Staré hry a časopisy, Retrogaming

 
Staré hry :: DJ OldGames
Najnovšie skeny časopisov o počítačových hrách v našom archíve

Old games :: Staré hry na stiahnutie, Abandonware, Retro, Časopisy

Dungeons of Avalon
Dungeons of Avalon

Pravda je, že by si tento žáner zaslúžil i absolútne samostatnú prednášku, čo do budúcnosti nevylučujem, pretože tento typ hier je môjmu srdcu asi najbližší. Zároveň by som rád dodal, že táto časť naschvál ignoruje konzolové RPG, ktoré majú tiež svoj vlastný „vývojový strom“, na ktorého počiatku sú hry ako Zelda, Dragon Quest (1986) a Final Fantasy (1987). Tieto hry tvoria solídne základy – sú inšpiráciou - všetkých budúcich konzolových RPG hier.
 

Podobne ako v prípade hry Adventure, i tu hrá svoju úlohu Gary Gygax, resp. jeho výtvor Dungeons & Dragons (1974). Vo všeobecnosti sa dá počítačová RPG charakterizovať ako hra, ktorá má svoje korene v „papierových“ role-playing hrách ako boli už spomínané Dungeons & Dragons, požičiava si z nich väčšinu terminológie, scenárov a herných mechanizmov. Hráč v nich kontroluje jednu alebo viac postáv v družine dobrodruhov a plní jednu alebo viac úloh (quest). Podobne ako „papierový“ predobraz i počítačové RPG obsahuje pokročilé rozprávanie príbehu, vývoj hráčovej postavy, ako aj možnosť znovu hrania a plného ponorenia sa do herného sveta. Elektronické médium odstraňuje potrebu „game mastera“ (pána hry, pána jaskyne atď.) a zvyšuje dynamiku bojov. Často je systém súbojov uprednostňovaný na úkor príbehového rozprávania – avšak toto záleží čisto na zámere tvorcov, či vyspelosti celého herného systému.

Gary Gygax
Gary Gygax (1938-2008) a Dungeons & Dragons

Sálové počítače

Jedným z prvých RPG typu dungeon (dungeon crawl) bola hra zvaná pedit5, napísaná v roku 1974 pre systém PLATO. V hre sa hráč ujíma a vedie postavu, ktorá sa túla po jedno úrovňovom podzemí (dungeone), zbiera poklady a zabíja monštrá. Keď prišlo na stret s príšerou, hráč mohol použiť jedno z kúziel. Ako to na univerzitných (a podobných, nejakou inštitúciou vlastnených) počítačoch bolo zvykom, hra bola neskôr odhalená a vymazaná. Z toho vychádza i ono „maskovanie“ hry za dôležito vyzerajúci názov, ktorý na prvý pohľad neprezrádza o aký program sa jedná. Avšak programátori sú vynaliezaví druh, a tak na základe pôvodnej práce „pedit5“ vznikol orthanc a neskôr i vylepšený orthanc1. Všetko to bol, ale len začiatok. Popularita týchto hier neskôr vyústila v tvorbu podobných hier, vrátane neskoršieho dnd.

 

Popularita D&D je sama o sebe jedným veľkým zázrakom a prekvapením, preto sa niet čomu čudovať, že už niekde medzi rokmi 1975/76 vzniká neoficiálna adaptácia pravidiel D&D pod jednoduchým názvom „Dungeon“.

 

Napriek tomu, že sa hra pôvodne zobrazovala v čisto textovom režime, stala sa i prvou hrou, ktorá využívala zobrazovanie zorného poľa postavy. Hra využívala jednoduchú grafiku, kde zobrazovala jednotlivé „podzemia“ (dungeony) z pohľadu zhora, avšak hráč videl vždy len časť mapy, tej kam jeho postava dohliadla. To umožňovalo zobraziť rôzne druhy schopností ako „infravidenie“ elfov, či trpaslíkov, efekty svetla a temnoty a podobne. Takýto pokrok bol možný najmä preto, lebo mnohé univerzity, resp. počítačové terminály univerzít prešli na CRT obrazovky.

 

dnd (systém PLATO, 1975) bola hra, ktorá implementovala základné princípy papierového Dungeons & Dragons (odtiaľ názov dnd) do elektronickej podoby. dnd bol tretím dungeonom stvorený pre tento systém (prvý bol spomínaný pedit5, druhý m199h). Hráč si vytvoril postavu a vydal sa do multi-úrovňového podzemia „Whisenwood Dungeon“ za hľadaním pokladov a slávneho „Orbu“.

dnd
dnd (PLATO)

Väčšina neskorších hier na tomto systéme (avatar,  oubliette, baradur,  moria,  dndworld,  bnd, a sorcery) vychádzala z dnd a navzájom sa ovplyvňovala. To znamená, že ďalšie revízie pridávali ďalšie podzemia a výzvy. Špecifické príšery strážiace špecifické poklady. Tým sa tieto hry stávali väčšie a komplexnejšie, než hry stojace na samom počiatku existencie „žánru“. Avšak, čo bolo možné robiť na univerzitných počítačoch sa postupne stávalo prístupné i na tzv. domácich počítačoch, kde vývoj žánru ďalej pokračoval.

 

Domáce počítače

Ak sa pozrieme na vývoj žánru, ďalšou hrou, ktorá výrazne ovplyvnila vývoj počítačových RPG je hra „Rogue“. Hru vytvorili Michael Toy and Glenn Wichman okolo roku 1980 (na PC DOS vyšla hra v roku 1983), bola obľúbená na Unixových systémoch, za čo čiastočne mohol i procedurálne generovaný herný obsah. Rouge spopularizoval preliezanie kobiek (dungeon crawling) ako herný systém a zároveň tak dal podnet na nasledovanie a vytvoril sub-žáner známy ako „roguelike“ hry. Inšpiroval hry ako Hack (jeho verziu NetHack), rovnako ako je vlastne priamym predchodcom hier ako Diablo. Svojim spôsobom je grafickou reinkarnáciou tohto druhu hier i menej známa hra od DreamForge Dungeon Hack (1993).

rogue
Rogue, PC DOS (1983)

Ako to už býva v podobných hrách, i tu musel hráč vliezť do nezmapovaného podzemia, nájsť „Amulet of Yendor“ a s ním sa vrátiť späť na povrch. Avšak kým nenašiel Amulet nebolo možné sa vracať v úrovniach späť. Čím hlbšie hráč postúpil, tým viac a ťažších príšer sa mu postavilo do cesty. Hra bola priamo ovplyvnená textovou adventúrov Colossal Cave Adventure ako i Dungeons & Dragons, z ktorých pochádzalo množstvo príšer. Wichman neskôr dodal, že príšery postupne menili, aby sa vyhli „problémom“ s tvorcami Dungeons & Dragons. Ovládanie hry bolo však bližšie práve hre Adventure a teda interakcia s prostredím prebiehala pomocou špecifických povelov, resp. skratiek slov. Na istý čas to bude i štandard v ovládaní počítačových RPG.

 

Medzi dve z najstarších počítačových RPG patria hry Temple of Apshai a Akalabeth: World of Doom, predchodca Ultimy. Niektoré z prvých počítačových RPG boli založené na ich „sálových“ predobrazoch (Telengard alebo Sword of Fargoal), zatiaľ čo iné boli založené na priamych adaptáciách D&D dobrodružstiev (najpopulárnejšie a najúspešnejšie z nich Ultima Wizardry). Po vizuálnej stránke boli jednoduché, ale už v tomto štádiu obsahovali väčšinu kľúčových prvkov, ktoré sa neskôr stali špecifikom cRPG ako žánru.

Patrí sem napríklad pohľad na herný svet, ktorý bol buď z perspektívy prvej osoby alebo pohľad z vtáčej perspektívy, čiže sa na herný svet pozeralo, takpovediac, z vrchu. Na druhej strane, niektoré hry využívali oba tieto prístupy – Akalabeth (1980) využíval na zobrazovanie podzemí (teda dungeonov) pohľad z prvej osoby a pri cestovaní na povrchu pohľad z vtáčej perspektívy.
Wizardry (1981), ďalšia hra z ranného obdobia, zase priniesla ťahové súboje, ktoré boli ovládané pomocou špeciálneho menu. Tunnels of Doom (1982) zase priniesol taktické súboje, ktoré boli riešené na špeciálnej obrazovke. A samozrejme Dungeons of Daggorath (1982), kde boj prebiehal v reálnom čase na hlavnej mape (obrazovke) dungeonu.

akalabeth
Akalabeth, Apple II - Balrog

 

Rozhodne medzi najdôležitejšie hry prvej polovice 80-tych rokov patrili série Ultima Wizardry, na tie netreba zabúdať. Obe priniesli svojský štýl a spôsob nahliadania na herný svet, ktorý neskôr kopírovalo mnoho ďalších hier. Wizardry síce nepatrí k prvým RPG, ktoré prišli s z náhľadom na svet z prvej osoby, rovnako nevynašli krokový systém pohybu , avšak patrí medzi kľúčové v oblasti počítačov. Kľúčovou pre túto hru boli skriptované stretnutia, ktoré sa spúšťali v momente keď hráč vstúpil na určité políčko. Niektoré boli obyčajnými súbojmi (tie prebiehali na ťahy, ako sme si už povedali), iné predstavovali stretnutia z postavami, spúšťali rozhovory, či to mohli byť pasce. Z niektorými špeciálnymi zariadeniami sa dalo manipulovať pomocou menu, rovnako sa NPC postavy mohli pýtať otázky, či zaútočiť. Môžeme povedať, že z príkladu Wizardry čerpali série ako Bard’s Tale, Might & Magic, či čiastočne i tzv. „Gold Box“ séria hier od spoločnosti SSI.

 

Ultima, na druhej strane (a do série počítame aj spomínanú hru Akalabeth, ktorá tiež býva prezývaná ako Ultima 0), spopularizovala cestovanie (a dobrodružstvá) na „povrchu sveta“. Kým väčšina dobových RPG hier ponúkala kobky a zapadnuté ruiny, v sérii Ultima hráč mohol cestovať po svete a dungeony boli špeciálnymi miestami v jeho rôznych kútoch. Tiež nesmieme zabudnúť na prvé krôčiky pri tvorení miest a dediniek, kde žili ľudia, s ktorými mohol hráč komunikovať. Komunikácia väčšinou prebiehala na úrovni kľúčových slov, ktoré hráč zadával. Pri rozhovoroch potom niektoré postavy odhalili ďalšie možné témy, na ktoré sa mohol hráč opýtať ďalších postáv. Ďalším rozdielom medzi Ultimou a spomínanou sériou Wizardry, bol väčší dôraz na príbeh, ktorý bol viac spätý z herným systémom. Prvé Ultimy sa môžu z dnešného pohľadu zdať primitívne, avšak stali sa základom pre ďalšie pokračovania. Okrem toho, Ultima nádherne ilustruje „dospievanie“ jej tvorcu, nárast skúseností s médiom až do kulminačného bodu, ktorým je rozhodne Ultima VII

 

V tento moment preskočíme trochu časovú os a skočíme až do druhej polovice 80.-tych rokov. V roku 1987 totiž na trh prichádza hra, ktorá výrazným spôsobom ovplyvní niekoľkých následníkov tohto typu hier. Spoločnosť FTL stvorila pre Atari ST hru Dungeon Master. Výraznou novinkou bola priama interakcia s prostredím, kedy hráč manipuluje vecami priamo na obrazovke. Dungeon Master patril k tým hrám, ktoré uprednostňovali súboje v reálnom čase, i napriek tomu, že hráč ovládal skupinu dobrodruhov. Okrem zaujímavého prístupu k zlepšovaniu vlastností, ktoré sa nezvyšovali postupovaním do jednotlivých úrovní, ale ich používaním, hra spopularizovala i celobrazovkový mód z vlastných očí. Nehovoriac o zaujímavom spôsobe mágie, kedy sa jednotlivé kúzla skladali z rún. Ako to pri úspešných konceptoch býva zvykom, nasledoval rad viac, či menej, úspešných klonov čerpajúcich zo štýlu Dungeon Mastera, stačí spomenúť len niektoré ako: Bloodwych (1989), Captive (1990), Eye of the Beholder (1991), Black Crypt (1992), Lands of Lore (1993) a celý rad ďalších hier. Za ďalší evolučný krok tohto typu hier potom môžeme považovať hru Ultima Underworld, ale o nej si niečo povieme až za chvíľu.

Dungeon Master
Dungeon Master, PC DOS - Screamers

 

Blížiac sa ku koncu desaťročia, nemali by sme zabúdať ani na spoločnosť SSI, resp. jej „Gold Box“ sériu. Názov „Gold box séria“ patrí hrám na rovnakom engine, ktorý získali vďaka farbe svojich krabíc. Prvou hrou v tejto „sérii“ bola Pool of Radiance (1988). Je dobré si pripomenúť, že spoločnosť SSI neprišla s Pool of Radiance len tak z čistého a jasného ničoho. Už predtým mala mnohé skúsenosti s tvorením a vydávaním nielen strategických hier, ale i vlastných RPG titulov. Pool of Radiance tak bol výsledkom toho najlepšieho z SSI hier ako Questron (1984), či Wizard's Crown (1985), z ktorého si požičiava ťahové „top-down“ prevedenie súbojov. Či inšpirácie v sérii Bard’s Tale. Víťazstvom bola istotne i oficiálna licencia Advanced Dungeons&Dragons a jej kvalitná implementácia do podoby počítačovej hry. K tomu všetkému treba ešte prirátať i detailný svet Forgotten Realms, na ktorý sa hráč díval z pohľadu vlastných očí. Pool of Radiance rozhodne nepatrí medzi jednoduché hry a začiatočník v žánri sa na nej môže veľmi rýchlo spáliť. Na čom majú svoj podiel i výborné ťahové súboje, odohrávajúce sa v rámci vlastnej obrazovky v akomsi pseudoizometrickom zobrazení. Niektoré súboje mohli hráčom zabrať niekedy i viac ako pol hodinu.

 

Úspech Pool of Radiance bol obrovský a samozrejme nasledoval celý rad vlastných hier SSI na rovnakom engine. Ten časom doznal menších zmien, hlavne v prístupnosti a lepšom ovládaní, avšak základná hrateľnosť týchto hier ostávala rovnaká. Mimochodom, ak si niekto myslí, že romance medzi postavami sú vynálezom neskorých dôb BioWare, tak by mal svoju pozornosť obrátiť na hru Treasures of the Savage Frontier (1992). Priniesla niekoľko zaujímavých vlastností, ktoré ovplyvňovali hru. Medzi nimi nechýbali zmeny počasia, ktoré ovplyvňovali pohyb postáv, či už spomínaný – celkom prepracovaný – romantický systém.

Treasures of the Savage Frontier
Treasures of the Savage Frontier, PC DOS

 

Piliere boli postavené, ďalší vývoj žánru môžeme badať hlavne v oblasti technológií, či zlepšovania rozprávania príbehov a práce s nimi. K pokroku technológií môžeme pokojne počítať aj dvojdielnu sériu Ultima Underworld (1992), ktorá ďalej posunula systém prezentovaný hrou Dungeon Master. A zároveň ovplyvnila ďalších svojich nasledovníkov. Plne 3D zobrazenie podzemia (o čosi pokročilejšie a skôr ako legendárna FPS Doom) poskytlo nový zážitok pre hráčov RPG a rovnako rozšírilo i možnosti stavby podzemí. Nehovoriac o priamejšom ovládaní súbojov, kedy je spôsob útoku určovaný pozíciou kurzora myši a jeho sila dĺžkou stlačeného tlačidla. K dobru treba pripočítať i veľmi kvalitne prevedený systém automapy, do ktorého si hráči mohli robiť vlastné poznámky. Znamenalo to síce koniec vlastnoručne kreslených máp na štvorčekový papier, avšak sprehľadnilo a sprístupnilo tak hru. Napokon nemuseli by sme zabudnúť ani na zobrazenie množstva života a many, ktorá bola vyobrazená vo forme dvoch fľaštičiek s modrou a červenou tekutinou. Ultima Underworld sa tak istotne stala inšpiráciou mnohých nasledovníkov, z ktorých najúspešnejšia (a do dnešných dní živá) je séria The Elder Scrolls.

Ultima Underworld
Ultima Underworld, PC DOS

Myslím, že nikto nebude protestovať, keď prehlásim, že svoj vrchol si žáner zažil na prelome storočí. Koniec storočia a jeho začiatok priniesli, možno, to najlepšie čo sa dnes v tomto žánri môže objaviť. Ale i napriek tomu, všetky tieto hry vďačia za svoju formu hrám, ktoré prišli pred nimi. V tomto relatívne krátkom úseku som sa snažil vypichnúť tie najkľúčovejšie, avšak uvedomujem si, že mnohé hry tu chýbajú. Iste, nespomenul som napríklad Wasteland (1988), ktorá má tiež významné miesto v histórii žánru. Rovnako som vynechal kontroverzné Diablo (1998). Avšak v jeho prípade aspoň poznamenám, že bolo na konci storočia kľúčovým v prebudovávaní a chápaní žánru.

 

Bibliografia:

Dungeonsand Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic - Brad King, John Borland

TheVideo Game Explosion – ed. Mark J.P. Wolf
Počítačové hry: Historie a současnost I. – František Fuka
CharacterDevelopment and Storytelling for Games - Lee Sheldon

TheCrowther and Woods 'Colossal Cave Adventure' game
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html

TheComplete History of Ultima, part I

http://www.totalpcgaming.com/features/the-complete-history-of-ultima-part-1/

ChasingD&D: A History of RPGs - Lara Crigger

http://www.1up.com/features/chasing-history-rpgs?pager.offset=0

 

Séria článkov "Hry, ktoré definovali žáner"
  1. FPS (first person shooter)
  2. cRPG (computer/console Role-playing Game)

 

Aktuálne články  
Ultima Underworld: Denník hráča - Ringo
 autor: dj 04.09.2020   
Ultimu Underworld jsem dávno před léty dohrál a nedávno jsem se rozhodl, že si nutně tuto hru musím zopakovat, protože má pro mě několik nej jako Struktura úrovní, Grafika, Atmosféra a jeskyně plná života, Hudba (podrobněji v textu článku). Tyhle nej vyšvihly Ultimu Underworld na třetí příčku mého TOP 10 PC RPG her a zastavilo ji jen jediné. Akčnější soubojový systém, s kterým se nedá vyhrát tolik jako například v tahových soubojích ve Wizardry VII, která mému TOP 10 kraluje...
Diskmag online - Kelt
 autor: dj 07.04.2020   
KELT online interactive, alebo ako som z DOSového diskmagu Kelt pôvodnému originálu vernú rekonštrukciu pre browser urobil. A za tú kôpku programátorských detailov sa vopred sa ospravedlňujem... Aktuálne mám hotové čísla 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11.
Wizardry 4: Denník hráča - Richmond
 autor: richmond 16.11.2019   
Po dohrání trilogie jsem poměrně dlouhou dobu sbíral síly na čtvrtý kultovní díl. Ač neznaje detaily, věděl jsem z mnoha zdrojů, že jde o díl jednoznačně nejobtížnější. Před dávnou dobou jsem dokonce zahlédl jednu zmapovanou úroveň (netuším kterou) a jen pohled na ni ve mně vyvolával závratě. Tohle bych tedy nechtěl hrát ani podle map, natož si hru mapovat sám! …říkal jsem si tenkrát… Jenže uběhla ta správná doba, přišel jako blesk z čistého nebe crpgaddict a najednou bylo pro mě možné podobné hry hrát s tím, že si je budu i sám mapovat. I ta grafika zčistajasna nebyla absolutně žádný problém. A tak se ke slovu po vyčerpávajícím zmapování každičkého koutu v prvním díle série Might and Magic dostalo i na slavnou sérii Wizardry...
Najnovšie pridané hry:
Outpost
65% / 50% ( pridaná: 17.09.2020 )  
[ Download Outpost - Floppy disk version 1.1 (zip) ]
1994, Sierra On‑Line, Inc.   [ Strategy ]
Outpost je takmer klasická budovateľská real-time vesmírna stratégia v izometrickom pohľade, vytvorená firmou Sierra On‑Line a vydaná pre platformy Windows 3.1 a Macintosh. V nedalekej budúcnosti je planéta Zem zničená veľkým asteroidom s názvom Vulcan's Hammer a jediný pozostatok ľudskej rasy sa nachádza vo vemírnej lodi na obežnej dráhe Jupitera. Úlohou hráča je nájsť novú planétu niekde v známej galaxii, založiť kolóniu a znova vybudovať fungujúcu civilizáciu. Hra funguje pod Windows 3.11 a v CD-ROM verzii je husto prekladaná početnými renderovanými 3D animáciami. Je známa aj množstvom chýb a nefunkčných herných mechaník ako aj neadekvátnym manuálom dodávaným k hre...
Tears
50% / 0% ( pridaná: 14.09.2020 )  
[ Download Tears: Demo (zip) ]
1997, Hypnomagic   [ RPG ]
Tears (nevyšla) malo byť RPG kombinované s prvkami adventúry s izometrickým zobrazením v SVGA grafike, zasadené do prostredia stredovekého fantasy sveta, od českých vývojárov Hypnomagic pod vedením Karla Papíka. Hra bola vo vývoji od roku 1995 a mala veľké ciele ako napríklad systém AI nazvaný "True Brain" vďaka ktorému jednotlivé NPC mali svoj denný režim - dedinčan ráno vstane, pokosí lúku, napojí kone, večer sa zastaví v krčme a po zotmení ide spať, niektoré typy príšer medzi sebou bojujú, chodia sa sami liečiť k magickému amuletu, alebo dokážu zatiahnuť za páky na stenách. Hráč je v úlohe Ratinga, jedného z členov Veľkej rady, ktorá spravuje Thrálske kráľovstvo, jeho úlohou bude uskutočniť politický prevrat a získať moc pre seba...
Manhunter: New York
50% / 65% ( pridaná: 31.08.2020 )  
[ Download Manhunter: New York for PC DOS (zip) ]
1988, Evryware   [ Adventure ]
Manhunter: New York je klasická point-and-click adventúra od firmy Sierra On‑Line z post-apokalyptického prostredia blízkej budúcnosti mesta New York. Hra využíva AGI engine, avšak na rozdiel od väčšiny podobných na tomto engine nepoužíva textový parser a tiež pohľad je first-person. Zem je tu v roku 2004 pod nadvládou Orbov - mimozemšťanov pripomínajúcich veľké oči. Hráč je v úlohe Manhuntera - zamestnanca Orbov, ktorého úlohou je sledovať a trestať ľudí, ktorí porušujú nimi zavedené prísne zákony. Postupne však zisťuje, že Orbovia si ľudí chovajú ako svoju potravu, pridáva sa na stranu hnutia odporu a pomáha zvrhnúť nadvládu mimozemšťanov...
The Operative: No One Lives Forever
85% / 92% ( pridaná: 16.07.2020 )  
[ Download No One Lives Forever 1 GOTY Edition (exe) ]
2000, Monolith Productions, Inc.   [ 3D-Action / FPS ]
The Operative: No One Lives Forever (skrátene NOLF) je first-person strieľačka s prvkami stealth vytvorená firmou Monolith Productions, postavená na ich LithTech engine vo verzii 2.5. Príbehovo založená hra je inšpirovaná klasickými béčkovými filmami a "Bondovkami" zo 60. rokov vo veľmi odľahčenom a humornom duchu. Hlavnou postavou je krásna špiónka Cate Archer, najatá organizácou UNITY - dohliadajúcou na svetový mier - v dobe kedy dochádza k záhadným vraždám ich vlastných agentov a úlohou Cate je zistiť kto za nimi stojí. Okrem bežných strelných zbraní disponuje Cate celou radou špeciálnych a vtipných vychytávok po vzore Jamesa Bonda ako sponka šperhák/jed, vybuchujúci rúž, slnečné okuliare s foťákom, uspávací parfém, zapaľovač alebo robotický pes...
The Godfather: The Action Game
50% / 57% ( pridaná: 07.07.2020 )  
[ Download The Godfather for PC DOS (zip) ]
1991, Creative Materials   [ Action ]
The Godfather: The Action Game je 2D akčná strieľačka s horizontálnym scrollingom, založená na téme slávneho rovnomenného filmu F. F. Coppolu (podľa skvelej knižnej predlohy Maria Puza) o vzostupe sicílskeho mafiánskeho klanu Corleone v Amerike v rokoch 1940-1980. Hra obsahuje päť levelov, pričom každý svojou grafikou predstavuje jednu dekádu v tomto období. Pozícia hráča v mafiánskej rodine (úcta) v tomto čisto akčnom titule sa zvyšuje s počtom trafených nepriateľov a klesá s každým zasiahnutým civilistom. Každá úroveň tiež poskytuje minihru o reflexoch, čo je prestrelka v ktorej je nutné čo najrýchlejšie zabiť len tých nepriateľov, ktorý vytasia svoju zbraň...
Mafia: The City of Lost Heaven
90% / 85% ( pridaná: 26.05.2020 )  
[ Download Mafia @ GOG.com (buy) ]
2002, Illusion Softworks, a.s.   [ 3D-Action / FPS ]
Mafia s podtitulom The City of Lost Heaven je príbehovo založená 3D mestská akčná adventúra videná pohľadom tretej osoby, kombinovaná s automobilovým simulátorom. Vyvinul ju český vývojársky tím Illusion Softworks v réžii Dana Vávru. Hráč sa ocitá v úlohe Toma Angela, radového člena mafie vo fiktívnom meste v Spojených štátoch amerických v 30.-tych rokoch 20. storočia. Hra obsahuje celkom dvadsať misií. Pre hru bol oficiálne vytvorený anglický i český dabing. Hra sa odohráva vo fiktívnom meste Lost Heaven. Hra obsahuje šoférovanie áut aj presun pešo. V hre je 51 klasických amerických áut a 19 bonusových (odomknutých po splnení príbehových misií)...
Ogre King, The
50% / 80% ( pridaná: 07.05.2020 )  
[ Download The Ogre King (buy) ]
2020, Zooperdan   [ RPG ]
Ogre King je klasický dungeon inspirovaný například Dungeon Masterem a unikátní především svým zpracováním. Veškerá grafika byla nakreslena ručně a poté přenesena do enginu Unity. Celá hra je černobílá. Ogre King nabízí 11 levelů a 15 druhů nepřátel. Cílem je osvobodit zemi Garandiel od zlého Ogre Kinga. Celá hra byla vytvořena během jednoho týdne a je ke koupi na itch.io.
Najnovšie prílohy: (20)
Covers, PC DOS (UK, CD-ROM release) | 19.09.2020
 Revolt of Don’s Knights
Intro Music | 19.09.2020
 Revolt of Don’s Knights
Download, PC DOS (Demo, Tomb Raider: City of Vilcabamba, part 2) | 18.09.2020
 Tomb Raider
Hint Sheet (pdf) | 18.09.2020
 Woodruff and The Schnibble of Azimuth
The Official HintBook (pdf) | 18.09.2020
 Woodruff and The Schnibble of Azimuth
Manual (pdf) | 18.09.2020
 Woodruff and The Schnibble of Azimuth
Video, Playable Demo - Official UK Playstation Magazine 1 vol. 2 | 18.09.2020
 Trash It
Download SimCity, Commodore 64 (d64) | 18.09.2020
 SimCity
Download SimCity, Atari ST (st) | 18.09.2020
 SimCity
Manual (pdf) | 18.09.2020
 Shannara
Download The Settlers, Amiga (adf) | 18.09.2020
 Settlers, The
Video, Rise of the Dragon, DOS Version - Longplay | 18.09.2020
 Rise of the Dragon
Video, Rise of the Dragon, Sega CD - Playthrough | 18.09.2020
 Rise of the Dragon
Readme.doc (txt) | 18.09.2020
 Riddle of Master Lu
Manual (pdf) | 18.09.2020
 Quarantine 2: Road Warrior
Copy Protection Codes (table) | 18.09.2020
 Quarantine
The Quarantine Reference Card | 18.09.2020
 Quarantine
Manual, DOS (pdf) | 18.09.2020
 Quarantine
Download Powermonger for Sega Genesis (bin) | 18.09.2020
 Powermonger
Najnovšie originálky v zbierkach: (20)
Yuuki | 24.09.2020
 Jazz Jackrabbit 2 (1998)
Yuuki | 24.09.2020
 Argo Adventure (1998)
kloki38 | 18.09.2020
 Revolt of Don’s Knights (1996)
kloki38 | 17.09.2020
 World War II GI (GT Select) (1999)
adamhojer | 08.09.2020
 Gods: Lands of Infinity (2006)
adamhojer | 08.09.2020
 Gumboy: Crazy adventures (2006)
Adamhojer | 29.08.2020
 Žhavé léto 3 a půl (2005)
Adamhojer | 29.08.2020
 Reprobates (2007)
Adamhojer | 24.08.2020
 Pat & Mat (2009)
Ringo | 13.08.2020
 Ultima 8 (1994)
BlackNugget | 06.08.2020
 Dračí Historie (1995)
Yuuki | 05.08.2020
 Duke Nukem 3D: Atomic Edition (1996)
Adamhojer | 05.08.2020
 ArmA 2: Operace Arrowhead (2010)
blacknugget | 03.08.2020
 UFO:Aftershock (2005)
blacknugget | 03.08.2020
 Polda 4 (2002)
blacknugget | 03.08.2020
 Polda 2 (1999)

Najnovšie komentáre: (10)  
Richmond | 21.09.2020, 17:41
 Revolt of Don’s Knights
Kloki38: Dík za raport :) 55% už není špatný! Ale asi si tohle nechám na nějakej pozdní odpočinek v domově důchodců...Překvapuje ale mě ten slušnej počet lidí, co hru hodnotili.
Kloki38 | 21.09.2020, 13:19
 Revolt of Don’s Knights
Dohrané. RoDK naozaj nie je až tak hrozný, ako sa hovorí - je vidieť, že chlapi z Emeraldu sa naozaj snažili. Jadro hry je dobré. Level design je veľmi dobrý, systém striedania dňa a noci tiež. Grafika neurazí, aj keď na 96 je už zastaralá. Interface...
DJ | 19.09.2020, 19:02
 Revolt of Don’s Knights
Klokimu sa podaril skvely zberatelsky zarez, zohnal originalku vo vybornom stave. Poslal mi aj skeny krabicky takze tu mame konecne aj obrazky z BOX Artu tohto raritneho kusku!
Ringo | 17.09.2020, 16:41
 Outpost
Díky moc za přidání této hry.
Ruthan: ono s verziou pre Amiga CD32 som nemal problem, myslim ze isla v defaultnom nastaveni WinUAE, nic extra som s tym nerobil. Vyskusaj toto: stiahnut najnovsie WinUAE, zohnat CD32 ROM - Kickstart v3.1 rev 40.60 (ak by si nezohnal ozvi sa mailom)...
Nakonec jsem kontaktoval Hoborg sam, ale taky si s tim nevi rady: "Magic Island bohužel nefunguje korektně pod žádným známým nastavením v emulátoru. Kdysi jsem založil požadavek o vytvoření WHDLoad verze, která by mohla problémy pořešit, ale nikdo se...
tak to je velká paráda, konečně si tu hru pořádně vychutnám, díky :) a přeji mnoho zdaru do dalších překladů
Tohle je stejnej pripad jako treba Baldurs Gate jiny precenovany hry, protoze to hrali vsichni, ktery toho jinak tolik nehrali. Herne to takovej zazrak neni, obtiznost je prehnana, strileni logicky diky tomu, ze v ty dobe nebyly kryty a jeste je to...
ruthan | 24.08.2020, 22:38
 Stonekeep
Tohle je skvela hra, az na obcas silene hledani.. je to namluveny, postavy vedle vas, nejsou proste jen nasobit hrdiny, ale fakt zijou. Jsou tam videt zbrane, je tam Wahooka. To by clovek jeste chtel. Akorat se da hra desce zkazit tim, ze spatny...
ruthan | 24.08.2020, 16:37
 Dungeon Master
Skvelej minimalismus, zadny rozhovory a tak, vsechno funguje, puzzly jsou rozumny, na kouzla se da prijit. Skvela uvodni hudba na PC, je totiz jedina. Uprimne nechapu, co tady dela ta dalsi hudba, jestli je to nejaka reedice, nebo to bylo mimo h...
Najnovšie príspevky v diskusii: (10)  
DJ | 24.09.2020, 08:01
 Akú hru aktuálne hráte?
Vaporum: Lockdown | Aktualne som nalozeny v najnovsom Vaporume od Fatbotov. Opat ide o nadpriemerny kusok kvalitneho dungeon-crawlovania a osobne si to uzivam, predovsetkym vsadepritomne priestorove puzzle a skvely subojovy system, tentokrat aj s moznostou "akoze-pauzy"...
The End a pár slov na závěr | Úkol byl tedy splněn, poděkovali mi opět dcera barona i baron sám, který se mi i omluvil, že mě křivě podezíral. Zjeví se mi i Garamon a děkuje za záchranu Britannie. Jeho úkolem teď je, aby nasměroval obyvatelstvo z propasti zpět ke ctnostem, bylo p...
Poslání démona do astrální sféry - dokončení | Naházím všech 8 virtues do jezírka s lávou, kde se zhmotňuje démon. Vtáhne jej to zpět do astrální sféry, jenže mně také. Ocitám se v šíleném prostoru plného podivných zrůd, létají tady blesky a démon mi zasazuje pár ran. Je jasné, že s tímhle bojova...
Level 8 - brána | Vydávám se do levelu 8 a klíčem složeným z Key of Courage, Truth a Love ji otevírám. Vidím za ní démona, snažícího se proniknout do naší sféry.
Garamon - level 5 | Když se prospávám, abych doléčil síly po bojích s fire elementály v levelu 8, zjeví se mi ve snu naposled Tyballův bratr. Prozrazuje mi v něm své jméno, jmenuje se Garamon. Mohl jsem odemknout už bránu hradu v jezírku v levelu 8, ale tenhle úkol ...
Level 8 | Tenhle level má velmi zajímavou strukturu s obřími pilíři s náhorními plošinami vyčuhujících po okrajích obrovského lávového jezera, uprostřed něhož je jakýsi hrad s velkou bránou. Nejprve obíhám okraje jezera. Pobíjím všemožnou havěť, která je zde n...
Key of Truth a Key of Love - levely 6 a 5 | Je zajímavé, jak se ze zdánlivě banálních zmínek vyklubaly pěkné questíky důležité pro dohrání hry. Z levelu 7 se vracím zpátky do levelu 6 a sděluji Illomovi, že jsem našel Gurstanga a že mu vzkazuje slovo Folanae. Konečně tady sehraje roli ta jeji...
Key of Courage z levelu 7 do levelu 3 | Trpaslík mluvil o třech klíčích. Key of Courage bude jeden z nich. Key of Truth bude asi druhý, o něm hovořil Gurstang. V cele, která je na severozápad jde probít zeď a ocitnu se hned blízko těch zamčených severozápadních dveří, které odemykám klí...
Level 7 - Vězení | Procházím trollí hlásku a procházím jednou mříží, která mě měla uvěznit, na konci místnosti směrem na západ je další mříž. Tuhle jsem měl mít dávno odemčenou, po té, co jsem pobil ty trolly v hlásce a vypadl z nich ten klíč. Takže činím tak až nyní a...
Level 7 - baronova dcera | Ještě pro dnešek pár obrázků se sličnou baronovou dcerou a příště se vrhneme na to vězení :-)

Najnovšie pridané časopisy a coverdisky: (10/337)
speccy.cz | 20.09.2020
 Fifo 1 [36]
DJ | 18.09.2020
 Excalibur CD 59 [2]
DJ | 14.09.2020
 Score CD 47 [40]
DJ | 14.09.2020
 Score CD 46 [34]
? | 11.09.2020
 Score 47 [132]
DJ | 04.08.2020
 Score CD 45 [38]
DJ | 03.08.2020
 Score CD 44 [32]
DJ | 06.07.2020
 Score CD 43 [28]
DJ | 09.05.2020
 Score CD 40 [40]
DJ | 31.03.2020
 Score CD 42 [30]
Najnovšie pridané diskmagy: (10/95)
DJ | 06.07.2020
 Kelt 8 [48]
DJ | 12.05.2020
 Kelt 7 [64]
DJ | 10.05.2020
 Kelt 4 [44]
DJ | 14.04.2020
 Kelt 3 [42]
DJ | 12.04.2020
 Kelt 2 [53]
DJ | 03.04.2020
 Kelt 1 [43]
DJ | 02.04.2020
 Guru 17 #2/93 [48]
DJ | 02.04.2020
 Guru 16 #1/93 [3]
DJ | 01.04.2020
 Guru 15 #7/92 [43]
DJ | 31.03.2020
 Kelt 6 [46]

Komentáre k obrázkom / stránkam časopisov: (10)
Level 11 (12/95) | "Dluzno take rici, ze Dun Darach byla jedna z prvnich her od slavnych FTL, ano, tech, kteri o dva roky pozdeji stvo...
Richmond | 22.06.2020, 21:23
 Novinky
Excalibur 17 | Možná by stálo za to přidat tento výtisk (stránku) ke hře Betrayl at Krondor. Je tam až pak recneze/návod z novějšího čí...
Score 3 | Podla mna mal Andrew rozpisany uvod na Police Quest 4, ktory sa objavil v nasledujucom cisle, autorom je vsak iny clen r...
Danny | 02.01.2020, 13:33
 Command & Conquer: Red Alert
Excalibur 58 | Tento Excalibur davali dohromady az takovi noname autori, ze zde pro jistotu radeji chybi tiraz. Po vzniku Score ho vube...
Danny | 02.01.2020, 13:26
 Úvodník
Score 12 | Ten uvodnik byl podle vseho vtip, ktery mi ale z tehdejsi (ne)znalosti anglictiny usel a po teto hre jsem se pozdeji pid...
Score 42 | Ten obrazek je z Tone Rebellion....
Score 42 | Dobry postreh, na strane 21 je rovnaky. Otzka znie, ku ktorej hre patri obrazok? :-|...
Score 42 | Ovšem co je to za obrázek u Pacific General?...
Score 42 | https://www.twitch.tv/videos/522096362 - Macaw hra Tlon, inak som o tejto hre ani nevedel, na toto preview zabudol, bol...
Ringo | 30.06.2019, 14:24
 Kritická mapa (bug)
Rytíři Grálu | Bug to není, dveře se mají vyrazit, což se dělá normálním krokem kupředu směrem do dveří....
Najnovšie obrázky pridané užívateľmi: (11)
kloki38 | 21.09.2020, 12:46
 Revolt of Don’s Knights
Útok na Raymondov hrad
kloki38 | 21.09.2020, 12:46
 Revolt of Don’s Knights
Tajný východ z hradu
kloki38 | 21.09.2020, 12:45
 Revolt of Don’s Knights
Zoznam mien zradcov
dj | 17.09.2020, 14:38
 Outpost
Minning Summary
dj | 17.09.2020, 14:38
 Outpost
Sigma Draconis 4
dj | 17.09.2020, 08:54
 Outpost
Preferences
dj | 17.09.2020, 08:54
 Outpost
Landing animation
dj | 17.09.2020, 08:54
 Outpost
Title
dj | 17.09.2020, 08:54
 Outpost
Main menu, CD-ROM v1.51
dj | 17.09.2020, 08:53
 Outpost
Intro, CD-ROM
dj | 17.09.2020, 08:53
 Outpost
Intro, CD-ROM


Vaporum: Lockdown
 možnosti podpory
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Outpost, 17.09.2020
Tears, 14.09.2020
Manhunter: New York, 31.08.2020
The Operative: No One Lives Forever, 16.07.2020
The Godfather: The Action Game, 07.07.2020
Mafia: The City of Lost Heaven, 26.05.2020
Ogre King, The, 07.05.2020
Blue Ice, 26.03.2020
Plan 9 From Outer Space, 25.02.2020
Blade Runner, 17.12.2019
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1168
 Prílohy :: 7856
 Komentáre :: 7448
[ viac ]
Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | Divinity: Original Sin | The Bard's Tale | Might & Magic X: Legacy | Legend of Grimrock II | King's Bounty: The Legend | Dune 2000 | Wizardry | DOSBox