosti - bud takyto strucny informativny clanok alebo potom podrobne veldielo s obrovskym rozsahom.
max90 max90   | Stručnost 20.01.2011, 15:59:10   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Jiří Š.:
V recenzích hře většina lidí vytýká pomalost hry, ale pokud to člověk hraje na Pentiu, tak je plynulost Quaka naprosto bezproblémová. Ta tmavost levelů je samozřejmě záměr autorů (Doom 3 je na tom ještě hůř, ale to najednou nikomu nevadí:-). Level desing vůbec není špatný, ve spoustě levelů se dá neskutečně vyblbnout. Jinak o vylepšené AI ve dvojce pochybuju, protivníci byly stále jen "nabíhači". Levely dělené do úseků byly již dávno v Hexenu. Jediná věc, která by se dala považovat za přínos dvojky byl Railgun, ten si fakt neuvědomuju, že by dříve byl v nějaké hře:-). Ve dvojce byly navíc neskutečně odporně udělané výbuchy. Podpora 3D ve dvojce je jasná, když vyšla jednička, tak 3D akcelerátory v podstatě neexistovaly.

Ale pořád platí, co člověk to názor. O tomto by se dala vést nekonečná diskuze. Každý má svou pravdu. Nemyslel jsem to nijak špatně....
Jiří Š. Jiří Š.   | Stručnost 20.01.2011, 15:20:48   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od max90:
Nemohu si pomoct, ale tady s tebou nesouhlasím. Quake II. má propracované levely, propracovanou architekturu, kvalitní zbraně a vybalancovanou obtížnost... a jakýsi náznak příběhu. Quake I. sice byla sice opravdu 3D FPS, ale vše bylo ponořeno ve tmě, jednotlivé levely nepřehledné, zbraně i příšery slabé... Čili Carmack odvedl dobrou práci, Romero a spol. už ne. Svůj názor nikomu nevnucuju, ale reakce soudobých recenzentů byly taky velmi rozpačité. Viz naše české časopisy:
http://www.oldgames.sk/casopisobr.php?image=23626
http://www.oldgames.sk/casopisobr.php?image=24265
Tady pro změnu některé zahraniční reakce: http://www.mobygames.com/game/quake/reviews
Až příliš často se v nich skloňuje myšlenka: super technologie, nulová atmosféra a level design. Tedy něco s čím u jiných her ID Software problém neměl. Ale v pořádku, tebe Quake bavil - co člověk, to názor.
A dvojka podle mě přinesla vše co jedničce chybělo - odbugovaný engine, podporu vícero 3D karet (i Direct 3D), vyváženou hratelnost, delší levely dělené do úseků, chytrou AI (ta byla u Quaka I žalostná) a taky dost oblíbený engine, který byl narozdíl od QI použit i v mnoha jiných hrách. Quake I je pro mě něco jako Windows Vista - betaverze, která se omylem dostala do prodeje.
max90 max90   | Stručnost 20.01.2011, 14:47:58   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Jiří Š.:
jiří š.: a od kdy má Quake špatnou hratelnost? Na svou dobu to byla totálně revoluční záležitost s nejpropracovanějším enginem. Mi teda jednička přišla mnohem zábavnější než dvojka, která proti prvnímu dílu nepřinesla nic nového...
Wes P Wes P   | Stručnost 20.01.2011, 13:23:12   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Jiří Š.:
Pravda. První 3D FPS byl Quake.
Jiří Š. Jiří Š.   | Stručnost 20.01.2011, 12:10:55   Odpovedať   edit   delete
Škoda té stručnosti. Téma by si zasloužila určitě více rozebrat. Jinak pěkný článek. Z těch věcí co následovali po těhle pionýrech určitě zaslouží vzpomenout Jedi Knighta, který ještě vylepšil prvky z Dark Forces, nemluvě o obrovských a od sebe se dost lišících úrovních (na rok 97) a Deus Ex (a ať mi nikdo neříká, že tahle hra není originál).
Nezmiňujete Quakea, přitom ten byl technickým přelomem, i když hratelnost byla špatná. Dvojka už byla skvěle hratelná a technicky taky vypilovaná... ale chápu, snažil jste se jen o největší milníky...
Triock One Triock One   | FPS v starych casoch 20.01.2011, 11:57:16   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Maros S:
System Shock možno nie je FPS, ale rozhodne to nie je ani RPG.
Maros S Maros S   | FPS v starych casoch 20.01.2011, 10:59:01   Odpovedať   edit   delete
Fajnovy clanok, aj ked som ho uz cital na blogu ale to nevadi lebo sem dobre zapadne. Veru ked vznikol prvy 3D boom tak v podstane nikomu nezalezalo velmi na kvalite hry, jedoducho sa to automaticky hralo LEBO to bolo 3D co bol uplne postacujuci argument.
Osobne za najprevratnejsiu hru tohto obdobia povazujem bez najmensieho zavahania Dark Forces (potom samozrejme zavedenie mouselooku v TFS zaco Bethesde velmi dakujem hoci casom by to aj tak niekto urobil ved to bolo uplne logicke riesenie). V porovnani s DF je prakticky kazda hra z toho obdobia len uplne primitivna kosicka bez najmensieho deja, myslienky alebo nejakeho pozadia pribehu (aby nedoslo k omylu to je len objektivne zhodnotenie, neznamena to ze nemam odohrane desiatky hodin na Wolf3D, doomoch a pod.).
Az TFS a samozrejme nakoniec Half Life zaviedli novy standard pre moznosti 3D strielaciek. Mozno je skoda ze Dark Forces nevznikli o rok neskor az po TFS, mohli byt tzv. "plne 3D" ako sme zacali hovorit.
A inac co maju stale vsetci s tym WASD, ja som hral intenzivne ultimy underworld a system shock a odvtedy mam do mozgu vypalene ovladanie WAXD, nikdy nie WASD hoci takmer kazda hra ho ma ako default. A este jednu 3D deformaciu mam, v dosledku mimoriadne intenzivneho hrania TIE Fightera hram vsetky 3D hry tzv. "ako pilot" (inverted mouse) co skoro nikto nedokaze pochopit :) asi iba moj brat ktory tiez mimoriadne intenzivne hraval spominanu hru.
A uplne na zaver, System Shock nie je 3D strielacka, nech si kto chce co chce hovori. SS nie je FPS, SS nie je FPS .......
DJ DJ   | To byly casy 20.01.2011, 09:31:16   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Miloš Jůdl:
Nepovedal by som ze boli v 90 rokoch vzdy "povedene" ;-)
Na zaciatku ich bolo vzhladom k inym zanrom velmi malo, bolo to vtedy proste nieco nove.
Tiez by som dodal ze FPS boli tym zanrom, ktory najviac prispel k vyvoju hardveru. Zasluhou FPS mame dnes graficke karty vykonom prevysujuce samotne CPU.
Z dnesneho pohladu spotrebitela je to jednoznacne najrozsirenejsi tovar takmer na vsetkych platformach...
Miloš Jůdl Miloš Jůdl   | To byly casy 19.01.2011, 16:17:48   Odpovedať   edit   delete
Nehral jsem vsechny hry ale fps hry v 90letech byly opravdu povedene, a nebyla to doba jako dnes kdy za mesic vyjde treba 5 strilecek. Tenkrat se proste cekalo rok nebo dva na jednu hru. Je jina doba no :)
 zobrazených: 29 [ 1-29/29 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»

Mafia: The City of Lost Heaven
Divinity: Original Sin 2
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Oddworld: Abe's Oddysee, 12.08.2017
King's Bounty, 02.05.2017
Zurk's Learning Safari, 11.04.2017
Wizard's Crown, 03.02.2017
Trolls, 22.11.2016
Deus Ex, 04.10.2016
Inherit the Earth: Quest for the Orb, 19.05.2016
Tunnels & Trolls: Crusaders of Khazan, 14.04.2016
Abadía del Crimen Extensum, La, 02.04.2016
R-Type, 13.02.2016
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 najnovšie galérie
 Vaporum [31], 10.10.2017
 King's Bounty: The Legend [0], 11.09.2017
 StarCraft [32], 18.08.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee [12], 30.07.2017
 King's Bounty [19], 26.06.2017
 DOSBox [5], 14.06.2017
[ viac ]
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1144
 Prílohy :: 8036
 Komentáre :: 7128
[ viac ]
Copyright © 2017 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | DOSBox | Albion | Dune 2000 | Road Rash | Monkey Island | Doom | Bomberman | Daggerfall | Wizardry | Dangerous Dave