Časopis Riki 22, strana č. 5

 
Staré hry :: DJ OldGames
Quake
Quake « prejsť na stránku s hrou (download)
86% / 84% ( pridaná na OldGames.sk dňa 16.12.2009 )  
1996, id Software, Inc. / id Software, Inc.
Quake bol technickým pokračovateľom FPS hier od idSoftware ako Wolfenstein 3D a Doom. Je to jedna z prvých FPS hier používajúca pravý 3D engine s polygónovými modelmi všetkých objektov a častíc. Nový Quake engine umožňoval využívať viacúrovňový leveldizajn a spolu so skriptovacím jazykom zabezpečil pre komunitu obrovské možnosti vytvárania nových úrovní alebo vylepšení k pôvodnej hre. Nechýbajú dva herné módy: singleplayer (32 úrovní) a multiplayer (6 úrovní) pre 16 hráčov. V hre je možné meniť rozlíšenie až do 1280x1024...

Články na tejto stránke (1)

  článok stránky typ platforma skóre hit recenzent hra
 
Quake
 4 5 Recenzia PC DOS  81%    Ivan Líška (Ivo Ninja) Hra na OldGames.sk

» Časopisy / Riki / Riki 22 (09/1996) / strana č. 5

Quake

 strana č.5, [ 5/48 ]   |  ««prvá  |  «predchadzajúca  |  zoznam stránok  |  nasledujúca»  |  posledná»»  |  
Stránky je možné listovať aj kliknutím na okraj, alebo pomocou klávesnice (ŠÍPKA VĽAVO, VPRAVO, HOME, END).
Quake PREV NEXT
rozmery: 900 x 1277 (371,388 kb)
autor skenu: Radovan Kopáč
obrázok vložený na stránky: 02.03.2010 (dj)
posledná aktualizácia: 08.04.2016 (dj)

Quake | id Software


Pri DEATHMATCHi sa ale zniesť dajú. Keď strieľate do príšer a rozličných iných protivníkov, vôbec z nich nevyletuje žiadne mäso, ani krv ani nič podobné, ale iba akési bodky. Pripadali mi ako z tehly. Rovnako, keď strieľate do steny, nezostávajú v nej dierky po nábojoch, ako tomu bolo v Duke Nukem 3D. Oproti DOOMovi je tu napr. skákanie do diaľky, takže s rozbehom skočím ďalej, než z miesta, atď. Ale podľa mňa je dosť slabé, že musím QUAKE porovnávať so starým DOOMom. Ale nič sa nedá robiť. DOOM bol klasika a som zvedavý, či sa QUAKE zapíše rovnako do dejín. Keď sa na to tak pozriem, tak by som mohol povedať, že rozdiel medzi QUAKE a DOOM bude obdobný ako medzi DOOM a WOLFENSTEIN 3D, takže ako s tou revolúciou? Koná sa alebo nie? Myslím, že sa koná, ale iba čiastočná revolúcia. Tento engine je totiž absolútne geniálny a totálne dokonalý (super veta, že?). Quake totiž obsahuje absolútne kvalitné (qualitné?) 3D. Napríklad, keď sa pozriem na zabitého mladíka a otočím sa okolo neho, nebude ku mne otočený stále čelom, čiže tak isto ako pred tým (prípad Dukeho), ale jednoducho druhou stranou, čiže ako v skutočnosti, tak, ako by to malo byť. Ako sami vidíte, v tomto prehráva zase Duke. Zo všetkého najlepšie je to, že musíte zdvihnúť hlavu a strieľať pod ľubovoľným uhlom. Taktiež je tu perfektné tieňovanie. Všetky tie svetlá a tiene sú tak dokonalé, že pôsobia super realisticky. Napríklad, keď vystrelíte z raketometu, letiaca raketa postupne osvetľuje steny, popri ktorých práve prelietava a úseky za raketou sa samozrejme pomaly stmavujú, až do pôvodného šera. Fakt špica, rovnako to je aj pri brokovnici, dvojhlavňovke, dvojhlavňovom samopale, rotačnom guľomete, granátomete, elektrizéri, čiže vlastne pri každej zbrani.
Okrem samotnej sekery, pochopiteľne, ktorej zvuk je fantasticky reálny, cvendžanie pri zásahu kameňa alebo steny. Plávanie pod vodou tu rovnako nechýba, avšak žiadnu potápačskú výstroj tu nenájdete ako v DUKOVI, takže sa zakaždým musíte ísť nadýchnuť nad hladinu. Pri nenadýchnutí sa samozrejme začnete topiť, čo sprevádza príslušný super zvuk, ako keď sa jednoducho topíte. Všetko má svoje príslušné efekty, každá príšera obsahuje iné výkriky, ako aj každá zbraň iné zvuky. Na všetko je tu jednoducho svoj daný efekt. Hudba je CD audio a je rovnako zaujímavá ako aj zvukové efektíky. To najlepšie som si nechal až na záver. Najviac sa mi v tejto hre totiž páčila voda. Keď plávate pod vodou, vidíte zaujímavo rozmazane a voda sa pred vašimi očami vlní a nepripadáte si ako v DUKE NUKEM 3D, kde vidíte, ako keby ste mali nasadené potápačské okuliare, napriek tomu, že ich nemáte. Pod vodou môžte pochopiteľne naraziť na rôzne "rybičky", ktoré vám kúpeľ budú značne znepríjemňovať. O to sa však dá taktiež postarať. Celá hra sa skladá z hľadania kľúčov a otvárania dverí, čiže rovnaký DOOMovský spôsob, avšak zábavnejší. Na záver už len dve zaujímavosti. Neexistuje tu klávesa na otváranie dverí, čiže, ak sa dverí dotknete, automaticky sa otvoria (týmto spôsobom sa hľadajú aj niektoré tajné miestnosti) a druhou zaujímavosťou je, že obtiažnosť si nenastavujete v menu, ale chôdzou. Znamená to, že si normálne štartnete new game a potom to už záleží od vás, do ktorej z miestností vojdete. Najprv sú tri vchody - EASY, NORMAL a NIGHTMARE a akonáhle vojdete do jedného z nich, uvidíte ďalšie štyri - ktoré označujú epizódu 1, 2, 3 a 4. Pravdu povediac, posledné tri epizódy som sa pokúšal dohrať na tretej obtiažnosti, ale poviem vám, že to bola absolútna "nechytačka". Nepriatelia vybiehali v takom nehoráznom množstve, že kto to dokáže dohrať, je u mňa absolútny diabol. Po zvládnutí všetkých štyroch epizód sa objaví špeciálny vchod do podzemia (musíte mať všetky štyri kľúče - z každej epizódy jeden), kde si to môžte rozdať proti tým "najslabším" a úplne na koniec so samotným šéfkom SHUB-NIGGURATHom. Na záver si kladiem ešte jednu otázku. Je, alebo bude QUAKE ešte úspešnejší ako DOOM za svojich čias? To neviem a radšej ani nebudem skúšať hádať. Skúste si odpovedať sami, alebo, veď budúcnosť ukáže všetko za nás. Čo dodať? Myslím, že iba BACK TO THE DUKE!



Ivo Ninja


Celkové hodnotenie: 80%


Komentáre k tejto stránke časopisu (6)

max90   max90 (max90) 
04.03.2010, 01:11:19      delete
Hlavní záporák se v Quakovi jmenuje Shub-Niggurath? Kde jenom jsem to jméno už slyšel....? :-)
Wes P   Wes P (wes_p) 
04.03.2010, 23:50:10      delete
max90: Cítím z toho Lovecrafta:-).
Celkem nechápu ty nízký hodnocení v dobových recenzích na Q1... mně to tenkrát připadalo dost dobrý!
max90   max90 (max90) 
05.03.2010, 01:09:36      delete
wes p: máš bod ;-) Q1 dostával nízké hodnocení proto, že si všichni recenzenti určitě šetřili chválu na třetí díl :-D
Me   Me (biggy123456) 
21.03.2012, 10:35:19      delete
Quake I bol v dobových recenziách naprieč časopisovým spektrom hodnotený nanajvýš priemerne, dokonca podpriemerne či to už bolo SCORE, LEVEL alebo aj slovenský RIKI. Bol to hodne nadčasový projekt, ktorý bol v čase releasu absolutne nedocenený,HW naň nestačil-prvé použiteľné 3D akcelerátory používajúce filtrovanie a stavajúce práve na polygonálnej grafike, na ktorej bol engihe Q1 postavený ešte práve len prichádzali a také Voodoo od 3Dfx si vtedy ešte sotva kto mohol dovoliť, sám som videl GL Quake až o dobré 2 roky po tom ako v lete 1996 vyšiel, napriek tomu ma aj vo svojej crude neotesanej SW render forme okúzlila hlbka vtedy aj tak ešte nie "skutočneho" 3D priestoru, ktorý id použili až v Q2 engine. Liška alias IVO NINJA píše nezmysly o vektorovej grafike,isto vtedy netušil čo znamena pojem polygonova grafika, rozplýval sa nad úžastnými 800x600 v Duke Nukem 3D, pritom Q1 engine podporoval všetky VESA standrad rozlíšenia ďaleko za hranicami vtedy absolútne nereálneho 1600x1200, holt Q1 bez dedikovaného API (Glide, prípadne OpenGLport) a Hw (vtedy prichádzajúca prvá generácia VooDoo Graphics) nebol hratelný vo vyššom rozlíšení ani na pentiach 150 so 64 MB RAM, čo vtedy bola konfigurácia profi "pracovnej stanice" ktoru mal maloktorý hráč k dispozícii. Duke bol možno na ohúrenie zábavnejší, ale bol to práve Q1, ktorý ukázal smer, ktorým sa v nasledujúcej dekáde 3D first person shootery uberali, čo dokazuje obrovske množstvo proprietary licencii na engine a neskor jeho nasledovníkov Q2, Q3 (interne idTech 1,2..).
Wes P   Wes P (wes_p) 
21.03.2012, 20:31:15      delete
Me (biggy123456): Na druhou stranu jsem to tenkrát dohrál na 486/DX100/8MB RAM. Sice na některých místech počítač brečel, ale hrát se to celkem dalo:-).
Me   Me (biggy123456) 
24.03.2012, 22:15:59      delete
Wes P: Tiež som v tej dobe mal ako sekundárne PC 486 DX4 tuším s 8 MB RAM, takže sme Quake I hrávali aj po sieti, mal veľmi dobre odladený sieťový kod a bola to skvelá zábava. Uplne súhlasím, že od tohoto dielu (potom až v Q3 v niektorých arenach) bolo hodne cítit Lovecrafta, presne vystihnuté! Samotný Shub-Niggurath je asi najzrejmejšia referencia...v Quake 3 bola jedna fan made arena nazvaná Pit and the Pendulum, s prekrásne urobeným kyvadlom na motívy Edgara A. Poea, tiež veľmi podarená práca.

Copyright © 2017 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |