Staré hry a časopisy, Retrogaming

 
Staré hry :: DJ OldGames

Téma   Rozhovor s Mariánom Ferkom - Cauldron

vytvoril: jofree, 10.01.2014, 12:00
modifikoval: dj, 10.01.2014, 14:45
Firma Cauldron vznikla v roku 1996. Postupom času sme vyprodukovali 19 hier. 4 herné enginy, pričom dnes používame už výhradne vlastný CloakNT engine. Od prvotného vývoja pod operačným systémom DOS a PC sme pokročili k vývoju na konzoly PlayStation 2, PlayStation 3, Nintendo GameCube, Nintendo Wii, Nintendo WiiU, Nintendo DS, Microsoft Xbox, Microsoft Xbox 360 a samozrejme máme bohaté skúsenosti aj s mobilnými platformami iOS a Android. Fakticky v Čechách a na Slovensku sme jediné gamedeveloperske štúdio, ktoré má takto platformovo široké portfólio...

Marian FerkoCaudron - Marián Ferko

Tento rozhovor vyšiel v elektronickom časopise BUBLINY Extra 7 "gembler špeciál" a k uverejneniu nám ho poskytol jeho šéfredaktor Jofre.

 

Mohli by ste čitateľom priblížiť o čom je hra Quadrax ?

V hre Quadrax sa objavujú dve postavy Mike a Alex, ktoré pátraju po stopách svojich stratených známych. Cestou sa dostanú do gigantického chrámu, ktorý sa sporadicky objavuje na rôznych častiach zeme. Chram je plný labyrintov a nástrah. Je iba na našich hrdinoch ako sa dokážu cez všetky prekážky dostať k vytúženému cieľu.

Bola to vaša prvá hra?

Bola to prva hra od Cauldronu. Samozrejme este predtým sme s kamarátom vytvorili mnozstvo menších hier na ZX Spectrum väčšinou založených na textoch.

Medzi aké hry by sme ju mohli žánrovo zaradiť?

Quadrax je jednoznačne logická hra.

Boli nejaké podobné tituly, ktoré Vás inšpirovali?

Každý nový nápad je inšpirovaný staršími skúsenosťami. Tak isto aj Quadrax. Pri prvotnom nápade sa dá hovoriť o skrížení dvoch hier, ktoré vtedy existovali na ZX Spectrum. Bol to klasický Sokoban, kde jeden hrdina presúva krabice v sklade, aby sa vyslobodil von a hra Thunderbirds, ktorá majstrovsky skĺbila možnosti logického uvažovania a spolupráce dvoch hráčov v gigantickom labyrinte plnom nástrah.

Kto všetko hru vytvoril ?

Hra je v podstate jednoduchá. Programovú stránku mal na starosti David Ďurčák a graficku Marián Ferko. Levely sme vymyslali spoločne. Hudbu do hry skomponoval Martin Horňák.

 

Existujú 2 verzie hry Quadrax...

Áno. Hra pôvodne vyšla na ZX Spectrum v roku 1994. Hru sa nám podarilo zmestiť do 36 Kb (čo je omnoho menej ako bežný e-mail v súčasnosti). Pripravovali sme ju už behom roka 1993. Takže dá sa povedať, že táto legenda už zažila 20 rokov svojho života. Budúci rok to bude oficiálne. Hru sme predávali v Čechách a na Slovensku cez firmu Ultrasoft. Ako jediná naša hra vyšla na magnetofónovej páske. Po mimoriadnom úspechu sme sa zo zvedavosti rozhodli prepracovať hru na PC. Port na PC bol trošku jednoduchší, keďže sa dalo elegantnejšie narábať so súbormi na HDD (predstavte si ako sa hľadalo množstvo súborov na magnetofónovej páske). Verzia na ZX Spectrum obsahovala 50 levelov. Naproti tomu PC verzia už obsahovala 100 levelov vo vyššom rozlíšení a dokonalejšiu grafiku a zvukové efekty. ZX verzia obsahovala pascu padajúcich dverí, ktoré sa na PC už neobjavujú. Zato PC verzia priniesla mnozstvo vylepšení v podobe teleportov kvádrov, magnetov a iných spestrení.

PC verzia bola aj na CD...aký bol rozdiel medzi disketovou a CD verziou?

Pôvodne bol Quadrax na PC plánovaný na jednu disketu. Preto je aj grafika v hre tak uniformná. Keď sme však pridali do hry príbeh a s tým spojené animácie, zistili sme, že sa nám to na jednu disketu ani náhodou nezmestí. Disketová verzia (na viacej diskiet) je pre počítače, ktoré v tej dobe nemali CD mechaniku. Inak su verzie uplne totožné. CD verzia obsahovala šialene objemný súbor iba ako súčasť protipirátskej ochrany, ktorá bola aj tak zakrátko prelomená.

Zároveň vzniklo aj herné štúdio Cauldron (s hrou) ?

Áno Cauldron vznikal spolu s hrou.

Kto distribuoval hru Quadrax?

Hru v Čechách a na Slovensku distribuoval Riki (Riki Computer Games). Mimo tento región sa hra dostávala iba s veľkými ťažkosťami.

 

Robili ste teda aj cudzojazyčné verzie?

Existuje aj nemecká a anglická verzia. Dokonca aj zaujímavá demoverzia, ktorá ma funkciu automatického prehrávania už nahratého prechádzania levelu.

S akou odzvou sa hra stretla doma (viem, že doteraz je považovaná - a vlastne aj ja ju považujem za nadčasovú a legendárnu)a v zahraničí?

Odozva bola mimoriadne pozitívna. Všade sme dostávali vysoké hodnotenia. Hráčom sa značka Cauldron začala spájať s kvalitou. Dôkazom je, že ani po 20 rokoch hráči na túto klasiku nezabúdajú.

Vznikli aj pokračovania...tuším neoficálne?

Na neoficiálnych pokračovaniach začal pracovať v roku 1999 Josef Kreutzer. Vytvoril spolu 7 pokračovaní, ktoré sú naozaj mimoriadne náročné. Všetky verzie sú voľne dostupné. Pred niekoľkými rokmi Cauldron spolupracoval s firmou Top3Line a vytvorení experimentu založenom na Quadraxe. Top3Line vytvoril hru Puzzle Expedition, ktorá je priamim pokračovaním prvého Quadraxu. Hra bola povodne postavená na platformu Nintento DS. Neskôr bola portovaná na iOS, iPad a iPhone.

http://www.top3line.com/index.php/games/puzzle-expedition

 

Ďalším Vašim titulom bola hra Spellcross: Poslední bitva, mohli by ste aj tento titul našim čitateľom priblížiť?

Spellcross je epický príbeh boja ľudstva o svoju záchranu proti silám zla a mágie. Hra vykresľuje napadnutie zeme magickými silami (Other Side, Druhá strana) , pričom ľudstvo môže na tento vojenský stret odpovedať iba súčasnou vojenskou technikou.
Ide o pomerne zložitú takticko-strategickú hru starej školy. Hráč pohybuje celú armádu krajinou a pritom má úplnú kontrolu nad jednotlivými bojovými jednotkami.

Aký herný žáner hra reprezentuje, alebo je to mix žánrov?

Ide o klasickú stratégiu, aká bola použitá prvý krát hrou Laser Squad. Boj je rozdelený na kolá, ako pri šachovej partii. Raz ťahá nepriateľ a raz hráč. Vyzerá to nudne, avšak keď príde k boju (čo sa deje pomerne často), vzniká veľmi pútava prestrelka, ktorá hráča priklincuje k misii na niekoľko hodín. Na konci úspešnej misie môže doplniť stav vojska a zaútočiť na zvolenú časť územia.

Ako dlho hra vznikala?

Hra vznikala zhruba 2 roky v počte 4 ľudí.

Nebola pre niektorých hráčov hra príliš obtiažna ?

Hru sme schválne koncipovali ako obtiažnu. Dokonca sme umožnili v strategickej mape iba obmedzený počet sejvov. Takto to bola omnoho väčšia výzva a hráč mal pri hraní naozaj strach. Cheaty sme vo finalnej verzii nepoužívali. Napriek tomu hráči objavili v hre chybu, kedy sa dalo zarobiť maximálne množstvo kreditov. Potom bola hra o čosi ľahšia. Nasledujúcim patchom sme opravili zopár chýb a medzi iným aj tento bug s kreditmi.

Hra mala takisto 2 verzie- českú a anglickú? Je medzi nimi nejaký rozdiel, teda okrem dabingu?

Medzi verziami je zásadný rozdiel. Česká verzia má okolo 120 misií. Anglická iba 60. V anglickej verzii je aj vylepšená grafika jednotiek a pridaných viacero animácií. Hlavne anglická verzia obsahuje možnosť označiť si celú skupinu jednotiek a presúvať ju na jedno kliknutie, ako to poznáme z real-time stratégii. Hra je podstatne rýchlejšia ačkoľvek hráč stráca úplnú kontrolu nad pohybom jednotiek.

Ako vznikal samotný dabing (pamätám si, že spolupracovali aj nejakí známy český herci) ?

Hra má svoju nezameniteľnú atmosféru aj vďaka skvelému výkonu hercov. Práce na dabingu mala pod palcom firma JRC, s ktorou sme finalizovali výrobu Spellcrossu. Myslím, že prácu odviedli znamenite.

Kde všade ste hru distribuovali?

Hra sa šírila snáď po celom svete v podobe anglickej verzie. Bola to prvá hra z bývalého Československa, ktorá úspešne prerazila do sveta. Bolo vytvorených taktiež množstvo jazykových mutácii. V hre sa nachádza pomerne veľa textov a tak sa jazykové mutácie dosť predražovali.

 

 

Nerozmýšľali ste o pokračovaní, či „remaku“?

Samozrejme sme nad tým uvažovali. Avšak vyťaženie na výrobe hier pre konzoly nám nedáva veľa priestoru pre podobnú hru. Snáď keď sa situácia viac ukľudní.

Aký bol ďalší titul po Spellcrosse?

Ďalším titulom sa stala hra Battle Isle: The Andosia War. Išlo taktiež o strategickú hru. Tento krát však v úplnom 3d prevedení. Prvý krát sme použili náš vlastný 3d engine. Išlo o náš prvý projekt vytvorený pre klienta na zákazku, podľa požiadaviek. Išlo o firmu Blue Byte, ktorá vytvárala sériu Battle Isle už niekoľko rokov.

Aké všetky tituly si môžeme od Vašej firmy zahrať?

Na PC je ich v poslednej dobe menej, keďže firma Activision požadovala hlavne konzolové verzie.

Na PC odporúčam zahrať strieľačku Chaser a Secret Service. Na mobilných zariadeniach hru Puzzle Expedition. Mimo iné hra Chaser sa da stále kúpiť v obchode STEAM a GOG.

V poslednom čase je Cauldron známy v zahraničím, najmä prostredníctvom poľovníckych hier...môžete nám túto sériu priblížiť?

Od roku 2008 vyvíjame pre Activision poľovnícke hry. Ide o série čisto poľovnícke a poľovnícko-akčné, kde hráč viac uteká pred krvilačnou zverou (Big Game Hunter a Dangeorurs Hunts ). Tento segment trhu je mimoriadne úspešný. Hráči naozaj obľubujú poľovanie na zvieratá. Je to asi zakódované v našich génoch.
Dávnejšie firma Activision zistila, že predaje poľovníckych hier idú rapídne hore, pokiaľ je k hre vytvorená aj špeciálna poľovnícka zbraň (hardware, ovládač) . K našim hrám nechali vytvoriť firmou Red Octane špeciálny ovládač TopShot Elite. Tento ovládač v podobe svetelnej pušky posunul hru na vyššiu úroveň.

Sú aj nejaké projekty, ktoré neboli realizované?

V Cauldrone máme pomerne dosť projektov, ktoré sme potiahli do pred- produkčnej fázy a nikdy nevypustili na svetlo sveta. Je ich skoro tak isto ako vytvorených hier :) . Postupom času tieto materiály budeme uvoľňovať pre verejnosť. Niektore sa už dajú nájsť na našej Facebookovej stránke a YouTube kanály.

Nerozmýšľali ste aj o nejakej hre vyslovene komiksovej, alebo na komiksové motívy?

Iba dva krát bol použitý v našich hrách komiksový vizuál v animáciách. žiaľ ani v jednom prípade to nedopadlo dobre. Štúdiá. ktoré animácie produkovali, nedokázali odviesť dostatočne kvalitnú prácu. Komiks je pekné médium na papier, ťažšie sa však citlivo zapracúva do hry. Zatiaľ túto tému neplánujeme použit.

Na čo sa v najbližšej dobe môžeme tešiť?

Tento rok sme vytvorili jednu z najlepších poľovníckych hier, aké sme mali možnosť pre Activision vyprodukovať. Určite budete o nej v blízkej budúcnosti ešte počuť. A popri tom čoskoro príde na trh z našej produkcie niekoľko mobilných aplikácií, ktoré prinesú celý kopec zábavy pre našich fanúšikov.

 

Ďakujeme za rozhovor!

-- Jofree

 

Hry súvisiace s touto témou (2)


Počet príspevkov : 12 / 12
Zoradené   
 zobrazených: 12 [ 1-12/12 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»
Victor Victor   |  31.01.2014, 04:42:59     Odpovedať   edit   delete
Quadrax mám ještě na kazetě , Spellcross v pošetce a Andosia War bohužel v kompilaci Battle Isle ...
Nepředznamenal oprávněný neúspěch a poprava série Battle Isle z rukou Cauldronu budoucnost v loveckých simulátorech ? Chaser byl na svůj žánr a dobu ve které vyšel už jen průměrný ... a po něm se celá známá produkce vrhla na budgetovky pro Activision .

V současné době ;a stádiu klinické smrti; se asi nedá ani spekulovat o duchovním pokračování Spellcossu , ale přesto bych jej asi nejen sám rád viděl třeba právě na mobilním zařízení ...
Tomas Dzamko Tomas Dzamko   |  21.01.2014, 19:04:53     Odpovedať   edit   delete
ad Spellcross: Asi treba postrcit Square Enix kedze vlastni prava. Ale ja neviem co to obnasa takato digitalna distribucia, mozno prehodnotili, ze sa im to neoplati a preto to na GOGu nie je. Asi im nestaci povedat, ze je to klasika a ze si to urcite vela ludi kupi, oni to musia vidiet v cislach;p

ad Prava na hry od CLDR: S pravami je to ako som pisal nizsie, Cauldron vlastni IP a nie prava na distribuciu. A to sa nemeni bez ohladu na situaciu okolo CLDR.

ad Cauldron: Objasnit situaciu mozem, lebo ono to uz bolo pisane aj na hernych weboch takze to nie je nic tajne. Kedze sa nepodarila spolupraca s Activision na dalsom projekte na nasledujuci rok, tak firma bola nutena prepustit cca 80-90% zamestnancov. Cauldron ako taky nezanikol, rovnako ani sesterska firma Top3Line. Ostal tim v mensom pocte ludi (cca 15+- tusim), ktory sa bude venovat vyvoju hier na mobily. Cize v podstate tomu co vyrabala Top3Line firma. Budu musiet preklenut cez toto obdobie a pokusit sa stabilizovat. Avsak neviem ci sa im podari opat vyrabat nieco na konzoly pretoze to vyzadovalo dost velky tim so skusenostami a taketo narazove prepustenie ludi znamena obrovsku stratu know how. Budu musiet taky tim znovu poskladat a to tu na Slovensku nie je jednoduche. Ja osobne neverim, ze sa niekedy vratia k vyrobe na moderne konzoly a budu skusat skor indie scenu, mobilne platformy (co nemusi byt v konecnom dosledku zle).

ad Oddeleny tim: Toto znie mozno prilis dramaticky nez v skutocnosti je. V podstate ide o dvoch ludi z byvaleho Cauldronu a to byvaly game designer a lead scripter. Oni spolu robia na novom projekte (s par ludmi avsak nie ex-cauldronakmi), ktory sa vola Fun2Robots. Ak vas tato hra zaujima, tak google alebo tusim na games.cz o tom nieco bolo, ma ist o hru na Macy, FB a pod. Len dodam, ze game designer je z ciech a pracoval v Cauldrone od roku 2010 a GDcko robil od roku 2011, cize 3 roky. Vzhladom na to, ze Cauldron ma 17 rokov to nie je nic dramaticke a jeho odchod nema nic s tym ako Cauldron dopadol. Keby nesli robit svoj projekt, tak by skoncili v novembri tak ako my ostatni.
MickTheMage MickTheMage   |  21.01.2014, 14:09:38     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Mikachu:
Nie. Tie hry, ktore mali menej hlasov, vsak boli vseobecne popularnejsie a znamejsie - preto sa dostali na gog aj s menej hlasmi (alebo nebol problem s ich prevodom atd.) Spellcross i ked vynikajuca hra je na zapad od Ciech a Slovenska velmi malo znama hra. Ale vzhladom na to, co pise Tomas, tak by vydanie Spellcrossu teoreticky nemal byt problem, kedze veci od Square Enix tam su. Preto si myslim, ze Spellcross potrebuje trosku postrcit viac na verejnost :) A mozno som zase vedla, ako sa obcas stava, no.
DJ DJ   | Cauldron 21.01.2014, 09:29:47     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od jofre de orosz:
Uz sa to u nas riesilo niekde v tejto diskusii, kedze tu mame (teraz uz ex) Cauldronaka - Tomasa. Mohol by nam to mozno cele viac osvetlit, ak teda chce...
jofre de orosz jofre de orosz   |  20.01.2014, 21:12:28     Odpovedať   edit   delete
Cauldron má medzitým nejaké personálne zmeny ,či čo...oddelil sa od nich tím, čo teraz pripravuje jednu hru,...ale to ste už asi čítali. Som zvedavý ako to bude s právami na hry teraz...? Takže nateraz zakotvili pri hrách na mobily... :)
Mikachu Mikachu   |  19.01.2014, 17:18:14     Odpovedať   edit   delete
K tym hlasom na zozname priani na GOG.com len tolko-x hier sa dostalo do katalogu a nemalo nijako vela hlasov a naopak, x inych hier ma hlasov az-az, no sance na ich uverejnenie su mizive
Crash Crash   | Mafia 19.01.2014, 15:07:16     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Maros S:
Ale Mafia digitální byla, mám jí pořád na Steamu a není to zas tak dlouho co zmizela z katalogu, odhadem tak rok a půl max. dva roky, ale důvod neznám.
Tomas Dzamko Tomas Dzamko   | GOG 18.01.2014, 02:29:28     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Maros S:
To netusim, ale ci to neni zase o tom istom. Tam prava vlastni 2kCzech nakolko publisher Mafia 1 bol Gathering of Developers, ktorych pohltila neskor Take2 (dnesne 2kGames). Cize 2kGames maju prava na publish a oni zrejme nechcu digital download.

A ono je to vsade tak, aj Dungeon Master game rights ma/mal Interplay a nie FTL. FTL to zrejem vlastni ako IP a prava mal len kym nevydal Interplay DM2. (Cize na DM1 ma prava FTL napr.)
Maros S Maros S   | GOG 17.01.2014, 19:55:42     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Tomas Dzamko:
Otazka OT od Cauldornu, ale nevies nahodou ako je to s Mafiou? Kto ma prava a preco neexistuje dodnes ziadna digitalna verzia? Toto by mna dost zaujimalo.
Tomas Dzamko Tomas Dzamko   | GOG 17.01.2014, 07:35:48     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od MickTheMage:
Toto je velmi jednoduche:

Chaser: Prava mal JoWood ako publisher a ten bol kupeny Nordic Games. Oni vlastnia vydavatelske prava a umoznili napr. distribuciu Chasera na GOG. Cauldron myslim vlastni IP.

Spellcross: Viacmenej to iste len s inym publisherom. Cauldron vlastni IP, ale nevlastni prava na vydanie. Tie vlastni Square Enix (ktori kupili SCi), takze jedine oni mozu napr. umoznit predaj na GOG.
MickTheMage MickTheMage   | GOG 16.01.2014, 21:50:08     Odpovedať   edit   delete
Jedina vec, ktorej sa rozhovor nedotkol je... ako je to vlastne s tymi pravami. Obcas som niekde na nete videl take zvesti, ze su tam niekde problemy sa autorskymi pravami. Pretoze imho by sa hra pokojne mohla hodit do portfolia GOGu a mozno trochu Cauldronu nieco vyniest. Mozno keby dostatok ludi hlasoval v GOG wishliste? Ale mam taky pocit, ze tu to kazdy uzivatel oldgames uz davno spravil :) Ale pre istotu... https://secure.gog.com/wishlist/games/spellcross_the_last_battle 185 hlasov moc pozornosti nerobi...
Swampy Swampy   | vysvetlena zahada 15.01.2014, 13:44:08     Odpovedať   edit   delete
M. Ferko tu spomina velky subor v CD verzii Quadraxa ako protipiratsku ochranu. To vysvetluje velky subor v Tajemstvi Osliho ostrova, Draci historii a mozno aj inde.
 zobrazených: 12 [ 1-12/12 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»

Retrogaming merch - HV 1701.cz
 možnosti podpory
🍺 Buy me a beer
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Tomb Raider II, 22.02.2024
Joust, 24.11.2023
Fortress of Dr. Radiaki, The, 01.10.2023
Rampage, 23.09.2023
Lost Vikings 2: Norse by Norsewest, 03.07.2023
Falcon, 03.05.2023
Metal Gear, 18.10.2022
Clock Tower, 26.09.2022
RoboCop 2, 09.05.2022
Ztracený ostrov, 01.05.2022
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1271
 Prílohy :: 8235
 Komentáre :: 7766
[ viac ]
Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | Divinity: Original Sin | The Bard's Tale | Might & Magic X: Legacy | Legend of Grimrock II | King's Bounty: The Legend | Dune 2000 | Fix-It Felix Jr. online | DOSBox