VAPORUM
steampunk dungeon crawler
Vydanie: Hra vyšla 28.10.2017 v digitálnej distrubúcii na GOG alebo Steam
Oficiálny web: http://www.vaporum-game.com/
Hlavné vlastnosti
-
Pohlcujúce steampunkové prostredie a svet
-
Akčne orientovaný bojový systém a riešenie priestorových a mechanických hádaniek
-
Objavovanie, zbieranie cenností a užitočných predmetov a customizácia postavy hrdinu
-
Tajomná dejová línia plná nástrah a záhad
Nepovinný obsah a lineárnosť
Levely budú obsahovať množstvo nepovinných chodieb a priestorov, kde bude mnoho cenností, zbraní, súčiastok na použitie a dalších prekvapení. Hráč toto všetko môže, ale nemusí objavovať - záleží len na ňom. Aj keď sú levely vytvárané manuálne, plánujeme zaviesť náhodne vybrané “blockery” (ako napríklad kopy zničeného kovu alebo nezničiteľné krabice…) na niektorých miestach. Toto zmení spôsob, akým hráč bude môcť prechádzať levelmi pri opatovnom hraní hry. Niektoré miesta sa tak stanú nepriechodné, pokým iné sa stanú priechodnými. Toto nikdy nezablokuje určitú časť levelu, iba spôsobí, že bude prístupná z iného miesta. Tieto “blockery” budú náhodne zapnuté/vypnuté pri prvom vstupe do levelu. Bude tak veľmi pravdepodobné, že hráč nikdy nebude hrať jeden level úplne rovnako. Vidíme to ako veľmi jednoduchú cestu pre zvýšenie znovuhrateľnosti, ktorá urobí hru zaujímavejšou po viacerých dohratiach. Podobný koncept je použitý v hre Grim Dawn.
Predmety nájdené v debničkách a také, čo padnú z nepriateľov, sú do istej miery tiež náhodné. Keď hráč prvýkrát vstúpi do levelu, obsah vačšiny debničiek bude do istej miery znáhodnený. Predmety síce budú dôkladne definované ručne, ale každé nové hranie bude zahŕňať rôzne kombinácie na rôznych miestach.
Tieto obrázky sú z alfa verzie, tie z vydanej hry nájdete v galérii: www.oldgames.sk/game/vaporum/pictures/
Zbrane a role play
Vo Vapore môže byť hráč vyzbrojený jednou kontaktnou (melee) zbraňou a jednou strelnou zbraňou. Strelné (ranged) zbrane majú veľkú palebnú silu na úkor dlhej doby dobíjania. To ich robí veľmi silnými, ale nevhodnými pre časté používanie ako v iných crawleroch. Strelné zbrane preto skôr prinášajú príležitostný masívny nárast zranenia (damage) než jeho konštantný zdroj. Kontaktné (melee) zbrane (ako napríklad kladivá a čepeľové zbrane) však majú krátky “cooldown” a môžu byť používané veľmi často.
Customizácia postavy je predstavená vo forme vylepšovania špeciálneho obleku, ktorý postava nosí. Všetko sa točí okolo hráčovho obleku - miesto vylepšovania atribútov a schopností postavy si hráč vylepšuje samotný oblek. Tento oblek predstavuje to, čo je všeobecne v iných hrách považované za “player character”. Postava hrdinu, okolo ktorého sa rozvíja príbeh, je stále rovnako zraniteľná ako obyčajný ľudský smrteľník, ktorý iba vďaka vonkajšiemu modifikovanému obleku dokáže prežiť v nebezpečnom prostredí.
Ten ho chráni proti zraneniam, umožňuje mu inštalovať naň rôzne zariadenia a vylepšenia, ktoré mu zlepšujú schopnosti, pridávajú “skills” a zvyšujú RPG štatistiky.
Najjednoduchším spôsobom, ako sa posilniť, je montovať na oblek prístroje (gadgets). Tieto zariadenia hráč nachádza v debničkách, tajných miestnostiach a niekedy vypadávajú aj z nepriateľov. Na oblek ide nainštalovať toľko zariadení, koľko oblek dokáže uživiť energiou (do maximálneho počtu slotov). Sloty nie sú obmedzené na určitý typ prístrojov, takže hráč môže mať hocijaký prístroj v hociktorom slote. Toto je jedna z definujúcich vlastností nášho charakterového systému, ktorá dáva veľmi veľa možností na experimentáciu s rôznymi “buildami”, kombináciami a pod.
Niektoré prístroje poskytujú pasívne a/alebo aktívne schopnosti, ktoré sú k dispozícii hneď, ako sú namontované na oblek. Toto umožňuje dobrú kontrolu nad tým, ako hráč zostavuje svojho hrdinu, aké atribúty bude mať, aké pasívne a aké aktívne schopnosti, a vlastne ich počet. Skúsenosť (experience) funguje na základe “fumium cells” (fúmiové batérie). Ako hráč zbiera batérie (padajú z nepriateľov alebo ich hráč nájde), energetická kapacita obleku sa zvyšuje a tým umožňuje zásobiť energiou viacej nainštalovaných zariadení. Zakaždým, ako zvýšenie kapacity dosiahne menšiu hladinu (ekvivalent jedného “levelu” postavy), postava získa menší atribútový bonus (ako napr. viac zdravia, viac bojového poškodenia a pod.). Ak zvýšenie kapacity dosiahne väčšiu hladinu (ekvivalent troch “levelov” postavy), získa nielen menší bonus, ale aj možnosť vybrať si jeden z trojice preddefinovaných schopností (najčastejšie pasívnych), ktoré majú značný dopad na hru a spôsob, akým hráč hrá. Tento výber je veľmi dôležitý, pretože hráč vyberá len jednu schopnosť z trojice a zvyšok stráca.
Hra nemá preddefinované triedy postavy, ale hráč môže vo všeobecnosti hrať tri archetypy. Môže hrať ako obrnený tank, ktorý sa nepriateľom postaví priamo, ako obratný vrah, ktorý spôsobuje rýchle a silné údery popri uhýbaniu sa útokom (glass cannon), alebo ako inžinier, ktorý hackuje zariadenia a skladá svojich robotov, čo bojujú za neho. Výber je iba na hráčovi.
Samozrejme sú možné rôzne kombinácie. Napríklad zmiešanie archetypov tanku a vraha vytvorí postavu, čo vie súperom rýchlo spôsobiť ťažké rany a pritom prežiť aj v obkľúčení. Alebo tank s inžinierom sa može obrniť až po uši, pričom nechá svojich robotíkov páchať chaos v radoch nepriateľa. Alebo inžinier a vrah môže nepriateľov zamestnať malými robotmi a zatiaľ ich zozadu usekať brutálnymi kombami (backstab).
Mapy k hre v online Dungeon Map Editore (by DJ): www.oldgames.sk/game/vaporum/docs/