Old Games download, Abandonware

 
Staré hry :: DJ OldGames

Téma   Wasteland: historky z pustiny #1

vytvoril: dj, 07.10.2014, 13:56
modifikoval: dj, 26.05.2016, 17:08
Wasteland - postapokalyptická RPG hra s ťahovými súbojmi z roku 1988, ktorú vytvorili Alan Pavlish (hlavný programátor), Brian Fargo, Michael A. Stackpole a Ken St. Andre pod taktovkou producenta Interplay Productions. Príbeh je zasadený do roku 2087 po nukleárnej vojne medzi Spojenými štátmi a Sovietskym zväzom, kedy sa obrovské zasiahnuté územia zmenili na "pustinu" a kde prežitie je prvoradým cieľom. Pokúsim sa Wasteland okomentovať v tejto mutácii príručky a denníka hráča, keďže som si to po rokoch opäť zahral a rozhodol sa to tentokrát aj dokončiť. Wasteland v prvom rade vôbec nie je vážna hra, minimálne sa tak neberie, na rozdiel od jej mladších bratov Fallout a Fallout 2...

Wasteland, IBM PC (1988)

Wasteland

Stručne, sucho a popisne sa Wasteland charakterizuje ako postapokalyptická RPG hra s ťahovými súbojmi z roku 1988, ktorú vytvorili Alan Pavlish (hlavný programátor), Brian Fargo, Michael A. Stackpole a Ken St. Andre pod taktovkou producenta Interplay Productions. Príbeh je zasadený do roku 2087 po nukleárnej vojne medzi Spojenými štátmi a Sovietskym zväzom, kedy sa obrovské zasiahnuté územia zmenili na "pustinu" a kde prežitie je prvoradým cieľom. Hráč má pod kontrolou skupinu Desert Rangerov, akýchsi novodobých strážcov zákona, ktorých základňa sa nachádza v púšti na juhozápade bývalého USA a ich úlohou je udržiavať poriadok - pomáhať a chrániť - v tejto oblasti, kde žijú (okrem iného) aj ľudia preživší nukleárny holokaust, presne v tradícii Texaských Rangerov spred storočia.

Wasteland vyšiel najskôr na platforme Apple II, neskôr bol portovaný na Commodore 64 a IBM PC. Všetky verzie sú rovnaké čo sa hrateľnosti týka, na Apple II má svoju typickú "nečistú" grafiku, Commodore 64 vyniká zvukovou stránkou, zatiaľ čo PC port svojou vylepšenou EGA grafikou, ale tiež viacerými chybami.

 

Menej stručne sa pokúsim Wasteland okomentovať v tejto mutácii príručky a denníka hráča, keďže som si to po rokoch opäť zahral a rozhodol sa to tentokrát aj dokončiť ;-)

Wasteland v prvom rade vôbec nie je vážna hra, minimálne sa tak neberie, na rozdiel od jej mladších bratov Fallout a Fallout 2 - k čomu dodávam, že sú po všetkých stránkach hrami lepšími. Rozhodne však aj v dnešnej dobe ide o zaujímavý a hrateľný kúsok s nezabudnuteľnou post-apo atmosférou, ktorý je nutné brať tak trochu z nadhľadu, keď už teda budete bojovať proti opusteným deťom / zmutovaným králikom / šialeným robotom, pričom nepriatelia budú po zásahu "...redukovaní na tenkú červenú pastu" prípadne "...vybuchnú ako jelitá"... a hlavne mu patrí v tomto žánri množstvo prvenstiev, ktoré sa neskôr stali štandardom.

 

Je to jedna z prvých hier kde je možné okrem svojich štyroch postáv najať do partie ďalšie NPC, ktoré disponujú svojou vlastnou osobnosťou a nie sú tak absolútne pod kontrolu hráča, v boji sa chovajú svojsky, môžu odmietnuť vykonať určitú akciu / odovzdať predmet a podobne.

Svet pustiny sa mení na základe vašich činov a rozhodnutí, konkrétne mapy niektorých oblastí pri vstupe vašej partie a po jej odchode môžu vyzerať podstatne inak. Bohužiaľ táto vymoženosť nebola z programátorského hľadiska dobre technicky vyriešená (niečo ako pevný disk bolo v dobe vydania niečo nadštandardné) a tak si hra ukladala aktuálny stav sveta - Save - priamo na disketu z ktorej sa hralo prepisovaním svojich vlastných dátových súborov. Preto aj manuál upozorňoval na nutnosť najprv hru skopírovať na čistú disketu z ktorej by sa malo hrať, inak nadobro stratíte možnosť začať novú hru s pôvodným výzorom sveta.

 

Interface a ovládanie: možno mnohí som mnou súhlasiť nebudú, ale minimálne čo sa týka ovládania je vo Wastelande dokonale efektívne a jednoduché. Myš je tu len zbytočný doplnok pre efekt, využívam ju iba v The Original Classic edícii (viď nižšie) pri jedinom úkone - pre kliknutie na in-game odkaz na paragraf. Inak je všetko prehľadne a predovšetkých rýchlo dostupné pomocou klávesnice, stlačením začiatočného písmena jednotlivých položiek menu, pri listovaní nejakým zoznamom (inventár) sú to čísla 1-9. Akúkoľvek činnosť som tak schopný urobiť niekoľkými stlačeniami kláves tak rýchlo ako píšem, pre mňa ideálne ovládanie, prial by som si aby aj v moderných RPG niekto túto možnosť implementoval. Pri (veľmi častých) súbojoch je to neoceniteľné, rozdanie základných príkazov pre jedno kolo mi trvá cca 2-3 sekundy, pričom si vždy môžem nahrať MAKRO a urobiť to tak stlačením jedinej klávesy!

MAKRÁ: áno, interface Wastelandu umožňuje nahrať si na funkčné klávesy F1-F12 akúkoľvek postupnosť stlačených kláves a výrazne tak zredukovať čas potrebný na často sa opakujúce činnosti. Využívam to predovšetkým pri používaní skillov/atribútov (Perception, Climb, Picklock, Medic...).

Príklad: CTRL+F1 (start rec.) [ 3+U+S+4+↑+→ ] CTRL+F1(stop rec.) teraz mi po stlačení F1 postava č.3 použije skill Perception na políčko pred sebou (hore) a celá partia sa presunie doprava. Ideálne na prieskum steny plnej políc/skriniek...

 

Mechanika hry a systém súbojov Wastelandu vychádza zo staršej stolnej hry Tunnels & Trolls (ktorej autorom je Ken St. Andre). Postavy majú osem základných atribútov (ST, IQ, LK, SP, AGL, DEX, CHR, MAXCON) a k tomu niečo cez 30 SKILLov. Atribúty si počas hry postavy vylepšujú pri každom postupe na vyšší level (možnosť priradiť 2 body) pričom Skilly sa vylepšujú aj (úspešným) používaním. Zaujímavý je predovšetkým fakt, že pri riešení herných situácií môže hráč používať okrem skillov aj samotné atribúty - príklad: na oplotený cintorín sa dá vojsť cez zamknutú bránu množstvom spôsobov:

  • použitím atribútu: ST (postava bránu vyrazí) / IQ (nájde spôsob ako to inteligentne obísť?)
  • použitím skillu: Picklock (vypáči zámok), Perception (všimne si a nájde kľúč vedľa v kríku), Climb (bránu prelezie)
  • použitím predmetu: čokoľvek čo bránu (zámok) zničí, t.j. Crowbar, Sledge Hammer, TNT, LAW rocket...

od použitej taktiky (ak je príslušný CHECK úspešný) následne závisí jednak zmena políčka na mape, alebo sa niečo udeje (ak sme hlučný priláka to pozornosť a nasleduje súboj).

Problém je v tom, že hra pri neúspešnom pokuse nijak nereflektuje či je možné danú taktiku použiť, vypíše sa iba nejaká defaultná hláška.

 

Paragrafy: bežnou šúčasťou hier v tejto dobe boli tlačené zošity obsahujúce množstvo číselne označených textov, dôležitých pre vykreslenie atmosféry. Vzhľadom na technické obmedzenia ich nebolo vždy možné dostať do kódu a hra tak na určitom mieste na ne odkazovala. Často obsahovali nápovedu, alebo rôzne heslá a kódy, bez ktorých nebol možný ďalší postup v hre a fungovali tak zároveň aj ako protipirátska ochrana. Nevýhodou bolo, že hráč si tieto texty mohol bez problémov čítať rad-radom a ničiť si tak ten správny zážitok z hry - podvádzať. Dizajnéri aj na toto mysleli a okrem klasického upozornenia na začiatku zošita pridávali medzi texty množstvo zavádzajúcich, mylných informácii, alebo dokonca s hrou absolútne nesúvisiace príbehy, tzv. Fake Paragraphs.

Autori Wastelandu systém týchto paragrafov doviedli do dokonalosti, samozrejme s humorom im vlastným. Na kľúčové slová vo fake paragrafoch hra reaguje a väčšinou tak hráčovi pripraví nejedno prekvapenie (zmena pohlavia všetkých postáv :). Ďalší príklad: ak v hre zadáte strážcovi zlé heslo z fake paragrafu, ten to bez problémov akceptuje, avšak odkáže vás na prečítanie ďalšieho fake paragrafu, ktorý je už absolútne mimo, konkrétne ide o #42:

The Director, a slender, handsome man, stands as you enter the room. "Rangers, thank the heavens."  He follows your gaze as you stare out the window behind his desk and study the alien landscape below. 

The Director smiles. "As you can see, that lurid, red landscape is the closest approximation we have to the surface of Mars. We have Martian raiders coming to our world here and stealing animals and slaves.

We hope, by breeding hunter-killer animals we can take the Martian starships and mount a counter offensive against the extra-terrestrial raiders." He nods. "Will you Rangers join our effort?"

... a zrodil sa XCOM ;-)

 

Hranie hry: osobne som siahol po verzii Wasteland 1 - The Original Classic, vydanej ako bonus pre všetkých backerov Wasteland 2, dnes je možné ju zakúpiť na GOGu alebo Steame za 5 babiek. Obsahuje totiž vynikajúci soundtrack a interaktívne, (dokonca aj nadabované) paragrafy. Portréty vo vyššom rozlíšení som hneď zrušil a dal si pôvodné, keďže nie sú animované a navyše ani veľmi kvalitné.

Ďalšou vecou ktorú pri hraní využívam je veľmi dobre napísaná priručka Wasteland - Survival Guide, ktorá je súčasťou tohto vydania. Nachádzam v nej vpodstate "neškodné hinty" spolu s mapami a doporučením kde sa vydať a aké Questy plniť. Pre Wasteland tiež vytváram vlastnú podstránku s Interaktívnymi Mapami a prehľadnými tabuľkami Skillov, Postáv a Nepriateľov.

Všetko ostatné o hre Wasteland sa budem snažiť sprostredkovať popisom hrania v jednotlivých oblastiach a asi to aj nejak rozumne rozdelím na pokračovania...

 

Wasteland, start Ranger Center Mutantsr

Historky z pustiny #1

Zrodenie hrdinov pustiny

Ako obvykle sa snažím hrať RP a preto na nejaké skvelé staty postáv kašlem, ale rád by som si vytvoril partiu odlišných osobností. Bohužiaľ atribúty sú náhodne generované, čo vyslovene neznášam - nemám žiadnu možnosť rozdeliť si určitý počet bodov medzi atribúty sám, ale som odkázaný na generátor. Po pár minútach rerolovania to vzdávam a beriem partičku preddefinovaných postáv, s ktorými som sa nakoniec výborne zžil. Predstavím ich parametre:

  • Trasher - veľká sila, nízke IQ dobrá pohyblivosť, má skill Knife fight, takže bojovník nožom v prvom rade, inak odborník na AT zbrane a Gambler
  • Snake Vargas - nainteligentnejší, v ostatnom priemer, vycvičím ho v steľbe z pištole a pušky, okrem iného je to Medik a uživí sa aj ako Byrokrat
  • Hell Razor - veľmi dobrá obratnosť, nie najhoršia sila, použijem ho na boj z blízka, neskôr SMG, je veľmi všímavý a navyše atlét Akrobat a Climber
  • Angela Deth - najobratnejšia, najkrajšia a celkom inteligentná, najskôr bude mať pištoľ, neskôr Assault Rifle, okrem Medičky je aj Demolátorka, Picklockerka a Safecrackerka

Začiatok Wastelandu je vskutku sparťanský, bez akéhokoľvek intra, alebo čo i len skúpej sady inštrukcií sme hodený do vyprahlej púšte, pár krokov od Centra Rangerov. Po konzultácii s manuálom vidím, že sa v kolónke OBJECTIVE nachádzajú dve stručné vety. Naša partia začiatočníkov má proste za úlohu vyšetriť sériu nepokojov/výtržností/incidentov? (disturbances) a po niekoľkých strategických mítingoch s velením sme sa rozhodli hľadať stopy v Highpoole, AG Centre a Kempe Železničných Nomádov. Všetky tieto oblasti sa nachádzajú severo-západne od našej základne. OK poďme do toho!

 

Hry súvisiace s touto témou (1)
  • Wasteland (1988) Interplay Productions Ltd.


Počet príspevkov : 0 / 0
Zoradené   

Mafia: The City of Lost Heaven
Heart of China
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Oddworld: Abe's Oddysee, 12.08.2017
King's Bounty, 02.05.2017
Zurk's Learning Safari, 11.04.2017
Wizard's Crown, 03.02.2017
Trolls, 22.11.2016
Deus Ex, 04.10.2016
Inherit the Earth: Quest for the Orb, 19.05.2016
Tunnels & Trolls: Crusaders of Khazan, 14.04.2016
Abadía del Crimen Extensum, La, 02.04.2016
R-Type, 13.02.2016
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 najnovšie galérie
 Vaporum [31], 10.10.2017
 King's Bounty: The Legend [0], 11.09.2017
 StarCraft [32], 18.08.2017
 Oddworld: Abe's Oddysee [12], 30.07.2017
 King's Bounty [19], 26.06.2017
 DOSBox [5], 14.06.2017
[ viac ]
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1144
 Prílohy :: 8030
 Komentáre :: 7136
[ viac ]
Copyright © 2017 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | DOSBox | Albion | Dune 2000 | Road Rash | Monkey Island | Doom | Bomberman | Daggerfall | Wizardry | Dangerous Dave