Časopis Excalibur 41, strana č. 36

 
Staré hry :: DJ OldGames

Články na tejto stránke (1)

  článok stránky typ platforma skóre hit recenzent hra
 
BiT - Koniec
Otvorený dopis šéfredaktora časopisu BIT svojím čitateľom
 36 Úvaha PC DOS      Ludovít Wittek (luis)  

BiT - Koniec

 strana č.36, [ 36/36 ]   |  ««prvá  |  «predchadzajúca  |  zoznam stránok  |  nasledujúca»  |  posledná»»  |  
Stránky je možné listovať aj kliknutím na okraj, alebo pomocou klávesnice (ŠÍPKA VĽAVO, VPRAVO, HOME, END).
BiT - Koniec PREV
rozmery: 900 x 1280 (497,797 kb)
autor skenu: ?
obrázok vložený na stránky: 21.11.2009 (dj)
posledná aktualizácia: 14.11.2017 (dj)

Otvorený dopis šéfredaktora časopisu BIT svojim čitateľom


Tento dopis začnem trochu filozoficky. Všetko vo svete ľudí má svoj začiatok a koniec. Nič netrvá večné, aj keby sme si to priali sebeviac. Časopŕs BIT začal vychádzať v októbri 1991. Usúdili sme, že december 1994 je najvhodnejší termín na to, aby svoju činnosť ukončil. V nasledujúcich riadkoch sa Vám pokúsim stručne objasnit', čo nás k tomuto rozhodnutiu doviedlo.
Ako som už povedal, BIT začal vychádzať v októbri 1991, teda necelé dva roky po novembrovej revolúcii ako prvý farebný časopis počítačových hier na území Československa. Pred ním vychádzali u nás len dva d'alšie časopisy podobného zamerania a to EXCALIBUR (v Čechách) a FIFO (na Slovensku). Oba však boli v tých dobách čiemobiele a mali menší počet strán. Je len samozrejmé, že BIT si hned' na začiatku našiel svoj stabilný okruh čitateľov, ktorý spočiatku pozostávali hlavne z majiteľoy 8-bitových Didaktikov a Spectier. Ako ubiehali mesiace, menl sa postupne nielen vzhľad časopisu, ale aj zloženie jeho čitateľov. Najvýraznejšie zmeny zaznamenal časopis číslom 10/92, keď sa znížila jeho cena z 29 Kčs, číslom 5/93, keď sa zmenil výrazne k lepšiemu jeho celkový vnútorný vzhľad a číslom 6/94, keď sa zvýšil počet strán na 48 a časopis začal vychádzať v náklade 15000 ks na kvalitnelšom LWC papieri, kde lepšie vynikla farba obrázkov z hier. Zloženie jeho čitateľov sa postupne menilo od majiteľov 8-bitových počítačov k vlastníkom 16 a 32 bitových strojov, hlavne PC a AMIGA. Bolo to dané samozrejme aj pomerom recenzií a návodov, ktorý sa sa začal výrazne prikláňať k týmto typom počítačov. Za to si koniec-koncov redakcia od zarputilých majiteľov počitačov ZX Spectrum, Didaktik, C64, Atari 800 vypočula neraz svoje. Tento trend, ktorý BIT iste pripravil o časť čitateľov, ktorí sa nevedeli preniesť cez tieň 8-bitovej hranice, tu konečne nechcem ospravedlňovať. Bol nevyhnuteľný. Ako som spomenul na začiatku, všetko raz končí. Osembitové počítače majú svoj horizont za sebou už takmer desať rokov a nový herný software sa na ne v zahraničí nevyrába viac ako päť rokov. A o starých hrách nie je možné písať do nekonečna. Majitelia počítačov PC a AMIGA tento trend naopak prijali s veľkou radosťou, čo koniec koncov vyplýva aj z desiatok listov, ktoré sme od nich dostali.
Toto všetko sú ale veci, ktoré mal možnosť pozorný čitateľ sledovať navonok. Teraz by som chcel začriet' trochu pod povrch, do vecí, o ktorých už bežný čitateľ vedel vel'mi málo, alebo vôbec nič. Čo možno ešte vedel (dalo sa to zistiť napríklad z tiráže), bola skutočnost, že vydavateľom BITu bola firma ULTRASOFT s.r.o. Táto firma sa od svojho vzniku zaoberá hlavne vývojom a distribúciou počítačových hier. Z tohoto dôvodu jej nepriamo vyplynula potreba dávať o svojich nových produktoch vedieť tým, pre ktorých boli určené. A pretože sa v tej dobe pre tieto účely nezdalo ani jedno médium dostatočne vyhovujúce, rozhodli sme sa vydávať vlastný časopis. Zámer sa podaril. BIT sa stal veľmi obľúbeným a čitatelia sa jeho prostredníctvom zoznamovali so svetovou produkciou hier a popri nej s produkciou našou. Rozbehnutie časopisu však zďaleka nebolo lacnou záležitosťou. Spočiatku firma ULTRASOFT doplácala na každé jeho vydané číslo sumou prevyšujúcou 100.000 Kčs. Neskôr sa táto bilancia síce o niečo zlepšila, ale ziskovost' časopisu sa nikdy dosiahnuť nepodarilo. Pri posledných číslach ULTRASOFT ešte stále „sponzoroval" každé číslo BITu minimálne 50.000 Sk, čo znamená, že v podstate doplácal na každý jeden kus časopisu 3,30 Sk. Ak si skúsite tieto sumy vynásobiť číslom 39, ktoré predstavuje počet mesiacov, v ktorých BIT vychádzal, vyjde Vám pekne okrúhle sedemmiestne číslo.

To, že bol časopis BIT neustále dotovaný z peňazí ULTRASOFT a bez nich by vôbec nemohol vychádzať, však nebolo jediným dôvodom jeho zastavenia. Druhým bolo akési logické vyústenie veci. Stav, keď firma, ktorá vyrába počítačové hry, zároveň vydáva časopis, v ktorom si vlastné hry aj sama recenzuje, iste nie je úplne normálny a v rozvinutých tržných ekonomikách sa v podstate nevyskytuje. Aj ked' sme sa snažili byť v našich recenziách k vlastným hrám minimálne rovnako prísny ako k iným, medzi čitateľmi to napriek tomu mohlo vyvolať istú nedôveru k objektivite hodnotenia. Prečo táto neobvyklá situácia vznikla, som už vysvetlil. Bolo to hlavne pre vtedajšiu absolútnu absenciu kvalitných počítačových časopisov u nás. Táto doba však už pominula a my sme usúdili, že úloha časopisu BIT bola splnená. Časopisov zaoberajúcich sa počítačovými hrami u nás v poslednej dobe vzniklo ako húb po daždi. Dokonca toľko, že to je pre tak malý trh ako je Česko-Slovenský až priveľa. Je isté, že v konkurenčnom boji obstoja len tie najlepšie a najrozšírenejšie. Rozhodli sme sa preto, že nemá zmysel navzájom si konkurovat' a trieštiť sily, keď je možná spolupráca, ktorá nakoniec prinesie osoh všetkým. Počítačovým časopisom, firmám vyrábajúcim počítačové hry a hlavne Vám o koho tu vlastne íde najviac - čítatefom a hráčom. Chvíľu sme váhali, komu máme vlastne spoluprácu ponúknuť a nakoniec sme sa rozhodli podporiť tých, ktorí tu boli prví a zdá sa, že svoju prácu robia najlepšie firmu P.C.P. a časopisy Excalibur a Level. Zo strany vydavateľa p. Ludvíka sme sa stretli s veľkým záujmom a zo spoločných rokovaní vzišiel návrh zastaviť vydávanie časopisu BIT a tie najlepšie materiály poskytnút' časopisom Level a Excalibur. Tým vzniknú akési Česko-Slovenské časopisy, ktoré preberú len to najlepšie a bude sa rozširovať po celom území Čiech a Slovenska. Bývalí čitatelia časopisu BIT teda nielen že neprídu skrátka, ale budú mať možnost' vybrať si medzi dvoma oveľa lepšími časopismi. Tí, ktorí si už zvykli na pravidelnú ponuku hier od firmy ULTRASOFT a anglických firiem, ktoré zastupuje, sa s ňou budú tiež naďalej stretávať na stránkach týchto časopisov. Táto zmena prinesie samozrejme aj množstvo výhod pre doterajších čitateľov EXCALIBURu a LEVELu, medzi iným zaujímavejší obsah časopisov a väčší výber pôvodných počítačových hier za prijateľné ceny. Nakoniec vyzývam všetkých čitateľov BITu, aby túto zmenu prijali s pochopením a všemožne podporili časopisy LEVEL a EXCALIBUR. Týka sa to aj externých prispievateľov, ktorých články, mapy a podnety v týchto magazínoch radi privítajú a budú patrične honorovať'. Všetci súčasní predplatitelia BITu dostanú osobný dopis, v ktorom im ponúkneme možnosť predplatenia jedného z dvoch spomenutých časopisov, aIebo vrátenie peňazí. Čitatelia BITu sa na stránkach LEVELu a EXCALIBURu dozvedia ako dopadla minuloročná súťaž a kto sú jej výhercovia. Výsledky minuloročnej ankety tiež nevyjdu navnivoč, ale budú zohľadnené v ďalšom vylepšovaní oboch časopisov. Takže nakoniec mi už zostáva iba zvolať poslednú vetu k našim skalným čitateľom: Nesmúťte. Bit zomrel - nech žije LEVEL aj EXCALIBUR.


Ľudovít Wittek, šéfredaktor časopisu BIT

Komentáre k tejto stránke časopisu (0)


Copyright © 2017 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |