Nedávno som sa pri listovaní databázou jednej stránky s hrami preklikával všetkými hrami v zozname za účelom hodnotenia. Išiel som od A po Z a každú hru, ktorú som niekedy hral som ohodnotil, pri niektorých extra kúskoch som si aj čítal komentáre a podrobnosti. Až som sa dostal k položke System Shock. Tam som narazil na komentár hráča, ktorý to ako písal "rozohral na maximálnu obtiažnosť" ale niekedy v polovici druhého levelu "radšej reštartoval na nižšom nastavení a neľutoval toho".
Priznám sa, že aj keď som na rôznych kombináciach nastavení hru dohral, trojky som nejako nezvykol dávať aj keď som viac rokov chcel skúsiť časovo obmedzenú hru s voľbou "PLOT 3". K tomu som sa nakoniec odhodlal až niekedy minulý rok a hru som aj úspešne dokončil. Bolo to v nastavení 2-2-3-2, teda samé dvojky a jedna 3 na časovo obmedzenú hru. Vyšší index obtiažnosti som nikdy pred tým nemal aj keď zrovna jednotky som si prakticky nedával (možno tak veľmi občas Cyberspace na 1 ale to bolo maximum), nuly už teda absolútne vôbec nikdy. V podstate takmer vždy som hral na 2-2-2-2 sem tam Cyber na 1. Ale pamätám si keď to bolo ako novinka a brat to hral ako prvý a mal vtedy voľbu "PLOT 1", tuším že aj ja som si pri prvom gameplay dal "PLOT 1", ale potom už nikdy viac. Neskôr aj uvediem niektoré zaujímavosti okolo rozdielu medzi 1 a 2 na položke PLOT.
Nevydržal som a okomentoval som to s tým, že možno sa aj ja niekedy odvážim na 4-trojky... ale už na druhý deň mi to stále vŕtalo hlavou.... a tak som sa do toho nakoniec naplno vrhol. Musím uznať, že jednoduché to určite nebolo, ale ani extrémne frustrujúce, hra ma bavila a bola to zaujímavá výzva, ale nebolo to prehnané a dalo sa to relatívne normálne hrať. Samozrejme, že to sú dojmy z pohľadu skúseného Shockára, ktorý hru do detailov pozná, niečo iné by bolo keby to chcel hrať úplný začiatočník, ten by si asi moc neškrtol a dosť ťažko by to dokázal stihnúť do konca v časovom limite 7 hodín.
Tak zhruba toto som potreboval uviesť na začiatok, aby som ozrejmil situáciu a dôvody. Teraz však už niečo konkrétnejšie o hre.
Voľba Obtiažnosti
Toto je niečo, čo sa malo stať absolútnym štandardom v hernom svete. System Shock všetkým ukázal ako sa to má robiť a v podstate skoro nikto si z toho nevzal vôbec nijaké ponaučenie. Je veľká škoda, že práve prepracovaný systém voľby obtiažnosti ako je v System Shocku sa nestal absolútnym štandardom, niečím ako bol mouselook v Terminator FS pre 3D hry, tak toto sa malo stať štandardom pre hry všeobecne. V System Shocku sú práve vďaka tomuto akoby obsiahnuté 3 úplne odlišné hry - odlišné z pohľadu štýlu hrania, jednoducho povedané 3 rôzne gameplaye.
Prečo to tak je. Na to aby to bolo jasné treba vysvetliť ako vlastne ten spomínaný systém volieb funguje. Hráč si vyberie obtiažnostny stupeň v 4 kategóriach, pričom stupňuje od 0 (ľahké) do 3 (ťažké).
Kategórie sú
-
COMBAT (Boj) - na stupni 0 sú nepriatelia úbožiaci a nikdy neútočia prvý. Na stupni 3 sú nepriatelia silnejší a početnejší pričom útočia okamžite.
-
PUZZLE (hádanky) - na stupni 0 sú všetky puzzle automaticky už vyriešené takže akoby ani neboli v hre prítomné. Na stupni 3 sú obtiažnejšie ako kedykoľvek pred tým.
-
MISSION (misia, dej) - na stupni 0 sú všetky elementy deja odstránené. Na stupni 3 je hra časovo obmedzená na 7 hodín.
-
CYBER (kyberpriestor) - na stupni 0 je v kyberpriestore vysoký časový limit, ľahké ovládanie aj boj. Na stupni 3 je časový limit krátky, ovládanie sťažené a boj vytuhlý.
Takto môžeme pomocou rôznych kombinácii z hry vytvoriť čistú akčnú FPS bez deja a hádaniek, alebo naopak adventúroidnú mozgovňu s minimálnym elementom FPS, alebo FPS s puzzlami v časovom obmedzení na splnenie. 3 úplne odlišné gameplaye, tá istá hra, ten istý engine, tá istá grafika, ten istý zvuk... 3 rozličné hry. Ak toto nie je geniálne tak potom je celý reálny časopriestor len pošahaná magorina (to je síce aj tak, ale tak predsa len...).
Stačí si predstaviť ako by mohla vyzerať voľba 3-0-0-0 (či 1-3 lebo v cyberi sa tiež shooti), potom 0-3-3-0, potom 3-3-3-3 alebo aj 3-3-3-0.
Naozaj je škoda, že sa drvivá väčšina hier obmedzuje na Easy-Medium-Hard-(prípadne nejaké extra hard) ale žiadna RPG-čkovitejšia možnosť voľby, to znamená že voľba kde sa naozaj niečo konkrétne nastavuje. Samozrejme že sú aj dnes hry, ktoré majú pekne spravené nastavenia budúcej hry, napr. Silent Hunter 3 (4,5) či niektoré stratégie.
Myslím že zmysel jednotlivých volieb je dosť jasný podľa názvu a zadania, ale predsa len ešte rozoberiem trošku to MISSION, keďže tam nemusí byť tak úplne jasné čo to je vlastne ten dej a dejové úlohy, resp. aký je rozdiel medzi 1 a 2 teda zjednodušený dej a štandardný dej.
Bohužiaľ od vtedy, čo sme to hrali s bratom na MISSION 1 už ubehlo nejakých cca 15-16 rokov takže si toho už moc nepamätám ale taký jeden jasný príklad si pamätám úplne presne. V zásade sa pri voľbe 1 toho veľmi veľa nezmení, ale niektoré detaily sú vypustené a netreba tak splniť nejaký ten questík, ktorý je na 2 nutný k dohraniu. Paradoxné je, že na ľahšej obtiažnosti 1 je hráč v určitom momente znevýhodnený oproti hráčovi na obt. 2. Konkrétne na obt.1 nie je možné získať ochranný oblek V2 v level 3 kdežto na obt. 2 ho získať možné je! Začnem ale odhora a to v level 6, kde je treba odpáliť do vesmíru biologicky zamorenú rekreačnú kapsulu, ktorou chce Shodan zničiť (zmutovať) život pozemský. Najprv je treba v 3 kapsulách aktivovať katapultačný systém, potom zapnúť hlavný spínač katapultu a potom katapultovať kapsulu spínačom na katapultovanie kapsule. Na voľbe MISSION 1 to ide takto postupne spraviť a pokračovať do level 7. ALE na MISSION 2 pri prepnutí hlavného spínača katapultu dôjde k závade na relé v údržbárskych tuneloch v level 3. Hráčovi tak vzniká nový problém a musí sa vrátiť do level3 opraviť vadné relé, potom sa vrátiť do level 6 a prepnúť hlavný spínač a potom odpáliť kapsulu.
Tu je vidieť, že dej sa na voľbe 2 viac komplikuje oproti voľbe 1. A teraz sa dostávam k spomínanému obleku v level 3. V dôsledku chyby na relé sa totiž otvoria 4 sekcie údržbárskych tunelov, kde hráč musí nájsť vadné relé a vymeniť ho za nové. Oblek síce nie je v tuneloch, ale súvisí s nimi. Oblek je totiž zavretý v miestosti, ktorá sa dá otvoriť až po znížení "Shodan security" na nejakú nízku hladinu. To sa dosiahne zničením počítačového jadra a ešte k tomu zničením kamier. Problém je, že niektoré kamery sa nachádzajú v údržbárskych tuneloch, ktoré sa ale otvoria až v dôsledku chyby na relé a vďaka tomu sa hráč dostane k možnosti zničiť aj tieto kamery v tuneloch, čím dostatočne zníži security a tak sa dostane do miestnosti s ochranným oblekom V2. Pri hraní na MISSION 1 chyba v relé nenastane, teda sa neotvoria tunely a teda hráč nemôže zničiť kamery a teda sa nedostane do miestnosti s oblekom. Krása, proste nefalšovaná krása.
Aj keď to znie absurdne tak hrať na vyššej obtiažnosti je vlastne niekedy aj lepšie. Škoda, že si už nepamätám ďalšie rozdiely, ale určite tam ešte nejaké zjednodušenia sú. Niečo sa mi marí, že je aj okolo laseru, možno netreba získať kód na aktiváciu alebo niečo ale už si to nepamätám. No a už konečne napíšem aj niečo konkrétne z hrania na MAXIMUM.
Po zdĺhavom nudnom úvode sa konečne dostávam k jadru veci. Stručne popíšem svoje dojmy a postrehy z hrania. Dopredu upozorňujem, že pôjde naozaj len o stručné informácie a NIE o žiadny DENNÍK hráča!!!
Po odklepnutí odvážnej voľby 3-3-3-3 som sa ocitol na začiatku hry. Na prvý pohľad to vyzerá úplne rovnako na na voľbe 2-2-3-2, alebo ako by to vyzeralo na voľbe 0-0-0-0... no už v prvej miestnosti spozorujem prvý rozdiel. Mutant nevydrží obligátne 3-4 údery olovenou trubkou ale rovno 6-7 úderov. Aha tak je to pravda, nepriatelia sú naozaj tuhší :-). Tak isto prvý Cyborgovia vydržia podozrivo viac zásahov z Dart gunu či Sparq beamu... a sú pekelne rýchli, strieľajú naozaj OKAMŽITE ako vás majú v merku. A uberajú O DOSŤ viac zdravia ako si normálne pamätáte, že by mali uberať. Nu což, frekvencia ukladania SAVE bude naozaj vysoká ináč sa z toho zbláznim. Naozaj SAVE, SAVE a SAVE to je základ zdravého rozumu. Takže prvý level sa niesol v duchu vracania sa na štart k regeneračnej a energetickej jednotke. Nepočítane veľa krát, lekárničky naozaj šetrím a radšej sa stále vraciam doliečovať ako by som mal míňať.
Druhý level sa niesol v podobnom duchu, našťastie ako skúsený Shockár viem že vôbec netreba sysliť muníciu a veselo som nepriateľov strieľal z Dart gunom či Pištoľou (Pistol), viem že dart gun aj tak onedlho vyhodím tak jeho muníciu využívam naplno. Pištoľ nabíjam hlavne Standard muníciou a Teflon šetrím na nechutných Hopperov, ktorých sa tu vyskytuje viacero. Class 1 BOT-ov likvidujem Mag Pulsom z level 1, ale keďže mám len 6 nábojov tak zabijem maximálne 2. našťastie sa ich tu ani nejako viac nevyskytuje takže to ide. Priebežne sa chodím regenerovať do level 1, ktorý je odtiaľto ešte pomerne blízko a dostupný. Lekárničky šetrím ako sa len dá. Ale frekvencia návratov pre liečenie je naozaj dosť vysoká. Je tu naozaj citeľný nárast poškodenia od nepriateľských zásahov, ani ten najslabší nepriateľ sa nedá ignorovať a to ani pár sekúnd, fakt dosť peklo.
Izotop X-22, súčiastka nutná k aktivácii energetického štítu
Level 3 je levelom, ktorého som sa už dopredu veľmi obával. Neviditeľný mutanti patria k tomu najodpornejšiemu čo sa na celej stanici Citadel nachádza. Našťastie ako skúsený Shockár viem kam treba hneď z výťahu utekať, aby som hneď zobral laserový meč (ja viem hráči nie sú postavy ale tak no... ehm, chm nooo, ech, chrrr kašl, kašl). Laserák je v podstate jediná zmysluplná zbraň, ktorou sa dajú aspoň trochu rozumne zabíjať, dart gun je nezmysel, Sparq Beam sa síce ako tak dá, ale na COMBAT 3 vydržia už hodne zásahov a je to dosť nebezpečný spôsob, Flechett samopal ešte nemám, tým sa pomerne dajú Splinter muníciou... Pistol je na prdlačku... rapier tak 3 zásahy priemerne zabíja. Občas na 2 zásahy občas na 4, nič lepšie na nich nie je.
A teraz sa hráč dostáva pred voľbu ako pokračovať. Výťah do level 6 je zatiaľ zablokovaný až do odpálenia Laseru. Možnosti sú teda level R (reaktorové jadro) alebo levely 4 a 5. Z hľadiska deja je logické pokračovať do level R, kde sa pripraví pôda na odpálenie laseru v level 2 ALE tu sa dostávam k praktickému postrehu skúseného Shockára. Ísť do level R je úprimne povedané úplná blbosť. Nadviažem na onen komentár hráča z databázy.
Dovolím si citovať, dúfam že to nie je nejaké copyright bla bla bla violation "Jelikož jsem System Shocka už dříve několikrát dohrál, rozhodl jsem se jako starý hráčský kozák nastavit laťku nejvyšší a začal hrát na maximální obtížnost. Brzy jsem však této volby začal litovat..."
a
"Proto asi v polovině druhého patra padlo těžké rozhodnutí, že začnu hrát od znova, na střední obtížnost. Této volby jsem později nelitoval, protože na nejvyšší obtížnost jsou otravní Hoppeři neskutečně tuzí (skolí je až dva výstřely z Magpulse či nespočet teflonových kulek z pistole) a v úrovni reaktoru jich bylo na můj vkus nechutně mnoho. Což - hlavně v počátcích hry a s minimální výzbrojí - je peklo".
No tak toto je síce vskutku pravda, ALE je to presne to čomu sa ľudovo hovorí "chyba lávky". Ja jakožto skúsený Shocker som si bol samozrejme vedomý toho čo by to asi muselo byť pokračovať do level R, kde sú hnusní "Hoppeři", ktorí sa navyše nechutne masovo respawnujú a to donekonečna. Netrebalo veľa rozmýšľať a zamieril som si to do výťahu vedúceho na Level 4 :-0, :-).
V rámci stručnosti v podstate úplne vynechám popis levelov 5 a 6. Jednak tu nie je vlastne nič dejové (takmer ako uvidíme neskôr) ani nič extrémne podstatné z hľadiska celkovej hry. Nepočítajúc teda nutnosť zničenia CPU jadier na získanie čísiel kódu k deštrukcii reaktoru. Samozrejme toto je dôvod, kvôli ktorému je nutné levely 4 a 5 aspoň do určitej miery prejsť.
Takže berme to tak, že prejdeme hru po ose level 1-2-3-4-5-R alebo 1-2-3-R... aký je rozdiel. Ak pôjdeme hneď z L3 do LR tak nastane presne to peklo, ktoré popisoval onen hráč. Zbrane iba Sparq, Dart, Pistol. Hopperi sú hrozne rýchli, dosť vydržia a navyše spôsobujú vysoké poškodenie. Jediná možnosť je Teflon munícia z pištole alebo aj energetický Sparq beam. Obidva spôsoby ale potrebujú pomerne dosť zásahov a Hopperi sa donekonečna respawnujú a to naozaj HOJNE takže sa kľudne môže stať, že zásoby teflonu klesnú na krásnu hodnotu 0,0 a je vymaľované. Osobne si dosť dobre neviem predstaviť ako by som to prechádzal, je to naozaj brutálna záležitosť. Na COMBAt 2 sa to ako tak dá aj keď je to pomerne vopruz, ale na COMBAT 3 to už je čistý Chocholoušek.
A teraz si zoberme môj postup L 1-2-3-4-5-R. Dosť pohoda, to hovorím narovinu. Vďaka návšteve L 4 a 5 hráč získa pomerne slušné zásoby pokročilej munície vrátane zbraní ako Assault Rifle či Flechette samopal, nehovoriac o nejakých zásobníkoch do Mag Pulse gunu. Tak isto muníciu do pištole Magnum2000, ktorú síce hráč môže získať už v level 1 aj 3, ale muníciu nie tej má len na pár výstrelov. Po prejdení L 4 a 5 sa dá v pohode napochodovať do Level R, nabiť Magnum muníciou Slug (silnejšia z 2 volieb) a veselo masakrovať Hopperov len taký fukot... Takto sa dá relatívne v pohode celý level poprechádzať a urobiť odblokovanie laseru, odpáliť laser v Level 2 a pokračovať do Level 6.
V level 6 stojí za zmienku Cyberspace terminál. Cyber je tu značne rozľahlý a nie je šanca prejsť ho v časovom limite 1:20 celý na jeden záťah. Ja som tuším vstupoval 4 či 5 krát kým som aktivoval všetky spínače. Celkovo pomerne tuhý level na boj, veľa security Class 1 botov a tých štíhlych strieborných neviem si spomenúť na meno čo strieľajú ako sviňa rýchlo a robia hrozný damage. Mag Pulse je tu dobrým priateľom hráča, našťastie je tu aj pomerne dosť zásobníkov do tejto zbrane takže na konci je munície dostatok a jednoznačný zisk v množstve. V podstate kombináciou Mag Pulse a Magnum (Slug) sa dá v pohode prejsť celý level. V rekreačných kapsuliach som potom striedal Pistol a Flechette na organických nepriateľov by bol Mag puls nezmysel a Magnum zbytočné plytvanie aj keď zopár Security class 1 botov tu bolo takže pár krát som ten Mag pusle vytiahol. Potom nasledoval návrat do level 3 a oprava vadného relé, návrat do level 6 a odpálenie kontaminovanej kapsuly. Potom som už veselo mohol pokračovať do level 7.
"Sedmička" bola plná silných robotov, Class1, Class2, Strieborní hajzly, a najhorší Enforcery, - takí tí žlto-hnedý nechuťáci s veľkou výdržou a ešte väčším damage. Potešilo získanie absolútne najlepšej zbrane v hre - samopalu Scorpion, ou yéééééa. Scorpion = na všetko živé či robotické rýchla smrť. Ou yééééa. Výhodou bola regeneračná jednotka aj keď na pomerne blbom mieste takže som často aj používal lekárničky lebo sa mi tam nechcelo trepať, holt lenivosť blbá.
Po level 7 nasledoval návrat do level R, spustenie samodeštrukcie, pokus o útek v záchrannom module v level 5, a potom cesta hore smerom k veliteľskému mostíku - Level 8.
Osmička nič zvláštne nepriniesla, kopec nepriateľov takže viac-menj len tuhé súboje, ale kombinácia Magnum-Slug, Mag Pulse a Scorpion tu odviedla svoju robotu na výbornú. Ako skúsenému Shockárovi mi tento level veľa problémov v zmysle puzzle a postupu nerobil. Pre nováčika môže byť ale dosť zradný a frustrujúci z pohľadu hľadania cesty vpred.
A na koniec posledný level hry - Level 9.
Množstvo munície do samopalu Scorpion, ktoré som niesol mi v podstate úplne eliminovalo potrebu meniť zbraň. Celý level som vystrieľal škorpíkom a ešte mi ho aj tak dosť ostalo, len som potom ľutoval že som ho nepoužíval viac už v L7 a aj L8, mohol som si ušetriť loadingy.
Vstup do cyberspace vedúci až k Shodanovi
Nakoniec už len finálny Cyberspace a súboj s Shodanom.
DOSBox
Tu ešte pridám jeden postreh. Neviem prečo, ale pri voľbe Dosboxu cycles=max je nejaký glitch v cyberspace. Konkrétne sa jedná o kadenciu streľby, keď mám MAX tak môžem mačkať button na myši ako zbesilý a streľba je tak nejako pomalá. Zničenie ICE je takmer nemožné s výnimkou tých slabších. Keď ale dám cycles=40000 (trebárs) tak je v cyberspace potom rýchlosť streľby úmerná počtu kliknutí myši a je to v pohode. Neviem to dobre vysvetliť, ale je to tak. Napríklad si pamätám, že dávnejšie som išiel zabiť Shodan a mal som cycles=max a vôbec som ho nedokázal zabiť, ale mi skôr prekreslil obrazovku svojim xichtom a bol koniec hry (game over). Potom som namiesto cycles=max dal nejakú číselnú hodnotu a bolo to v pohode a hneď som ho zabil na prvý pokus. Problém je, že v SVGA to musím mať pri hre na max aby to stíhalo plynule hru, ale potom v cyberspace z nejakého dôvodu oveľa pomalšie reaguje na počet kliknutí myši, ako keby bral len každé 3-4 kliknutie. Pri cyclec=číslo vystrelí na každý klik strelu ale pri max nie, nechápem prečo ale je to tak.
Preto som pred posledným cyberom zmenil Dosbox config na cycles=40000, hra síce išla sekane, ale cyberspace sú len paličky takže tam to bolo pomerne v pohode a získal som dostatočnú rýchlosť streľby, tak som Shodana odpálil na prvý pokus. Zvláštna vec, no robí mi to tak.
Congratulations
Potom už len outro a štatistika s maximálnou hodnotou Difficulty Index 36, viac sa už fakt nedá dosiahnuť.
Finálna štatistika na maximálnej obtiažnosti