Časopis Riki 22, strana č. 17

 
Staré hry :: DJ OldGames

Články na tejto stránke (1)

  článok stránky typ platforma skóre hit recenzent hra
 
Zlatá éra Amigy - 2. Obdobie najväčšieho rozkvetu (1989-1992)  2/3 
1. časť
 17 Téma Amiga      Ľuboš Čulen (Ľuboš of Mirsoft)  

» Časopisy / Riki / Riki 22 (09/1996) / strana č. 17

Amiga (2), Obdobie najväčšieho rozkvetu (1989-1992)

 strana č.17, [ 17/48 ]   |  ««prvá  |  «predchadzajúca  |  zoznam stránok  |  nasledujúca»  |  posledná»»  |  
Stránky je možné listovať aj kliknutím na okraj, alebo pomocou klávesnice (ŠÍPKA VĽAVO, VPRAVO, HOME, END).
Amiga (2), Obdobie najväčšieho rozkvetu (1989-1992) PREV NEXT
rozmery: 822 x 1163 (460,810 kb)
autor skenu: Radovan Kopáč
obrázok vložený na stránky: 02.03.2010 (dj)
posledná aktualizácia: 08.04.2016 (dj)

2. Obdobie najväčšieho rozkvetu (1989 - 1992)


Opäť vás vítam pri našom dlhočiznom seriáli. Tentokrát začíname druhým obdobím, ktoré už zďaleka nebude tak krátke ako to prvé, pretože tu už začína Amiga poriadne hýbať svetom. Herné obchody praskajú vo švíkoch, predajne ponúkajú Amigu 500 ako najväčší hit za super-výhodnú cenu 1000DM, u nás prebieha nežná revolúcia a na západe sa vytvárajú prvé gigantické firmy. Napriek tomu, že prevažná väčšina gigantov pochádza z anglicky hovoriacich krajín, začneme práve herným trhom nemeckým a francúzskym. Dôvodov je viac - jednak chcem nejaké "predjedlo", druhak práve z Nemecka pochádza moja najobľúbenejšia firma RAINBOW ARTS a treťak možno aj vy zistíte, že v týchto krajinách vznikli vaše najobľúbenejšie hry bez toho, že by ste tušili, že nevznikli niekde za mlákou. Prechádzku Nemeckom začneme firmou, ktorá bola pravdepodobne po Psygnosise druhou najproduktívnejšou firmou v období rozkvetu. Bola to hviezda, ktorá síce nežiarila dlho, ale zato riadne intenzívne. Tá hviezda má meno RAINBOW ARTS a ak vám to už niečo hovorí, tak ste pozorne čítali predošlý diel, pretože tu som spomínal jej prvotiny KATAKIS, GIANNA SISTERS a R-TYPE. Tu vám dlžím ešte jednu informáciu, ktorá je jedným zo základov úspechu tejto firmy. Každý si totiž hneď všimol, že tieto hry jasne prevyšujú priemer hlavne v hudobnej a zvukovej stránke (hlavne v GIANNA SISTERS, ktorú práve hudba pozdvihovala nad nič-moc grafikou), ktorú väčšinou vyplodil istý Chris Hülsbeck, takže toto meno sa pomaly začínalo hudbychtivým ľuďom vrývať do pamäti. Vráťme sa však k histórii našej firmy. Medzitým vydala niekoľko slabších hier ako THE WALL, ale práve roku 1989 to firma poriadne roztočila. Najprv to bola celkom nenápadná hra ROCK'N'ROLL. Išlo v podstate o to, aby ste previedli loptičku cez rôzne úskalia a pomocou kľúčov a šikovnosti sa dostali k EXITu. Táto hra na môj veľký žiaľ nedosiahla taký úspech, aký by si zaslúžila (aj keď ja som máloktorú hru hral tak fanaticky ako túto a dodnes si ju rád zahrám), asi hlavne preto, že odradilo jej ovládanie IBA myšou (!), čo je pri normálnej hre dosť nemotorné. Čo však každého človeka hneď zaujme, sú vynikajúce hudby a tak sa mu znovu vrýva do pamäti meno Chris Hülsbeck (ej, tuším to už niekde počul). Hneď po ROCK'N'ROLLe nasledovala ďalšia originálna myšlienka a s ňou hra GRAND MONSTER SLAM. Išlo tu o prekopávanie lôpt k súperovi. Jednoducho každý hráč má na jednj strane ihriska niekoľko lôpt a jeho cieľom je ich prekopať k súperovi skôr, ako ich súper prekope k nemu. Nechýbajú bonus-levely, veselé hľadisko a hlavne výborná grafika a ešte lepšia hudba - čiže hra ako stvorená na zábavu. Znovu si pri výborných hudbách vrývam do pamäti meno Chris Hülsbeck a začínam už poriadne veľa šípiť, keď tu ma preruší v šípení ďalšia hra pýtajúca si moju pozornosť. Volá sa X-OUT a ide o klasickú strieľačku s raketou pohybujúcou sa zľava doprava v štýle hry R-TYPE. Lenža AKOU strieľačkou. Výborná grafika, hudba, prepracované zbrane z nej činili pre strieľačkárov úplnú nevyhnutnosť. Okrem toho sa v nej vyskytuje niekoľko originálnych prvkov - napríklad raketu si môžte ozbrojovať vy sami, taktiež napríklad aj jej silu a výdrž. Takže sa napríklad môžte rozhodnúť - chcete radšej tri slabo ozbrojené rakety (máte tým pádom tri životy), alebo radšej jednu nadupanú a ozbrojenú po uši, ale keď ju stratíte, tak zbohom... A znovu hudobník menom Chris Hülsbeck, to už je jasné. Upozorňujem, že až teraz prechádzame na rok 1990, kedy boli tvorcovia rovnako usilovní a ako prvá nás mala obšťastniť hra APPRENTICE. Zámerne hovorím "mala", pretože táto hra autorom akosi ušla - v nie príliš valnej grafike ovládame chlapíka, ktorý má zozbierať kľúče a nájsť EXIT. Jediné, čo je zase neskutočne dobré, je hudba. Počas úvodu hrajúci perfektný klavír nás už nadobro presvedčuje o tom, že Chris Hülsbeck, ktorý robil aj do tejto hry hudby, nie je skutočne žiadne "béčko", ale hudobník najvyššieho kalibru, ktorý by sa uplatnil nielen v počítačovej sfére. A to jeho doba ešte len príde. Hra APPRENTICE totiž síce nepatrila medzi špičku, ale slúžila skôr ako príprava na projekt roku 1990 od tejto firmy a tým bol TURRICAN. Čo je na tejto hre také geniálne? Dá sa povedať všetko. Ovládame neohrozeného robota po graficky odlišných svetoch, v ktorých vždy zostreľujeme rôzne bonusy a pod. Na tom by síce nebolo nič neobvyklého, dôvodom, prečo je táto hra tak vysoko, je neskonale dobrá hrateľnosť, perfektne vyvážená obtiažnosť typu "ešte túto príšeru a už som na konci", výborne graficky prevedené levely, ale hlavne - perfektná super bomba hudba. Áno tu sa nám ukázal Chris Hülsbeck v celej svojej nahote a urobil tak vynikajúce hudby, že už nikto nepochyboval o tom, že nepatrí k najlepším hudobníkom, ale JE najlepším hudobníkom na Amige. A tento primát si podľa mňa zachoval dodnes. Po TURRICANovi nasledovalo mierne "odvedenie pozornosti" na logickú hru RA (to bolo jej meno), kde išlo o presúvanie akýchsi predmetov. Nebolo to zlé, ale bolo to iba pre dosť úzky okruh milovníkov čistých logických hier. To však bolo iba taktické odvedenie pozornosti, aby nás z čista jasna začiatkom roku 1991 zasiahol blesk menom TURRICAN 2. Áno, ani sme si nestihli vydýchnuť z Turricanika a už nám autori z FACTORu 5 pripravili jeho pokračovanie a na všeobecný údiv pokračovanie nielen predbiehajúce jeho predchodcu, ale aj na poriadne dlho usadzujúce sa na vrchole akčných hier na Amigu. Hra má už príbeh (síce tuctový, ale má), hlavne však perfektnú grafiku, hrateľnosť, rozmanitosť levelov (už iba nebeháte, ale aj nasadnete do rakety) perfektné odhaľovanie nových krajín, spásonosných životov, jednoducho Mária. Vlastne chcel som povedať nádhera. Na koniec som si však nechal to najlepšie na celej hre. Áno, uhádli ste, nemôže to byť nič iné ako hudba. 30 (áno, 30!) kusov špičkovej hudby predbiehajúcej všetky predošlé si môžte totiž okrem hry už v kľude vypočuť aj v Jukeboxe vstavanom v hre, a skutočne máte výborný hudobný zážitok. Chrisa Hülsbecka TURRICAN 2 už natoľko preslávil, že sa rozhodol vydať hudobné cédéčko, kde sa nachádza väčšina jeho herných hudieb v perfektnej CD kvalite. Odporúčam naozaj každému (do dnešnej doby ich totiž vydal už šesť)! Hrou TURRICAN 2 sa teda traduje vrchol slávy FACTORu 5 a RAINBOW ARTSu zároveň. Avšak v dobe, keď sa zdalo byť všetko bezproblémové, utrpela Amiga prvú facku, keď šéf skupiny FACTOR 5 v rozhovore pre Amiga Joker povedal: "TURRICAN 1 bola bomba. TURRICAN 2 bola ešte väčšia bomba. Snáď neexistuje Amigista, ktorý by to nehral. Žiaľ, počet predaných kusov týchto hier je žalostne malý, veľkú väčšinu tvoria pirátske kópie. Keďže sme tiež len ľudia a potrebujeme na seba zarobiť, TURRICAN 2 bola naša posledná hra na Amigu. Odteraz prechádzame na konzoly, hlavne na SNES, kde pripravujeme SUPER TURRICANa,...". Žiaľ, tak sa aj stalo. Holger Schmidt a Manfred Trenz už viac na Amige nič neurobili. Firme RAINBOW ARTS tým odišla ich najlepšia tvorivá skupina a to znamenalo začiatok jej konca. Našťastie, zotrvačnosť funguje aj v hernom svete a tak sme sa ešte po Turricanoch mohli tešiť ešte z niekoľkých skvelých hier - MASTER BLAZER (akýsi futbal budúcnosti z vlastného pohľadu - originálne, ťažko vysvetliteľné, ale výborné - odporúčam každému, mimochodom hra urobená v spolupráci s LUCASFILMom), Z-OUT (voľné pokračovanie hry X-OUT, čiže ďalšia R-TYPEovina s ešte lepšou grafikou) LOGICAL (logická hra, avšak o dosť príťažlivejšia ako predošlá RA), SPHERICAL (taktiež logická hra, o ktorej vám žiaľ neviem nič bližšie napísať, pretože sa napriek mojej veľkej snahe ku mne nedostala). Zaujímavo sa vyvíjala hudobná stránka týchto hier. Geniálny Hülsbeck totiž tiež pomaly na Amigu zanevieral a hudbu robil iba do MASTER BLAZERa a k Z-OUTu intro. Zvyšok potom "dorobil" istý Rudolf Stember. Kým Z-OUT sa mu ešte vydaril, LOGICAL by mohol byť lepší, pretože hudby "omrzia" skôr, ako by mali. To však bolo od RAINBOW ARTS na dlhú dobu všetko. Potom síce občas vydali nejakú tú hru, za niečo však stála iba MAD TV z roku 1992 (bohužiaľ hudby znovu bez Hülsbecka), kde ste sa stali šéfom televíznej spoločnosti a vašou úlohou bolo zničiť konkurenciu. Ja som však očakával hlavne po stránke prevedenia oveľa viac. Týmto trochu čudným koncom však história firmy RAINBOW ARTS nekončí, viac sa dozviete až v 3.období nášho príbehu, kde sa dočítate aj o tom, ako to bolo s Turricanom 3 a prečo dopadol tak, ako dopadol. Firma síce zďaleka nie tak tvorivá, ale veľmi príbuzná predošlej, sa volá KAIKO, tiež pochádza z Nemecka a predstavila sa nám až roku 1990 hrou GEM'X. Išlo o klasickú logickú hru s presúvaním kamienkov vo veľmi chytľavej grafike a hudbe, pod ktorú sa znovu podpísal Hülsbeck. GEM'X síce nebola zlá hra, ale prvé priečky "hitparád" nerozvírila. To sa však už nedá povedať o ich ďalšej hre, ktorá prišla až o dva roky, začiatkom roku 1992, ale zato to bola parádna podívaná. Niesla názov APIDYA a išlo v podstate o klasickú horizontálne scrollujúcu strieľačku so včelou. Čo však bolo na tejto hre geniálne, bola grafika a hudba. Hra mala totiž perfektne prepracované prostredia, či už lúka plná pestrofarebných kvetov, techno-krajina plná všakovakých cyber-prístrojov, alebo vodný svet so svojimi rastlinami. Hudbu by bolo zbytočné chváliť do neba, stačí znovu spomenúť, že ju robil znovu Hülsbeck a z tejto hry vyšlo taktiež hudobné CD, ktoré je dnes veľká vzácnosť. To bolo však od tejto firmičky všetko, takže hor'sa k ďalším. V Nemecku bola totiž popri firme RAINBOW ARTS, orientujúcej sa predsa viac k tým akčným hrám, aj firma BLUE BYTE, ktorá sa zas orientovala skôr k strategickým hrám, aj keď to neznamená, že občas neprevetrala aj joysticky. Poďme však pekne po poriadku. Prvá hra, ktorá autorov preslávila, bola hra PRO TENNIS TOUR - GREAT COURTS, čiže tenisová simulácia. Netrvalo dlho a prišla ďalšia bomba, tentokrát už pravá stratégia pod menom BATTLE ISLE. Išlo o boj medzi niekoľkými armádami, pričom každá má rôzne jednotky (každá má samozrejme svoje vlastnosti) a cieľom každej je samozrejme zničiť všetky ostatné. Autori výborne predviedli, ako má vyzerať hra dvoch hráčov. Nie, žiadne striedanie sa, obidvaja hrajú NARAZ na jednom počítači a na jednej obrazovke, ktorá je predelená na polovicu. Keď k tomuŹ pridáme výbornú zábavu, perfektne vyváženú obtiažnosť a ďalšie pre túto firmu samozrejmé prvky, máme bombu ako stvorenú. BLUE BYTE však asi vzápätíŹ zistili, že francúzski konkurenti LORICIEL im vážne konkurujú v svojim TENNIS CUPom v tenisovej oblasti, a tak ešte koncom roku 1990 vydávajú GREAT COURTS 2, ktorá je podľa môjho názoru dodnes neprekonaná tenisová simulácia nielen na Amige. Vyniká totiž hlavne výbornou hrateľnosťou a to je na takejto hre najdôležitejšie. Ďalším zaujímavým výtvorom firmy BLUE BYTE bol HISTORYLINE 1914-1918, ktorý sa spôsobom hry veľmi podobal hre BATTLE ISLE, avšak zasadený bol priamo do 1.svetovej vojny. Ak spomínam nemecké firmy, nedá mi nespomenúť firmičku nazývajúcu sa KINGSOFT. Vydala totiž veľa hier, ktoré však boli dosť nekvalitne urobené, a preto ich väčšina ľudí príliš rýchlo odsúdila. Občas sa však medzi týmito hrami našli aj niektoré veľmi zaujímavé prípady. Napríklad prvý pinball vôbec na Amigu pod názvom PINBALL WIZARD pochádza práve od nich (to je však rok 1987, takže to sme trochu vzadu), ale napríklad aj zaujímavá a geniálna logická hra LOCOMOTION, kde je cieľomŹ dostať všatky vlaky do správnych staníc bez toho, aby sa navzájom pozrážali. Okrem toho vydali v roku 1991 hru HÄGAR, ktorá bola graficky a zvukovo na pomery KINGSOFTu prekvapivo dobrá, ale išlo v podstate o veľmi slabú kópiu hry THE VIKING CHILD (pozri ďalej), takže skončila dosť prepadákovo. Ďalšia dobre sa rozbiehajúca firma má meno THALION a jej prvotina sa volala ENCHANTED LAND. Išlo o klasickú behačku s celkom nápaditými levelmi a hudbami. V roku 1991 uzrela svetlo sveta klasická arkáda pod menom GHOST BATTLE, ktorá potešila hlavne chlípnikov a milovníkov dobrej hudby (teda ako stvorené pre mňa), ktorej autorom bol Jochen Hippel (člen nemeckého hviezdneho hudobného tria Hülsbeck/Stember/Hippel a autor 7-kanálovej hudobnej rutiny využívanej v množstve nemeckých hier). Avšak v časopisoch GHOST BATTLE nejaké valné hodnotenia nezískaval. Slúžila hlavne na rozbehnutie do ťažších časov, ktoré však spadajú už do tretieho obdobia, až na hru A320 AIRBUS, čo je istý simulátor dopravného nemeckého lietadla. Bolo to síce sponzorované Lufthansou, napriek tomu to simulátorom konkurenciu robiť nemohlo. Z nemeckých firiem, ktoré boli v našich končinách pomerne neznáme, pretože málokedy sa unúvali hry v riadnom termíne preložiť do angličtiny (a viete, aký má väčšina computer-maniakov vzťah k nemčine. Neviete? Tak potom Schalten sie ihren Taschenrechner ein, legen sie Diskette in Laufwerk und beginnen sie die Festplatteninstalation), spomenul by so napr. Software 2000 (MAGIC SERPENT, HEXUMA), Starbyte (hlavne dungeony ako SPIRIT OF EXCALIBUR, SPIRIT OF ADVENTURE, ale aj celkom pohľadný minigolf s názvom MINIGOLF PLUS), LineL (síce Švajčiari, ale čert ich vem - vytvorili hry TRADERS a CRACK). Irónia je, že tieto hry väčšinou vôbec neboli zlé, práve naopak. Vyznačovali sa hlavne dobrými hudbami, pretože, ako ste si už všimli, Nemci jednoducho majú na dobrých hudobníkov šťastie... Tak, to by bolo na dnes z Nemecka všetko, nabudúce sa pozrieme na ich odvekých konkurentov - Francúzov...


Ľuboš of Mirsoft

Komentáre k tejto stránke časopisu (0)


Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |