Diskusia | « Späť na zoznam tém
Spelljammer: Pirates of Realmspace - Denník hráčavytvoril: dj, 17.02.2015, 09:37
modifikoval: dj, 26.05.2016, 17:08
O tom ako som si konečne zahral Spelljammer: Pirates of Realmspace, hru ktorú síce mám v zbierke, ale málo som toho o nej počul, vždy čakal že pôjde o komplexne vystavané AD&D dobrodružstvo strihnuté vesmírno-obchodným simulátorom a kvalitnými ťahovými súbojmi, alebo o tom ako je to nakoniec všetko inak a hra je z dizajnérskeho hľadiska stručne povedané odfláknutá. Článok zahŕňa stručný denník hráča v textoch, obrázkoch a videách...
Začínam vytvorením postavy svojho kapitána, pričom jeho generovanie sa riadi zaužívanými fantasy pravidlami AD&D, žiadne špecifické rasy/povolania/vlastnosti tu nenájdeme. Tento moment som si samozrejme zažil dva-krát, v prvom môj výber padol na Paladina, čo mi však počas ďalších hodín hrania prišlo absolútne zbytočné, takže som to rozohral znova, tentokrát s jediným rozumným povolaním kapitána čo je Mág. Nasledovalo zbesilé klikanie na RE-ROLL (pardón - hádzanie kockou) aby inteligencia bola aspoň 17. Podarilo sa. Na lodi je teda môj kapitán plus ďalších 9 dôstojníkov (officers) a títo všetci predstavujú hráčom ovládané postavy. Okrem nich sú na lodi aj bežný členovia posádky, ktorých v súbojoch obláda počítač a dajú sa vždu najať v hostincoch. Po vytvorení kapitána sú automaticky vytvorení aj všetci deviati dôstojníci, ktorí majú preddefinované Meno/Rasu/Povolanie a pozíciu na lodi, ich vlastnosti sú generované náhodne. Zaujímavé je to, že všetci majú rovnaké pohlavie ako kapitán, a keďže som si vybral ženu, budem sa po Wildspace plaviť s kompletným babincom. Prvý krát som to hral tiež s paladinkou a na ženské mená dôstojníkov som si už zvykol, čo je pri hre veľmi dôležité, hneď vysvetlím prečo.
GUI: Grafické používateľské rozhranieJedným slovom hrôza, naozaj si už nepamätám kedy som hral hru s horšie urobeným GUI - nemyslím teraz grafické spracovanie (ktoré je tu tiež vyslovene odfláknuté), ale účelnosť, prehľadnosť, funkcionalitu a podobne. Kdekoľvek sa vyskytuje zoznam členov posádky, vždy sa zobrazujú iba mená, nič viac a nebudete veriť aký je to problém. Zaprvé musím vedieť podľa mena aké povolanie je daná postava a za druhé aj jej ďalšie čísla, predovšetkým stav (mŕtva/otrávená/očarovaná), počet životov atď. Toto všetko inak treba zisťovať preklikávaním sa po jednom cez menu View Crewmember. Napríklad v chráme pri liečení / oživovaní / vysatí úrovní a podobne musím zakaždým preklikať všetky mená, nikde žiaden tabuľkový prehľad, a pritom by stačilo tak málo, ako to mali vyriešené Goldboxy/Wizardry/BardsTale... Toto ostatne platí pre všetky činnosti, k niektorým úkonom treba preliezť cez 5 úrovní menu, ako inventár postavy alebo učenie kúziel a aj keď je všetko ovládateľné klávesnicou (čo je omnoho rýchlejšie ako klikať mišou na prťavé tlačidlá) je to strašne neefektívne.
Tabuľka všetkých dôstojníkov - hráčom ovládaných postáv
Všetky postavy začínajú na 5-tej úrovni. Samotné náhodné generovanie ostatných 9 členov je automatické a hráč nad tým nemá kontrolu, čím občas vzniknú hodne skriplený dôstojníci. U mňa konkrétne to dopadlo celkom dobre, až na kúzelníčku Lady Arinu, ktorá dostala do vienka 4 HP, čo bolo na piatej úrovni hodne kritické, každý zásah bol pre ňu smrteľný. Ako priaznivci AD&D už vedia, kúzliacim postavám je nutné priradiť (naučiť) kúzla, ktoré sa naučia zrejme počas letu, myslím že deň im na to stačí. Toto je nutné robiť po každom súboji, akonáhle postava kúzlo použije zmizne jej z naučených a tento otravný manéver treba zopakovať. Počas celej hry som nedokázal pochopiť prečo moja druhá klerička Jasmine Blossom nedokáže v boji kúzliť. Spočiatku som jej zakaždým znovu a znovu tvrdohlavo zadával kúzla, ktoré aj tak v súbojoch nemala, akoby ich zabudla, najskôr som myslel že je to brnením ale ani vyzlečená nezakúzlila nič. Neskôr som sa na to už vyflákol, bojovala ako štatistka na blízko. Je tiež možné, že je to jej pozíciou na lodi ako Helmsman, o čom je v manuáli toho celkom dosť popísané a tak kôli sústredeniu mysle na pohyb lode nie je schopná učiť sa kúzla a ak sa nejaké na planéte naučí, počas plavby ich zabudne...
HraPo vytvorení kapitánky a jej partie už sedíme na orbite planéty Toril, na ktorej sa nachádza mestečko Waterdeep, kde hneď aj s loďou zadokujeme. Predávam všetko CARGO z nákladného priestoru, za utŕžené peniaze nakupujem u Indorila pre Evu poriadnu zbraň LONGSWORD+2 za 4000. Tiež nakúpim pre loď ďalšiu vrhaciu zbraň - HEAVY BALISTA. Na viac nemáme a tak je najvyšší čas navštíviť RIXovu krčmu. Kúpiť drink, najať posádku, vypočuť miestne drby, a čo je najdôležitejšie, spýtať sa na prácu.
Intermezzo: Zarábanie peňazí To je to o čo vpodstate ide, zarobiť peniaze aby sme mali na lepšie vybavenie. Na každej planéte navyše platíme daň pri zadokovaní, ktorá sa časom zvyšuje. Čakal som že mi hra poskytne aj niečo na spôsob Elite, teda vesmírne medziplanetárne obchodovanie, bohužiaľ nič tak komplexné som tu nenašiel. Umožňuje samozrejme nákup a predaj tovaru ale ekonomický model žiaden. Možnosti zárobku sú tu vpodstate dve:
Ja som časom pochopil že najefektívnejšie je spočiatku nepríjmať žiadne lovecké misie, iba prepravné. Ak sa vo vesmíre pustím do súoja s loďou vždy dostanem nejaký ten zásah a opravy poškodenia sú neskutočne drahé, o súboji na palube už ani nehovorím, proste sa to nevyplatí. Takže prvých pár hodín trávim ako kuriér - taxikár a peniaze investujem predovšetkým do vybavenia lode - zbraní ťažkého kalibru a opancierovania (ARMOUR PLATING).
Tu je dvojica inštruktážnych videí: prvé ukážka nebojových misií, druhé ťahový súboj s otrokárskou loďou plnou Illithidov
Počas lietania vesmírom sme často stretávali lode. Dôležité bolo neútočiť a snažiť sa o komunikáciu. Ono vpodstate možnosť TALK okrem niekoľko tipov nič nepriniesla, omnoho zaujímavejšou mi postupne prišla možnosť požiadať súpera o to aby sa vzdal a zaplatil. Myslím že zaleží na počte zbraní a veľkosti/odolnosti lode a samozrejme RNG. Nezriedka sa mi podarilo ošklbať touto mierumilovnou cestou okolo sa plaviacu loď o veľa peňazí a nejaké percentá z jej tovaru, ktorý som následne na planéte speňažil. Tuto samozrejme je dôležitý balanc, nákladný priestor lode je obmedzený, zaberajú ho aj zbrane. Ja som neskôr obetoval priestor za viac zbraní a od lodí si bral výkupné iba v peniazoch, aj keď na CARGU sa dá občas zarobiť oveľa viac.
Intermezzo: Skúsenosti Je to zvláštne ale experience získava kapitán aj pri plnení doručovacích misií a lietaní z planéty na planétu. Netrvalo to ani tak dlho a už mám kapitánku na 7 leveli. Zrejme expy pribúdajú aj iným členom posádky ktorí majú priradenú funkciu, ale veľmi málo, u mňa sú zatiaľ všetci ostatní na začiatočnej 5 úrovni. Level sa postavám môže zvýšiť iba po zaparkovaní na orbite planéty.
Loď už máme celkom vybavenú, posádku tiež, najvyšší čas niekoho uloviť. Beriem teda misiu na zničenie zlého otrokára z rodu Illithidov za slušný balík a hor sa do vesmírnych vôd. Obeť onedlho nachádzam (teda našla sa sama pri spelljammovaní medzi dvoma planétami - RNG), je to loď typu kladivohlavého žraloka (HAMMERSHIP) a pri súboji sa ma snaží zrámovať pretože má na to vybavenie v prednej časti. Z predošlej skúsenosti už viem, že pokiaľ z nej chcem niečo získať (alebo samotnú loď - čo aj CHCEM) je zbytočné do nej strieľať a poškodzovať ju, preto svoje zbrane zameriavam čisto na posádku a čo najskôr sa snažím ju zblízka zahákovať (je na to ikonka) a ísť do súboja na palube.
Intermezzo: Ťahové súboje Očakával som že ťahové súboje budú tým hlavným ťahákom hry a že sa budú niesť v štýle GoldBox série. Omyl, moje očakávania boli ďaleko od skutočnosti. V prvom rade sa musím posťažovať na nezmyselné dizajnérske rozhodnutie ovládať "bežných" členov posádky počítačom - AI. Problém nastáva okamžite po začatí keď sú moji "ovládateľný" dôstojníci obklopený tupými jednotkami, ktoré sa v úzkych priestoroch paluby lode vôbec nedokážu pohybovať a ja som sa len bezmocne prizeral. Ak mal súper iniciatívu s kúzliacou jednotkou bola to rovno moja poprava. Niekedy som opakoval zahákovanie (uložiť sa dá iba vo vesmíre) iba kôli rozumnejšiemu počiatočnému (RNG) rozostaveniu jednotiek. AI členovia posádky (CREW) sú rozdelený do skupín max. po 5, majú každý svoje HP a pri súboji používajú defaultne strelné zbrane, t.j. bojujú nadiaľku. Časom som sa naučil ich využívať - pokiaľ to samozrejme tvar arény dovoľoval - ako cannon fodder pre súperove útoky, čiže ja s dôstojníkmi som sa dopredu netlačil. Bohužiaľ týmto spôsobom sa mi stávalo, že sa niekto z mojich AI-crew dostal do jednopolíčkovej chodby vedúcej k ďalšej časti lode, ostatní sa na neho natlačili a prístup zablokovali. Jedinou možnosťou bolo hromadne zabíjať týchto vlastných kreténov kúzlami a uvoľniť si cestu, alebo Reštart! Druhou veľkou nepríjemnosťou je neprehľadnosť na bojisku a s ňou súvisiace sprasené obládanie. Nič také ako "voľné" posúvanie po bojisku kurzorom, aby som vedel kde koho mám, prípadne prepínanie sa na medzi dôstojníkmi, je tu možnosť VIEW kedy kurzorom môžem posúvať, ale IBA v dohľade konkrétnej postavy a navyše IBA po voľnom priestranstve, čiže NIE cez steny - ak sa chcem pozrieť do miestnosti o dve políčka vedľa, musím ako idiot pohybovať kurzorom cez dvere, prípadne absolvovať "cestičku bludiskom" okolo. Ďalej debilné dvere, do ktorých keď sa postavím nemôžem na danú postavu nič zakúzliť hra sa tvári ako keby stála za stenou. Korunu tomu nasazdujú ešte debilnejšie zamknuté devere, ktoré je možné odomknúť (iba zlodejom, nikdy sa mi to nepodarilo) alebo rozbiť (zbraňou) - ide zrejme o hod kockou s dôrazom na vlastnosť STR, čiže to treba skúšať X-krát (X-kôl) aby cez ne postava, ktorá je tam šťastnou náhodou ako prvá prešla, aby sa po prejdení už v nasledujúcom kole dvere zase záhadne zamkli a ja som musel celú tortúru absolvovať znova. Niečo príšerné, obzvlášť keď je to bludiskoidný typ lode na ktorej hľadám posledného preživšieho nepriateľa a nakoniec za 10-timi zamknutými dverami nájdem len prázne miestnosti a musím sa trepať nazad. AAaarrgghh... Aj kôli tomuto sú súboje časovo náročné cca 40 minút a viac a stávajú sa skôr frustrujúcou nepríjemnou zábavou.
Pri boji sú najdôležitejší samozrejme mágovia so svojimi plošnými útočnými kúzlami hromadného ničenia. Spolu s mojou kapitánkou mám teda 4 postavy schopné hneď odzačiatku zakúzliť 1x LIGHTNING BOLT, čo je blesk schopný prejsť X-políčom v smere zakúzlenia a aj odraziť sa od stien v príslušnom uhle. Toto je spracované pekne, bohužiaľ to chce najskôr nájsť si s kúzelníkom vhodné miesto, čo už je v úzkych priestoroch plných blbej AI-crew veľmi náročné. Ničmenej tento súboj prebiehal celkom dobre, počiatočné rozostavenie OK, nepriateľský Illithidi na druhom konci, nablízku iba bežný strelci a vojaci. Prostredie lode pekné, kajuty čisté a prázdne na palube dokonca skutočné katapulty. Vstupný priestor sme tak zakrátko bez väčších strát vyčistili a smerujeme do zadnej časti k otrokárom. Teda smerujú tam hlavne moji AI-crew, ktorí sa nasáčkujú do jediného priechodu, kde ich Illithidi mind-blastmi paralyzujú. Žiadny iný nepriatelia okrem zelených Illithidov tu už nie sú a tí nespôsobujú žiadne zranania iba paralyzujú. Dávam im teda čas na "rozmrazenie", ale ani potom nie sú schopný pohybu a tak mi nezostáva nič iné ako ich likvidácia. Našťastie kúzelníčka ešte má jeden blesk (Illithidi sú aj tak odolný voči kúzlam, takže je mi proti nim zbytočný) a posiela kompletnú radu zhruba 20 mojich AI-crew do večných lovísk. Priestor voľný, k nepriateľom vbieham s kleričkami a bojovníčkami, za mnou sa ako zázrakom nakoniec dostávajú aj posledný AI-crew a likvidácia otrokárov je už len otázkou pár kôl. Mision complete.
Po súboji získavam nepriateľský tovar (CARGO) niekoľko zbraní a brnení ktoré bude nutné identifikovať, pretože lepšie vybavenie (s pluskom) pre postavy sa dá získať iba takto a samozrejme beriem aj nepriateľskú loď menom Shark of the Void, teda prestupujeme na jej palubu a našu prvú poškodenú - Galeónu - nechávame na pospas chladnému vesmíru. Hor sa na planétu pre odmenu, predať cargo a vylepšiť si loď. Cestou identifikujem vybavenie (identify je možné zoslať 1x denne, bez ohľadu na to či ich mám naučených viac), jediné čo za to stojí je luxusný Broadsword+4, Eva Dulac sa poteší.
V tejto zostave naďalej pokračujeme v zabehnutej rutine, misie v krčmách už beriem všetky tak ako prídu, v medziplanetárnych priestoroch regulérne okrádam obchodné lode, absolvujem aj niekoľko málo súbojov na plaubách, avšak pokiaľ môžem vyhýbam sa im a lode radšej zničím z diaľky (samozrejme ako ich predtým okradnem), odmenu za takto splnenú misiu získam rovnako. Viac krát som už stretol aj (podľa informácií z manuálu) najlepší typ lode v tvare obrovského pavúka - DEATHSPIDER. Je hodne opancierovaná s množstvom zbraní a vždy plná UMBERHULKov a pavúkovitých NEOGI, takže sa radšej vyhýbam súboju.
Raz po zaparkovaní vo Waterdeepe sa objavila nová obrazovka s príbehovým textom, zrejme sme dosiahli určitú uroveň reputácie. Obrátil sa na nás gróf Eldacar, zástupca združenia planét vnútorného kruhu Toril-Anadia-Coliar s prosbou: rasa Neogi pre nich nepredstavovala hrozbu, avšak nedávno zistili, že si postavili obrovskú mobilnú materskú loď ktorú využívajú ako základňu a ja mám pre nich zistiť jej polohu. Za jej lokalizovanie ponúka rovných 100 000 a novú MAJOR Helmu k tomu. OK, ďalsí postup v hre len vítam. Ako obyčajne, beriem teda ďalšie misie a na jednej ceste stretnem loď ktorej kapitán má pre mňa dôležitú správu. Mám sa stretnúť s postavou menom Clive the Fearsome na planéte Garden, takže zamierim rovno tam. Po zadokovaní v meste môžem konečne prvý krát (a zároveň posledný) kliknúť na tlačítko "Seek Audience With Governor". Clive je vpodstate pirát, mafián, má kontakty aj s "tou druhou stranou" a zrejme aj pre neho predstavuje rasa NEOGI hrozbu nakoľko ničia obchodné lode. Preto by uvítal spoluprácu a ponúka mi dostať nás do nepriateľskej základne, pokiaľ pre neho nájdem jeden vzácny artefakt schopný zamaskovať akúkoľvek loď. Dohodnuté. Dwarven CitadelPo dlhšom čase (opäť strávenom plnením generických misií) som si všimol v navigačnom menu položku "Points of Interest" a tam objavivšiu sa bodku s názvom DWARVEN CITADEL. Neváhali sme a vydali sa k tomuto miestu. Po príchode nás privítala zvláštna loď v tvare neforemného, kamennému hovnu podobnému asteroidu, a nereagovala na pokus komunikáciu. Zahákovať sa ovšem po priblížení dala bez problémov a už sme aj na palube. S osadenstva, kde some čakali samozrejme trpaslíkov nič neostalo a proti nám stoja nemŕtvy vo forme kostlivcov, zombií, revenantov a jedného kúzliaceho Licha. Okrem neho predstavuje problém predovšetkým priestor lode, tvorí ho poväčšinou spleť ukrutne dlhých jednopolíčkových chodieb, dverí a miestností. Pre našich AI-crew hotová katastrofa, opäť som sa nevyhol ničeniu vlastných jednotiek zaseknutých v chodbe. Lich nestihol ani zakúzliť, veľmi pomohla WAND OF LIGHTNING zakúpená u Indorila za 15000, neviem na koľko bleskov je nabitá ale zatiaľ sa neminula. Náročné boli tiež súboje s Revenantmi, ktoré som zvládol v úzkej chodbe vďaka opancierovaným bojovníčkam Eve a Crystal. Straty na životoch jeden kus - Lady Arina to opäť so svojimi 4HP nezvládla, celá posádka bude po najbližší chrám držať smútok.
Po zabití posledného nepriateľa sme citadelu vybrakovali a medzi ostatným haraburdím našli Sceptre of Cloaking (po identifikácii) čo bude onen predmet záujmu Cliva Strašného. Bezodkladne letíme na Garden, oživiť Arinu a predať žezlo. Len pre štatistiku dodám, že moja kapitánka bola v tejto dobe už na peknej 9-tej úrovni ostatné postavy stále na 5-tej.
Intermezzo: Oživovanie: Mal som s tým zo začiatku veľký problém, postavy mi v súbojoch chcípali jak na bežiacom páse, chcel som v chrámoch oživovať, ale stále mi to písalo že nemám dosť prostriedkov. Ani v stave kedy som už mal na účte cez 100 000 nič, hra bohužiaľ nenapísala KOĽKO potrebujem, nijaký číselný údaj. Nakoniec ma napadlo predať peniaze konkrétnej MŔTVEJ postave do inventára - tlačidlom TRADE - a zafungovalo, liečiteľ proste obral mŕtvu o peniaze (cena bola 5000) a oživil. Ech! ----- Po oživení postava stratí 1 bod CON ale ber to ďas, aj tak je to v súbojoch na nič.
Rozhodol som sa že za Clivom na Garden ešte nepôjdeme, a ešte trošku pogrindujem a vylepším loď. Postupne sme okrem misií absolvovali aj zopár súbojov na palubách. Zaujímavým momentom bola zmena Lady Ariny na Danielle Goshkin. Vôbec netuším kedy zmena prebehla, možno aj po oživení, ale všimol som si to až neskôr. Namiesto 5 úrovne je o jeden level nižšie, avšak na rozdiel od Ariny má až 11 HP. Záhadné veci sa to dejú v tunajšom Wildspace! Okrem toho sa mi podarilo zaobstarať si novú loď triedy Deathspider, na ktorú sme šťastnou náhodou narazili. Okamžite som išiel do súboja. Na palube samozrejme Umberhulkovia a Neogi, niekoľko neúspešných pokusov a nakoniec výhra. Náročné, bez kúzelných paličiek snáď úplne nemožné. Zistil som že u Indorila sa občas objaví nový tovar, tentokrát WAND OF FIRE za 20000, no hneď som sebe tri zakúpil. Takže každá z mojich kúzelníčok mala k dispozícii Blesk aj Fireball, paličky sa napriek používaniu javili ako nové ich náplne sa proste nemíňali. Ďalšia zo záhad miestneho Wildspace! Loď s honosným názvom Hviezdna Pavučina - STAR WEB - bola od tejto chvíle pod mojim velením a ja som ju náležite upravil, pridal plátovanie, viac plachiet, viac zbraní, viac posádky čítajúcej cez 100 krepých AI-crew, proste MORE!
A takto vyzbrojení vydali sme sa na Garden odovzdať Clivovi Hroznému nájdené žezlo. Bol nadšený! Na oplátku ma zamaskoval za Neogijskú loď (zrejme netušil že aktuálne práve jednu takú vlastním) a poslal na tajné stretnutie niekde na kraj vesmíru - dodal súradnice pre nášho navigátora. Po prílete na miesto stretávame zvláštnu na modro zafarbenú pavučiu loď z ktorej nám posielajú truhlicu. V nej nachádzame list od samotného Neogi High Commandéra, ktorý nás pozýva na spoločný RAID - prachsprosté prepadávanie lodí Umberhulkov za účelom zadováženia si otrokov. Toť by mohla byť najvhodnejšia príležitosť na jeho zajatie...
V tento moment už idem rovno po príbehu, takže mierim na miesto spoločného raidu. Objavuje sa Commanderova loď a prv ako stihnem čokoľvek urobiť, dáva sa so mnou do reči. Zastihol som ho nepripraveného a preto mi ponúka obchod - nechám ho ísť a on mi na oplátku povie kde sa príve nachádza toľko hľadaná materská loď Neogi. Samozrejme by som sa mal poponáhľať, keďže nezostáva na jednom mieste dlho. OK, po prílete na miesto po materskej lodi ani stopa, zato sa začínajú objavovať nepriateľské lode typu MINDSPIDER a DEATHSPIDER, s prvou som absolvoval súboj na palube, ale po vydretom víťazstve sa objavila ďalšia, bez možnosti odletieť z tohto miesta na planétu. Ďalšie ťahové súboje som teda zavrhol a nasledujúcich X súbojov absolvoval z diaľky, alebo pomocou zastrašovania (SURENDER). Neviem koľko presne ich bolo, ale nakoniec sa objavila:
Mother ShipVeľká tlstá pavúkoidná loď plná Umberhulkov a Neogi. Udivilo ma a príjemne prekvapilo že vo vnútri nie je veľmi veľká. Náročný bol hlavne ten úvodný súboj vo väčšej miestnosti. Opäť pomohli najmä plošné kúzla Stinking Cloud (osvedčilo sa na skupinky tuhých umberhulkov, ktorých to zbaví pohybu), Lightning, Fireball a predovšetkým ich nekonečné paličkové verzie. Nakoniec som to zvládol tuším s dvoma zabitými dôstojníkmi. Po ukončení súboja stretávame ďalšiu loď (tentokrát nemá nič spoločné s pavúkmi) typu Man-O-War a ako zakrátko zisťujem jedná sa o predstaviteľov najvyššej rady Lordov s cieľom zablahoželať mi za dosiahnutý úspech, predviesť krátku animáciu, uložiť pozíciu a vyhodiť z hry. Ďakujem, nemáte mi ho tam za čo!
Záverom... a tak skvelá hra to mohla byť ... Nebyť množstva nepodarených dizajnérskych rozhodnutí, nevyváženosti a zbytočných chýb. Okrem toho je tu na AD&D setting veľmi málo obsahu, vesmír čítajúci 8 planét, 36 prevažne doručovacích misií a 4 príbehové eventy. Osobne ma teda veľmi sklamala, už dlho som nezažil takto zbytočne frustrujúce ťahové súboje.
Tipy a triky
|
[ viac ]
[ viac ]
partneri
|