Discussion | « Back to Topics
Profil firmy: FTL Games (Dungeon Master)created by: dj, 08.12.2010, 13:01
modified by: dj, 23.07.2020, 19:03
Po dlhšej dobe sa mi podarilo opäť nájsť trošku (no zrejme aj viac) času a napísať zmysluplný článok. Tentokrát som sa pozrel na históriu firmy FTL Games, známej predovšetkým kultovným RPG - Dungeon Master. K nej sa u nás viaže jeden omyl spôsobený časopisom Score v roku 1995, ktorému som sa tiež povenoval. Týmto zakladám na stránkach sekciu informačne hodnotných článkov dočasne nazvanú Blog...
Profil firmy FTL Games
Firma FTL Games (skratka znamená Faster Than Light) bola americká spoločnosť vývojárov počítačových hier so sídlom v San Diegu v Kalifornii. Logo FTL Games z hry Dungeon Master (Atari ST) Omyl na Česko/Slovenskej scéne
Na tomto mieste chcem ešte spomenúť malé "faux pas" ohľadom dezinformovania Česko/Slovenskej hráčskej verejnosti časopisom SCORE, kde v č.14 z roku 1995 na strane 72 bol uvedený profil tejto firmy, ktorú si nepodpísaný autor zamenil s firmou FTL (známu skôr ako Gargoyle Games).
Časopisy
Herná história FTL GamesAko som už vyššie spomenul, firma FTL Games počas svojej relatívne krátkej existencie vytvorila iba málo hier, avšak takmer každá je unikátne, originálne dielo, ktoré nastolilo nový štandard vo svojom žánri. SunDog: Frozen Legacy
Historicky prvá hra od FTL Games. Vytvorili ju Wayne Holder a Bruce F. Webster pre počítače Apple II. Jednalo sa o vesmírny obchodný simulátor inšpirovaný doskovou, stolnou hrou Star Smuggler a jeho prvá verzia 1.0 vyšla v Marci 1984. Obsahovala množstvo chýb a Websterovi trvalo 3 týždne kým všetky opravil, a vydali verziu 1.1 (všetci registrovaní užívatelia mali automaticky upgrade zdarma). O šesť mesiacov neskôr, v Októbri 1984 bola vydaná verzia 2.0, plne využívajúca možnosti väčšej pamäte (64 kB RAM), s lepšou hrateľnosťou a niekoľkými novými vylepšeniami.
V roku 1985 vyšla verzia pre Atari ST o ktorú sa postarali Doug Bell, Andy Jaros a Michael Newton. Port pre Atari ST sa vyznačoval omnoho lepšou grafikou. Obal na krabicu mal na starosti umelec, maliar David R. Darrow, ktorý sa stal dvorným návrhárom obalov aj pre ďalšie hry od FTL Games. Verzia pre Atari ST (na rozdiel od Apple II) sa dočkala veľkého komerčného úspechu.
SunDog - malá dopravná vesmírna loď s jednočlennou posádkou (Atari ST)
Oids
Akčná 2D arkáda s raketou (Multi-directional shooter) inšpirovaná klasikami ako Asteroids, Gravitar a Thrust. Hlavným programátorom tejto strieľačky bol Dan Hewitt. Najskôr bola vydaná verzia pre Atari ST v roku 1987, ktorá mala veľký úspech a zaradila sa medzi kultové hry. V roku 1990 vyšiel port na Apple Macintosh a v roku 2003 ju znovuvydal Kirk Baker ako shareware (pre Mac OS).
Wayne Holder v jenom z rozhovorov prezradil, že pri vývoji Dungeon Mastera hral celý tím na odreagovanie OIDS a plnili tak úlohu beta testerov. Maľba na krabici opäť je opäť dielom Davida R.Darrowa. Oids - let jaskyňou (Atari ST) Dungeon Master
Prelomové dielo na poli akčných RPG. Hra sa vyznačovala predovšetkým interaktívnym výhľadom na prostredie zaberajúcim 2/3 obrazovky, skvelým systémom vývoja postáv, kúzlenia, logickými hádankami a krásnou atmosférou. Prvá verzia bola vytváraná pre počítače Atari ST v jazyku Megamax C a grafickými rutinami v Assembleri, hlavným vývojárom bol Doug Bell, grafikom a animátorom Andy Jaros. Hra vznikla z ich spoločnej, dlhšie vyvíjanej fantasy hry Crystal Dragon, ktorú vytvárali ešte pre počítač Apple II (v Pascale), ale po prechode na Atari ST u firmy FTL jej zmenili meno na Dungeon Master. Na hre pracoval vpodstate iba päťčlenný tím: Doug Bell a Dennis Walker (programovanie), Andy Jaros (grafika), Mike Newton (nástroje pre leveldizajn), Wayne Holder (programovanie rutín na prehrávanie zvukov, producent).
Dungeon Master vyšiel v roku 1987 a stal sa najpredávanejším produktom všetkých čias pre Atari ST. Samotné Atari ST vďačí svojej popularite tiež tejto hre, keď sa jeho prienik na trh s vydaním Dungeon Mastera zvýšil o 50%. Získal veľké množstvo ocenení v rôznych časopisoch. Ako ďalšia vyšla verzia pre Apple II GS, nasledovaná portami pre Amigu, PC, SNES, Sharp X68000, PC-9801 a FM-Towns - kde obsahovala CD Audio soundtrack. Originál bol vydaný v Angličtine, neskôr preložený do ďalších piatich jazykov. Úvodná poviedka - Prológ v manuáli je z pera spisovateľky Nancy L. Holderovej, ženy veľkého šéfa FTL. Obal krabice ilustroval opäť David R.Darrow, pričom ako postava ťahajúca za fakľu vľavo mu pózoval grafik Andy Jaros, ako postava kúzelníčky so svietnikom jeho žena Andrea a nabúchaný svalovec pred dverami je neznámy muž z miestneho fitness klubu, ktorého Darrow osobne najal. Dungeon Master - múmia na nášlapnej plošinke, partia zložená z postáv z úvodnej poviedky (PC DOS) Chaos Strikes Back
Pôvodne plánovaný ako Datadisk, neskôr však v roku 1989 vyšiel ako samostatná hra. Využíva rovnaký engine ako Dungeon Master s minimálnymi úpravami. Pribudla nová grafika, príšery sú oveľa tuhšie, logické hádanky náročnejšie a postup hrou je nelineárny. Hra bola k dispozícii na platformy Atari ST, Amiga, X68000, PC-9801 a FM-Towns. Verzia pre Atari ST a Amigu obsahovala na "utility disku" unikátny systém nápovedy "Hint Oracle", kde hráč po zadaní súradníc v dungeone dostal malú radu - samozrejme vo forme hádanky.
Pri niektorých verziách mohli hráči nájsť v krabiciach originálnu mincu so symbolom GOR.
Chaos Strikes Back - mnohonásobne silnejší červ, na ktorého práve letí fireball (Atari ST)
Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep
Na právoplatný druhý diel sa čakalo dlhých 6 rokov.
Pravdou je, že DM2 sa vyvíjal zároveň s datadiskom Chaos Strikes Back na rovnakom grafickom engine. Hra bola takmer hotová, obsahovala na svoju dobu unikátne prvky ako dynamickú AI nepriateľov, takmer funkčnú ekonomiku, dve veľké mestá medzi ktorými sa dalo obchodovať a mnoho ďalšieho. Vtedy však zasiahol producent (Interplay) a nariadil vytvoriť pre hru nový engine v 256 farbách. Znamenalo to množstvo roboty na vývoji, prekreslenie všetkých hotových, odladených obrázkov a tým obrovské zdržanie, výsledkom ktorého bolo následné škrtanie toho čo tam byť nemusí. Zaujímavosťou je, že pôvodní grafici opustili vývojársky tím, firma Interplay povolala svojich, ktorí väčšinou radikálne zmenili vzhľad hry a celá 256 farebná verzia je teda aspoň z pohľadu grafiky ich práca.
Ľudia vo firme FTL GamesWayne Holder
Spolu s kamarátom Bruceom F. Websterom vyštudovali Grossmont High School a ukončili ju v roku 1971. O pár rokov neskôr Wayne založil svoju prvú firmu Oasis Systems, ktorá pracovala na vývoji softvéru schopného kontrolovať pravopis (mimochodom Oasis Systems vyvinuli kontrolu pravopisu aj pre Microsoft Word). V roku 1984 založil svoju druhú spoločnosť Software Heaven Inc. a zároveň aj jej hernú divíziu FTL Games. Wayne Holder najal Webstera na post vedúceho tejto divízie.
V súčasnosti Wayne Holder pôsobí ako Java developer, robí prednášky, vyučuje a spolu s Dougom Bellom je autorom knihy Java Game Programming For Dummies. Bruce F. Webster
Najal ho Wayne Holder na pozíciu šéfa FTL Games pri jej vzniku. Spolu s Holderom naprogramoval a vydal ich prvú hru SunDog pre počítače Apple II. Po vydaní verzie SunDog 2.0 Webster firmu FTL opustil. V súčasnosti funguje aj jeho vlastná stránka www.brucefwebster.com, na ktorej má rozsiahly článok o pozadí vzniku hry SunDog.
Douglas Andrew Bell
Doug Bell bol hlavným programátorom pri konverzii SunDog pre Atari ST, hlavným vývojárom hry Dungeon Master (aj autorom jeho portu na X68000), Chaos Strikes Back (kde robil aj Project Managera) a Dungeon Master II.
Doug Bell sa poznal s Andy Jarosom už počas štúdia na škole a prv ako prišli do FTL Game, vyvíjali spolu fantasy hru "Crystal Dragon" na Apple II. Od roku 1984 až do 1996 pôsobil vo firme FTL Games ako technický riaditeľ a hlavný vývojár. Nancy Lindsay Jones Holder
Nancy Holderová je manželkou Waynea Holdera. Pre firmu FTL Games napísala poviedky v manuáloch ku hrám SunDog, Dungeon Master a Chaos Strikes Back.
Je to nadaná spisovateľka, získala 4 ceny Brama Stokera a má za sebou množstvo vydaných kníh v hororovom žánri (pre zaujímavosť spomeniem napríklad knižnú sériu Buffy the Vampire Slayer). Jej biografiu môžete nájsť na stránkach www.nancyholder.com. Andy Jaros
Grafik. Do FTL prišiel aby vytvoril spolu s ďalšími kolegami (Doug Bell, Mike Newton) konverziu hry SunDog pre Atari ST. On stál za výzorom takmer všetkých príšer v hrách Dungeon Master, Chaos Strikes Back (tu vytvoril aj jednu úroveň) a Dungeon Master II.
Pred prácou vo firme FTL bol zamestnaný ako Chemik (čo aj vyštudoval) v spoločnosti 3M Company. Neskôr odtiaľ odišiel a spolu s priateľom Dougom Bellom začali vytvárať počítačovú hru inšpirovanú Ultimou a Wizardry pre Apple II. Založili vývojárske štúdio "PVC Dragon" - Doug programoval a Andy kreslil svoju prvú fantasy hru Crystal Dragon. Po nastúpení do FTL Games pracoval na počítači Atari ST a ako kresliaci program používal N-Vision (Paitworks od Activisionu). David R. Darrow
Vytvoril pre FTL Games maľby na krabice k hrám SunDog, Oids, Dungeon Master a Chaos Strikes Back (čo je vpodstate ten istý obrázok).
Vyštudoval umeleckú školu dizajnu v Pasadene a pracuje ako "maliar na voľnej nohe". Vytvára figurálne olejomaľby a krajinky pre rôzne galérie. Ďalších uvediem už len v mennom zoznameDennis Walker, Mike Newton, Dan Hewitt, Don Jordan, Philip J. Mercurio, Bill Kelly, David L. Simon, Kirk Baker, Bert Huntsinger, Hiroyo Sunamoto, Joe Linhoff. Zdroje
|
Partners
|