Diskusia | « Späť na zoznam tém
Ready Player One - Hra Začíná (Ernest Cline)vytvoril: dj, 09.04.2012, 21:13
modifikoval: dj, 04.05.2015, 19:12
Priblíženie knihy Ernesta Clinea, ktorá ma v poslednom čase veľmi nadchla. Ide o vynikajúcu novelu, kde sa nájdu všetci nadšenci starých počítačových hier, ich histórie, ale aj popkultúry 80 rokov vo filme a hudbe. V článku rozoberiem okrem stručného popisu knižky a osobnosti autora predovšetkým staré hry figurujúce v príbehu Ready Player One a zaujímavosti s nimi súvisiace...
Ready Player One - Hra začínáPre každého, kto sa aspoň trochu zaujíma o históriu počítačových hier by to malo byť povinné čítanie.
Na túto knihu ma upozornil MickTheMage, za čo mu ďakujem. O čom táto kniha je, sa môžete podrobnejšie dočítať na jeho blogu. Jedná sa z mojej strany o veľmi príjemné prekvapenie a musím povedať, že knižkou som bol absolútne nadšený. Je to štýl s akým som ešte nemal tú česť sa stretnúť a dúfam, že Ernest Cline ešte niekedy niečo podobné napíše. Osobne som si v atmosfére 80 rokov a mne známych počítačových hier priam rochnil ;-)
Príbeh sa odohráva v nedalekej budúcnosti, z toho väčšina vo virtuálnej realite najnovšej počítačovej hry - OASIS (dal by sa prirovnať k MMORPG). Autor tejto simulácie, miliardár James Halliday, pred svojou smrťou v záveti odkázal celé svoje dedičstvo tomu, kto v OASIS nájde schované jeho "easter egg", ku ktorého nájdeniu vedie náročný quest o získaní troch kľúčov a prejdení troch "brán". James Halliday bol geniálny programátor, nadšenec pre prvé počítačové hry a popkultúru 80 rokov (inšpiráciou pre vytvorenie jeho postavy bola aj osobnosť Richarda "Lord British" Garriota). Hlavným hrdinom je Wade Owen Watts s nickom "Parzival", mladý američan, gunter (egg-hunter), hráč starých hier, posledných niekoľko rokov študujúci všetky Hallidayove záľuby, ktorý nakoniec tento poklad aj nájde. Toľko v skratke k príbehu...
Tento článok nebude slúžiť ako popis samotnej knihy, alebo jej recenzia, chcem sa zamerať na niečo úplne iné. Wade, ktorý postupne odhaľuje indície vedúce k nájdeniu jednotlivých kľúčov a brán, je nútený v rámci súťaže hrať niektoré staré hry, na ktorých prejdení je založený jeho ďalší postup. Tieto pasáže sú v knihe výborne popísané, sám autor knihy Ernest Cline je pamätníkom, nadšencom a hráčom hier z 80 rokov...
Ernest Cline a počítačové hryJeho prvou hernou konzolou bola Atari 2600 ktorú dostal na vianoce roku 1976. Neskôr prešiel na NES, TRS-80 Color Computer (na ktorom hry aj sám programoval) a Commodore 64. V 80 rokoch prešiel napríklad všetky RPG zo série Gold Box od SSI, neskôr hrával aj FPS a niektoré z prvých MMO hier a ako svoju skúsenosť s "novšími" MMORPG uvádza EverQuest. Jeho najobľúbenejšou spomienkou na hranie starých hier je nájdenie známeho "Easter Eggu" Warrena Robinetta v hre Adventure pre Atari 2600, na základe ktorého vytvoril základnú myšlienku v Ready Player One. Sám Warren Robinette mu po prečítaní knihy podpísal jeho originálny cartridge s hrou Adventure.
V nasledujúcom texte sa pokúsim rozobrať a priblížiť všetky hry, ktoré Wade počas "honu" hral a doplniť k nim širšie informácie a obrázky. Tiež upozorňujem, že sa nebudem vyhýbať spoilerom, preto ak si nechcete pokaziť prekvapenia, pokračujte až po prečítaní knihy.
Zoznam hier:
Prvá zo spomínaných hier nepatrí medzi počítačové, jedná sa o klasické P&P (Pen and Paper) RPG, hru pre dvoch a viac hráčov, vytvorenú zakladateľom D&D - Garym Gygaxom. Tomb of Horrors: Advanced Dungeon & Dragons - S1 (Special Module)Samostatné dobrodružstvo (adventure module) k rozšírenej verzii pravidiel D&D, prvé zo série S, ktoré vytvoril Gary Gygax. Prvá verzia bola publikovaná v roku 1978, neskôr bolo vydaných niekoľko nových verzií. Pôvodné vydanie s červeno-čierno-bielou kresbou na obálke obsahovalo dve knižky - 12 stránkovú "Adventure book" a 20 stránkovú s ilustráciami. Modul popisuje presne 33 miestností, vrátane dvoch "falošných" vchodov do hrobky. V poslednej miestnosti (The Crypt of Acererak the Demi-Lich) sa nachádza hlavný záporák - nemŕtvy mág, mocný demi-lich menom Acererak.
Wade hrá toto RPG vytvorené priamo v engine OASIS, teda asi zhruba ako klasické 3D z first-person pohľadu. Popis ilustrácie vchodu do hrobky je úplne presný (12 masívnych kameňov pripomínajúcich tvar lebky). Viac-menej presne predlohy sa držia aj pasáže, pri ktorých je Wadeov priechod hrou popísaný podrobnejšie, ako napríklad miestnosť č.3 (Entrance to the Tomb of Horrors) s pascami, miestnosť č.14 (Chapel of Evil) kde nájde v laviciach skryté zlato, alebo miestnosť č.25 (The Pillared Throne Room), kde sa na rozdiel od predlohy stretáva s Acererakom na tróne.
Pôvodná verzia tohto modulu sa dá zohnať už iba ťažko, zato upravenú verziu v.3.5 je možné stiahnuť v archíve firmy Wizards of the Coast ako PDF vrátane mapy.
JoustHrací automat z roku 1982 od firmy Williams Electronics a dizajnéra Johna Newcomera. Jedná sa o akčnú "lietaciu" hru odohrávajúcu sa na jednej obrazovke s plošinkami. Prvý hráč je v úlohe žltého rytiera na lietajúcom pštrosovi, ktorý môže behať po plošinách, alebo pri stláčaní akčného tlačidla mávať krídlami a lietať. Jeho úlohou je zničiť všetkých nepriateľov na zelených supoch jednoducho tak, že do nich narazí práve vtedy, keď je na obrazovke o niečo vyššie. Je možné hrať vo dvoch hráčoch, kedy ten druhý, ako svetlo-modrý rytier, sedí na bocianovi a hrať kooperatívne proti nepriateľom, alebo sa navzájom z vtákov "zhadzovať". Maximálne zobraziteľné skóre je 9999999 a samozrejme, ako u všetkých podobných automatoviek s ukazovateľom skóre sa aj tu oficiálne súťaží o jeho "pretočenie", čo pri dosiahnutí skóre 10 milónov znamená zaradenie sa medzi najlepších hráčov Joustu na svete. Hráč, ktorý sa na automate zapíše do výsledkovej tabuľky na prvom mieste s viac ako 1 milón bodmi, má možnosť vložiť (namiesto trojpísmenkového mena) aj niekoľkoslovnú dlhšiu vetu.
Wade hrá túto hru pri získaní prvého kľúča na klasickom automate vnútri OASISu (simulácia v simulácii) proti demi-lichovi Acererakovi.
Dnes je možné zahrať si Joust okrem klasického herného automatu aj v MAME emulácii, alebo ako konverziu vo Flash.
Dungeons of DaggorathJedná sa o jeden z prvých dungeon-crawlerov - akčné RPG z first-person pohľadu - vydané firmou DynaMicro pre počítače Tandy TRS-80 v roku 1982 a jej kód zaberá zhruba 8Kb . Dungeon v tejto hre je vykreslený podobne ako u priekopníkov žánru Wizardry a Ultima, teda čiarami, ktoré vytvárajú ilúziu priestoru chodieb a dokonca pohybu pri posunutí o políčko. Celý interface je podobný ako využívali vtedajšie textové adventúry, všetky úkony vrátane pohybu sa vykonávajú zadávaním textových príkazov do riadku. Pomocou príkazov môže hráč zbierať predmety, používať ich, pohybovať sa v komplexnom dungeone o rozlohe 5 poschodí a bojovať s nepriateľmi. Hra obsahuje aj zvukovú zložku a príšery tak je možné "počuť" ak sú nablízku. Cieľom je zničiť zlého kúzelníka pomocou magického prsteňa, sídliaceho v najnižšej úrovni. Unikátne je tu vyriešený ukazovateľ zdravia hlavného hrdinu prostredníctvom tlkotu srdca (Heartbeat), a to v gafickom aj zvukovom podaní - čím je rýchlejší tým je postava bližšie smrti a príšery ju môžu ľahšie zabiť. Heartbeat sa zvyšuje rýchlym pohybom, naložením, bojovaním alebo útokmi príšer.
Wade hrá Dungeons of Daggorath v OASISe pri otváraní prvej brány v jednej z 256 simulácii rodného domu Jamesa Halidaya na jeho pôvodnom TRS-80.
Zork IZork: The Great Underground Empire je prvou z populárnej série textových adventúr - interactive fiction, vytvorenej v roku 1980 legendárnymi dizajnérmi firmy Infocom: Marc Blank, Dave Lebling, Tim Anderson a Bruce Daniels. Hráč je v úlohe bežného dobrodruha a hru začína na "čistinke, západne od bieleho domu so zabednenými dverami". Po vojdení do domu zisťuje, že jeho pivnica je jedným z vstupov do obrovskej podzemnej krajiny, plnej nebezpečných monštier. Úlohou hráča je zozbierať v podzemí 20 pokladov a umiestniť ich do vitríny v dome, pričom ich nájdenie vyžaduje aj vyriešenie rôznych puzzlov. Pri získavaní "trofejí" sa zvyšuje hráčove skóre a počet prejdených políčok (moves), pričom maximum je 350 ktoré sa dá dosiahnuť s 223 pohybmi (s využitím bugu). West of House: You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.
V knihe autor popisuje verziu pre TRS-80, vrátane detailov z obalu hry, ktorý bol pre túto platformu jedinečný, vo všetkých ostatných verziách bol na obale rovnaký nápis "Zork I" vystavaný z kamenných blokov. Wade hrá prvého Zorka priamo v engine OASISu pri hľadaní druhého (nefritového) kľúča, pričom začiatok dobrodružstva a popis úvodných miestností presne odpovedá hre.
Hru je možné oficiálne zakúpiť aj dnes v digitálnej distrubúcii GOG.com ako Zork Anthology. Tiež sa dá hrať aj vo verzii pre Browser na stránkach iFiction.org.
Black TigerV Japonsku známa aj ako Black Dragon je akčná plošinovka so scrollingom do všetkých strán, pre hracie automaty z roku 1987 od firmy Capcom. Jedná sa o duchovného pokračovateľa Capcomovskej klasiky Ghosts 'n Goblins. Hráč je v úlohe svalnatého barbara, vyzbrojeného ostnatou guľou na reťazi a štítom. Pri svojom putovaní plošinkami bojuje s nepriateľmi, nachádza skryté bonusy a zbiera mince "Zenny coins", za ktoré si neskôr u obchodníka môže nakúpiť lepšie zbrane a brnenie. V hre je celkovo 8 úrovní (rounds) a na konci každej prichádza súboj s bossom. Americká verzia automatu je v mnohom jednoduchšia oproti japonskej, ktorá je pre hráčov väčšou výzvou. V roku 1989 boli vytvorené porty Black Tiger na viacero domácich platforiem firmou U.S.Gold ako Amstrad CPC, Amiga, Atari ST, ZX Spectrum a v roku 1990 aj port pre Commodore 64 od firmy Softworx.
Wade hrá trojrozmernú verziu Black Tiger v engine OASISu pri prekonávaní druhej brány. Na pokorenie hry má samozrejme iba jediný kredit.
TempestTempest je akčná vektorová strieľačka definovaná ako tube-shooter, kde je pozadie statické, zobrazené v trojrozmernej perspektíve "tunela". Vytvoril ju programátor Dave Theurer ako hrací automat firmy Atari v roku 1981. Hráč ovláda vesmírmu loď v tvare ohnutého pazúra, pohybujúcu sa po obvode tunela z ktorého prichádzajú nepriatelia. Cieľom je ničiť nepriateľov, vydržať čo najdlhšie a získať čo najvyššie skóre. Hra obsahuje 16 rôznych druhov obrazoviek s rozdielnym tvarom "tunela" z ktorých niektoré sú uzavreté a umožňujú pohyb hráča dookola. Tieto obrazovky sa vo vyšších leveloch obmieňajú s inými farbami a vyššou obtiažnosťou, pričom sa objavujú aj "neviditeľné" čierne úrovne (65-80). Tempest vo svojej dobe priniesol do videoherní množstvo inovácií. Bola to prvá hra využívajúca farebný vektorový monitor (quadrascan). Tempest bol tiež historicky prvá hra, ktorá umožnila hráčom zvoliť si na začiatku level v závislosti od maximálneho dosiahnutého v predchádzajúcich hrách a položil tak základy pre neskoršie známu funkciu pokračovania - Continue.
Wade hrá Tempest na simulácii klasického automatu v OASISe pri zdolávaní poslednej (kryštálovej) brány a jeho úlohou je prekonať skóre samotného Jamesa Hallidaya s hodnotou 728 329 bodov, podobne ako u Black Tigera, za použitia jediného kreditu. Tu však využije známy exploit na získanie ďalších 40 kreditov, ktorý je v knihe podrobne popísaný, aby mohol pohodlne toto skóre prekonať. Je to možné dosiahnuť tak, že pri skóre medzi 180 000 a 210 000, ak sú posledné dve číslice 10,11 alebo 12 a hráč vtedy stratí všetky svoje životy, automat za príslušného zvukového efektu pripočíta 40 kreditov.
Oficiálnu flash konverziu hry Tempest si môžete zahrať online priamo na stránkach Atari v arcade sekcii.
Adventure (Atari 2600)Adventure je akčná adventúra pre konzolu Atari 2600, vytvorená Warrenom Robinettom a vydaná firmou Atari v roku 1979. Považovaná za zakladateľa vlastného žánru je prvou akčnou adventúrou v histórii. Priniesla množstvo inovácií, hráč mohol zbierať, používať a odkladať predmety bez nutnosti zadávania textových príkazov, ako to bolo u adventúr v tejto dobe bežné. Je takisto prvou hrou obsahujúcou schované známe "Easter Egg", ktoré do hry vložil programátor, konkrétne je to tajná miestnosť s vertikálnym nápisom "Created by Warren Robinett". Hra mala tri rôzne stupne obtiažnosti, definované ako tri odlišné hry. Hra bola inšpirovaná legendárnou textovkou Colosal Cave Adventure. Používa jednoduché grafické zobrazenie bežné pre konzolu Atari 2600, kde postava hráča je reprezentovaná malým štvorčekom. Herná plocha je vcelku rozsiahla, obsahuje vonkajšie priestory, bludiská a tri hrady (biely, čierny, zlatý). Úlohou hráča je nájsť čarovný kalich a "vrátiť" ho do zlatého hradu. Dôležitými predmetmi sú meč, pomocou ktorého môže zabiť drakov a kľúče, otvárajúce brány do jednotlivých hradov.
Keďže Adventure je hra, ktorá inšpirovala autora k námetu knihy, patrí jej čestné miesto v samotnom závere. Wade ju hrá v OASISe v simulácii kancelárie Jamesa Hallidaya priamo na konzole Atari 2600 a jeho cieľom je, ako ináč, nájsť "Easter Egg", v tomto prípade v tvare ozajstného veľkonočného vajca. Jeho nájdením sa stáva víťazom súťaže a dedičom slávneho milardára. Obal knihy Ready Player One v originále obsahuje ako hlavný motív práve ikonu kľúča z tejto hry v písmene O.
Oficiálnu flash konverziu hry Adventure si môžete zahrať online priamo na stránkach Atari v arcade sekcii.
Pac-ManWadeovo hranie na automate s Pac-Manom by sa dalo označiť za niečo ako nepovinnú úlohu (side quest). K Pac-Manovi sa dostáva pri pátraní po druhom kľúči v OASIS simulácii múzea histórie počítačových hier, kde ho zaujme vypnutý automat s odloženou mincou, zobrazeným najvyšším skóre 3,333,350 bodov a on sa ho rozhodne prekonať. Perfect play: Najvyššie možné skóre na automate Pac-Man je rovných 3,333,360 a dá sa dosiahnuť iba zahraním "perfektnej hry (Perfect play)", čo znamená zozbierať maximálny počet bodov vo všetkých 255 obrazovkách (vyzobaním všetkých guličiek, ovocia aj duchov) bez straty jediného života. Po prejdení posledného levelu sa zobrazí 256 obrazovka, legendárny Split-screen, ktorý vzniká chybou pretečenia pamäte. V ľavej strane split-screenu je obrazovka normálna, ale v pravej časti sú "chaoticky" rozhodené náhodné znaky, zakrývajúce samotné bludisko aj guličky, pričom sa nedajú vyzbierať všetky a hra sa tak dá ukončiť v tomto leveli iba zabitím Pac-Mana. Vtip je v tom, že pod chaosom na pravej strane sa dá zozbierať celkovo 9 guličiek a po strate života Pac-Mana sa tieto opäť obnovia. Takto je možné opakovanou "stratou životov" a vyzbieraním 9 guličiek dosiahnuť maximálne skóre a zahrať tak "perfektnú hru". Do dnešného dňa bolo vo svete zatiať zdokumentovaných iba 6 "perfektných hier" Pac-Mana, naposledy ju zahral v roku 2009 David Race z Ohia a drží aj rekord za najlepší čas 3:44:22.
Flash koverzia originálnej automatovej verzie Pac-Man, ktorú si môžete zahrať online.
Stacks (Komíny)V knihe túto hru pre Atari 2600 naprogramuje sám hlavný hrdina ako svoj "vstupný rituát" zaraďujúci ho medzi Gunterov a popisuje ju ako vykrádačku klasického Pitfall-u. Zaujímavosťou je, že hra skutočne existuje a programoval ju Ernest Cline spolu s niekoľkými vývojármi vo Flashi. Neskôr mu ju dizajnér Mike Mika pomohol portovať na reálne Atari 2600. Je dostupná aj vo verziách pre Xbox, Wii, PlayStation a vývojári chcú vydať aj limitovanú verziu 100 kusov originálnych starých kartridžov pre Atari. Flash verzia komínov - Stacks na stránke www.readyplayerone.com/game
Referencie:
|
[ viac ]
[ viac ]
partneri
|