Staré hry a časopisy, Retrogaming

 
Staré hry :: DJ OldGames
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077

Old games :: Staré hry na stiahnutie, Abandonware, Retro, Časopisy

Rescue Rover
Rescue Rover

Posledne som sa v praveku dungeon-crawlerov pohyboval minulý rok, pri prechádzaní prvotiny Richarda Garriota - Akalabeth. Pred pár dňami som si konečne našiel čas a chuť, pozrieť sa do histórie cRPG ešte hlbšie, snáď až k jej samotným koreňom a vyskúšať si niečo z toho na vlastnej koži. Tí ktorí históriu vzniku cRPG aspoň zhruba poznajú (napríklad článok o Hrách ktoré definovali žáner od Micka na našom webe, alebo z knihy Matta Bartona Dungeons & Desktops) už určite vedia, ale aj tak si stručnú teóriu neodpustím :)

PEDIT5 - História vzniku

Reč je o programe z kódovým označením PEDIT5, ktorého autorom je Reginald "Rusty" Rutherford z roku 1975, ktorý toho času pracoval ako programátor systému PLATO pre spoločnosť Population and Energy Group (P&E).

PLATO (Programmed Logic for Automated Teaching Operations) bol vpodstate prvým e-learningovým systémom založeným na báze Mainframe počítača (z dnešného poľadu sa to dá najlepšie prirovnať k "serverovému clusteru" aj keď to nie je presne to isté), ku ktorému bolo v 70 rokoch pripojených niekoľko tisíc terminálov po celom svete. Bol vytvorený na univerzite v Illinois a neskôr nad týmto projektom prevzala kontrolu spoločnosť CDC (Control Data Corporation).

 

Názov programu "PEDIT5": všeobecne známe tvrdenie, že autor mu dal tento vážne znejúci názov, kôli menšej šanci na odhalenie programu ako "hry" a jeho následnému vymazaniu nie je správne. Sám Rutheford hovorí, že pre ich spoločnosť P&E bolo na tejto sieti kôli obmedzenému miestu administrátormi pridelených 5 súborov s preddefinovanými názvami PEDIT1-5, aby v nich mohli vytvárať programy. V súboroch PEDIT1-3 vyvýjali programy pre P&E a v zvyšných dvoch hru - prvý počítačový dungeon-crawler, pričom PEDIT4 bol manuál s inštrukciami a PEDIT5 samotná hra.

Inšpiráciou pre vytvorenie tejto hry na počítači mu bolo jeho hranie papierového RPG s priateľmi podľa prvých pravidiel D&D, ktoré v roku 1974 vydal Gary Gygax. Vývoj PEDIT5 trval zhruba 4-6 týždňov a bol dokončený v zime roku 1975.

Čo sa týka prvenstva, tak na systéme PLATO vznikla hra označená ako m199h, zrejme ešte skôr ako PEDIT5, buhužiaľ jej zdrojový kód sa nezachoval a po zmazaní zanikla navždy. PEDIT5 bol časom tiež zmazaný, ale jeho zdrojový kód sa zachoval u viacerých užívateľov a tak bola na jeho základoch vytvorená nová verzia dungeonu pod názvom Orthanc. Neskôr sa pôvodná stará verzia kódu znovuoživila a dostala názov Orthanc1. Dnes sa na PLATO systéme vyskytuje táto hra pod oboma názvami (pedit5 / orthanc1) ako alias na jednu a tú istú hru.

 

Pedit5

Spracovanie a systém hry

Prvé cRPG je spracované vskutku unikátne. Predovšetkým kôli skutočnosti, že ide o plne grafické rozhranie. Terminály systému PLATO využívali dokonca prvé monochromatické plazmové displeje, vyvinuté interne na univerzite v Illinois, na ktorých musela hra v tej dobe vyzerať naozaj skvele.

PLATO Terminal 1981

 

PEDIT5 by som zadefinoval ako niečo medzi klasickým dungeon-crawlerom s jednou postavou a rogue-like hrou v top-down pohľade na bludisko. Je tiež dôležité spomenúť, že ide o on-line hru, aj keď nie MMORPG, nakoľko pre každú postavu ide o samostatnú hru, avšak pred hrou sú všetky vyvtvorené postavy zdieľané a taktiež Hall of Fame. Po spustení programu je možné zobraziť aj manuál. Hra začína krátkym jednoobrazovkovým textom príbehu s titulkom "It is the year 666 --- the year of The Beast".

Vytvorenie postavy reprezentuje náhodné vygenerovanie 5 čísel: Strength, Inteligence, Constitution, Dexterity, Hits, ďalej názov postavy a tajné heslo, pre možnosť vrátenia sa k svojej hre.

Hráčova postava je reprezentovaná ikonkou rytiera s mečom a štítom, ktorý sa pohybuje v bludisku, pričom dohľad má na 1 políčko do všetkých 4 smerov. Dianie v dungeone je riadené "ťahmi", kde pokiaľ hráč nič nevykonáva, uplynie jden "ťah" za 3 minúty. Každá činnosť následne trvá určitý počet ťahov, ako napríklad pohyb o jedno políčko - 1/4 ťahu, boj - 1 ťah a podobne. Hráč má možnosť sa pohybovať po chodbách, prechádzať dverami (presnejšie povedané vyrážať ich s určitou šancou na úspech), hľadať tajné dvere, zbierať truhlice s pokladmi alebo predmetmi (magic sword +1/+2) a samozrejme bojovať s nepriateľmi. Pri boji je možné pokúsiť sa o útek, zakúzliť kúzlo typu Magic alebo Cleric a bojovať mečom. V každom type je po 8 kúziel rozdelených do 2 levelov, pričom postava na 1. úrovni môže využívať iba Magic kúzla 1. levelu.

Dungeon je pevne daný, teda bludisko je vopred vytvorené, steny majú nulovú hrúbku, sú reprezentované čiarami a dá sa celkom dobre zmapovať na štvorčekovaný papier. Nepriatelia sú v miestnostiach generovaný náhodne, rovnako aj poklady a meče. Cieľom hry je dosiahnuť 20000 bodov skúsenosti (EXP) a vrátiť sa z dungeonu späť živý (a musím povedať že ide zrejme o nadľudský výkon, ktorý závisí hlavne od šťastia).

Start game

 

Zabíjaním nepriateľov (ale aj zbieraním pokladov) získava hráč skúsenosti. Tieto sa "zúžitkujú" až po opustení dungenu (tým istým vchodom, ktorým prišiel) a postave vtedy pribudne level, hitpointy, prípadne level kúziel. Zároveň sa charakter uloží na serveri a možné s ním v budúcnosti pokračovať. Pri opätovnom vstupe do dungeonu sa postave hitpointy doplnia, rovnako ako možnosť kúzliť. Pokiaľ postave v dungeone klesnú Hits pod nulu, je definitívne mŕtva a zo servera zmazaná.

 

Ako a kde si dnes zahrať PEDIT5?

V roku 2004 bol skupinou fanúšikov na serveri www.cyber1.org privedený projekt PLATO opäť k životu s využitím súčasného internetu a ponúka tak prostredníctvom terminálu PTERM zdarma prístup k viac ako 16000 programom - výukovým lekciám.

Samozrejme že PEDIT5 je k dispozícii a aj jeho ďalšie verzie a novšie hry (dnd, Dungeon, Orthanc, Moria, Avatar...).

Ak si chcete tento dungeon zahrať, je nutné na webe cyber1.org vyplniť žiadosť o vytvorenie účtu (ktorý musí urobiť správca a môže to trvať aj niekoľko týždňov), stiahnuť si terminál PTERM (vo verziách pre Windows, Linux, OSX, Java) a pripojiť sa.

Pripojenie pozostáva zo zadania mena užívateľa, pracovnej skupiny a hesla. Následne je možné spustiť akýkoľvek program / výukovú lekciu zadaním jej mena. Pre hranie dungeonu PEDIT5 teda napísaním pedit5 :) Pôvodný terminál má špecifickú klávesnicu, ale nie je s tým žiadny problém, keďže PTERM obsahuje help. Hra má v sebe detailný manuál a pri väčšine úkonov sú zobrazené aj on-line nápovedy čo, akou klávesou vykonať.

 

Denník frustrovaného hráča - prvý pokus

Tak toto nebolo jednoduché. Myslel som si, že to s trochou trpezlivosti dám, veď som už prešiel "iné" dungeony, ale opak bol pravdou. Nedalo sa to. Ani po menších či väčších pauzách, intenzívnom hraní, opakovaniach. Nič.

Nebol som schopný dostať sa s postavou ani na druhý level.

Tu sú dôvody: náhoda a šťastie, nič iné. Nie že by som v "iných" dungeonoch prvok náhody odsudzoval, ale v PEDIT5 je to na ňom postavené absolútne.

Money 4030 Magic Sword Stirge

 

Už samotné generovanie štatistík postavy - aj keď mi padla napríklad Constitution 18, Hit pointov som mal 3. Čiže zrejme medzi "vlastnosťami" postavy pri generovaní žiadny súvis nie je, čo je škoda, ale to je len taký malý problém. Po 15 minútovom nahadzovaní zväčša nejaké tá kombinácia dobrých vlastností padne a hurá do dungeonu. Ale nie nadlho!

Môj plán bol klasický, opatrne postupovať, zmapovať celé bludisko na papier a neskôr cielene chodiť expovať a hľadať poklady. Pod opatrnosťou som myslel, že si po pár  zabitých slabších nepriateľoch "odbehnem " von z dungeonu, aby sa mi doplnili Hits a kúzla a vrátim sa späť. Problém bol so samotnými nepriateľmi. Ich náhodné generovanie v miestnostiach je zrejme úplne náhodné, nezávislé od miesta v dungeone, alebo od levelu postavy. Je teda bežné, že hneď v prvej miestnosti stretnem príšeru levelu 3 alebo 5, kedy je už len teoretická šanca na vyhraný súboj minimálna.

Map of Pedit5

Úvodnú procedúru nahádzať-postavu+putovať-dungeonom-kým-nestretnem-prvého-nepriateľa som absolvoval minimálne 100x z toho zhruba v polovici prípadov som to prežil a vrátil sa úspešne späť a doplnil stratené Hits. Nič to však neriešilo, nakoľko šanca prežiť súboj ďalší bola rovnaká. Celkovo som sa pri 100 pokusoch s dobrými úvodnými štatistikami nedostal cez viac ako 6 súbojov.

Viac krát som našiel poklady, Magic Sword +1 a prvý stret s nepriateľom aj tak skončil smrťou. Proste náhoda. Čím viac som to hral, tým viac som mal pocit, že štatistiky postavy hra vôbec nereflektuje. Veľká škoda.

Death screen

 

Opis niektorej z množstva odohraných sessions: nahadzovanie vlastností - STR 9, INT 9, CON 18, DEX 14, HITS 10 - skvelé, to beriem. Pohyb po dungeone, stretávam prvého nepriateľa (tuším nejaký potkan level 3), kúzlim a dúfam, nič, ostáva mi boj, výhra! Bežím von, doplním hitpointy a opäť vstupujem do dungeonu, nachádzam niekoľko truhlíc s pokladmi a Magic Sword +1, skvelé!  Stretávam nepriateľa (evil men, level 2), kúzlim, nič, bojujem, smrť. Grrrrrrrrrrrrrrrrr znova...

DJ

 

Denník frustrovaného hráča - druhý  pokus

Aby ste si nemysleli, že to len tak vzdám :).

Zhruba po týždni a dopísaní tohto článku som sa do PEDIT5 pustil znova. Za cieľ som si tentokrát dal hlavne dokončiť mapu. Na prvý pohľad sa to nezdalo, ale je tam ešte veľa miestností a začína naberať na rozlohe.

V druhom pokuse som zoptimalizoval jednotlivé vstupy do dungeonu: na rozdiel od generovania vysokej CON a STR pozerám hlavne na INT a v každom súboji kúzlim sleep (ak je level príšery 1-4), alebo charm ak je vyšší, a po úspechu sa vraciam späť. Vtip je v tom, že kúzlo Sleep je na nepriateľov levelu 1-4 (okrem undead) úspešné vždy a potom ich zabijem jednou ranou mečom, Charm môže zlyhať, dá sa však zoslať aj na silnejšie monštrá, ale iba na typ človek/goblin.

Takto so výrazne zvýšil úspešnosť svojich sessions v dungeone a už som vyhral aj 7 súbojov za sebou. Zároveň sa mi podarilo v poslednej hre získať 3080 Experience, ale to len vďaka nájdeniu pokladu s drahokamom (1 piece of jewelry) v hodnote 3000 zlatých. Tým som šmahom ruky dosiahol level 2 s dvoma kúzlami Cleric aj Magic. V ďalšom ťahu do podzemia som však trafil hneď na úvod 6 levelovú príšeru a odporúčal som sa do večných lovíšť.

Mapu stále nemám hotovú, takže pokračujem...

 

Pri niektorom z ďalšej desiatky hrdov so mal heď na začiatku šťastie vo forme pokladu Jewelry a postup o pár levelov. Taktika jednorázového kúzlenia "Sleep" / "Charm" a vracania sa späť mi tentokrát celkom vychádzala a experience pribúdalo. Šťastie prialo a nestretával som nemŕtvych ani nepriateľov s levelom vyšším ako 4. Keď som dosiahol cez 7000 bodov Exp, úroveň hry sa OVEĽA zlepšila a vzrástli možnosti predovšetkým pri kúzlení. Postava získala 3 kúzla Magic level 1, 1 kúzlo Magic level 2, 2 kúzla Cleric level 1 a 1 kúzlo Cleric level 2. S takouto výbavou a 17 HP sa už dalo aj hrať a vydržať v dungeone o niečo dlhšie. Bohužiaľ v jednom z nasledujúcich vstupov som hneď na úvod stretol najsilnejšiu potvoru v hre - Level 6 Dragon a šanca na prežitie bola minimálna. Ani najsilnejšie Cleric kúzlo "Dispel Myth" nebolo efektívne a ... Farewell mighty warrior!

Mapa ešte stále nie je kompletná...

 

Jewelry Table Dragon Level 6

 

Denník šťastného hráča - víťazstvo

Hral som to už vlastne iba kôli dokončeniu mapy, žiadna taktika, žiadne čakanie na dobré vlastnosti, s novou postavou som sa vždy snažil dostať čo najďalej to šlo bez stretnutia nepriateľa silnejšieho ako Level 4. Žiadne vracanie sa späť po zakúzlení, proste jednorázový výlet do dungeonu bez návratu. Ani neviem po koľkých pokusoch som však natrafil na poklad za 6000 a to mi už za návrat stálo. Zrejme mi dnešná konštalácia planét priala, lebo po ďalšom vstupe ma hneď v prvej miestnosti čakal opäť poklad za 6000! Zrazu teda postava s nič moc štatistikami má na konte 12000 Exp, 32 HP a dohromady k dispozícii 10 kúziel. Nádhera.

Sebevražedné misie som si teda odpustil a začal som "normálne" hrať. A išlo to. Pri súbojoch už som nemal pocit že záleží na šťastí, kúzla mi dávali možnosti a keď nevyšli, 32 HP bolo stále dosť na záchranný boj mečom. Experience začínali pribúdať rýchlejšie a pri zhruba 16000 som opäť našiel poklad za 6000 a bolo mi jasné že TOTO JE VÍŤAZSTVO. Ostával som už v dungeone a nevyliezal, nakoľko mi bolo jasné, že hra zrejme po vylezení skončí. Po minutí všetkých kúziel som už nechcel ďalej riskovať a aj keď mapu stále nemám hotovú, vrátil som sa k východu.

 

Congratulations on living through it! You have conquered the dungeon!

All of us bow to you!

Magic spells Magic Sword Victory!

 

The Hall of Fame

Hall of Fame

 

A v Hall of Fame som skončil na prvom mieste ;-)

 

Stručné zhrnutie na záver

PEDIT5 je v kontexte doby vzniku naozaj niečo unikátne - grafické on-line cRPG, avšak z hľadiska hrateľnosti mu toho veľa chýba. Samotné hranie a herný systém sa už po niekoľkých pokusoch približuje k hádzaniu kockou, bez možnosti ovplyvňovať prostredie, či už vzhľadom na číselné charakteristiky postavy, alebo šikovnosť hráča.

 

Map of PEDIT5

zatiaľ nekompletná mapa dungeonu

Zdroje informácií
  • Matt Barton: Dungeons & Desktops
  • Blog Matta Bartona: http://armchairarcade.com/neo/blog/4
  • www.cyber1.org
  • Wikipedia
Aktuálne články  
Súťaž: tvorba levelu pre Vaporum: Lockdown
 autor: MickTheMage 29.11.2019   
Možno sa vám to už donieslo, možno ešte nie, ale Fatbot Games pripravuje pokračovanie svojho dungeonu Vaporum. Hra bola v komunite hráčov dungeonov veľmi dobre prijatá. Vo Fatbot Games sa preto rozhodli, že dajú hráčom šancu pokúsiť sa navrhnúť vlastnú časť levelu pre dungeon v súťaži Lockdown Level Design Contest.
Wizardry 4: Denník hráča - Richmond
 autor: richmond 16.11.2019   
Po dohrání trilogie jsem poměrně dlouhou dobu sbíral síly na čtvrtý kultovní díl. Ač neznaje detaily, věděl jsem z mnoha zdrojů, že jde o díl jednoznačně nejobtížnější. Před dávnou dobou jsem dokonce zahlédl jednu zmapovanou úroveň (netuším kterou) a jen pohled na ni ve mně vyvolával závratě. Tohle bych tedy nechtěl hrát ani podle map, natož si hru mapovat sám! …říkal jsem si tenkrát… Jenže uběhla ta správná doba, přišel jako blesk z čistého nebe crpgaddict a najednou bylo pro mě možné podobné hry hrát s tím, že si je budu i sám mapovat. I ta grafika zčistajasna nebyla absolutně žádný problém. A tak se ke slovu po vyčerpávajícím zmapování každičkého koutu v prvním díle série Might and Magic dostalo i na slavnou sérii Wizardry...
Rozhovor: Ian Currie - Jagged Alliance
 autor: jofree 07.10.2019   
Hra Jagged Alliance z roku 1995 a jej pokračovanie s číslovkou 2 z roku 1999, 4X stratégie, nadobudli za tie dekády od svojho vzniku nepochybne kultový status a dodnes sú diskutované, či dokonca modifikované prostredníctvom ich fanúšikov. Ich licencované pokračovania, bohužiaľ nikdy nedosiahli ich kvalitu. Za originálnou sériou stojí legendárny kanadský herný dizajnér Ian Currie a jeho tím. Na hrách s ním mimo iných skvelých tvorcov spolupracovala aj istá Brenda Brathwaite (Wizardry 8), hráčom skôr známa ako súčasná žena Johna Romera (Doom)...
Najnovšie pridané hry:
Blade Runner
88% / 0% ( pridaná: 17.12.2019 )  
[ Download Blade Runner @ GOG.com (buy) ]
1997, Westwood Studios, Inc.   [ Adventure ]
Blade Runner je point-and-click adventúra vytvorená firmou Westwood Studios pre počítače s OS Windows v roku 1997. Hra nie je priamou adaptáciou kultového rovnomenného filmu Ridleyho Scotta (na motívy príbehu Philipa K. Dicka), ale rozpráva vlastný originálny príbeh odohrávajúci sa súbežne s filmovovou predlohou, pričom sa občas tieto linky stretnú. Technicky ide o real-time 3D adventúru z pohľadu tretej osoby, ktorá využívala na svoju dobu ambicióznu technológiu - predrenderované pozadia a voxelové 3D postavy, bez nutnosti využitia hardwarových akcelerátorov. Hráč je v úlohe blade runnera menom Ray McCoy v Los Angeles roku 2019, poverený vypátrať skupinu replikantov (androidov ťažko rozoznateľných od človeka), ktorých pobyt na zemi je nelegálny. Nechýbajú tu ani minihry, vrátane skvelého Voight-Kampff testu...
Computer Bismarck
50% / 0% ( pridaná: 06.12.2019 )  
[ Download Computer Bismarck for Apple II (dsk) ]
1980, Strategic Simulations, Inc. (SSI)   [ Strategy ]
Computer Bismarck je prvou oficiálne vydanou hrou firmy Strategic Simulations, Inc. (SSI), ktorú vytvorili programátor John Lyon a Joel Billings v roku 1980 pre počítače Apple II. Ide o subžáner ťahových strategických hier 'wargame'. Hra je založená na historickej skutočnosti - poslednom súboji nemeckej bojovej lode Bismarck proti britským námorným silám v roku 1941. Hráč je v úlohe veliteľa britskej flotily proti nemeckým jednotkám a lodi Bismarck, pričom tieto môžu byť kontrolované počítačom (v možnostiach ako "Otto von Computer"), alebo ďalším hráčom. Súboje sa odohrávajú na mape severného atlantického oceánu s vyznačenými jednotkami a základňami...
Monster Bash
74% / 85% ( pridaná: 10.09.2019 )  
[ Download Monster Bash @ GOG.com (buy) ]
1993, Apogee Software, Ltd.   [ Action ]
Monster Bash (počas vývoja známa ako Graveyard) je klasická plošinovková arkáda s postranným scrollingom v EGA grafike od Apogee Software, vydaná v roku 1993. Jej dizajnérom je Frank Maddin a hra je zasadená do hororovej tématiky. Hra je rozdelená na tri epizódy, prvá časť bola distribuovaná ako shareware. Celkom obsahovala 28 plošinovkových úrovní. Hlavným hrdinom je 10 ročný chlapec menom Johnny Dash ktorému hlavný záporák Count Chuck uniesol psa Texa. Ten má na svedomí aj únos ďalších domácich miláčikov. Úlohou Johnnyho bude vydať sa tajným šatníkovým portálom do podzemia, vybavený prakom s nekonečnou zásobou kamienkov bojovať s odpornými monštrami a zachránit všetky uväznené zvieratá...
Yendorian Tales: Book I
63% / 0% ( pridaná: 09.08.2019 )  
[ Download - Yendorian Tales: Book I (zip) ]
1994, SmithWare   [ RPG ]
Yendorian Tales Book I je skupinové fantasy RPG spracované v izometrickom pohľade zhora, podobne ako v hrách Faery Tale Adventure alebo Ultima 6. Hráč si vytvára partiu až šiestich postáv pričom na výber má zhruba 15 povolaní. Súboje prebiehajú na ťahy na samostatnej obrazovke, interakcia s NPC postavami je riešená priamym písaním konverzačných tém ako v Ultimách. Príbej pojednáva o ochrane ťažby vzácnej magickej rudy v baniach krajiny Yendor, ktorú začínajú ohrozovať stále početnejšie nájazdy monštier. Preto sa vládcovia Yendoru rozhodnú vyhľadať pomoc zdatnej skupiny dobrodruhov, ktorých úlohou bude bojovať proti príšerám napádajúcich baníkov...
Excalibur: Sword of Kings
50% / 70% ( pridaná: 10.05.2019 )  
[ Excalibur: Sword of Kings - ZX Spectrum (z80) ]
1987, Ian Smith, Shaun G. McClure   [ Adventure ]
Excalibur: Sword of Kings je textová advetura doplněná o barevné obrázky. Parser rozpoznává dvouslovné příkazy. V Excaliburu je možné prozkoumat 29 obrazovek. Hra vyšla původně pro ZX Spectrum a v roce 2019 byla předělána pro HTML5 a doplněna o tutoriál. Zlá čarodějka Crania pátrala po Merlinovy, aby pohltila jeho moc. Při svém pátrání dorazila na Kamelot a setkala se s králem Artušem. Když nebyla spokojená s tím co se dozvěděla, tak Artuše kletbou uspala. Tvým úkolem, hrdino, je vstoupit do Kamelotu, získat Excalibur a porazit zlou čarodějku...
Home Alone 2: Lost in New York
60% / 46% ( pridaná: 05.02.2019 )  
[ Download Home Alone 2 for DOS (zip) ]
1992, Manley and Associates, Inc.   [ Action ]
Kevin je opět sám, tentokrát se píše rok 1992 a ocitáme se v New Yorku. Hra bohužel oproti prvnímu dílu nepřináší žádné velké inovace. Stejně jako v prvním díle musíte utíkat před zloději Harrym a Marvem a přitom nastražit různé pasti, aby jste je zastavili. Hra obsahuje čtyři úrovně, z toho dvě jsou vnitřní (Hotel, dům strýčka) a dvě venkovní (Central Park, ulice New Yorku)...
Icewind Dale II
85% / 90% ( pridaná: 03.01.2019 )  
[ Download Icewind Dale 2 Complete @ GOG.com (Buy) ]
2002, Black Isle Studios   [ RPG ]
Icewind Dale II je pokračovaním akčne ladeného fantasy RPG v izometrickom pohľade, vytvorenom v Infinity Engine od štúdia Black Isle. Podobne ako prvý diel, odohráva sa aj tento vo svete Forgotten Realms na kontinente Faerûn a využíva pravidlá tretej edície D&D. Hráč má pod kontrolou skupinku až šiestich nájomných žoldnierov z Luskanu, začínajúcich svoje dobrodružstvo v meste Targos. Hra sa opäť odohráva na 'Hřbetu světa', kde je 'Desetiměstí' ohrozované hordami nepriateľov a skupina navštívi známe miesta ako Kuldahar, Dračie oko, Useknutú ruku, Šengarnský brod, Kláštor Čierneho havrana...
Najnovšie prílohy: (20)
PC Windows - Longplay | 17.12.2019
 Blade Runner
Covers, Windows: UK Release | 17.12.2019
 Blade Runner
Download Blade Runner @ GOG.com (buy) | 17.12.2019
 Blade Runner
Download, CD-ROM (iso) | 16.12.2019
 Drakan: Order of the Flame
Game Maps | 16.12.2019
 Drakan: Order of the Flame
AiO Unofficial Patch, v 2.108 (9/3/2017) | 16.12.2019
 Drakan: Order of the Flame
Manual - scan (pdf) | 15.12.2019
 Castles
Manual (txt) | 15.12.2019
 Castles
Arcade Game: Pac-Man - 1980, Namco (Midway License for US release) | 14.12.2019
 Pac-Man
Recenze, Ringo 90% [cz] | 11.12.2019
 Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum
Download The Journeyman Project 1: Pegasus Prime @ GOG.com (buy) | 10.12.2019
 Journeyman Project, The
Covers, PC Windows: Odi-Um - US Release | 08.12.2019
 Gorky 17
Manual (txt) | 07.12.2019
 Computer Bismarck
Reference Cards (jpg) | 07.12.2019
 Computer Bismarck
Setup Instructions Sheet - scan (jpg) | 07.12.2019
 Computer Bismarck
Download Computer Bismarck for Apple II (dsk) | 07.12.2019
 Computer Bismarck
Map - scan (jpg) | 06.12.2019
 Computer Bismarck
Covers, Apple II | 06.12.2019
 Computer Bismarck
Covers, PC Booter | 05.12.2019
 Alley Cat
Download, Atari ST (st) | 05.12.2019
 Aaargh!
Najnovšie originálky v zbierkach: (20)
Vvasha | 19.02.2020
 Congo: Descent Into Zinj (1995)
halo123 | 23.01.2020
 Silverload (1995)
halo123 | 23.01.2020
 Blade Runner (1997)
halo123 | 22.12.2019
 Zlodej (1996)
halo123 | 22.12.2019
 Torin's Passage (1996)
halo123 | 22.12.2019
 Jagged Alliance 2 (1999)
halo123 | 10.11.2019
 Horde, The (1994)
halo123 | 10.11.2019
 Descent (1995)
halo123 | 10.11.2019
 Worms Reinforcements (1996)
halo123 | 10.11.2019
 Wizardry Gold (1996)
halo123 | 10.11.2019
 Shattered Steel (1996)
halo123 | 10.11.2019
 9 (1997)
halo123 | 10.11.2019
 POD (1997)

Najnovšie komentáre: (10)  
jvempire | 14.02.2020, 09:38
 MDK
Hra je super, moc jsem si jí užil. Nenašla by se dobrá duše, která má cz manuál a je ochotná ho naskenovat? Rád bych porovnal překlad s originálem.
Freddie | 14.01.2020, 20:27
 Baldur's Gate
Tak hranie tejto zaujímavej hry som si pred rokmi dosť pokazil inštaláciou všemožných modov, ktorých k nej existuje do bludu, hlavne keď sa rozhodnete použiť tzv. Big World Project. Po čase mi začali chybne nabiehať Experience points a nakoniec odiši...
This is an excellent (and very interesting) game for Elder Scrolls fans to try out. The graphics are a little primitive and it can feel kind of clunky in some ways, but it's extremely ambitious and complex, especially for the mid 90's. You...
Na vánoční odpočinek, s hrou bez stresu a soubojů, jsem sáhl po této klasice, kterou jsem v minulosti dohrál několikrát a nikdy se neomrzí si ty lokace projít znovu, obzvláště, když po letech člověk zapomene mnohá řešen a zapojí i mozek k tomu, aby n...
Ringo | 20.12.2019, 15:06
 Dark Queen of Krynn, The
The Dark Queen of Krynn dokončen, asi jeden z nejvíce frustrujících závěrů, jaký jsem ve hrách zažil. Jinak mapy zde jsem tedy zkompletoval. Jsou tam všechny lokace. Jediné, co jsem teda nemapoval, byla pustina, tam to nemělo moc význam.
Ringo | 21.11.2019, 21:19
 Dark Queen of Krynn, The
V roce 2015 jsem popravdě nevím proč vyměkl před závěrečnou pasáží hry. Možná jsem rozehrál do toho příliš mnoho dalších her a nastala pauza, na kterou se mi čím dál více nechtělo navazovat a tak vznikla neskutečná 4 letá prodleva, jak v hraní, tak m...
Dohráno, hodně neotřelá pátrací adventura, kterou hodnotím hodně vysoko, i přes pár drobností, které mě mírně rozladily :-)
Tak jak mě Richmond nalomil na tuhle hru, tak jsem ji rozehrál taky a parádní detektivka poirotovského ražení, začal jsem si i sepisovat kdo kde co a jak a mám po pár obrazovkách napsanou pomalu knihu :-D Graficky je to parádní EGA s perfektní atmosf...
carHrozny | 26.10.2019, 00:40
 Legend of Kyrandia, The
Hint book sa k hre nikdy nedával bolo ho treba kúpiť samostatne.Čo je aj logické veď žiadne návody sa k hrám neprikladali....hráči by totiž hry dohrali veľmi rýchlo a to sa v tej dobe nejak nenosilo/dnes je to firmám jedno hlavne keď z vás budú stále...
Swampy | 20.10.2019, 12:42
 Legend of Kyrandia, The
Toto sa pise v Hint Booku, neviem ci bol pribalovany k hre, alebo sa musel dokupovat: "A flower and a gemstone of the same color will generally produce a potion of that color."
Najnovšie príspevky v diskusii: (10)  
Warhammer Dark Omen | Taky jsem tu za poslední týden narazil na pár absentujících her, ale zase si říkám, že to byly vcelku obskurnosti, na které jsem narazil jen proto, že se o nich v souvislosti s prohlíženou hrou psalo ;) I když zrovna takový Planet's Edge by si tu své...
Warhammer Dark Omen | určitě šlo, ale dj nějak nestíhá, stačí se podívat na tu frontu, já už ani nepřidávám další tipy :)
Warhammer Dark Omen | šlo by prosím přidat tuto hru?
| Hoši, české akčné RPG Kingdom Come: Deliverance je zdarma na Epic Games Store!!! Akcia trvá do 20.2. Je to verzia bez dlc, ale aj tak je o čo stáť. Hra normálne stojí bez centu 30 éčok. Tak šup registrovať sa na stránke obchodu a môžete "nakupovať". ...
| Zdravím, sběrači :), měl by někdo z vás zájem o "factory sealed" krabicovku Ve stínu havrana? Má představa je 10.000Kč / 400eur, za krabici včetně pošty, ale jsem ochotný se i domluvit.
Zápis #7 | Nešlo v ani jednom směru. Navíc zevnitř ty dveře vidět ani nebyly, I když teď zpětně koukám, že tam pár těch falešných dveří nemám zakreslených! :) To je tak, když záleží na úhlu pohledu no. Když to poprvé kreslíš, nahodíš plnou stěnu, protože nic j...
Zápis #7 | Ty červené čárkované stěny jsou asi ty falešné dveře, že? Těmi procházet nijak nešlo?
Zápis #7 | KRÁLOVSTVÍ VÍŘÍCÍCH DERVIŠŮ Nové patro poměrně záhy začalo ukazovat svůj vzor. Ten skrýval soustavu oblastí o velikosti 4x4 polí spojených uličkou o šířce jednoho políčka. Do každé takové oblasti vedly vždy jen jedny dveře, ačkoliv zde byly ještě da...
Alternativní konec | 28.1.2020 Včera jsme ve stroji času s Rudou na Pařanském ráji https://www.youtube.com/watch?v=yxi1eitwbYM hráli tuhle klasiku. Za normálních okolností bych mu nedělal reklamu, ale přišla řeč na alternativní konec téhle nesmrtelné klasiky a Petr L...

Najnovšie pridané časopisy a coverdisky: (10/322)
DJ | 03.11.2019
 Riki 37 [64]
? | 12.09.2019
 Level 33 [116]
? | 08.09.2019
 Score 46 [132]
MickTheMage | 15.07.2019
 Hráč 3 [40]
Miloš Kaleta | 13.06.2019
 Hráč 7 [40]
DJ | 03.06.2019
 Hráč 1 [40]
? | 14.04.2019
 Riki 36 [64]
? | 07.02.2019
 Score 45 [132]
? | 29.01.2019
 Riki 35 [64]
Hellhouse99 | 19.12.2018
 Excalibur 64 [17]
Najnovšie pridané diskmagy: (10/80)
? | 03.12.2018
 PC Engine 1-94 [87]
DJ | 19.10.2018
 Narsil 20 (12/96) [36]
DJ | 19.10.2018
 Narsil 19 (10/96) [37]
Marek Olejník | 29.11.2017
 PC Engine 3-95 [40]
Marek Olejník | 13.08.2017
 PC Engine 2-95 [29]
Marek Olejník | 22.06.2017
 PC Engine 11-12/94 [28]
DJ | 12.05.2016
 PC Engine 10-94 [33]
DJ | 26.03.2016
 PC Engine 9-94 [34]
MiNH0 | 22.07.2015
 PC Engine 1-95 [56]
DJ | 16.07.2015
 PC Engine 8-94 [29]

Komentáre k obrázkom / stránkam časopisov: (10)
Danny | 02.01.2020, 13:33
 Command & Conquer: Red Alert
Excalibur 58 | Tento Excalibur davali dohromady az takovi noname autori, ze zde pro jistotu radeji chybi tiraz. Po vzniku Score ho vube...
Danny | 02.01.2020, 13:26
 Úvodník
Score 12 | Ten uvodnik byl podle vseho vtip, ktery mi ale z tehdejsi (ne)znalosti anglictiny usel a po teto hre jsem se pozdeji pid...
Score 42 | Ten obrazek je z Tone Rebellion....
Score 42 | Dobry postreh, na strane 21 je rovnaky. Otzka znie, ku ktorej hre patri obrazok? :-|...
Score 42 | Ovšem co je to za obrázek u Pacific General?...
Score 42 | https://www.twitch.tv/videos/522096362 - Macaw hra Tlon, inak som o tejto hre ani nevedel, na toto preview zabudol, bol...
Ringo | 30.06.2019, 14:24
 Kritická mapa (bug)
Rytíři Grálu | Bug to není, dveře se mají vyrazit, což se dělá normálním krokem kupředu směrem do dveří....
Sova | 05.02.2019, 12:57
 Shattered Steel
Level 22 | Chyba mi tu ISO z tejto hry. Bolo by možné ho dodať? ...
HAMS | 07.01.2019, 15:12
 Úvodník
Score 12 | Podľa mňa to nie je nijaká, reálne existujúca hra...to je len vtip/parafráza na vtedajšiu hru čísla Under a Killing Moon...
Bard's Tale 1 - Remaster (2018) | Aha z figuríny. Taky jsme nějaké našel a chvíli mi trvalo (přesněji než jsem se kouknul do manuálu), že je možné z nich ...
Najnovšie obrázky pridané užívateľmi: (11)
deadly | 31.01.2020, 21:08
 Innocent Until Caught
Amiga - ... ale já se zamiloval do této.
deadly | 31.01.2020, 21:08
 Innocent Until Caught
Amiga - ... a že jich tu je.
deadly | 31.01.2020, 21:07
 Innocent Until Caught
Amiga - O ženy tady není nouze.
Ringo | 20.12.2019, 15:17
 Dark Queen of Krynn, The
A ti dobří draci samozřejmě vyhráli.
Ringo | 20.12.2019, 15:16
 Dark Queen of Krynn, The
Zrádní draci poraženi.
Ringo | 20.12.2019, 15:16
 Dark Queen of Krynn, The
A tohle je z úplně poslední bitvy, 24 draků celkem.
Ringo | 20.12.2019, 15:15
 Dark Queen of Krynn, The
Oslavy hrdinů, tedy mě :-)
Ringo | 20.12.2019, 15:15
 Dark Queen of Krynn, The
Král gnomů, ten pravý.
Ringo | 20.12.2019, 15:14
 Dark Queen of Krynn, The
Dobrá taktika a 5 hlavý drak je bez hlav.
Ringo | 20.12.2019, 15:14
 Dark Queen of Krynn, The
Jeden z nejtěžších soubojů ve hře, jde o to jen přežít.
Ringo | 20.12.2019, 15:13
 Dark Queen of Krynn, The
Raistlin.


Blade Runner
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1158
 Prílohy :: 7853
 Komentáre :: 7403
[ viac ]
Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | Divinity: Original Sin | The Bard's Tale | Might & Magic X: Legacy | Legend of Grimrock II | King's Bounty: The Legend | Dune 2000 | Wizardry | DOSBox