Staré hry a časopisy, Retrogaming

 
Staré hry :: DJ OldGames

Téma   Eye of the Beholder - porovnanie verzií

vytvoril: dj, 02.02.2013, 16:44
modifikoval: dj, 07.11.2014, 12:08
Eye of the Beholder je dnes už legendárne RPG typu "akčný, party based, dungeon crawler" od firmy Westwood, založené na licencovaných pravidlách stolnej hry Advanced Dungeon and Dragons a sveta Forgotten Realms pod krídlami producenta SSI. V rámci aktuálnej výroby remaku EOB v engine Grimrocku som si zahral všetky dostupné porty a tu sú teda podrobnejšie informácie...

EOB cover Na úvod si dovolím malý subjektívny pohľad do minulosti. Pre mňa je prvý Eye of the Beholder v mnohom výnimočná hra. Aj keď je ťažké presne popísať v čom :-)

Pred tým ako sa na moje PC dostal EOB som hrával RPG ako Bard's Tale 1,2, Gold Boxy od SSI, alebo Wizardry. Síce ma bavili, ale ťažko som vtedy zápasil s ich mechanikou, pričom slabá znalosť angličtiny a fakt, že išlo o pirátske verzie bez manuálu, zapríčinili, že som v nich neurobil žiadny väčší progres. Beholder sa tak stalo prvým RPG čo som kedy prešiel. Z dnešného pohľadu by som dodal, že to bola hra schopná sprístupniť žáner RPG širšiemu publiku. Okrem zvláštnej atmosféry a skvelej grafiky, to bola práve tá jednoduchosť, interaktívne prvky a intuitívne myšoidné ovládanie, ktorými si ma hra získala.

 

Spomienka #1: EOB sa ku mne dostala necracknutá, nakopírovaná na dvoch hodne opotrebovaných disketách, spolu s piatimi stránkami z manuálu v mizernej kvalite (asi tak 100x oxeroxovanými). Za pár dní som už tie papiere poznal naspamäť. Na miestach, kde si hra pýta slová z manuálu, som občas zakysol na hodne dlho, kým sa mi podarilo dostať otázku zrovna na tie stránky, ktoré som mal. To však bol len polovičný úspech, nasledovalo tuhé lúštenie inkriminovaného slova z ťažko čitateľného textu...

 

Keď sa na hru Eye of the Beholder pozriem objektívne dnes, nie je to žiadna sláva. Stále je tam však kus skvelej atmosféry v kombinácii so štýlovou, ručne kreslenou grafikou (tak typyckou u Westwoodu) a zasadenie do sveta Forgotten Realms. Naopak, prvky role-playingu u jednotlivých členov partie nie sú takmer žiadne, nevyužíva sa tu vývoj postáv a výsledné hranie je viac-menej založené na súbojoch a klasických "dungeoňáckych" puzzloch. Pričom súboje tiež nie sú to správne orechové. Napríklad taká postava zlodeja je absolútne nevyužitá, môže odomknúť doslova zopár zámkov v celej hre, navyše sa nezohľadňuje žiadna jeho vlastnosť a vždy má pevne danú šancu 30% na úspech. Alebo samotné presvedčenie postáv (alignment), ten sa berie do úvahy tuším iba raz v hre aj to len kozmeticky...

 

V rámci aktuálnej výroby remaku EOB v engine Grimrocku som si zahral všetky dostupné porty a tu sú teda podrobnejšie informácie.

Verzie hry Eye of the Beholder

PC DOS (1990)

EOB PC, Start EOB PC, Kobolds EOB PC, Dwarven ruins

Výborná grafika, plne využívajúca 256 farieb, veľmi pekne nakreslené sprajty príšer. Škoda tých posledných dvoch úrovní v ružovo-sivých farebných odtieňoch.

Hudba si drží svoj MIDI štandard, rovnako aj nie veľmi početné zvuky.

Intro je čiastočne animované.

Outro tu vpodstate žiadne nie je, hra končí stručným textovým popisom na dvoch stránkach a návratom do DOSu.

Systém hry je jednoduchý, myšoidné ovládanie intuitívne. Ukladať je možné iba do jednej pozície.

Zaujímavosť - nedokončená hra?

V tejto verzii autori nechali v prvých troch úrovniach (1,2,3 a 5) svoje nedokončené/testovacie miestnosti. Dá sa do nich dostať iba pomocou hackingu kódu/save pozície. Nachádza sa tu okrem iného aj kamenný portál, nakreslený v štýle stoky, ktorý v hre nie je nikde použitý. Mimochodom aj po prejdení hra zanecháva množstvo otázok ako - kde je sľubovaná z rozhovorov vyplývajúca cesta späť na povrch, prípadne nejaké vysvetľujúce outro?

Je toho samozrejme viac a pozbieraním útržkovitých informácii po rokoch to môžem objasniť len z časti:

Pôvodným plánom vývojárov bola zrejme možnosť nájsť cestu späť do mesta po porazení Xanathara, s najväčšou pravdepodobnosťou s využitím kamenného drahokamu (Stone Gem) cez tento portál. Dá sa to vydedukovať predovštkých zo slov trpaslíkov, keď k nim hrdinovia prinesú oslobodeného Princa Keirgara. 
Ďalej malo byť možné nájsť tento Stone Gem a niekde v 5 leveli ním aktivovať príslušný portál (po porazení Xanathara sa mohla otvoriť tajná miestnosť s teleportom do tohto levelu). Portálom sa partia presunula do stok - Level 1, kde by bola možnosť odísť do Waterdeepu alebo navštíviť Kráľa Trpaslíkov do Levelu 3, prípadne ho vyliečiť a následne sa mala zobraziť finálna cutscéna.

Na toto odkazuje taktiež nepoužitý obrázok Kráľa Trpaslíkov v dátových súboroch hry, konkrétne OUTTAKE.CPS v archíve EOBDATA3.PAK.

EOB PC, Sewer portal EOB PC, Dwarf King

 

Vďaka Bifrostovi máme k dispozícii aj všetky mapy a väčšinu pôvodného kódu EOB v zrozumiteľnom tvare a občas tak narazíme na ďalšie drobnosti, ktoré autori chceli využiť neskôr, alebo na ne zabudli, prípadne sú to vyložene chyby. Napríklad vieme, že neprístupná (3x1) chodba hneď za úvodným závalom na políčku [11,14] obsahuje trigger pridávajúci 10000 EXP pri každom vkročení...

 

Amiga (1991)

EOB amiga, Start EOB amiga, Kobolds EOB amiga, Dwarven ruins

Grafika sa musela prispôsobiť nižšiemu počtu farieb, inak je rovnaká ako v PC verzii. Hneď v prvých troch úrovniach stoky udrú do očí veľmi výrazné červené steny.

Hudba z intra tejto verzie je vynikajúca a motív si rýchlo zapamätáte, použil som ju aj pre remake.

Intro je rovnaké ako v PC verzii (teda až na tú hudbu).

Outro oproti PC verzii tu autori pridali aj záverečnú animáciu (tvrdí sa však, že už bola pôvodne hotová), ktorá tak pekne ukončuje dobrodržstvo pod mestom Waterdeep.

Systém hry je rovnaký, žiadne zmeny som si nevšimol - až na rozdielne portréty preddefinovaných postáv ARIEL, VALANAU, TENMIYANA, rovnaký zostal ALLABAR.

 

PC-98 (1992)

Túto verziu pre japonské PC nemám k dispozícii a podľa dostupných informácií ani nefunguje v emulátore. Zrejme je však zhodná z PC verziou, samozrejme až na texty...

 

Sega Mega CD (1994)

EOB scd, Start EOB scd, Kobolds EOB scd, Dwarven ruins

EOB scd, Water 1 EOB scd, Water 2 EOB scd, Water 3

Port pre japonskú konzolu sa odlišuje v mnohých smeroch. V prvom rade je to fakt že ide o CD verziu a priestor je využitý predovšetkých na hudbu v CD kvalite a dabing všetkých textov.

Grafika je v mnohom upravená. Prekreslená je väčšina portrétov, herné menu aj fonty. Texty na zvitkoch a mapy sa zobrazujú na samostatnej obrazovke. Pribudlo množstvo detailov, napríklad v stokách je v tejto verzii jasne vidieť, že sa pohybujeme po vode, všetky príšery sú "po kontníky" mokré. Takisto je v každej úrovni stoky mierne zmenená farebná paleta stien aj farba vody, vyzerá to akoby Waterdeep mal v tejto verzii čističku vody, keď v prvom leveli je voda zelená, v druhom hnedá a v treťom už modrá.

Kompas v spodnej časti obrazovky sa tentokrát na rozdiel od predošlých verzií otáča plynule, čo je výhodou hlavne pri "spineroch", ktoré otáčajú partiu a ľahšie si to všimnete.

Hudba od   Yuzo Koshiro je kapitola sama o sebe - nehodiace sa "techno" skladby sú skôr rušivé. Intro aj väčšina textov ako konverzácie s postavami sú nahovorené, avšak kvalita dabingu je príšerná, proste dabéri to odflákli.

Systém hry je tiež zmenený, v prvom rade pribudli mapy, t.j. v každom leveli sa dá nájsť zvitok s mapou s kompletne zakreslenou úrovňou a zobrazovaním polohy partie. Pribudla na to ikonka v inventári s počtom pozbieraných máp. Postavy nemajú mená a sú charakterizované iba povolaním. K Sega CD bolo možné pripojiť myš a hra to využíva, čo je skvelé. Osobne sa mi zdá, že je hra vybalancovaniejšia po stránke súbojov, mohé príšery v stokách útočia rýchlejšie a s väčším zranením, zatiaľ čo napríklad pavúci už nie sú takou hrozbou a dajú sa celkom ľahko likvidovať.

SNES (1994)

EOB snes, Start EOB snes, Kobolds EOB snes, Dwarven ruins

Verzia pre konzolu Super Nintendo je vpodstate prerobená kompletne. Grafika prostredia aj príšer je nová, detailnejšia, rovnaké ostali len portréty a predmety. Celkovo však na mňa pôsobí hodne "nintenďácky" korektne, až rozprávkovo.

Hudba v intre je rovnaká ako v amigáckej, ostatok už je mierne mimo a pôsobí rušivo. Outro je tiež rovnaké ako v amiga verzii.

Systém ovládania je síce prispôsobený možnostiam konzoly, ale aj tak je ovládanie veľmi nepohodlné. Pri takomto type hry, dizajnovaným od základu pre využívanie myši je portovanie na konzoly vždy dosť ošemetné. Síce sa autori snažili, v hre sa dá prepínať medzi pohybom a ovládaním kurzora, ktorý sa dokáže prilepovať na dôležité prvky, ale aj tak to bola v mojom prípade katastrofa.

 

Atari Lynx (1996) ?

EOB Lynx, Kobold

Pre tento handheld bola vyvíjaná konverzia, avšak nikdy oficiálne nevyšla. V súčasnosti je k dispozícii prototyp verzia.

Grafika je rovnaká ako v PC verzii, samozrejme so zníženou paletou farieb a v nižšom rozlíšení.

Čo sa ostatných parametrov týka, tak neviem posúdiť, tento port som zatiaľ nehral.

 

Game Boy Advance (2002)

EOB gba, Start EOB gba, Door EOB gba, Battle EOB gba, Battle

Nejedná sa o port, ale vpodstate o inú hru, založenú na príbehu pôvodného Beholdera. Grafický engine má dve úrovne, jedna je klasický first-person pohľad krokovacieho dungenu pri prechádzaní úrovní, a druhým je izometrický pohľad pri súbojoch. Súboje sú riešené ťahovo, podobne ako v sérii GoldBox od SSI.

Systém hry je odlišný, založený na novších pravidlách D&D tretej edície, a pri generovaní partie sa tak stretnete s novými rasami ako Half-Orc, Moon Elf, Lightfoot Halfling, Rock Gnome alebo Shield Dwarf.

Hra obsahuje aj automapu, a čo sa týka zloženia úrovní a leveldizajnu, tak s pôvodným EOB sa zhoduje iba prvý level aj keď nie úplne a je ich celkovo 10.

 

Hry súvisiace s touto témou (1)


Počet príspevkov : 14 / 14
Zoradené   
 zobrazených: 14 [ 1-14/14 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»
DJ DJ   | GBA verzia 10.11.2015, 15:12:14     Odpovedať   edit   delete
Mickove dojmy z hrania GBA verzie: http://www.mickthemage.sk/2015/11/retro-eye-of-beholder-gameboy-advance.html.
Co mi pripomina ze stale zhanam slusne zachovanu originalku tejto verzie, kedze mam doma aj Nintendo DS...
Ringo Ringo   | Grafika 06.02.2013, 12:01:45     Odpovedať   edit   delete
tak jeste ze existuje ta AGA predelavka EOBa na Amigu i s automapingem.
DJ DJ   | Grafika 05.02.2013, 23:53:07     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Ringo:
Ono samozrejme ide v prvom rade o to kto sa daneho diela/verzie/portu chyti. Moznosti su na kazdom hardveri jasne dane a je len na grafikoch ako sa s tym vysporiadaju. Aj ked to je len jedna strana pohladu, kedze je to komercna zalezitost, hned v druhom (prvom) rade ide aj o "navratnost investicii" takze sa najme lacnejsi vyvojar, zazmluvni sa kratsi cas na dokoncenie a podobne.
Port EOB na Amigu trpi presne tym, ze grafiku nerobili nanovo, ale iba prebrali tu z PC a pokusili sa prisposobit paletu, pricom som si takmer isty ze to riesili nejakym programom/konvertorom, jednoducho ako ked si zoberies obrazok a v grafickom programe mu znizis pocet farieb na 1/4.
Cize rozhodne sa to dalo urobit lepsie, krajsie, ale niekde sa stala chyba.

DM 2 - tam to bolo hodne zlozite a slo cisto o zalezitost vydavatela, pisal som o tom v clanku o FTL Games...
Ringo Ringo   | Grafika 05.02.2013, 23:30:25     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Maros S:
hmm, nj, ale proc mam pocit, ze mnohe hry na Amigu vypadaly lepe, prakticky jako VGA, zatimco PC bojovalo s EGA grafikou? Me se zda, jakoby za EGA grafiky umela Amiga ztech 32 barev vymacknout div ne VGA grafiku a po prichodu VGA na PC jakoby to uz neumelaa Beholder nebo Dungeon Master to predvedli v cele sve "krase".

Ono tech prikladu je vice. Proc na Amize vypada Champions of Krynn, Death Knights of Krynn, Gateway to The Savage Frontier,Curse of Azure Bonds nebo Secret of The Silver Blades jakoby ve VGA a Pool of Darkness vypada jak EGa? Zatimco na PC je Pool of Darkness nebo Dark Queen of Krynn ci Treasure of the Savage Frontier uz ve VGA. Nechapu tedy, proc Pool of Darkness na Amize nevypada tak pekne jako Secrets of The Silver Blades. Proc to uz nepusobi tim dojmem VGA? A nechce se mi moc verit, ze slo o opticky klam, kdy to na Amize vypadalo krasne oproti razicim barvam PC EGA grafiky. Mam totiz dojem, ze na Amize proste Pool of Darkness vypada hure, jakoby byl v 16 barvach, zatimco prechozi dil vypadal jak v tech 32 s odstinem kazde barvy.

Dungeon Mastera 2 uz ani neresim. Nevim v kterem roce prisla AGA grafika, ale mam pocit, ze ten DM 2 v ni uz klidne byt mohl, ne?
Maros S Maros S   | Grafika 05.02.2013, 21:36:23     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Ringo:
No z uplne jednoducheho dovodu, Amiga graficky cip ECS -OCS (A500, 500+ a 600) nemal 256 farieb zobrazovanych naraz, paletu mal nejakych 4096 ci tak nieco ale z toho zobrazoval len 32 farieb... este bola taka nejak funkica na novsom ECS chipsete ze mal akoze 64 farieb, ale to bolo len 32 farieb pricom kazda mala 2 odtiene (svetly/tmavy) takze ak farba 2 bola zlta tak farba 34 bola tmava zlta atd.... potom ale este existoval taky specialmy mod, ktory vedel zobrazit celu paletu 4096 farieb na jednej obrazovke ALE iba ako staticky obrazok, napriklad myslim toto bolo pouzitev hre Agony....

Az AGA chipset zobrazoval 256 farieb z palety 16M (ako true color 24bit) a v tom special mode statickom na obrazky nejakych cca 250 000 farieb na jednej obrazovke.
Ringo Ringo   | Grafika 05.02.2013, 18:20:59     Odpovedať   edit   delete
nikdy jsme moc nepobral, proc Amiga verze vypada oproti PC , jako by byla v 16ti barvach, zatimco PC verze je pekna v 256. V excaliburu ocividne psali recenzi z amiga verze, pokud ne ze screenshotu, protoze tam rovnez zminovali v nejakem cisle, ze je to v 16 barvach:-) Oproti tomu do Amiga verze dodelali outro, v PC verzi se na to vykvakli. Nechapu tyhle postupy, tuhle osidit to, tuhle ono. To bylo tak tezke to propracovat minimalne pro PC a Amigu stejne?
Maros S Maros S   | PC Savegame 03.02.2013, 15:32:49     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od DJ:
To hej, myslel som akoze adekvatnym systemom cez prehadzovanie mount-imagov ako ma CD ale disketovka tak tusim nejde....

Inac ja som vzdy zalohoval iba ten subor eobdata.sav bez toho .tpm a nikdy som nemal ziadny problem.
MickTheMage MickTheMage   | Atari Lynx 03.02.2013, 12:19:33     Odpovedať   edit   delete
Chcel som vyskusat tu Lynx verziu, ale... neviem ci je vlastne vobec hratelna. Nech skusam, co skusam, tak prakticky len loopujem dokola v jednom menu a nejakej chodbe. Na Lynx mam emulator Handy. Ak poznate nieco lepsie, dajte vediet :)
MickTheMage MickTheMage   |  03.02.2013, 11:48:53     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Maros S:
Jop, tahove. Trochu pripominaju gold-box klasiku :)
DJ DJ   | GameBoy advance verzia 03.02.2013, 11:24:10     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od MickTheMage:
To neberiem ako port alebo verziu, ide o uplne inu hru, ktora ma tahovy system subojov podobny ako hry na GoldBox engine.
Ale spomenut by som to zrejme mohol...
DJ DJ   | PC Savegame 03.02.2013, 11:22:01     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od Maros S:
Pod DOSBoxom to samozrejme najjednoduchsie vyriesis prekopirovanim save suboru niekde do zalohy, ide o subory EOBDATA.SAV a LEVELS.TMP. Staci ak si ich vzdy po ulozeni hry zozipujes pod nejakym rozumnym nazvom.
Maros S Maros S   |  03.02.2013, 11:20:18     Odpovedať   edit   delete
Zobraziť Odpoveď na príspevok od MickTheMage:
Zaujimave... ten Combat screen ma rozsekal, to je tahove alebo co?
MickTheMage MickTheMage   |  03.02.2013, 11:16:17     Odpovedať   edit   delete
+ este Beholder, ktory vysiel na Game Boy Advance - i ked to nie je port, ale ma to rovnaky pribeh, system je iny :) http://www.mobygames.com/game/gameboy-advance/dungeons-dragons-eye-of-the-beholder
Maros S Maros S   | PC Savegame 02.02.2013, 22:35:47     Odpovedať   edit   delete
Este dodam maly detail, ktory sme svojho casu u EOBa praktikovali a to finta ako rozsirit pocet savegame pozicii.... je to uplne jednoduche ale neviem ako by som to robil v Dosboxe aj ked mozno by to islo.

Staci ukladat save na disketu, pricom mozme pouzit lubovolny pocet diskiet a tak mat nekonecno savegame pozicii, len si treba pamatat ktora disketa bola kedy pouzita. My (ja+brat+bratranci) sme pouzivali 5 kusov 5a1/4 diskiet oznacenych ako EOBSAVE 12345 a tak sme mali na hranie 5 pozicii co je viac ako dostatocne mnozstvo.
 zobrazených: 14 [ 1-14/14 ]   «predchádzajúce 0 nasledujúce»

Retrogaming merch - HV 1701.cz
 možnosti podpory
🍺 Buy me a beer
 hľadaj v časopisoch
 hľadaj všade
 posledne pridané hry
Arx Fatalis, 20.08.2024
Alchemix, 11.07.2024
Slanina 2, 29.06.2024
Firewall: Man vs. Machine, 25.06.2024
Tomb Raider II, 22.02.2024
Joust, 24.11.2023
Fortress of Dr. Radiaki, The, 01.10.2023
Rampage, 23.09.2023
Lost Vikings 2: Norse by Norsewest, 03.07.2023
Falcon, 03.05.2023
[ viac ]
 diskmagy
 Narsil
 Pařeniště
 KLAN
 PC Engine
 Bonus
 follow / sharing
 štatistiky
 Hry :: 1275
 Prílohy :: 8241
 Komentáre :: 7797
[ viac ]
Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |
 | Divinity: Original Sin | The Bard's Tale | Might & Magic X: Legacy | Legend of Grimrock II | King's Bounty: The Legend | Dune 2000 | Fix-It Felix Jr. online | DOSBox