Staré hry a časopisy, Retrogaming

 
Staré hry :: DJ OldGames
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077

Old games :: Staré hry na stiahnutie, Abandonware, Retro, Časopisy

Golden Axe 3
Golden Axe 3

Pravda je, že by si tento žáner zaslúžil i absolútne samostatnú prednášku, čo do budúcnosti nevylučujem, pretože tento typ hier je môjmu srdcu asi najbližší. Zároveň by som rád dodal, že táto časť naschvál ignoruje konzolové RPG, ktoré majú tiež svoj vlastný „vývojový strom“, na ktorého počiatku sú hry ako Zelda, Dragon Quest (1986) a Final Fantasy (1987). Tieto hry tvoria solídne základy – sú inšpiráciou - všetkých budúcich konzolových RPG hier.
 

Podobne ako v prípade hry Adventure, i tu hrá svoju úlohu Gary Gygax, resp. jeho výtvor Dungeons & Dragons (1974). Vo všeobecnosti sa dá počítačová RPG charakterizovať ako hra, ktorá má svoje korene v „papierových“ role-playing hrách ako boli už spomínané Dungeons & Dragons, požičiava si z nich väčšinu terminológie, scenárov a herných mechanizmov. Hráč v nich kontroluje jednu alebo viac postáv v družine dobrodruhov a plní jednu alebo viac úloh (quest). Podobne ako „papierový“ predobraz i počítačové RPG obsahuje pokročilé rozprávanie príbehu, vývoj hráčovej postavy, ako aj možnosť znovu hrania a plného ponorenia sa do herného sveta. Elektronické médium odstraňuje potrebu „game mastera“ (pána hry, pána jaskyne atď.) a zvyšuje dynamiku bojov. Často je systém súbojov uprednostňovaný na úkor príbehového rozprávania – avšak toto záleží čisto na zámere tvorcov, či vyspelosti celého herného systému.

Gary Gygax
Gary Gygax (1938-2008) a Dungeons & Dragons

Sálové počítače

Jedným z prvých RPG typu dungeon (dungeon crawl) bola hra zvaná pedit5, napísaná v roku 1974 pre systém PLATO. V hre sa hráč ujíma a vedie postavu, ktorá sa túla po jedno úrovňovom podzemí (dungeone), zbiera poklady a zabíja monštrá. Keď prišlo na stret s príšerou, hráč mohol použiť jedno z kúziel. Ako to na univerzitných (a podobných, nejakou inštitúciou vlastnených) počítačoch bolo zvykom, hra bola neskôr odhalená a vymazaná. Z toho vychádza i ono „maskovanie“ hry za dôležito vyzerajúci názov, ktorý na prvý pohľad neprezrádza o aký program sa jedná. Avšak programátori sú vynaliezaví druh, a tak na základe pôvodnej práce „pedit5“ vznikol orthanc a neskôr i vylepšený orthanc1. Všetko to bol, ale len začiatok. Popularita týchto hier neskôr vyústila v tvorbu podobných hier, vrátane neskoršieho dnd.

 

Popularita D&D je sama o sebe jedným veľkým zázrakom a prekvapením, preto sa niet čomu čudovať, že už niekde medzi rokmi 1975/76 vzniká neoficiálna adaptácia pravidiel D&D pod jednoduchým názvom „Dungeon“.

 

Napriek tomu, že sa hra pôvodne zobrazovala v čisto textovom režime, stala sa i prvou hrou, ktorá využívala zobrazovanie zorného poľa postavy. Hra využívala jednoduchú grafiku, kde zobrazovala jednotlivé „podzemia“ (dungeony) z pohľadu zhora, avšak hráč videl vždy len časť mapy, tej kam jeho postava dohliadla. To umožňovalo zobraziť rôzne druhy schopností ako „infravidenie“ elfov, či trpaslíkov, efekty svetla a temnoty a podobne. Takýto pokrok bol možný najmä preto, lebo mnohé univerzity, resp. počítačové terminály univerzít prešli na CRT obrazovky.

 

dnd (systém PLATO, 1975) bola hra, ktorá implementovala základné princípy papierového Dungeons & Dragons (odtiaľ názov dnd) do elektronickej podoby. dnd bol tretím dungeonom stvorený pre tento systém (prvý bol spomínaný pedit5, druhý m199h). Hráč si vytvoril postavu a vydal sa do multi-úrovňového podzemia „Whisenwood Dungeon“ za hľadaním pokladov a slávneho „Orbu“.

dnd
dnd (PLATO)

Väčšina neskorších hier na tomto systéme (avatar,  oubliette, baradur,  moria,  dndworld,  bnd, a sorcery) vychádzala z dnd a navzájom sa ovplyvňovala. To znamená, že ďalšie revízie pridávali ďalšie podzemia a výzvy. Špecifické príšery strážiace špecifické poklady. Tým sa tieto hry stávali väčšie a komplexnejšie, než hry stojace na samom počiatku existencie „žánru“. Avšak, čo bolo možné robiť na univerzitných počítačoch sa postupne stávalo prístupné i na tzv. domácich počítačoch, kde vývoj žánru ďalej pokračoval.

 

Domáce počítače

Ak sa pozrieme na vývoj žánru, ďalšou hrou, ktorá výrazne ovplyvnila vývoj počítačových RPG je hra „Rogue“. Hru vytvorili Michael Toy and Glenn Wichman okolo roku 1980 (na PC DOS vyšla hra v roku 1983), bola obľúbená na Unixových systémoch, za čo čiastočne mohol i procedurálne generovaný herný obsah. Rouge spopularizoval preliezanie kobiek (dungeon crawling) ako herný systém a zároveň tak dal podnet na nasledovanie a vytvoril sub-žáner známy ako „roguelike“ hry. Inšpiroval hry ako Hack (jeho verziu NetHack), rovnako ako je vlastne priamym predchodcom hier ako Diablo. Svojim spôsobom je grafickou reinkarnáciou tohto druhu hier i menej známa hra od DreamForge Dungeon Hack (1993).

rogue
Rogue, PC DOS (1983)

Ako to už býva v podobných hrách, i tu musel hráč vliezť do nezmapovaného podzemia, nájsť „Amulet of Yendor“ a s ním sa vrátiť späť na povrch. Avšak kým nenašiel Amulet nebolo možné sa vracať v úrovniach späť. Čím hlbšie hráč postúpil, tým viac a ťažších príšer sa mu postavilo do cesty. Hra bola priamo ovplyvnená textovou adventúrov Colossal Cave Adventure ako i Dungeons & Dragons, z ktorých pochádzalo množstvo príšer. Wichman neskôr dodal, že príšery postupne menili, aby sa vyhli „problémom“ s tvorcami Dungeons & Dragons. Ovládanie hry bolo však bližšie práve hre Adventure a teda interakcia s prostredím prebiehala pomocou špecifických povelov, resp. skratiek slov. Na istý čas to bude i štandard v ovládaní počítačových RPG.

 

Medzi dve z najstarších počítačových RPG patria hry Temple of Apshai a Akalabeth: World of Doom, predchodca Ultimy. Niektoré z prvých počítačových RPG boli založené na ich „sálových“ predobrazoch (Telengard alebo Sword of Fargoal), zatiaľ čo iné boli založené na priamych adaptáciách D&D dobrodružstiev (najpopulárnejšie a najúspešnejšie z nich Ultima Wizardry). Po vizuálnej stránke boli jednoduché, ale už v tomto štádiu obsahovali väčšinu kľúčových prvkov, ktoré sa neskôr stali špecifikom cRPG ako žánru.

Patrí sem napríklad pohľad na herný svet, ktorý bol buď z perspektívy prvej osoby alebo pohľad z vtáčej perspektívy, čiže sa na herný svet pozeralo, takpovediac, z vrchu. Na druhej strane, niektoré hry využívali oba tieto prístupy – Akalabeth (1980) využíval na zobrazovanie podzemí (teda dungeonov) pohľad z prvej osoby a pri cestovaní na povrchu pohľad z vtáčej perspektívy.
Wizardry (1981), ďalšia hra z ranného obdobia, zase priniesla ťahové súboje, ktoré boli ovládané pomocou špeciálneho menu. Tunnels of Doom (1982) zase priniesol taktické súboje, ktoré boli riešené na špeciálnej obrazovke. A samozrejme Dungeons of Daggorath (1982), kde boj prebiehal v reálnom čase na hlavnej mape (obrazovke) dungeonu.

akalabeth
Akalabeth, Apple II - Balrog

 

Rozhodne medzi najdôležitejšie hry prvej polovice 80-tych rokov patrili série Ultima Wizardry, na tie netreba zabúdať. Obe priniesli svojský štýl a spôsob nahliadania na herný svet, ktorý neskôr kopírovalo mnoho ďalších hier. Wizardry síce nepatrí k prvým RPG, ktoré prišli s z náhľadom na svet z prvej osoby, rovnako nevynašli krokový systém pohybu , avšak patrí medzi kľúčové v oblasti počítačov. Kľúčovou pre túto hru boli skriptované stretnutia, ktoré sa spúšťali v momente keď hráč vstúpil na určité políčko. Niektoré boli obyčajnými súbojmi (tie prebiehali na ťahy, ako sme si už povedali), iné predstavovali stretnutia z postavami, spúšťali rozhovory, či to mohli byť pasce. Z niektorými špeciálnymi zariadeniami sa dalo manipulovať pomocou menu, rovnako sa NPC postavy mohli pýtať otázky, či zaútočiť. Môžeme povedať, že z príkladu Wizardry čerpali série ako Bard’s Tale, Might & Magic, či čiastočne i tzv. „Gold Box“ séria hier od spoločnosti SSI.

 

Ultima, na druhej strane (a do série počítame aj spomínanú hru Akalabeth, ktorá tiež býva prezývaná ako Ultima 0), spopularizovala cestovanie (a dobrodružstvá) na „povrchu sveta“. Kým väčšina dobových RPG hier ponúkala kobky a zapadnuté ruiny, v sérii Ultima hráč mohol cestovať po svete a dungeony boli špeciálnymi miestami v jeho rôznych kútoch. Tiež nesmieme zabudnúť na prvé krôčiky pri tvorení miest a dediniek, kde žili ľudia, s ktorými mohol hráč komunikovať. Komunikácia väčšinou prebiehala na úrovni kľúčových slov, ktoré hráč zadával. Pri rozhovoroch potom niektoré postavy odhalili ďalšie možné témy, na ktoré sa mohol hráč opýtať ďalších postáv. Ďalším rozdielom medzi Ultimou a spomínanou sériou Wizardry, bol väčší dôraz na príbeh, ktorý bol viac spätý z herným systémom. Prvé Ultimy sa môžu z dnešného pohľadu zdať primitívne, avšak stali sa základom pre ďalšie pokračovania. Okrem toho, Ultima nádherne ilustruje „dospievanie“ jej tvorcu, nárast skúseností s médiom až do kulminačného bodu, ktorým je rozhodne Ultima VII

 

V tento moment preskočíme trochu časovú os a skočíme až do druhej polovice 80.-tych rokov. V roku 1987 totiž na trh prichádza hra, ktorá výrazným spôsobom ovplyvní niekoľkých následníkov tohto typu hier. Spoločnosť FTL stvorila pre Atari ST hru Dungeon Master. Výraznou novinkou bola priama interakcia s prostredím, kedy hráč manipuluje vecami priamo na obrazovke. Dungeon Master patril k tým hrám, ktoré uprednostňovali súboje v reálnom čase, i napriek tomu, že hráč ovládal skupinu dobrodruhov. Okrem zaujímavého prístupu k zlepšovaniu vlastností, ktoré sa nezvyšovali postupovaním do jednotlivých úrovní, ale ich používaním, hra spopularizovala i celobrazovkový mód z vlastných očí. Nehovoriac o zaujímavom spôsobe mágie, kedy sa jednotlivé kúzla skladali z rún. Ako to pri úspešných konceptoch býva zvykom, nasledoval rad viac, či menej, úspešných klonov čerpajúcich zo štýlu Dungeon Mastera, stačí spomenúť len niektoré ako: Bloodwych (1989), Captive (1990), Eye of the Beholder (1991), Black Crypt (1992), Lands of Lore (1993) a celý rad ďalších hier. Za ďalší evolučný krok tohto typu hier potom môžeme považovať hru Ultima Underworld, ale o nej si niečo povieme až za chvíľu.

Dungeon Master
Dungeon Master, PC DOS - Screamers

 

Blížiac sa ku koncu desaťročia, nemali by sme zabúdať ani na spoločnosť SSI, resp. jej „Gold Box“ sériu. Názov „Gold box séria“ patrí hrám na rovnakom engine, ktorý získali vďaka farbe svojich krabíc. Prvou hrou v tejto „sérii“ bola Pool of Radiance (1988). Je dobré si pripomenúť, že spoločnosť SSI neprišla s Pool of Radiance len tak z čistého a jasného ničoho. Už predtým mala mnohé skúsenosti s tvorením a vydávaním nielen strategických hier, ale i vlastných RPG titulov. Pool of Radiance tak bol výsledkom toho najlepšieho z SSI hier ako Questron (1984), či Wizard's Crown (1985), z ktorého si požičiava ťahové „top-down“ prevedenie súbojov. Či inšpirácie v sérii Bard’s Tale. Víťazstvom bola istotne i oficiálna licencia Advanced Dungeons&Dragons a jej kvalitná implementácia do podoby počítačovej hry. K tomu všetkému treba ešte prirátať i detailný svet Forgotten Realms, na ktorý sa hráč díval z pohľadu vlastných očí. Pool of Radiance rozhodne nepatrí medzi jednoduché hry a začiatočník v žánri sa na nej môže veľmi rýchlo spáliť. Na čom majú svoj podiel i výborné ťahové súboje, odohrávajúce sa v rámci vlastnej obrazovky v akomsi pseudoizometrickom zobrazení. Niektoré súboje mohli hráčom zabrať niekedy i viac ako pol hodinu.

 

Úspech Pool of Radiance bol obrovský a samozrejme nasledoval celý rad vlastných hier SSI na rovnakom engine. Ten časom doznal menších zmien, hlavne v prístupnosti a lepšom ovládaní, avšak základná hrateľnosť týchto hier ostávala rovnaká. Mimochodom, ak si niekto myslí, že romance medzi postavami sú vynálezom neskorých dôb BioWare, tak by mal svoju pozornosť obrátiť na hru Treasures of the Savage Frontier (1992). Priniesla niekoľko zaujímavých vlastností, ktoré ovplyvňovali hru. Medzi nimi nechýbali zmeny počasia, ktoré ovplyvňovali pohyb postáv, či už spomínaný – celkom prepracovaný – romantický systém.

Treasures of the Savage Frontier
Treasures of the Savage Frontier, PC DOS

 

Piliere boli postavené, ďalší vývoj žánru môžeme badať hlavne v oblasti technológií, či zlepšovania rozprávania príbehov a práce s nimi. K pokroku technológií môžeme pokojne počítať aj dvojdielnu sériu Ultima Underworld (1992), ktorá ďalej posunula systém prezentovaný hrou Dungeon Master. A zároveň ovplyvnila ďalších svojich nasledovníkov. Plne 3D zobrazenie podzemia (o čosi pokročilejšie a skôr ako legendárna FPS Doom) poskytlo nový zážitok pre hráčov RPG a rovnako rozšírilo i možnosti stavby podzemí. Nehovoriac o priamejšom ovládaní súbojov, kedy je spôsob útoku určovaný pozíciou kurzora myši a jeho sila dĺžkou stlačeného tlačidla. K dobru treba pripočítať i veľmi kvalitne prevedený systém automapy, do ktorého si hráči mohli robiť vlastné poznámky. Znamenalo to síce koniec vlastnoručne kreslených máp na štvorčekový papier, avšak sprehľadnilo a sprístupnilo tak hru. Napokon nemuseli by sme zabudnúť ani na zobrazenie množstva života a many, ktorá bola vyobrazená vo forme dvoch fľaštičiek s modrou a červenou tekutinou. Ultima Underworld sa tak istotne stala inšpiráciou mnohých nasledovníkov, z ktorých najúspešnejšia (a do dnešných dní živá) je séria The Elder Scrolls.

Ultima Underworld
Ultima Underworld, PC DOS

Myslím, že nikto nebude protestovať, keď prehlásim, že svoj vrchol si žáner zažil na prelome storočí. Koniec storočia a jeho začiatok priniesli, možno, to najlepšie čo sa dnes v tomto žánri môže objaviť. Ale i napriek tomu, všetky tieto hry vďačia za svoju formu hrám, ktoré prišli pred nimi. V tomto relatívne krátkom úseku som sa snažil vypichnúť tie najkľúčovejšie, avšak uvedomujem si, že mnohé hry tu chýbajú. Iste, nespomenul som napríklad Wasteland (1988), ktorá má tiež významné miesto v histórii žánru. Rovnako som vynechal kontroverzné Diablo (1998). Avšak v jeho prípade aspoň poznamenám, že bolo na konci storočia kľúčovým v prebudovávaní a chápaní žánru.

 

Bibliografia:

Dungeonsand Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic - Brad King, John Borland

TheVideo Game Explosion – ed. Mark J.P. Wolf
Počítačové hry: Historie a současnost I. – František Fuka
CharacterDevelopment and Storytelling for Games - Lee Sheldon

TheCrowther and Woods 'Colossal Cave Adventure' game
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html

TheComplete History of Ultima, part I

http://www.totalpcgaming.com/features/the-complete-history-of-ultima-part-1/

ChasingD&D: A History of RPGs - Lara Crigger

http://www.1up.com/features/chasing-history-rpgs?pager.offset=0

 

Séria článkov "Hry, ktoré definovali žáner"
  1. FPS (first person shooter)
  2. cRPG (computer/console Role-playing Game)

 

Aktuálne články  
Súťaž: tvorba levelu pre Vaporum: Lockdown
 autor: MickTheMage 29.11.2019   
Možno sa vám to už donieslo, možno ešte nie, ale Fatbot Games pripravuje pokračovanie svojho dungeonu Vaporum. Hra bola v komunite hráčov dungeonov veľmi dobre prijatá. Vo Fatbot Games sa preto rozhodli, že dajú hráčom šancu pokúsiť sa navrhnúť vlastnú časť levelu pre dungeon v súťaži Lockdown Level Design Contest.
Wizardry 4: Denník hráča - Richmond
 autor: richmond 16.11.2019   
Po dohrání trilogie jsem poměrně dlouhou dobu sbíral síly na čtvrtý kultovní díl. Ač neznaje detaily, věděl jsem z mnoha zdrojů, že jde o díl jednoznačně nejobtížnější. Před dávnou dobou jsem dokonce zahlédl jednu zmapovanou úroveň (netuším kterou) a jen pohled na ni ve mně vyvolával závratě. Tohle bych tedy nechtěl hrát ani podle map, natož si hru mapovat sám! …říkal jsem si tenkrát… Jenže uběhla ta správná doba, přišel jako blesk z čistého nebe crpgaddict a najednou bylo pro mě možné podobné hry hrát s tím, že si je budu i sám mapovat. I ta grafika zčistajasna nebyla absolutně žádný problém. A tak se ke slovu po vyčerpávajícím zmapování každičkého koutu v prvním díle série Might and Magic dostalo i na slavnou sérii Wizardry...
Rozhovor: Ian Currie - Jagged Alliance
 autor: jofree 07.10.2019   
Hra Jagged Alliance z roku 1995 a jej pokračovanie s číslovkou 2 z roku 1999, 4X stratégie, nadobudli za tie dekády od svojho vzniku nepochybne kultový status a dodnes sú diskutované, či dokonca modifikované prostredníctvom ich fanúšikov. Ich licencované pokračovania, bohužiaľ nikdy nedosiahli ich kvalitu. Za originálnou sériou stojí legendárny kanadský herný dizajnér Ian Currie a jeho tím. Na hrách s ním mimo iných skvelých tvorcov spolupracovala aj istá Brenda Brathwaite (Wizardry 8), hráčom skôr známa ako súčasná žena Johna Romera (Doom)...
Najnovšie pridané hry:
Plan 9 From Outer Space
60% / 0% ( pridaná: 25.02.2020 )  
[ Download - Plan 9 From Outer Space, Amiga (adf) ]
1992, Gremlin Graphics   [ Adventure ]
Plan 9 from Outer Space je point-and-click adventúra z first-person pohľadu, ktorú vytvorila Írska pobočka firmy Gremlin Graphics pre Amigu, Atari ST a PC DOS. Hra je licencovaná a inšpirovaná rovnomenným filmom Edwarda D. Wooda z roku 1959, ktorý má kultovný status najhoršieho filmu všetkých čias. Jedno z krabicových vydaní hry obsahuje aj pribalenú VHS kazetu s týmto filmom. Hráč sa v úvode hry od producenta dozvedá, že film bol ukradnutý Lugosiho dvojníkom a jeho úlohou bude nájsť všetkých šesť častí (kotúčov) na rôznych miestach sveta, kde sa film natáčal...
Blade Runner
88% / 91% ( pridaná: 17.12.2019 )  
[ Download Blade Runner @ GOG.com (buy) ]
1997, Westwood Studios, Inc.   [ Adventure ]
Blade Runner je point-and-click adventúra vytvorená firmou Westwood Studios pre počítače s OS Windows v roku 1997. Hra nie je priamou adaptáciou kultového rovnomenného filmu Ridleyho Scotta (na motívy príbehu Philipa K. Dicka), ale rozpráva vlastný originálny príbeh odohrávajúci sa súbežne s filmovovou predlohou, pričom sa občas tieto linky stretnú. Technicky ide o real-time 3D adventúru z pohľadu tretej osoby, ktorá využívala na svoju dobu ambicióznu technológiu - predrenderované pozadia a voxelové 3D postavy, bez nutnosti využitia hardwarových akcelerátorov. Hráč je v úlohe blade runnera menom Ray McCoy v Los Angeles roku 2019, poverený vypátrať skupinu replikantov (androidov ťažko rozoznateľných od človeka), ktorých pobyt na zemi je nelegálny. Nechýbajú tu ani minihry, vrátane skvelého Voight-Kampff testu...
Computer Bismarck
50% / 0% ( pridaná: 06.12.2019 )  
[ Download Computer Bismarck for Apple II (dsk) ]
1980, Strategic Simulations, Inc. (SSI)   [ Strategy ]
Computer Bismarck je prvou oficiálne vydanou hrou firmy Strategic Simulations, Inc. (SSI), ktorú vytvorili programátor John Lyon a Joel Billings v roku 1980 pre počítače Apple II. Ide o subžáner ťahových strategických hier 'wargame'. Hra je založená na historickej skutočnosti - poslednom súboji nemeckej bojovej lode Bismarck proti britským námorným silám v roku 1941. Hráč je v úlohe veliteľa britskej flotily proti nemeckým jednotkám a lodi Bismarck, pričom tieto môžu byť kontrolované počítačom (v možnostiach ako "Otto von Computer"), alebo ďalším hráčom. Súboje sa odohrávajú na mape severného atlantického oceánu s vyznačenými jednotkami a základňami...
Monster Bash
74% / 85% ( pridaná: 10.09.2019 )  
[ Download Monster Bash @ GOG.com (buy) ]
1993, Apogee Software, Ltd.   [ Action ]
Monster Bash (počas vývoja známa ako Graveyard) je klasická plošinovková arkáda s postranným scrollingom v EGA grafike od Apogee Software, vydaná v roku 1993. Jej dizajnérom je Frank Maddin a hra je zasadená do hororovej tématiky. Hra je rozdelená na tri epizódy, prvá časť bola distribuovaná ako shareware. Celkom obsahovala 28 plošinovkových úrovní. Hlavným hrdinom je 10 ročný chlapec menom Johnny Dash ktorému hlavný záporák Count Chuck uniesol psa Texa. Ten má na svedomí aj únos ďalších domácich miláčikov. Úlohou Johnnyho bude vydať sa tajným šatníkovým portálom do podzemia, vybavený prakom s nekonečnou zásobou kamienkov bojovať s odpornými monštrami a zachránit všetky uväznené zvieratá...
Yendorian Tales: Book I
63% / 0% ( pridaná: 09.08.2019 )  
[ Download - Yendorian Tales: Book I (zip) ]
1994, SmithWare   [ RPG ]
Yendorian Tales Book I je skupinové fantasy RPG spracované v izometrickom pohľade zhora, podobne ako v hrách Faery Tale Adventure alebo Ultima 6. Hráč si vytvára partiu až šiestich postáv pričom na výber má zhruba 15 povolaní. Súboje prebiehajú na ťahy na samostatnej obrazovke, interakcia s NPC postavami je riešená priamym písaním konverzačných tém ako v Ultimách. Príbej pojednáva o ochrane ťažby vzácnej magickej rudy v baniach krajiny Yendor, ktorú začínajú ohrozovať stále početnejšie nájazdy monštier. Preto sa vládcovia Yendoru rozhodnú vyhľadať pomoc zdatnej skupiny dobrodruhov, ktorých úlohou bude bojovať proti príšerám napádajúcich baníkov...
Excalibur: Sword of Kings
50% / 70% ( pridaná: 10.05.2019 )  
[ Excalibur: Sword of Kings - ZX Spectrum (z80) ]
1987, Ian Smith, Shaun G. McClure   [ Adventure ]
Excalibur: Sword of Kings je textová advetura doplněná o barevné obrázky. Parser rozpoznává dvouslovné příkazy. V Excaliburu je možné prozkoumat 29 obrazovek. Hra vyšla původně pro ZX Spectrum a v roce 2019 byla předělána pro HTML5 a doplněna o tutoriál. Zlá čarodějka Crania pátrala po Merlinovy, aby pohltila jeho moc. Při svém pátrání dorazila na Kamelot a setkala se s králem Artušem. Když nebyla spokojená s tím co se dozvěděla, tak Artuše kletbou uspala. Tvým úkolem, hrdino, je vstoupit do Kamelotu, získat Excalibur a porazit zlou čarodějku...
Home Alone 2: Lost in New York
60% / 46% ( pridaná: 05.02.2019 )  
[ Download Home Alone 2 for DOS (zip) ]
1992, Manley and Associates, Inc.   [ Action ]
Kevin je opět sám, tentokrát se píše rok 1992 a ocitáme se v New Yorku. Hra bohužel oproti prvnímu dílu nepřináší žádné velké inovace. Stejně jako v prvním díle musíte utíkat před zloději Harrym a Marvem a přitom nastražit různé pasti, aby jste je zastavili. Hra obsahuje čtyři úrovně, z toho dvě jsou vnitřní (Hotel, dům strýčka) a dvě venkovní (Central Park, ulice New Yorku)...
Najnovšie prílohy: (20)
Plan 9 From Outer Space, Amiga - Longplay | 25.02.2020
 Plan 9 From Outer Space
PC DOS, US Release | 25.02.2020
 Plan 9 From Outer Space
Copyprotection codes, DOS (txt) | 25.02.2020
 Plan 9 From Outer Space
Download - Plan 9 From Outer Space, Atari ST (st) | 25.02.2020
 Plan 9 From Outer Space
Download - Plan 9 From Outer Space, DOS (zip) | 25.02.2020
 Plan 9 From Outer Space
Download - Plan 9 From Outer Space, Amiga (adf) | 25.02.2020
 Plan 9 From Outer Space
PC DOS, UK Release | 25.02.2020
 Plan 9 From Outer Space
Manual (pdf) | 21.12.2019
 Blade Runner
Subtitles for Blade Runner in ScummVM (EN,FR) | 21.12.2019
 Blade Runner
PC Windows - Longplay | 17.12.2019
 Blade Runner
Covers, Windows: UK Release | 17.12.2019
 Blade Runner
Download Blade Runner @ GOG.com (buy) | 17.12.2019
 Blade Runner
Download, CD-ROM (iso) | 16.12.2019
 Drakan: Order of the Flame
Game Maps | 16.12.2019
 Drakan: Order of the Flame
AiO Unofficial Patch, v 2.108 (9/3/2017) | 16.12.2019
 Drakan: Order of the Flame
Manual - scan (pdf) | 15.12.2019
 Castles
Manual (txt) | 15.12.2019
 Castles
Arcade Game: Pac-Man - 1980, Namco (Midway License for US release) | 14.12.2019
 Pac-Man
Recenze, Ringo 90% [cz] | 11.12.2019
 Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum
Download The Journeyman Project 1: Pegasus Prime @ GOG.com (buy) | 10.12.2019
 Journeyman Project, The
Najnovšie originálky v zbierkach: (20)
Vvasha | 19.02.2020
 Congo: Descent Into Zinj (1995)
halo123 | 23.01.2020
 Silverload (1995)
halo123 | 23.01.2020
 Blade Runner (1997)
halo123 | 22.12.2019
 Zlodej (1996)
halo123 | 22.12.2019
 Torin's Passage (1996)
halo123 | 22.12.2019
 Jagged Alliance 2 (1999)
halo123 | 10.11.2019
 Horde, The (1994)
halo123 | 10.11.2019
 Descent (1995)
halo123 | 10.11.2019
 Worms Reinforcements (1996)
halo123 | 10.11.2019
 Wizardry Gold (1996)
halo123 | 10.11.2019
 Shattered Steel (1996)
halo123 | 10.11.2019
 9 (1997)
halo123 | 10.11.2019
 POD (1997)

Najnovšie komentáre: (10)  
Nemá prosím niekto GOLD verziu pre Windows? Verzia z GOGu je iba pre DOS.
jvempire | 14.02.2020, 09:38
 MDK
Hra je super, moc jsem si jí užil. Nenašla by se dobrá duše, která má cz manuál a je ochotná ho naskenovat? Rád bych porovnal překlad s originálem.
Freddie | 14.01.2020, 20:27
 Baldur's Gate
Tak hranie tejto zaujímavej hry som si pred rokmi dosť pokazil inštaláciou všemožných modov, ktorých k nej existuje do bludu, hlavne keď sa rozhodnete použiť tzv. Big World Project. Po čase mi začali chybne nabiehať Experience points a nakoniec odiši...
This is an excellent (and very interesting) game for Elder Scrolls fans to try out. The graphics are a little primitive and it can feel kind of clunky in some ways, but it's extremely ambitious and complex, especially for the mid 90's. You...
Na vánoční odpočinek, s hrou bez stresu a soubojů, jsem sáhl po této klasice, kterou jsem v minulosti dohrál několikrát a nikdy se neomrzí si ty lokace projít znovu, obzvláště, když po letech člověk zapomene mnohá řešen a zapojí i mozek k tomu, aby n...
Ringo | 20.12.2019, 15:06
 Dark Queen of Krynn, The
The Dark Queen of Krynn dokončen, asi jeden z nejvíce frustrujících závěrů, jaký jsem ve hrách zažil. Jinak mapy zde jsem tedy zkompletoval. Jsou tam všechny lokace. Jediné, co jsem teda nemapoval, byla pustina, tam to nemělo moc význam.
Ringo | 21.11.2019, 21:19
 Dark Queen of Krynn, The
V roce 2015 jsem popravdě nevím proč vyměkl před závěrečnou pasáží hry. Možná jsem rozehrál do toho příliš mnoho dalších her a nastala pauza, na kterou se mi čím dál více nechtělo navazovat a tak vznikla neskutečná 4 letá prodleva, jak v hraní, tak m...
Dohráno, hodně neotřelá pátrací adventura, kterou hodnotím hodně vysoko, i přes pár drobností, které mě mírně rozladily :-)
Tak jak mě Richmond nalomil na tuhle hru, tak jsem ji rozehrál taky a parádní detektivka poirotovského ražení, začal jsem si i sepisovat kdo kde co a jak a mám po pár obrazovkách napsanou pomalu knihu :-D Graficky je to parádní EGA s perfektní atmosf...
carHrozny | 26.10.2019, 00:40
 Legend of Kyrandia, The
Hint book sa k hre nikdy nedával bolo ho treba kúpiť samostatne.Čo je aj logické veď žiadne návody sa k hrám neprikladali....hráči by totiž hry dohrali veľmi rýchlo a to sa v tej dobe nejak nenosilo/dnes je to firmám jedno hlavne keď z vás budú stále...
Najnovšie príspevky v diskusii: (10)  
Ren | 24.02.2020, 12:52
 Hľadám...
Poezie?! | Tady to vypada na dost pametniku. Hledam jeden ze starych CZ diskmagu, ktery mel nekdy v '98-'99 rubriku Poezie. Vypada to na KLAN, ten mel siroky zaber, ale prosel jsem vetsinu cisel a nenasel jsem to. Pareniste asi take ne, mozna primo Score cover ...
Zápis #8 | SVĚTLO A TMA – VĚČNÍ RIVALOVÉ Hned na prvním kroku v novém podlaží jsem se dozvěděl, že zde na mě čekají stvoření Světla a Tmy (nebo Temnoty chcete-li). A skutečně tomu bylo tak. Na celém patře jsou totiž fixně stanovené souboje se zástupci 5 typů j...
Warhammer Dark Omen | Taky jsem tu za poslední týden narazil na pár absentujících her, ale zase si říkám, že to byly vcelku obskurnosti, na které jsem narazil jen proto, že se o nich v souvislosti s prohlíženou hrou psalo ;) I když zrovna takový Planet's Edge by si tu své...
Warhammer Dark Omen | určitě šlo, ale dj nějak nestíhá, stačí se podívat na tu frontu, já už ani nepřidávám další tipy :)
Warhammer Dark Omen | šlo by prosím přidat tuto hru?
| Hoši, české akčné RPG Kingdom Come: Deliverance je zdarma na Epic Games Store!!! Akcia trvá do 20.2. Je to verzia bez dlc, ale aj tak je o čo stáť. Hra normálne stojí bez centu 30 éčok. Tak šup registrovať sa na stránke obchodu a môžete "nakupovať". ...
| Zdravím, sběrači :), měl by někdo z vás zájem o "factory sealed" krabicovku Ve stínu havrana? Má představa je 10.000Kč / 400eur, za krabici včetně pošty, ale jsem ochotný se i domluvit.
Zápis #7 | Nešlo v ani jednom směru. Navíc zevnitř ty dveře vidět ani nebyly, I když teď zpětně koukám, že tam pár těch falešných dveří nemám zakreslených! :) To je tak, když záleží na úhlu pohledu no. Když to poprvé kreslíš, nahodíš plnou stěnu, protože nic j...
Zápis #7 | Ty červené čárkované stěny jsou asi ty falešné dveře, že? Těmi procházet nijak nešlo?

Najnovšie pridané časopisy a coverdisky: (10/322)
DJ | 03.11.2019
 Riki 37 [64]
? | 12.09.2019
 Level 33 [116]
? | 08.09.2019
 Score 46 [132]
MickTheMage | 15.07.2019
 Hráč 3 [40]
Miloš Kaleta | 13.06.2019
 Hráč 7 [40]
DJ | 03.06.2019
 Hráč 1 [40]
? | 14.04.2019
 Riki 36 [64]
? | 07.02.2019
 Score 45 [132]
? | 29.01.2019
 Riki 35 [64]
Hellhouse99 | 19.12.2018
 Excalibur 64 [17]
Najnovšie pridané diskmagy: (10/80)
? | 03.12.2018
 PC Engine 1-94 [87]
DJ | 19.10.2018
 Narsil 20 (12/96) [36]
DJ | 19.10.2018
 Narsil 19 (10/96) [37]
Marek Olejník | 29.11.2017
 PC Engine 3-95 [40]
Marek Olejník | 13.08.2017
 PC Engine 2-95 [29]
Marek Olejník | 22.06.2017
 PC Engine 11-12/94 [28]
DJ | 12.05.2016
 PC Engine 10-94 [33]
DJ | 26.03.2016
 PC Engine 9-94 [34]
MiNH0 | 22.07.2015
 PC Engine 1-95 [56]
DJ | 16.07.2015
 PC Engine 8-94 [29]

Komentáre k obrázkom / stránkam časopisov: (10)
Danny | 02.01.2020, 13:33
 Command & Conquer: Red Alert
Excalibur 58 | Tento Excalibur davali dohromady az takovi noname autori, ze zde pro jistotu radeji chybi tiraz. Po vzniku Score ho vube...
Danny | 02.01.2020, 13:26
 Úvodník
Score 12 | Ten uvodnik byl podle vseho vtip, ktery mi ale z tehdejsi (ne)znalosti anglictiny usel a po teto hre jsem se pozdeji pid...
Score 42 | Ten obrazek je z Tone Rebellion....
Score 42 | Dobry postreh, na strane 21 je rovnaky. Otzka znie, ku ktorej hre patri obrazok? :-|...
Score 42 | Ovšem co je to za obrázek u Pacific General?...
Score 42 | https://www.twitch.tv/videos/522096362 - Macaw hra Tlon, inak som o tejto hre ani nevedel, na toto preview zabudol, bol...
Ringo | 30.06.2019, 14:24
 Kritická mapa (bug)
Rytíři Grálu | Bug to není, dveře se mají vyrazit, což se dělá normálním krokem kupředu směrem do dveří....
Sova | 05.02.2019, 12:57
 Shattered Steel
Level 22 | Chyba mi tu ISO z tejto hry. Bolo by možné ho dodať? ...
HAMS | 07.01.2019, 15:12
 Úvodník
Score 12 | Podľa mňa to nie je nijaká, reálne existujúca hra...to je len vtip/parafráza na vtedajšiu hru čísla Under a Killing Moon...
Bard's Tale 1 - Remaster (2018) | Aha z figuríny. Taky jsme nějaké našel a chvíli mi trvalo (přesněji než jsem se kouknul do manuálu), že je možné z nich ...
Najnovšie obrázky pridané užívateľmi: (11)
dj | 25.02.2020, 16:58
 Plan 9 From Outer Space
Amiga, Bathroom
dj | 25.02.2020, 16:58
 Plan 9 From Outer Space
Amiga, Corridor
dj | 25.02.2020, 16:57
 Plan 9 From Outer Space
Amiga, Producer
dj | 25.02.2020, 16:50
 Plan 9 From Outer Space
Dos, Hypermega Mall - masks
dj | 25.02.2020, 16:49
 Plan 9 From Outer Space
Dos, Study
dj | 25.02.2020, 16:48
 Plan 9 From Outer Space
Dos, House
dj | 25.02.2020, 16:48
 Plan 9 From Outer Space
Dos, Inside the Crypt
dj | 25.02.2020, 16:47
 Plan 9 From Outer Space
Dos, Cemetery
dj | 25.02.2020, 16:47
 Plan 9 From Outer Space
Dos, Taxi ride
dj | 25.02.2020, 16:47
 Plan 9 From Outer Space
Dos, Bar
dj | 25.02.2020, 16:46
 Plan 9 From Outer Space
Dos, Restaurant


Blade Runner
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Plan 9 From Outer Space, 25.02.2020
Blade Runner, 17.12.2019
Computer Bismarck, 06.12.2019
Monster Bash, 10.09.2019
Yendorian Tales: Book I, 09.08.2019
Excalibur: Sword of Kings, 10.05.2019
Home Alone 2: Lost in New York, 05.02.2019
Icewind Dale II, 03.01.2019
Magic Island: The Secret Of Stones, 23.11.2018
Bard's Tale Trilogy (Remastered), 31.08.2018
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1159
 Prílohy :: 7860
 Komentáre :: 7404
[ viac ]
Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | Divinity: Original Sin | The Bard's Tale | Might & Magic X: Legacy | Legend of Grimrock II | King's Bounty: The Legend | Dune 2000 | Wizardry | DOSBox