Old Games download, Abandonware

 
Staré hry :: DJ OldGames

Téma   PEDIT5 - historicky prvé cRPG (1975)

vytvoril: dj, 27.06.2012, 11:18
modifikoval: dj, 26.05.2016, 17:06
Posledne som sa v praveku dungeon-crawlerov pohyboval minulý rok, pri prechádzaní prvotiny Richarda Garriota - Akalabeth. Pred pár dňami som si konečne našiel čas a chuť, pozrieť sa do histórie cRPG ešte hlbšie, snáď až k jej samotným koreňom a vyskúšať si niečo z toho na vlastnej koži. Reč je o programe z kódovým označením PEDIT5, ktorého autorom je Reginald "Rusty" Rutherford z roku 1975...

Posledne som sa v praveku dungeon-crawlerov pohyboval minulý rok, pri prechádzaní prvotiny Richarda Garriota - Akalabeth. Pred pár dňami som si konečne našiel čas a chuť, pozrieť sa do histórie cRPG ešte hlbšie, snáď až k jej samotným koreňom a vyskúšať si niečo z toho na vlastnej koži. Tí ktorí históriu vzniku cRPG aspoň zhruba poznajú (napríklad článok o Hrách ktoré definovali žáner od Micka na našom webe, alebo z knihy Matta Bartona Dungeons & Desktops) už určite vedia, ale aj tak si stručnú teóriu neodpustím :)

PEDIT5 - História vzniku

Reč je o programe z kódovým označením PEDIT5, ktorého autorom je Reginald "Rusty" Rutherford z roku 1975, ktorý toho času pracoval ako programátor systému PLATO pre spoločnosť Population and Energy Group (P&E).

PLATO (Programmed Logic for Automated Teaching Operations) bol vpodstate prvým e-learningovým systémom založeným na báze Mainframe počítača (z dnešného poľadu sa to dá najlepšie prirovnať k "serverovému clusteru" aj keď to nie je presne to isté), ku ktorému bolo v 70 rokoch pripojených niekoľko tisíc terminálov po celom svete. Bol vytvorený na univerzite v Illinois a neskôr nad týmto projektom prevzala kontrolu spoločnosť CDC (Control Data Corporation).

 

Názov programu "PEDIT5": všeobecne známe tvrdenie, že autor mu dal tento vážne znejúci názov, kôli menšej šanci na odhalenie programu ako "hry" a jeho následnému vymazaniu nie je správne. Sám Rutheford hovorí, že pre ich spoločnosť P&E bolo na tejto sieti kôli obmedzenému miestu administrátormi pridelených 5 súborov s preddefinovanými názvami PEDIT1-5, aby v nich mohli vytvárať programy. V súboroch PEDIT1-3 vyvýjali programy pre P&E a v zvyšných dvoch hru - prvý počítačový dungeon-crawler, pričom PEDIT4 bol manuál s inštrukciami a PEDIT5 samotná hra.

Inšpiráciou pre vytvorenie tejto hry na počítači mu bolo jeho hranie papierového RPG s priateľmi podľa prvých pravidiel D&D, ktoré v roku 1974 vydal Gary Gygax. Vývoj PEDIT5 trval zhruba 4-6 týždňov a bol dokončený v zime roku 1975.

Čo sa týka prvenstva, tak na systéme PLATO vznikla hra označená ako m199h, zrejme ešte skôr ako PEDIT5, buhužiaľ jej zdrojový kód sa nezachoval a po zmazaní zanikla navždy. PEDIT5 bol časom tiež zmazaný, ale jeho zdrojový kód sa zachoval u viacerých užívateľov a tak bola na jeho základoch vytvorená nová verzia dungeonu pod názvom Orthanc. Neskôr sa pôvodná stará verzia kódu znovuoživila a dostala názov Orthanc1. Dnes sa na PLATO systéme vyskytuje táto hra pod oboma názvami (pedit5 / orthanc1) ako alias na jednu a tú istú hru.

 

Pedit5

Spracovanie a systém hry

Prvé cRPG je spracované vskutku unikátne. Predovšetkým kôli skutočnosti, že ide o plne grafické rozhranie. Terminály systému PLATO využívali dokonca prvé monochromatické plazmové displeje, vyvinuté interne na univerzite v Illinois, na ktorých musela hra v tej dobe vyzerať naozaj skvele.

PLATO Terminal 1981

 

PEDIT5 by som zadefinoval ako niečo medzi klasickým dungeon-crawlerom s jednou postavou a rogue-like hrou v top-down pohľade na bludisko. Je tiež dôležité spomenúť, že ide o on-line hru, aj keď nie MMORPG, nakoľko pre každú postavu ide o samostatnú hru, avšak pred hrou sú všetky vyvtvorené postavy zdieľané a taktiež Hall of Fame. Po spustení programu je možné zobraziť aj manuál. Hra začína krátkym jednoobrazovkovým textom príbehu s titulkom "It is the year 666 --- the year of The Beast".

Vytvorenie postavy reprezentuje náhodné vygenerovanie 5 čísel: Strength, Inteligence, Constitution, Dexterity, Hits, ďalej názov postavy a tajné heslo, pre možnosť vrátenia sa k svojej hre.

Hráčova postava je reprezentovaná ikonkou rytiera s mečom a štítom, ktorý sa pohybuje v bludisku, pričom dohľad má na 1 políčko do všetkých 4 smerov. Dianie v dungeone je riadené "ťahmi", kde pokiaľ hráč nič nevykonáva, uplynie jden "ťah" za 3 minúty. Každá činnosť následne trvá určitý počet ťahov, ako napríklad pohyb o jedno políčko - 1/4 ťahu, boj - 1 ťah a podobne. Hráč má možnosť sa pohybovať po chodbách, prechádzať dverami (presnejšie povedané vyrážať ich s určitou šancou na úspech), hľadať tajné dvere, zbierať truhlice s pokladmi alebo predmetmi (magic sword +1/+2) a samozrejme bojovať s nepriateľmi. Pri boji je možné pokúsiť sa o útek, zakúzliť kúzlo typu Magic alebo Cleric a bojovať mečom. V každom type je po 8 kúziel rozdelených do 2 levelov, pričom postava na 1. úrovni môže využívať iba Magic kúzla 1. levelu.

Dungeon je pevne daný, teda bludisko je vopred vytvorené, steny majú nulovú hrúbku, sú reprezentované čiarami a dá sa celkom dobre zmapovať na štvorčekovaný papier. Nepriatelia sú v miestnostiach generovaný náhodne, rovnako aj poklady a meče. Cieľom hry je dosiahnuť 20000 bodov skúsenosti (EXP) a vrátiť sa z dungeonu späť živý (a musím povedať že ide zrejme o nadľudský výkon, ktorý závisí hlavne od šťastia).

Start game

 

Zabíjaním nepriateľov (ale aj zbieraním pokladov) získava hráč skúsenosti. Tieto sa "zúžitkujú" až po opustení dungenu (tým istým vchodom, ktorým prišiel) a postave vtedy pribudne level, hitpointy, prípadne level kúziel. Zároveň sa charakter uloží na serveri a možné s ním v budúcnosti pokračovať. Pri opätovnom vstupe do dungeonu sa postave hitpointy doplnia, rovnako ako možnosť kúzliť. Pokiaľ postave v dungeone klesnú Hits pod nulu, je definitívne mŕtva a zo servera zmazaná.

 

Ako a kde si dnes zahrať PEDIT5?

V roku 2004 bol skupinou fanúšikov na serveri www.cyber1.org privedený projekt PLATO opäť k životu s využitím súčasného internetu a ponúka tak prostredníctvom terminálu PTERM zdarma prístup k viac ako 16000 programom - výukovým lekciám.

Samozrejme že PEDIT5 je k dispozícii a aj jeho ďalšie verzie a novšie hry (dnd, Dungeon, Orthanc, Moria, Avatar...).

Ak si chcete tento dungeon zahrať, je nutné na webe cyber1.org vyplniť žiadosť o vytvorenie účtu (ktorý musí urobiť správca a môže to trvať aj niekoľko týždňov), stiahnuť si terminál PTERM (vo verziách pre Windows, Linux, OSX, Java) a pripojiť sa.

Pripojenie pozostáva zo zadania mena užívateľa, pracovnej skupiny a hesla. Následne je možné spustiť akýkoľvek program / výukovú lekciu zadaním jej mena. Pre hranie dungeonu PEDIT5 teda napísaním pedit5 :) Pôvodný terminál má špecifickú klávesnicu, ale nie je s tým žiadny problém, keďže PTERM obsahuje help. Hra má v sebe detailný manuál a pri väčšine úkonov sú zobrazené aj on-line nápovedy čo, akou klávesou vykonať.

 

Denník frustrovaného hráča - prvý pokus

Tak toto nebolo jednoduché. Myslel som si, že to s trochou trpezlivosti dám, veď som už prešiel "iné" dungeony, ale opak bol pravdou. Nedalo sa to. Ani po menších či väčších pauzách, intenzívnom hraní, opakovaniach. Nič.

Nebol som schopný dostať sa s postavou ani na druhý level.

Tu sú dôvody: náhoda a šťastie, nič iné. Nie že by som v "iných" dungeonoch prvok náhody odsudzoval, ale v PEDIT5 je to na ňom postavené absolútne.

Money 4030 Magic Sword Stirge

 

Už samotné generovanie štatistík postavy - aj keď mi padla napríklad Constitution 18, Hit pointov som mal 3. Čiže zrejme medzi "vlastnosťami" postavy pri generovaní žiadny súvis nie je, čo je škoda, ale to je len taký malý problém. Po 15 minútovom nahadzovaní zväčša nejaké tá kombinácia dobrých vlastností padne a hurá do dungeonu. Ale nie nadlho!

Môj plán bol klasický, opatrne postupovať, zmapovať celé bludisko na papier a neskôr cielene chodiť expovať a hľadať poklady. Pod opatrnosťou som myslel, že si po pár  zabitých slabších nepriateľoch "odbehnem " von z dungeonu, aby sa mi doplnili Hits a kúzla a vrátim sa späť. Problém bol so samotnými nepriateľmi. Ich náhodné generovanie v miestnostiach je zrejme úplne náhodné, nezávislé od miesta v dungeone, alebo od levelu postavy. Je teda bežné, že hneď v prvej miestnosti stretnem príšeru levelu 3 alebo 5, kedy je už len teoretická šanca na vyhraný súboj minimálna.

Map of Pedit5

Úvodnú procedúru nahádzať-postavu+putovať-dungeonom-kým-nestretnem-prvého-nepriateľa som absolvoval minimálne 100x z toho zhruba v polovici prípadov som to prežil a vrátil sa úspešne späť a doplnil stratené Hits. Nič to však neriešilo, nakoľko šanca prežiť súboj ďalší bola rovnaká. Celkovo som sa pri 100 pokusoch s dobrými úvodnými štatistikami nedostal cez viac ako 6 súbojov.

Viac krát som našiel poklady, Magic Sword +1 a prvý stret s nepriateľom aj tak skončil smrťou. Proste náhoda. Čím viac som to hral, tým viac som mal pocit, že štatistiky postavy hra vôbec nereflektuje. Veľká škoda.

Death screen

 

Opis niektorej z množstva odohraných sessions: nahadzovanie vlastností - STR 9, INT 9, CON 18, DEX 14, HITS 10 - skvelé, to beriem. Pohyb po dungeone, stretávam prvého nepriateľa (tuším nejaký potkan level 3), kúzlim a dúfam, nič, ostáva mi boj, výhra! Bežím von, doplním hitpointy a opäť vstupujem do dungeonu, nachádzam niekoľko truhlíc s pokladmi a Magic Sword +1, skvelé!  Stretávam nepriateľa (evil men, level 2), kúzlim, nič, bojujem, smrť. Grrrrrrrrrrrrrrrrr znova...

DJ

 

Denník frustrovaného hráča - druhý  pokus

Aby ste si nemysleli, že to len tak vzdám :).

Zhruba po týždni a dopísaní tohto článku som sa do PEDIT5 pustil znova. Za cieľ som si tentokrát dal hlavne dokončiť mapu. Na prvý pohľad sa to nezdalo, ale je tam ešte veľa miestností a začína naberať na rozlohe.

V druhom pokuse som zoptimalizoval jednotlivé vstupy do dungeonu: na rozdiel od generovania vysokej CON a STR pozerám hlavne na INT a v každom súboji kúzlim sleep (ak je level príšery 1-4), alebo charm ak je vyšší, a po úspechu sa vraciam späť. Vtip je v tom, že kúzlo Sleep je na nepriateľov levelu 1-4 (okrem undead) úspešné vždy a potom ich zabijem jednou ranou mečom, Charm môže zlyhať, dá sa však zoslať aj na silnejšie monštrá, ale iba na typ človek/goblin.

Takto so výrazne zvýšil úspešnosť svojich sessions v dungeone a už som vyhral aj 7 súbojov za sebou. Zároveň sa mi podarilo v poslednej hre získať 3080 Experience, ale to len vďaka nájdeniu pokladu s drahokamom (1 piece of jewelry) v hodnote 3000 zlatých. Tým som šmahom ruky dosiahol level 2 s dvoma kúzlami Cleric aj Magic. V ďalšom ťahu do podzemia som však trafil hneď na úvod 6 levelovú príšeru a odporúčal som sa do večných lovíšť.

Mapu stále nemám hotovú, takže pokračujem...

 

Pri niektorom z ďalšej desiatky hrdov so mal heď na začiatku šťastie vo forme pokladu Jewelry a postup o pár levelov. Taktika jednorázového kúzlenia "Sleep" / "Charm" a vracania sa späť mi tentokrát celkom vychádzala a experience pribúdalo. Šťastie prialo a nestretával som nemŕtvych ani nepriateľov s levelom vyšším ako 4. Keď som dosiahol cez 7000 bodov Exp, úroveň hry sa OVEĽA zlepšila a vzrástli možnosti predovšetkým pri kúzlení. Postava získala 3 kúzla Magic level 1, 1 kúzlo Magic level 2, 2 kúzla Cleric level 1 a 1 kúzlo Cleric level 2. S takouto výbavou a 17 HP sa už dalo aj hrať a vydržať v dungeone o niečo dlhšie. Bohužiaľ v jednom z nasledujúcich vstupov som hneď na úvod stretol najsilnejšiu potvoru v hre - Level 6 Dragon a šanca na prežitie bola minimálna. Ani najsilnejšie Cleric kúzlo "Dispel Myth" nebolo efektívne a ... Farewell mighty warrior!

Mapa ešte stále nie je kompletná...

 

Jewelry Table Dragon Level 6

 

Denník šťastného hráča - víťazstvo

Hral som to už vlastne iba kôli dokončeniu mapy, žiadna taktika, žiadne čakanie na dobré vlastnosti, s novou postavou som sa vždy snažil dostať čo najďalej to šlo bez stretnutia nepriateľa silnejšieho ako Level 4. Žiadne vracanie sa späť po zakúzlení, proste jednorázový výlet do dungeonu bez návratu. Ani neviem po koľkých pokusoch som však natrafil na poklad za 6000 a to mi už za návrat stálo. Zrejme mi dnešná konštalácia planét priala, lebo po ďalšom vstupe ma hneď v prvej miestnosti čakal opäť poklad za 6000! Zrazu teda postava s nič moc štatistikami má na konte 12000 Exp, 32 HP a dohromady k dispozícii 10 kúziel. Nádhera.

Sebevražedné misie som si teda odpustil a začal som "normálne" hrať. A išlo to. Pri súbojoch už som nemal pocit že záleží na šťastí, kúzla mi dávali možnosti a keď nevyšli, 32 HP bolo stále dosť na záchranný boj mečom. Experience začínali pribúdať rýchlejšie a pri zhruba 16000 som opäť našiel poklad za 6000 a bolo mi jasné že TOTO JE VÍŤAZSTVO. Ostával som už v dungeone a nevyliezal, nakoľko mi bolo jasné, že hra zrejme po vylezení skončí. Po minutí všetkých kúziel som už nechcel ďalej riskovať a aj keď mapu stále nemám hotovú, vrátil som sa k východu.

 

Congratulations on living through it! You have conquered the dungeon!

All of us bow to you!

Magic spells Magic Sword Victory!

 

The Hall of Fame

Hall of Fame

 

A v Hall of Fame som skončil na prvom mieste ;-)

 

Stručné zhrnutie na záver

PEDIT5 je v kontexte doby vzniku naozaj niečo unikátne - grafické on-line cRPG, avšak z hľadiska hrateľnosti mu toho veľa chýba. Samotné hranie a herný systém sa už po niekoľkých pokusoch približuje k hádzaniu kockou, bez možnosti ovplyvňovať prostredie, či už vzhľadom na číselné charakteristiky postavy, alebo šikovnosť hráča.

 

Map of PEDIT5

zatiaľ nekompletná mapa dungeonu

Zdroje informácií
  • Matt Barton: Dungeons & Desktops
  • Blog Matta Bartona: http://armchairarcade.com/neo/blog/4
  • www.cyber1.org
  • Wikipedia
Hry súvisiace s touto témou (1)
  • PEDIT5 (1975) Reginald Rutherford


Počet príspevkov : 9 / 9
Zoradené   
 zobrazených: 9 [ 1-9/9 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»
DJ DJ   | Victory 28.09.2015, 09:51:27   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Andrei:
Congratulation Mr.Brown ;-) and thank you for your map. Now I see that the map is not randomly generated than I supposed...
Andrei Andrei   |  27.09.2015, 18:49:03   Odpovedať   edit   delete
Starting stats are very important to win this game.

My stats: (Mr.Brown)
Str - 16
Int - 10
Con - 15
Dex - 17
Hit - 10 (at lvl 5 - 34).

I recommend that your stat will be not less than my, so you get the game fun, not hardcore.
Priloha Prílohy
MrBrown_Handmap.jpg MrBrown_map.jpg MrBrown_Hall_of_fame.jpg
Crash Crash   | WOW 01.07.2012, 21:35:49   Odpovedať   edit   delete
To WOW v nadpise není zkratka známého MMORPG ale obdivuhodný výkřik. Počesku by to znělo asi jako "TY VOLE!" Velká gratulace, nemám slov... :-)

Btw, fotbal sleduji úplně stejně, akorát místo PEDITu mám puštěný Daggerfall :-)
DJ DJ   | Gameplay 30.06.2012, 08:44:37   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od MickTheMage:
PEDIT5 som hral pocas futbalovych zapasov ME2012. Kedze islo o hranie cez terminal PTERM a hra tym padom nema zvuky, nerusilo ma to pri pozerani futbalu.
Na PC sledujem/pocuvam v jednom okne futbal a v druhom v teminali nahadzujem vlastnosti a obcas nieco zakreslim do mapy na papier ;-))

Casom snad vyskusam aj dalsie hry na PLATO networku ako Orthanc, Moria, DND, Avatar, Empire...
MickTheMage MickTheMage   |  29.06.2012, 12:30:12   Odpovedať   edit   delete
Clovece, kde ty na to beries cas... :) Ale vyborne citanie, diky!
Maros S Maros S   | Vitazstvo! 29.06.2012, 11:58:39   Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od DJ:
No tak na tieto sialenosti ja osobne nemam, PEDIT5 alebo kludne aj Akalabeth a podobne kusky ....

Ale na druhej strane, ked uz ma byt niekto v rebricku na poprednych miestach tak DJ je na to zasluzeny kandidat.

BTW ozvi sa ked prejdes The Dark Heart Of Uukrul :-0 ... toto ale niekedy chcem aspon skusit, podla legendy je to mega parba tisicrocia.
DJ DJ   | Vitazstvo! 29.06.2012, 11:35:26   Odpovedať   edit   delete
Presiel som PEDIT5 ;-)
Co by ma teda po dvoch tyzdnoch obcasnych pokusov ani nenapadlo, ale dnes som mal proste obrovsku davku stastia. Vsetko potrebne som doplnil do clanku, kde si mozete pozriet zaverecny "Congratulations" screen, ktory zrejme vela ludi v historii nevidelo.
Navyse som sa v tabulke Hall of Fame umiestnil na prvom mieste, tomu sa hovori uspech!

1. Moja postava tesne pred navratom z dungeonu a ukoncenim hry
2. Congratulations!
Priloha Prílohy
dj_pedit5-034.png dj_pedit5-035.png
DJ DJ   | Duhý pokus 28.06.2012, 17:35:42   Odpovedať   edit   delete
Po týždni pauzy a dopísaní tohto článku som sa do toho pustil znova. Cieľom bolo hlavne dokončenie mapy. Viac som napísal priamo do článku. Tu je zopár fotiek:

1. útočné kúzlo Sleep výrazne zvyšuje šance na úspešné prežitie
2. obrovské štastie, poklad o hodnote 3000 zlatých, pričom mi pribudlo zhruba toľko isto Experience
3. výsledok v tabuľke po odchode z dungeonu
4. štatistiky s ďalším levelom postavy: 15HP a dve kúzla Magic aj Cleric
Priloha Prílohy
dj_pedit5-003.png dj_pedit5-007.png dj_pedit5-005.png dj_pedit5-006.png
Crash Crash   | CRPGAddict to taky vzdal 28.06.2012, 15:11:05   Odpovedať   edit   delete
Hned jak jsem viděl tvůj článek vzpomněl jsem si na to, že jsem o téhle hře četl a samozřejmě kde jinde než na blogu CRPGAddict. Zajímavé je, že žádná z jeho postav se také nedostala dále než přes šest úvodních soubojů...

http://crpgaddict.blogspot.com/2011/12/game-68-dungeonpedit5-1975.html
 zobrazených: 9 [ 1-9/9 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»

Dragon's Dogma: Dark Arisen
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
King's Bounty, 02.05.2017
Zurk's Learning Safari, 11.04.2017
Wizard's Crown, 03.02.2017
Trolls, 22.11.2016
Deus Ex, 04.10.2016
Inherit the Earth: Quest for the Orb, 19.05.2016
Tunnels & Trolls: Crusaders of Khazan, 14.04.2016
Abadía del Crimen Extensum, La, 02.04.2016
R-Type, 13.02.2016
Superbike Challenge, 30.10.2015
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 najnovšie galérie
 King's Bounty [19], 26.06.2017
 DOSBox [5], 14.06.2017
 Zurk's Learning Safari [10], 11.04.2017
 Wizard's Crown [5], 03.02.2017
 Trolls [13], 22.11.2016
 Deus Ex [10], 04.10.2016
[ viac ]
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1143
 Prílohy :: 8022
 Komentáre :: 7105
[ viac ]
Copyright © 2017 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | DOSBox | Albion | Dune 2000 | Road Rash | Monkey Island | Doom | Bomberman | Daggerfall | Wizardry | Dangerous Dave