Sprievodca hrou
Wizardry VII je ďalšie RPG v poradí, ktoré sa chystám so svojou partičkou dobrodruhov pokoriť. Prvý krát to budem hrať pomocou Importu postáv z predchádzajúcej časti
Wizardry 6, ktorú som nedávno dokončil. Väčšinu tipov pri vytváraní svojej partie a tiež popis mojej súčasnej skupiny, nájdete tam.
Opäť, podobne ako pri
Wizardry VI musím upozorniť, že budem hrať štýlom RP (Role-play) a nie Powergaming, čo pri Wizardry znamená predovšetkým NEMENIŤ POVOLANIA počas hry a hrať vždy s plnou 6-člennou partiou.
Avšak aj pre tích, ktorí chcú hrať Wizardry 7 so skupinou nabúchaných hrdinov s namaxovanými skillmi a kúzlami, dodám niekoľko tipov: ideálna je skupina 4 hrdinov, budú rýchlejšie pribúdať skúsenosti a zároveň je dosť miesta v inventári pre špeciálne predmety. Vždy, zhruba na 10-13 úrovni niekomu (iba jednému) z partie zmeňte povolanie - spadnú mu vlastnosti, EXP na nulu, ale rýchlo to s podporou silnejších členov doženie a čo je podstatné, ostanú mu Skilly aj Kúzla. Takto si z každej postavy urobíte hrdinu s levelom 200, všetkými skillmi na 100% a kúzlami na 999. Doporučujem vytvoriť aspoň jednu postavu Faerie Ninja.
Tiež sa budem snažiť na tomto mieste napísať zopár stručných rád a tipov pri postupe hrou.
Čo budeme potrebovať
- Wizardry 7: Crusaders of the Dark Savant.
- Manuál (pdf) - pre prvých 7 dielov Wizardry, kde od strany 185 začína ten pre Wizardry 7.
- Mapa - pokúsil som sa pospájať jednotlivé mapy oblastí z hry a vytvoril tam jednu veľkú, podrobnú, prehľadnú mapu všetkého na povrchu Guardie. Tiež som do nej zaznačil všetky 4 rôzne miesta štartu.
- Ak je pre nikoho potrebný návod (v češtine), v Excalibure vyšla perfektná stručná príručka a v deviatich číslach Score aj podrobný návod, alebo môže použiť návod od Toma Needhama v angličtine.
- Savegame (DJ) - kto má záujem, môže si stiahnuť uloženú pozíciu mojej vypracovanej partie, ktorú som Importol z predchádzajúcej hry, ukončenej koncom "Bela Ending". Partia sa objavila na pozícii "Start #4" severne od mesta Ukpyr a po strastiplnej a ukrutne náročnej ceste som ich dostal na pozíciu "Start #1" blízko úvodného Beginners Dungeonu.
Zmeny
Keďže systém hry, hlavne vytváranie a vývoj postáv, je takmer rovnaký ako pri
Wizardry 6, zmienim sa tu o rozdieloch a novinkách.
Wizardry 7 obsahuje
4 možné začiatky vrátane iného intra, 3 sa odohrávajú po Importe - podľa toho ako vaša partia ukončila predchádzajúci diel a štvrtý je pre novo vytvorenú skupinu hrdinov. Stručné znenie príbehov pre všetky štyri začiatky nájdete v
popise hry.
Skilly
Nové skilly: DIPLOMACY - dôležitý komunikačný skill pri spriateľovaní sa s NPC postavami, zdvíhajte ho postave ktorá má vysokú vlastnosť PERSONALITY, táto nech potom funguje ako diplomat partie (u mňa je to Bard - Robin).
SWIMMING,
CLIMBING - fyzické skilly pričom SWIMMING je životne dôležitý pre všetky postavy aspoň na hodnote 10, aby mohli prejsť 1 políčko po vode, inak zahynú. Ďalej sa tento skill zvyšuje automaticky o 1 bod s každým vstupom do vody.
MAPPING je skill zabezpečujúci kvalitnejšie zobrazovanie mapy (pri použití automapy - JOURNEY MAP KIT), stačí ho zvyšovať u jednej postavy.
Personal skills: Sú to osobné skilly, ktoré sa môžu naučiť jednotlivé postavy počas hry, alebo im ich nastavia špeciálne predmety.
- Firearms - schopnosť používať ručné strelné zbrane. Môže ho získať každá postava v armádnom výcvikovom tábore Umpani v Ukpyre.
- Snake Speed - zvyšuje rýchlosť postavy vo všetkých aspektoch hry. Získa ho jedna postava pri plnení nepovinného questu pre Xen Xhenga z mesta Munkharama - nájdením a spojením piatich vzácnych kvetov.
- Reflextion - znižuje možnosť na zasiahnutie postavy v boji, ktorá sa pre útočníka javí ako rozdvojená. V rattkin Ruins sa opýtajte slepca na "REFLEXTION", získate možnosť odkúpiť prsteň s touto schopnosťou za 12000 zlatých.
- Power Strike - schopnosť zasiahnuť v boji nepriateľa s maximálnym zranením a občas aj väčším, vhodná pre bojovníka na blízko. Získate ju z predmetu Gem of Power, ktorý sa nachádza v Orkogre Castle v miestnosti Murkato's Inner Sanctum.
- Eagle Eye - zameranie nepriateľa a takmer istý zásah s úžasnou presnosťou. Získate ho z Helazoid Pendant od Dame Ke-Li v City of Sky.
- Mind Control - zlepšuje postave kontrolu nad myšliankami. Zvyšuje sa tak odolnosť voči Psionickým kúzlam a uspaniu. V Dane Tower v Temple of Eternal Night meditujte a každá postava ktorá nezaspí, získa tento skill.
Pri prechode na nový Level už nie sú "bonus body" na jednej hromade, ale každá skupina skillov má vlastné, ktoré je nutné priradiť.
NPC Postavy
Toto je naozaj veľká zmena. Vo Wizardry 7 sa po svete neustále pohybujú - cestujú, dôležitý obyvatelia Guardie. Sú to unikátne postavy s vlastnými menami, uzatvárajú medzi sebou alebo inými skupinami aliancie a niektoré z nich sú tu z rovnakého dôvodu ako vaša partia - nájsť Astral Dominae. Niekedy nachádzajú predmety nutné pre postup v hre prv ako vy (sú to mapy ako *TEMPLE*, *CRYSTAL*...) a to pre vás znamená, že ich treba od nich získať (odkúpiť, ukradnúť, vybojovať). Upozorňujem, že nie je dobré s nimi bojovať a už vôbec ich zabíjať, zvlášť na začiatku hry. Jednak sú to zdatní nepriatelia a za druhé si ich smrťou rozhneváte niekoľko ich ďalších priateľov a stratíte tak prístup k zaujímavým questom a predmetom.
Pri komunikácii s NPC pribudli nové možnosti a to hlavne
TRUCE, čo znamená akési vyjednávanie o spriatelení sa. Je dobré pokúsiť sa nadviazať priateľský vzťah s každou NPC postavou v hre, nakoľko až potom je možné s ňou obchodovať alebo sa rozprávať. Po vybratí TRUCE, nasleduje viacero možností ako NPC presvedčiť. Je to
BRIBE - podplácanie a
GIVE - darovanie, obe je nutné aplikovať aj niekoľko krát pred začatím vyjednávania po dobrom =
PEACE, alebo vyhrážaním sa =
FORCE. Pred začiatkom tiež veľmi pomáha zakúzliť na NPC kúzlo CHARM.
Vyjednávanie u BELCANZORA v New City
Ďalšou novinkou je
LORE - akási výmena dôležitých, aktuálnych informácií. Podľa toho, koľko noviniek sa vy od rôznych NPC postáv dozviete, povedia vám ony niečo nové. Pozor na postavy, ktoré to môžu zneužiť, teda také, ktoré sú v aliancii s vašimi nepriateľmi. Dozvedieť sa takto môžete predovšetkým to, kde sa nachádzajú MAPY, kto s kým uzatvoril alianciu / je vo vojnovom stave, alebo kde sa práve nachádzajú niektoré NPC postavy. Pokiaľ vám teda niekto povie, že videl napríklad postavu "MICK THE PICK" v NEW CITY, vy tam pôjdete a poprechádzate sa mestom, určite ho aj niekoľkokrát stretnete.
Striedanie dňa a noci, čas
Na oblohe sa pohybujú Slnko (cez deň) a Mesiac (v noci). Samozrejme herný engine je aj naďalej ťahový (turn-based), takže akákoľvek zmena času sa udeje až po akcii hráča - pokiaľ stojíte na mieste a nič nerobíte, v hre (ani na pozadí) sa nič nepohybuje a čas neplynie. Po akejkoľvek akcii ako pohyb, otočenie, kúzlenie, použitie predmetu, prebehne jedna časová jednotka, posunú sa telesá na oblohe, pohnú sa NPC a nepriatelia (ktorých pohyb je aj nadalej pre hráča skrytý). Hra zmenu dňa a noci využíva, príkladom môže byť BELCANZOR v New City, ktého tam nájdete iba v noci, cez deň je na inom mieste - v Dane Tower.
Páčenie zámkov, Odpasťovanie truhlíc
Pri páčení zámkov na dverách je všetko pri starom, to znamená, že treba stlačiť tlačidlo vtedy keď svieti zelená. Trvanie zelenej závisí na úrovni skillu SKULLDUGGERY.
Rozdiel je pri odstraňovaní pascí z truhlíc. Z môjho pohľadu autori pokazili vynikajúci systém z predchádzajúceho dielu a nahradili ho systémom, kde všetko závisí od reakcií hráča / kvality myši / rýchlosti PC. Pri odpasťovaní (DISARM) zlodej najskôr preskúma pascu, aby zistil jej typ (INSPECT). Miesta s hviezdičkami (*), sú určite časťou pasce, otázniky (?) znamenajú možno, a pomlčky (-) nie sú súčasťou. Presnosť Inšpekcie závisí od skillu SKULLDUGGERY a tiež pomôže zakúzlenie DIVINE TRAP pred akciou. Po Inšpekcii si posuvníkom na kraji tohto menu treba vybrať TYP PASCE, ktorý najviac vyhovuje zisteným skutočnostiam (hviezdičky a otázdniky boli na tých miestach, kde sú čísla). Nasleduje samotné deaktivovanie pasce, a to stláčaním príslušných tlačidiel v poradí určenom číslami. Toto by bolo OK, pokiaľ autori neurobili to, že každá akcia (stlačenie) je závislá na stave blikajúceho svetielka: ak je farba zelená = úspech, žltá = možnosť opakovať, červená = zlyhanie. V dnešnej dobe pri hraní v emulátore sa však dá rýchlosť blikania veľmi jednoducho regulovať - v DOSBoxe znížením cyklov na cca 300 zvládnu kliknúť na zelenú aj tí pomalší z nás (v minulosti som to riešil vypínaním Turba na mojej 386SX :).