Diskusia | « Späť na zoznam tém
Eye of the Beholder - porovnanie verziívytvoril: dj, 02.02.2013, 16:44
modifikoval: dj, 07.11.2014, 12:08
Eye of the Beholder je dnes už legendárne RPG typu "akčný, party based, dungeon crawler" od firmy Westwood, založené na licencovaných pravidlách stolnej hry Advanced Dungeon and Dragons a sveta Forgotten Realms pod krídlami producenta SSI. V rámci aktuálnej výroby remaku EOB v engine Grimrocku som si zahral všetky dostupné porty a tu sú teda podrobnejšie informácie...
Na úvod si dovolím malý subjektívny pohľad do minulosti. Pre mňa je prvý Eye of the Beholder v mnohom výnimočná hra. Aj keď je ťažké presne popísať v čom :-) Pred tým ako sa na moje PC dostal EOB som hrával RPG ako Bard's Tale 1,2, Gold Boxy od SSI, alebo Wizardry. Síce ma bavili, ale ťažko som vtedy zápasil s ich mechanikou, pričom slabá znalosť angličtiny a fakt, že išlo o pirátske verzie bez manuálu, zapríčinili, že som v nich neurobil žiadny väčší progres. Beholder sa tak stalo prvým RPG čo som kedy prešiel. Z dnešného pohľadu by som dodal, že to bola hra schopná sprístupniť žáner RPG širšiemu publiku. Okrem zvláštnej atmosféry a skvelej grafiky, to bola práve tá jednoduchosť, interaktívne prvky a intuitívne myšoidné ovládanie, ktorými si ma hra získala.
Spomienka #1: EOB sa ku mne dostala necracknutá, nakopírovaná na dvoch hodne opotrebovaných disketách, spolu s piatimi stránkami z manuálu v mizernej kvalite (asi tak 100x oxeroxovanými). Za pár dní som už tie papiere poznal naspamäť. Na miestach, kde si hra pýta slová z manuálu, som občas zakysol na hodne dlho, kým sa mi podarilo dostať otázku zrovna na tie stránky, ktoré som mal. To však bol len polovičný úspech, nasledovalo tuhé lúštenie inkriminovaného slova z ťažko čitateľného textu...
Keď sa na hru Eye of the Beholder pozriem objektívne dnes, nie je to žiadna sláva. Stále je tam však kus skvelej atmosféry v kombinácii so štýlovou, ručne kreslenou grafikou (tak typyckou u Westwoodu) a zasadenie do sveta Forgotten Realms. Naopak, prvky role-playingu u jednotlivých členov partie nie sú takmer žiadne, nevyužíva sa tu vývoj postáv a výsledné hranie je viac-menej založené na súbojoch a klasických "dungeoňáckych" puzzloch. Pričom súboje tiež nie sú to správne orechové. Napríklad taká postava zlodeja je absolútne nevyužitá, môže odomknúť doslova zopár zámkov v celej hre, navyše sa nezohľadňuje žiadna jeho vlastnosť a vždy má pevne danú šancu 30% na úspech. Alebo samotné presvedčenie postáv (alignment), ten sa berie do úvahy tuším iba raz v hre aj to len kozmeticky...
V rámci aktuálnej výroby remaku EOB v engine Grimrocku som si zahral všetky dostupné porty a tu sú teda podrobnejšie informácie. Verzie hry Eye of the BeholderPC DOS (1990)Výborná grafika, plne využívajúca 256 farieb, veľmi pekne nakreslené sprajty príšer. Škoda tých posledných dvoch úrovní v ružovo-sivých farebných odtieňoch. Hudba si drží svoj MIDI štandard, rovnako aj nie veľmi početné zvuky. Intro je čiastočne animované. Outro tu vpodstate žiadne nie je, hra končí stručným textovým popisom na dvoch stránkach a návratom do DOSu. Systém hry je jednoduchý, myšoidné ovládanie intuitívne. Ukladať je možné iba do jednej pozície. Zaujímavosť - nedokončená hra?V tejto verzii autori nechali v prvých troch úrovniach (1,2,3 a 5) svoje nedokončené/testovacie miestnosti. Dá sa do nich dostať iba pomocou hackingu kódu/save pozície. Nachádza sa tu okrem iného aj kamenný portál, nakreslený v štýle stoky, ktorý v hre nie je nikde použitý. Mimochodom aj po prejdení hra zanecháva množstvo otázok ako - kde je sľubovaná z rozhovorov vyplývajúca cesta späť na povrch, prípadne nejaké vysvetľujúce outro? Je toho samozrejme viac a pozbieraním útržkovitých informácii po rokoch to môžem objasniť len z časti:
Pôvodným plánom vývojárov bola zrejme možnosť nájsť cestu späť do mesta po porazení Xanathara, s najväčšou pravdepodobnosťou s využitím kamenného drahokamu (Stone Gem) cez tento portál. Dá sa to vydedukovať predovštkých zo slov trpaslíkov, keď k nim hrdinovia prinesú oslobodeného Princa Keirgara. Na toto odkazuje taktiež nepoužitý obrázok Kráľa Trpaslíkov v dátových súboroch hry, konkrétne OUTTAKE.CPS v archíve EOBDATA3.PAK.
Vďaka Bifrostovi máme k dispozícii aj všetky mapy a väčšinu pôvodného kódu EOB v zrozumiteľnom tvare a občas tak narazíme na ďalšie drobnosti, ktoré autori chceli využiť neskôr, alebo na ne zabudli, prípadne sú to vyložene chyby. Napríklad vieme, že neprístupná (3x1) chodba hneď za úvodným závalom na políčku [11,14] obsahuje trigger pridávajúci 10000 EXP pri každom vkročení...
Amiga (1991)Grafika sa musela prispôsobiť nižšiemu počtu farieb, inak je rovnaká ako v PC verzii. Hneď v prvých troch úrovniach stoky udrú do očí veľmi výrazné červené steny. Hudba z intra tejto verzie je vynikajúca a motív si rýchlo zapamätáte, použil som ju aj pre remake. Intro je rovnaké ako v PC verzii (teda až na tú hudbu). Outro oproti PC verzii tu autori pridali aj záverečnú animáciu (tvrdí sa však, že už bola pôvodne hotová), ktorá tak pekne ukončuje dobrodržstvo pod mestom Waterdeep. Systém hry je rovnaký, žiadne zmeny som si nevšimol - až na rozdielne portréty preddefinovaných postáv ARIEL, VALANAU, TENMIYANA, rovnaký zostal ALLABAR.
PC-98 (1992)Túto verziu pre japonské PC nemám k dispozícii a podľa dostupných informácií ani nefunguje v emulátore. Zrejme je však zhodná z PC verziou, samozrejme až na texty...
Sega Mega CD (1994)Port pre japonskú konzolu sa odlišuje v mnohých smeroch. V prvom rade je to fakt že ide o CD verziu a priestor je využitý predovšetkých na hudbu v CD kvalite a dabing všetkých textov. Grafika je v mnohom upravená. Prekreslená je väčšina portrétov, herné menu aj fonty. Texty na zvitkoch a mapy sa zobrazujú na samostatnej obrazovke. Pribudlo množstvo detailov, napríklad v stokách je v tejto verzii jasne vidieť, že sa pohybujeme po vode, všetky príšery sú "po kontníky" mokré. Takisto je v každej úrovni stoky mierne zmenená farebná paleta stien aj farba vody, vyzerá to akoby Waterdeep mal v tejto verzii čističku vody, keď v prvom leveli je voda zelená, v druhom hnedá a v treťom už modrá. Kompas v spodnej časti obrazovky sa tentokrát na rozdiel od predošlých verzií otáča plynule, čo je výhodou hlavne pri "spineroch", ktoré otáčajú partiu a ľahšie si to všimnete. Hudba od Yuzo Koshiro je kapitola sama o sebe - nehodiace sa "techno" skladby sú skôr rušivé. Intro aj väčšina textov ako konverzácie s postavami sú nahovorené, avšak kvalita dabingu je príšerná, proste dabéri to odflákli.Systém hry je tiež zmenený, v prvom rade pribudli mapy, t.j. v každom leveli sa dá nájsť zvitok s mapou s kompletne zakreslenou úrovňou a zobrazovaním polohy partie. Pribudla na to ikonka v inventári s počtom pozbieraných máp. Postavy nemajú mená a sú charakterizované iba povolaním. K Sega CD bolo možné pripojiť myš a hra to využíva, čo je skvelé. Osobne sa mi zdá, že je hra vybalancovaniejšia po stránke súbojov, mohé príšery v stokách útočia rýchlejšie a s väčším zranením, zatiaľ čo napríklad pavúci už nie sú takou hrozbou a dajú sa celkom ľahko likvidovať. SNES (1994)Verzia pre konzolu Super Nintendo je vpodstate prerobená kompletne. Grafika prostredia aj príšer je nová, detailnejšia, rovnaké ostali len portréty a predmety. Celkovo však na mňa pôsobí hodne "nintenďácky" korektne, až rozprávkovo. Hudba v intre je rovnaká ako v amigáckej, ostatok už je mierne mimo a pôsobí rušivo. Outro je tiež rovnaké ako v amiga verzii. Systém ovládania je síce prispôsobený možnostiam konzoly, ale aj tak je ovládanie veľmi nepohodlné. Pri takomto type hry, dizajnovaným od základu pre využívanie myši je portovanie na konzoly vždy dosť ošemetné. Síce sa autori snažili, v hre sa dá prepínať medzi pohybom a ovládaním kurzora, ktorý sa dokáže prilepovať na dôležité prvky, ale aj tak to bola v mojom prípade katastrofa.
Atari Lynx (1996) ?Pre tento handheld bola vyvíjaná konverzia, avšak nikdy oficiálne nevyšla. V súčasnosti je k dispozícii prototyp verzia. Grafika je rovnaká ako v PC verzii, samozrejme so zníženou paletou farieb a v nižšom rozlíšení. Čo sa ostatných parametrov týka, tak neviem posúdiť, tento port som zatiaľ nehral.
Game Boy Advance (2002)Nejedná sa o port, ale vpodstate o inú hru, založenú na príbehu pôvodného Beholdera. Grafický engine má dve úrovne, jedna je klasický first-person pohľad krokovacieho dungenu pri prechádzaní úrovní, a druhým je izometrický pohľad pri súbojoch. Súboje sú riešené ťahovo, podobne ako v sérii GoldBox od SSI. Systém hry je odlišný, založený na novších pravidlách D&D tretej edície, a pri generovaní partie sa tak stretnete s novými rasami ako Half-Orc, Moon Elf, Lightfoot Halfling, Rock Gnome alebo Shield Dwarf. Hra obsahuje aj automapu, a čo sa týka zloženia úrovní a leveldizajnu, tak s pôvodným EOB sa zhoduje iba prvý level aj keď nie úplne a je ich celkovo 10.
|
[ viac ]
[ viac ]
partneri
|