Časopis Riki 22, strana č. 4

 
Staré hry :: DJ OldGames
Quake
Quake « prejsť na stránku s hrou (download)
86% / 83% ( pridaná na OldGames.sk dňa 16.12.2009 )  
1996, id Software, Inc. / id Software, Inc.
Quake bol technickým pokračovateľom FPS hier od idSoftware ako Wolfenstein 3D a Doom. Je to jedna z prvých FPS hier používajúca pravý 3D engine s polygónovými modelmi všetkých objektov a častíc. Nový Quake engine umožňoval využívať viacúrovňový leveldizajn a spolu so skriptovacím jazykom zabezpečil pre komunitu obrovské možnosti vytvárania nových úrovní alebo vylepšení k pôvodnej hre. Nechýbajú dva herné módy: singleplayer (32 úrovní) a multiplayer (6 úrovní) pre 16 hráčov. V hre je možné meniť rozlíšenie až do 1280x1024...

Články na tejto stránke (1)

  článok stránky typ platforma skóre hit recenzent hra
 
Quake
 4 5 Recenzia PC DOS  81%    Ivan Líška (Ivo Ninja) Hra na OldGames.sk

» Časopisy / Riki / Riki 22 (09/1996) / strana č. 4

Quake

 strana č.4, [ 4/48 ]   |  ««prvá  |  «predchadzajúca  |  zoznam stránok  |  nasledujúca»  |  posledná»»  |  
Stránky je možné listovať aj kliknutím na okraj, alebo pomocou klávesnice (ŠÍPKA VĽAVO, VPRAVO, HOME, END).
Quake PREV NEXT
rozmery: 894 x 1291 (440,527 kb)
autor skenu: Radovan Kopáč
obrázok vložený na stránky: 02.03.2010 (dj)
posledná aktualizácia: 08.04.2016 (dj)

Quake | id Software


Tak páni. Konečne aj nám dorazila do redakcie hra, ktorá mala podľa mňa najväčšiu prezentáciu na jarnom ECTS'96, ktoré sa samozrejme odohrávalo v Londýne. Čo sa týka ich reklamy, bola asi druhá najväčšia, hneď po SONY PLAYSTATION. Ako ste sa mohli dočítať v reportáži na túto podľa mňa čím ďalej upadajúcu výstavu (uvidíme v septembri), firma Id SOFTWARE si nerobila reklamu na túto hru len na samotnej výstave, ale dokonca aj v centre Londýna, ktorá bola umiestnená vo vzduchu nad jednou z hlavných ciest. A prečo mali takú reklamu? No to ani boh nevie, ale pravdepodobne preto, aby každý o tejto hre vedel to, že je od firmy Id SOFTWARE a pôjde o ďalší veľký projekt, ktorý by mal spraviť ďalšiu revolúciu v oblasti herného trhu, ako spravil napríklad taký WOLFENSTEIN 3D a hneď potom samotný DOOM. Môj názor je však taký, že hra, ktorá je dobrá, nepotrebuje reklamu, ale spraví si ju sama "klebetami" medzi ľuďmi. No a ako som bol touto hrou dojatý? Tak to si teda môžte prečítať.
Jarné ECTS: Bola krásna jar, komáre ešte chvalabohu neotravovali (iba škola) a tak sme navštívili prezentáciu firmy Id SOFTWARE, ktorej vedúci produkt bol QUAKE (tuším iný tam od Id ani nebol). Posvätný Maťko Hawk si hneď obsadil klávesnicu medzi tým obrovským davom ľudí a začal tvrdo gejmovať proti zvyšným siedmym ľuďom po sieti. Na druhý comp pribehol Ľubko, ktorý sa vytešoval prepisovaním HI-SCORE tabuľky, no a ja, ako správny NINJA som dobehol na comp č.3. Prvý dojem bol hrozný, hovorím si, toto je QUAKE? No dobre, prepáčim to Id-čku, veď to nie je plná verzia. Pravdupovediac, príliš dlho som pri tom počítači nevydržal. Nebolo to kvôli tomu predrvenému vzduchu, ani kvôli okolitým ľuďom, ale mňa táto hra proste nezaujala na rozdiel od hry DUKE NUKEM 3D, ktorá na seba vôbec neupozorňovala akousi super reklamou a hneď pochytila každého, kto si ju len minútku zahral.
Začiatok prázdnin: Super, škola skončila a prišla plná verzia QUAKEa. Bol som trošku prekvapený, hudba nehrala už len cez SBčko, ale bolo si možné navoliť už aj akéhosi GUSa. Vraj to je dajaká zvuková karta. A naozaj, bola :-). To rozhodne poteší. Menu bolo stále rovnako shitné. Akurát, že už viacej vecí pracovalo samo.


Rozlíšenie tu je maximálne úbohe. Podporuje iba možnosti 320x200, 360x200, 320x240, 360x240, 320x350, 360x350, 320x400, 360x400, 320x 480 a ako posledné 360x480, pri ktorom hra už totálne nestíhala a to ani na PENTIU 133 megaherzovom s 32 MB RAM a 4 MBovou grafickou kartou. Úbohe, že? Ja viem. Znamená to, že Id-áci pekne klamali, keď sľubovali, že hra pri rozlišku 320x200 bude stíhať úplne rovnako ako pôvodný DOOM. Je to také klamstvo, že väčšie byť ani nemôže. Ak si chcete aspoň trošičku, trošilinku zahrať QUAKE, potrebujete minimálne P75 (a to na low resolution). No a pri pomalších compoch dosť pochybujem, že sa vám hra plynule pohne, ak sa vôbec pohne. Takže tí, čo sa tešili, že Id neklame, môžu byť super sklamaní, pretože pôvodný DOOM šľapal aj na 386/40, kde by QUAKE nenahodil ani štartovací riadok DOS/4GW Professional Protected Mode Run-time version 1.97 (i keď tuším pod protect modom nebeží, ale to je fuk :) V tomto Id SOFTWARE rozhodne sklamali. O rozlíšení 640x480 teda nemôžme ani len snívať. A o božskom Dukeovskom 800x600 už vonkoncom, aspoň teda pri hre QUAKE nie. Všetko rozlíšenie a podobné veci si nastavujete už v samotnej hre v options a v menu tzv."CONSOLE", kde si okrem klasických rozlišovačiek môžte ponastavovať aj rôzne iné veci ako napríklad funkciu "FLY", pomocou ktorej by ste nemali šancu prejsť šiesty level v štvrtej epizóde, pretože by ste sa nedostali do jedného výklenku bez toho, aby ste tam vyleteli (že by chyba v hre? Rozhodne thanx to Andrew for help, i needed silver key - to bol pravdepodobne iba bug testovacej verzie). Prejdime k ďalším záporom, aby sme potom mohli prejsť k tej lepšej stránke, ktorá vlastne celú hru vyzdvihla až na zaujímavých 81%. Ako som už spomínal, pomalosť hry ma vôbec nenadchla. Taktiež ma príliš nenadchla grafika. Nehovorím, že je škaredá, ale prevažná väčšina je vektorová, takže nevidíte takmer nič zaoblené, ale všetko poskladané z akýchsi štvorcov, kociek, trojuholníkov, ihlanov atď., proste vektory. Proste v tomto bol DUKE určite krajší. Všetko má ale svoje klady aj zápory. Vďaka vektorom sú totiž vidieť veci nevídané - strelím do potvory, tá sa zakolísa, padá na kolená, pokúša sa zdvihnúť a úder mojej nabrúsenej sekery ju odosiela do večných lovíšť. Animácia je pekná, hlavne u umierajúcich postáv, ktoré sa všelijak kymácajú. Niektoré príšery sú tu fakticky zaujímavé a je dobré, že Id nezabudli na starý dobrý nápad z WOLF3D, ktorý sa osvedčil. Sú to psy. Nepriatelia používajú cvičených psov a posielajú ich na hráča. Pri streľbe samozrejme zaľahnú a krv majú na tom mieste, kde ste ich trafili. Celá hra je nechutne tmavá (i pri zvyšovaní jasu, či už na monitore, alebo v hre), všetko je ladené do tmavo-zelenej, všade je tma a nič nie je vidieť (jednoducho tma, tma, tma). Taktiež je zvláštne, že keď stojím len na totálne mierne šikmej ploche, šmýkam sa dole, popritom nie je vôbec zamrznutá a ani natretá žiadnym olejom. Fakt podivné. Naviac, pocit chôdze (také to húpanie), bol omnoho lepší u DOOMu alebo Dukeho, tuto proste letím. Ďalším záporom je, že QUAKE nie je vôbec stavaný pre hru na myši, na rozdiel od Duke Nukema, ktorý podporoval kompletné myšoidné ovládanie. To budú zase "myšeri" sklamaní. Je však pravda, že DUKE 3D nebol určite až tak napínavý. V QUAKEovi sa naozaj bojíte a máte pocit strachu. Netvrdím, že DUKE neobsahoval niektoré črty a náznaky, ale QUAKE je pekelný, všetko sa hemží smrťou, hrôzou, krvou a strachom. O to vlastne aj Id SOFTWARU išlo a vcelku sa im to vydarilo. Hra obsahuje rôzne stavby, hrady, poschodia, rôzne typy schodov ako rovných, tak aj točených a všeliakých iných. Proste, čo sa týka stavieb, múrov, stien a týchto vecí, je všetko naprosto dokonalé. Lenže levely sú tu napríklad oproti takému DOOMu totálne malé a myslím, že je tu ešte dosť nevyužitých možností QUAKE enginu - napr. mraky. Čo sa však týka zbraní v hre, stoja absolútne za h....(houby), jednoducho, nestoja za nič. Pripadajú mi totálne detské. Žiadne poriadne zbrane, kladivo nikde (miesto neho akási stupídna sekera), vidly nikde, plameňomet nikde a dokonca aj moja obľúbená dvojhlavňovka vyzerá ako totálna detská hračka (tzv. štupľovka) a tiež tak aj strieľa. Najprv som si myslel, že od pôvodnej nekompletnej verzie sa toho v novom QUAKEovi zmení poriadne veľa, ale nebolo to tak. Zbrane neboli dostatočne premakané, o čom sa napokon môžte aj vy sami presvedčiť a preto to tak aj vyzerá.


Komentáre k tejto stránke časopisu (0)


Copyright © 2018 DJ, design & code by DJ
| OldGames | Online Hry | Časopisy | Diskmagy | Zberateľstvo | Diskusné fórum | Galérie obrázkov | Prílohy | PC hry | Mapa stránok | Odkazy | Kontakty |
| RSS-všetko | RSS-hry | RSS České hry | RSS-komentáre | RSS-diskusia | RSS-časopisy | RSS-prílohy | Facebook | Twitter |