Diskusia | « Späť na zoznam tém
História grafických adventúrvytvoril: Chulanbetra, 14.09.2011, 10:50
modifikoval: dj, 29.10.2011, 18:38
Indiana Jones IV, Gabriel Knight, Broken Sword, Monkey Island... To je iba zopár kultových hier, ktoré si získali tisíce fanúšikov po celom svete. Hrali ich mladí aj starší, muži aj ženy hoci počítačové hry boli v tom čase skôr mužskou záležitosťou. Reprezentovali netradičný žáner v histórii zábavného priemyslu – grafické adventúry. Tento článok bude exkurziou do minulosti a do počiatkov tohto žánru, ktorý v súčasnosti pomaly ale isto vymiera...
The BeginningGrafické adventúry vychádzajú priamo z tzv. textoviek, ktoré boli rozšírené hlavne na 8-bitových počítačoch. Textovky boli dobrodružné hry, kde hráč ovládal imaginárnu postavičku a pomocou príkazov, ktoré ručne zadával. Celá hra bola v textovej podobe, miestnosti boli opísané textovou formou rovnako aj predmety, postavy. Príkazy sa skladali zo slovesa, ktoré popisovalo akciu a predmetu, ktorého sa akcia týkala napr. TAKE A PICTURE, EXAMINE HOUSE atď. Tieto hry boli veľmi obľúbené, ale s nástupom 16-bitov ich výroba upadala. V roku 1980 vznikla pre Apple II textová hra Mystery House, ktorá bola revolučná v tom, že každá lokácia mala okrem textového popisu aj jednoduchý obrázok. Pozostával z čiar: Mystery House © 1980, Apple II
V tom istom roku vyšla aj hra Wizard and the Princess od tej istej firmy a obsahovala už farebné obrázky: Wizard and the Princess © 1980, Apple II
Táto záhadná firma sa volala On-Line Systems. Ak je vám ten názov povedomý, tak pridám ešte mená autorov Ken a Roberta Williams a už je to každému jasné. Tieto hry boli ale stále textové hry so statickým obrázkom na pozadí, bez postavičky reprezentujúcej hráča. V roku 1983 dostali už ako Sierra On-Line zakázku na 700 000$ od IBM, aby spravili hru, ktorá ukáže skutočné multimediálne kapacity ich počítačov novej generácie, ktoré chystali vydať na trh. Vznikla hra King's Quest: Quest for the Crown. Táto hra už mala postavičku princa, ktorú hráč ovládal šípkami a pohyboval sa po obrazovkách. Príkazy sa stále zadávali ručne v textovej podobe, ale postavička reagovala a hráč tak videl, ako princ dvíha predmety, odvaľuje kameň, klania sa kráľovi... King's Quest I © 1984, PC DOS
Už sa spomína aj AGI – Adventure Game Interpreter, skriptovací jazyk v ktorom boli urobené aj ďalšie hry Space Quest, Police Quest, Larry.. V 90-tych rokoch ho nahradil SCI – Sierra's Creative Interpreter a v ňom urobili vačšinu svojich slávnych hier.
The Golden EraAdventúry sa stali veľmi populárne a tak bolo jasné, že trh neostane len jednej firme. V roku 1987 prišla na trh firma LucasArts (vtedy ešte ako LucasFilm) so svojim vlastným rozhraním SCUMM - Script Creation Utility for Maniac Mansion. Tento systém umožňoval hráčovi ovládať hru iba myšou klikaním na sadu príkazov a následne na predmety v inventári alebo v grafickom okne. Tento systém sa rýchlo ujal a aj Sierra použila v ďalšej generácii adventúr čisto myšoidné ovládanie. Začala sa zlatá éra adventúr a možno k tomu prispel aj konkurenčný boj týchto firiem. Môj názor je, že LucasArts vedeli urobiť technicky lepšiu hru (grafika, hudba, animácie) a vedeli urobiť zábavné hádanky. Sierra mala podľa mňa zase lepšie príbehy, rozhovory a psychológie postáv. Do ich hier sa viac vžili hráči, ktorí radi čítali, zatiaľ čo hry od Lucasu dostali hráča do deja grafikou, hudbou a animáciami. Preto aj ich hry boli populárnejšie pre širšiu vrstvu ľudí. Sierra mala zase vážnejšie hry a oslovila náročnejších hráčov. Práve Monkey Island od Rona Gilberta bol hrou, ktorá dostala adventúry ešte viac do podvedomia ľudí: The Secret of Monkey Island © 1990, PC DOS
Trh zaplavili adventúry, niektoré boli zlé, iné lepšie. Niektoré priniesli inovácie spojením s inými žánrami, niektoré zase grafickým štýlom a niektoré iba kopírovali existujúce hry a napriek tomu boli úspešné. Medzi prvé adventúry, ktoré sa snažili experimentovat a odlíšiť od pôvodného konceptu patrili Quest for Glory od Sierry a Elvira: Mistress of the Dark od Horrorsoftu: Elvira: Mistress of the Dark © 1990, PC DOS
Hra bola videná z prvej osoby a kombinovala prvky adventúry a RPG. Bohužiaľ vývoj postavy a súboje boli skôr spestrením klasickej adventúry. Hráč dohral hru aj bez toho a ortodoxných adventúristov súboje skôr odradili než prilákali. Čo však prilákalo najviac, bolo explicitné zobrazenie násilia, v hre boli potoky krve, príšer, upírov, mŕtvol, proste splatter. Netradičné spracovanie si našlo priaznivcov a vzniklo pokračovanie ako aj hra Waxworks, ktorá bola spracovaná v rovnakom štýle. Je škoda, že ďalšie firmy nepokračovali v tejto téme a okrem hry Hell už nevznikla klasická horrorová adventúra s vkodlakmi, upírmi a inými príšerami v splatter štýle. Ďalšia adventúra s prvkami RPG bola Quest for Glory. Na rozdiel od Elviry tu už všetko malo svoj zmysel, každý atribút bol dôležitý a mal vplyv na hru. Bola to absolútna pecka a možno preto, že mam veľmi rád aj RPG, tak sa mi táto séria páčila viac než ostatné sierrácke série. Hráč mohol hrať za jednu z troch postáv, pre každú bola hra osobitná hoci cieľ bol rovnaký. Niektoré lokácie boli prístupné len niektorému povolaniu, mnohé puzzle sa riešili unikátne (bojovník dvere vyrazí, kúzelník otvorí kúzlom, zlodej vypáči). Navyše bolo nutné trénovať atribúty inak sa niektoré puzzle nedali úspešne dokončiť. A bomba na záver – hra umožňovala export postavy do ďalších dielov. Vznikli štyri pokračovania a prvý diel sa dočkal VGA verzie: Quest for Glory I, VGA © 1992, PC DOS
Prelomovou hrou sa v roku 1993 stala adventúra Myst od firmy Cyan. Používala pohľad z prvej osoby, hráč sa pohyboval po predpočítanej trajektórii medzi obrazovkami. V každej obrazovke sa mohol plynule otáčať v štyroch smeroch. Hra bola veľmi atmosferická, hráči sa lepšie dostali do deja ako keď videli postavičku, základom boli logické puzzle na úkor interakcie s inými postavami. Každopádne, hra mala veľký úspech a vznikli pokračovania ako aj ďalšie hry v podobnom štýle: Myst © 1993, PC Windows 3.1
Rok 1993 bol ale významný hlavne preto, že na trh prišla hra Indiana Jones and the Fate of Atlantis, mnohými považovaná za najlepšiu adventúru všetkých čias. LucasArts zdokonalil SCUMM systém, autori vypracovali veľmi pôsobivý a vážny príbeh s humornými situáciami, ktorý by pokojne mohol byť predlohou pre nový film o Indiana Jonesovi. Unikátnym prvkom bol potom rozvetvený dej, ktorý sa približne po tretine hry rozdelil na tri časti, jedna sa dokončovala so Sofiou vo dvojici, ďalšia solo a posledná solo s akčnými vsuvkami. Navyše sa niektoré puzzle menili pri každom spustení hry, rovnako aj umiestnenia niektorých dôležitých predmetov. Aj dnes má hra svoje čaro a s prehľadom strčí do kapsy všetky nové adventúry: Indiana Jones IV © 1993, PC DOS
Vznikli aj hry, ktoré síce nič prevratné neprinášali, ale napriek tomu ide o kvalitné kúsky: Monkey Island 2, Simon the Sorcerer 1,2, Laura Bow, Sam & Max, I have no mouth and i must scream, Legend of Kyrandia 1,2,3, Prisoner of Ice, špeciálne by som vyzdvihol adventúry od Legendu, ktoré mali silný príbeh a často sa inšpirovali knihami. Úplne všetky vymenovať nemôžem, tak ich kľudne pripisujte do diskusie pod článok. Vybral som ešte jednu adventúru, síce nepriniesla technicky ani herne nič nové, ale bola aj tak jedinečná. Gabriel Knight, adventúra roku 1994, ktorú vyrobila geniálna Jane Jensen pod hlavičkou Sierry patrí aspoň pre mňa medzi top adventúry, ktoré boli vyrobené. Hra mala neskutočne prepracovaný príbeh, vážna detektívka. Mnoho hier sa nechalo inšpirovať a ja osobne mám najradšej adventúry s vážnym mysterióznym dejom. Gabriel Knight mal dve pokračovania, obe úspešné, ale podľa mňa nedosiahli kvalitu prvého dielu. Nedávno vyšla nová adventúra od Jane Jensen s názvom Gray Matter, či dosahuje kvality GK je však diskutabilné... Gabriel Knight: Sins of the Fathers © 1994, PC DOS
Blíži sa záver mojho článku a ten bude patriť hre, ktorá mala skvelý, vážny gabrielknightovský príbeh, s ťažkými puzzlami, trvanlivou hrateľnosťou, s hlavným hrdinom jonesovského typu a zároveň posunula žáner o kus dopredu – Broken Sword od firmy Revolution Software. Broken Sword: Shadow of the Templars © 1996, PC DOS
Hra obsahovala paralaxne scrollujúce roviny (dovtedy výsada čisto akčných 2D hier), rozhovory postáv prostredníctvom ikoniek s témami, prípadne predmetmi (dovtedy hráč vyberal v rozhovore konkrétne vety), orchestrálna hudba od Barringtona Phelounga, animácie postáv vytvorené v štýle animovaných filmov od Walta Disneyho, nahovorenie postáv s francúzskym alebo španielskym dialektom. Niektoré lokácie presahovali šírku obrazovky a plynule scrollovali ako sa hráč pohyboval, na každej obrazovke bolo množstvo animácii, buď postáv alebo predmetov. Temný príbeh o templároch, sprisahania, vraždy a krásna spolupracovníčka – francúzska novinárka. Tejto hre nie je prakticky čo vytknúť a som rád, že som sa k nej dostal v čase keď vyšla. Revolution urobili ďalšie pokračovania, ale ako v pripade GK nedosiahli podľa mňa kvalitu prvého dielu. V tejto dobe vznikla ešte akási slepá vetva adventúr, súvisela s príchodom FMV, ktoré neskôr hráči svorne odsúdili a zavrhli. FMV bolo súčasťou „hier” tej doby, či už akčných alebo adventúr. Mnohé adventúry ale použili FMV vo forme rozhovorov medzi postavami (Congo, Harvester) prípadne na pohyb postavičky po scéne (Gabriel Knight 2, Phantasmagoria), ale stále to boli adventúry a dali sa hrať. Moj názor je, že to bol krok vedľa a išlo len o použitie technológie, ktorá bola vtedy „in”.
The Dark timesAdventúry začali upadať koncom 90-tych rokov, keď Sierru kúpila CUC International a Ken Williams prestal byť CEO, aj keď ostal v spoločnosti. Do roku 1998 došlo k ďalším spojeniam s inou spoločnosťou a Sierra rozdelila svoje pôsobenie na niekoľko polí: Attractions, Home, Sports, Studios, Movies. Áno nie je tam nikde adventure bohužiaľ. Začal nástup akčných FPS hier, zdokonaľovanie grafiky a technologický boom. Hráči mali záujem hrať menej komplikované 3D akčné hry s prvkami adventure (interakcie s postavami, používanie predmetov) a prestali kupovať čisté adventúry. Vznikli síce niektoré podarené série ako Syberia, Still Life, Posel Smrti, ale s príchodom MMO hráči vyhľadávali znovuhrateľnosť a tú im adventúry nemohli poskytnúť. Aspoň nie tie nové. V poslednom čase sa síce objavujú nové adventúry, ale stupídne features ako zvýrazňovanie interaktívnych predmetov na obrazovke, nápoveda, instant puzzle solving alebo úplne skipovanie puzzlov spôsobili, že adventúry sú nudné, pár hodinové záležitosti. Taktiež prechod do 3D nie je veľmi štastný a myslím si, že skôr uškodil ako pomohol. Je to veľká škoda, že sa tento žáner nerozvinul a nepokračoval v trende, ktorý naznačili najvýraznejšie hry Quest for Glory, Indiana Jones IV, Gabriel Knight a Broken Sword.
Wikipedia ars technica
|
[ viac ]
[ viac ]
partneri
|