Sprievodca hrou
Wizardry 6: Bane of the Cosmic Forge je výborné RPG.
Celá séria Wizardry mi prirástla k srdcu a šiesty diel bol prvý, do ktorého som sa svojho času pustil, ale nikdy nedohral. Potom keď vyšlo
Wizardry 7 a ja som ho mal nainštalované na PC, trvalo takmer rok kým som ho dohral. S odstupom času musím skonštatovať, že Wiz7 je síce krajšie, pohodlnejšie sa ovláda, ale je neskutočne rozsiahle čo je jeho slabina a dohrať sa ho podarí málokomu.
Wiz6 je napriek svojmu spracovaniu skvelé, kompaktnejšie a tak akurát rozľahlé. Bola to prvá hra v tejto dlhoročnej sérii s novým grafickým enginom a množstvom vylepšení oproti predchádzajúcim dielom a tiež s novým príbehom začínajúc tak obrovskú trilógiu pokračujúcu hrami
Wizardry 7 a Wizardry 8.
Pre všetkých čo sa rozhodnú si toto RPG zahrať sa tu pokúsim zosumarizovať všetky potrebné informácie, moje postrehy a spolu s Vami sa pustím do hry. Preto neváhajte ani vy so svojimi komentármi, cennými radami alebo otázkami. Tento článok nemá za úlohu byť podrobným návodom, ale stručnou príručkou pri hraní.
Vopred upozorňujem ze sa nebudem snažiť hrať Powergaming (štýl zameraný na maximalizovanie vlastností/skillov/štatistík/kúziel), ale mne bližší Role-playing (RP). Vo Wizardry to znamená predovšetkým postavám NEMENIŤ POVOLANIE počas hry, hrať od začiatku do konca s plnou partiou (6 kusov), dvíhať postavám také skilly aké im pasujú k povolaniu atď.
Čo budeme potrebovať
- Wizardry 6: Bane of the Cosmic Forge - ideálne v tomto inštalačnom balíčku aj s emulátorom pre WindowsXP/Vista. Je to cracknutá verzia, takže nie je problém so zadávaním ochranných kódov. Ďalej som hru pre pohodlnejšie generovanie postáv upravil patchom, ktorý zabezpečí takmer vždy ten najvyšší počet bonus bodov (čiže odpadá praveké celodenné generovanie jednej postavy kôli čo najlepším bonus pointom).
- Manuál (pdf) - doporučujem všetkým aspoň prelistovať. Pri hraní ho určite využijete, je tam popísaná každá vlastnosť, rasa, povolanie a kúzla.
- Playmaster's Compendium (Hint Book) - oskenoval som komplet svoju originálnu príručku, ktorá obsahuje všetko potrebné, vrátane máp, všetkých textov, rozhovorov, zoznamu vecí aj monštier.
- Mapy - od Filpa Reynoldsa aby ste si nemuseli kresliť vlastné
- Návod - od autora máp, ktorý môžete využiť ak nebudete vedieť čo ďalej. Nedoporučujem hrať striktne podľa návodu aby ste si hru nepokazili.
- Návod a Popis všetkých predmetov - ďalší podrobný návod, jeho veľkou devízou sú kompletné popisy všetkých predmetov a ich vlastností.
- Video - z kompletného prechádzania hrou, môžete tu pochytiť pre začiatok základy ovládania
- Trpezlivosť - ak nemáte vlastnú, stiahnite si z netu :), kde sa tiež dá nájsť množstvo cheatov, editorov a ďalších utilitiek, ktoré ak sa rozhodnete použiť si s najväčšou pravdepodobnosťou pokazíte herný zážitok...
Začíname
Popíšem tu zopár mojich základných postupov, preto ak máte nejaké vlastné, lepšie napíšte do príspevkov nech majú ostatný hráči viac možností.
Prvým krokom je spustenie hry, pokiaľ s tým máte problém dajte vedieť.
Druhým krokom je vytvorenie našej šesťčlennej partičky (ne)ohrozených hrdinov. V krajnom prípade môžete použiť aj niektoré z mnou vytvorených postáv. Takže zvolíme CHARACTER MENU a CREATE PC.
Základom je vytvoriť vyváženú partiu, ktorá by mala s vami prejsť celé dobrodržstvo. Vo Wizardry platí pol-na-pol čiže 3 postavy schopné bojovať na blízko a 3 kúzliace postavy. Tomu zodpovedá aj rozloženie v skupine, keď na nepriateľa pred vami môžu zaútočiť (zbraňou jednotkovej dĺžky) iba prvé tri postavy. Pohlavie v hre znamená malú úpravu parametrov a to tak, že ženy majú postih k STR a bonus k PER, preto mám iba jednu a to Valkýru. Ľudí ako rasu pre postavy si nevyberajte, sú moc univerzálny a nič nevydržia :). Tu je moja družina (budem sa snažiť neprekladať anglické termíny nech v tom nie je bordel):
- FIGHTER, M, Lizardman - bojovník, tank v prvej línii, je to jašteričí muž, zdá sa mi že lizardman je tou najvhodnejšou rasou pre bojovníka, má dosť sily (STR), zdravia (VIT), rýchlosti (SPD, DEX) a viacero dobrých odolností. Bude to jediná postava, ktorá nedokáže kúzliť. Dôležitými vlastnosťami do ktorých treba vraziť BONUS POINTS sú STR (vyššia nosnosť, silnejší úder), VIT (viac zdravia HP a výdrže - Staminy). Čo ostane pridať k DEX (lepšie AC) a SPD (viac útokov za kolo). Zo skillpointov bude využívať iba WEAPONRY, takže všetko dávam do šermovania (SWORD) a jeden bodík do SHIELD.
- VALKYRIE, F, DWARF - trpasličia žena, amazonka - Valkýra, ďalšía bojová postava do prvej línie schopná obliecť dobré brnenie a časom kúzliť ozdravovacie kúzla (PRIEST). Dôležité parametre STR, VIT, PIE, DEX, SPD. Valkýra je dobrá s oštepom takže skill points dávam do POLE-STAFF a po jednom bode do ORATORY, MYTHOLOGY, THEOLOGY.
- SAMURAI, M, FELPURR - posledný bojovník, Samuraj rýchly ako mačka, útočná smršť schopný bojovať dvoma mečmi súčasne - Katana, Wakizashi. Aj keď neoblečie hocijaké brnenie a dlho bude chodiť iba v základných handrách, vyplatí sa. Investovať do SPD, STR, DEX, VIT, INT, časom bude zvládať niektoré kúzla Mága. Zo skillpointov je dôležité KIRIJUTSU pre kritické zásahy (smrť jedným úderom), a samozrejme SWORD, časom kôli kúzleniu MYTHOLOGY, ORATORY, THAUMATURGY.
- PRIEST, M, RAWULF - chlpatý ličiteľ schopný obliecť ľahšie brnenie a v prípade nutnosti aj zaútočiť zo zadných radov dlhou palicou. Takisto bude nosiť a distribuovať všemožné drogy ako uzdravujúce a posiľňujúce fľaštičky. Dôležité parametre PIE, PER, INT, STR. Skill pointy dávam do THEOLOGY, ORATORY a POLE-STAFF.
- MAGE, M, ELF - plnohodnotný elfský Mág, špicatá čiapka, žiadne brnenie iba kúzlenie. Ak dôjdu kúzla zapojí sa zo zadných radov streľbou z praku, luku, prípadne niečo vrhne (nožík, bombu?, granát?). Dôležitý parameter INT, a napríklad DEX, PIE. Skillpointy so dal do THAUMATURGY, ORATORY a SLING.
- BARD, M, FAERIE - extra postavička typického darmožráča, zlodejíčka a speváka oplzlých pesničiek, ktorý nevie dokopy nič. Bardov obrovský prínos je na začiatku v tom že má vo výbave gitaru (LUTE), a môže ju v súbojoch NEOBMEDZENE používať ako plošné kúzlo SLEEP na uspanie celých skupín nepriateľov. Je to proste služba k nezaplateniu. Zvolil som krehkú víliu rasu FAERIE, takže nemôže na seba navliecť žiadne brnenie, ale bude odolný na mágiu, hodne inteligentný a šikovný pri zlodejine. Jeho osudom bude tiež komunikácia s NPC. Dôležité parametre INT, DEX, PER, SPD. Skillpointy so dal do MUSIC, SKULLDUGGERY (na páčenie zámkov) a SLING, BOW. Okrem hrania na hudobné nástroje bude zo zadných radov strieľať lukom alebo prakom.
Partia hotová, ide sa do dungeonu. Nezabudnite každého hrdinu osobne obliecť a vyzbrojiť nech nevbehnete medzi príšery s holým zadkom.
Postrehy, Tipy, Rady
- Pokiaľ ste hrali niektorý z nasledujúcich dielov Wizardry bude vám chvíľu trvať zvyknúť si na ovládanie, keďže vo Wiz6 sa nedá hovoriť o plnohodnotnom myšoidnom interface, budeme používať hodne klávesnicu. Na obrázky vo výhľade sa proste klikať nedá, vždy treba klikať na názovy v spodných riadkoch.
- Ukladanie pozície je takisto životne dôležité, ukladajte vždy a všade, pred dverami, pred súbojom, po súboji, pred spaním, po spaní aj počas neho :). Pozícia sa ukladá iba do jedného súboru s názvom SAVEGAME.DBS a preto si ho sem-tam prekopírujte niekde do zálohy.
- Niektoré SKILLY sa zvyšujú automaticky počas nejakej akcie (čiže väčšinou v súbojoch), majte to na pamäti pri prechode na vyšší level a neinvestujte SKILL POINTS zbytočne. Sú to hlavne všetky zbraňové skilly vo WEAPONRY (ak má postava v ruke zbraň a útočí, ak má štít a bráni sa BLOCK), ORATORY (pri kúzlení - vyslovovaní kúziel) na začiatok je však dobré pre každú postavu čo chce kúzliť pridať aspon 3-4 body aby kúzlo nezlyhalo, MUSIC (pri bardovom použití hudobného nástroja), NINJUTSU (ak sa postava pri súboji schováva do tieňa HIDE), SKULDUGGERY (pri každom úspešnom otvorení zámku, odpastení truhly), SCRIBE, ARTIFACT (ak v súboji použije zvitok SCROLL alebo predmet s nejakým kúzelným účinkom), MYTHOLOGY (pri každom zistení pravého mena nepriateľa počas súboja, rastie dosť pomaly), a ďalšie.
- Akonáhle sa naučíte boostovacie kúzla ARMORPLATE (zlepšuje brnenie), ENCHANTED BLADE (zvyšuje presnosť zbraní) a MAGIC SCREEN (zvyšuje odolnosť pred kúzlami), nezabudnite si ich vždy po spánku zakúziť, platia na celú partiu a ich trvanie sa zobrazuje aktívnymi ikonkami v ľavej hornej časti obrazovky.
- Ďalším dobrým aktívnym kúzlom je mágove DETECT SECRET - ikonka oka, ktoré začne blikať na každom mieste, kde sa dá niečo nájsť (SEARCH), alebo použiť.
- Kúzlo WIZARD EYE zobrazí Mapu najbližšieho okolia, ktorej veľkosť je úmerná sile zakúzlenia.
- NPC postavy: každú priateľsky naklonenú postavu poriadne vyspovedajte rozhovorom (TALK). Je dobré sa vždy spýtať na niečo o nej - "YOU", väčšinou povedia zopár slov na ktoré sa dá ďalej pýtať. Ďalšie dôležité slovo je "RUMORS", postava povie zaujímavé klebety, niekedy kľúčové pre postup v hre. Tiež sa môžete opýtať kde sa nachádza niektorá lokalita, osoba alebo predmet o ktorom NPC vie, začať treba slovami "WHERE IS THE ..."
- ...ďalšie tipy budú pribúdať postupne...
Odomykanie dverí, Páčenie zámkov, Odpasťovanie truhlíc
Všetky devere sa dajú otvoriť určitým kľúčom/predmetom. Niektoré sa dajú vyvaliť postavou s vysokou silou (STR), alebo vypáčiť postavou s natrénovaným skillom SKULLDUGGERY. Páčenie je v prvom rade o výške tohto skillu a tiež o postrehu, kedy je nutné kliknúť na tlačidlo vtedy, keď svieti zelená. Viac bodov v SKULLDUGGERY znamená častejšie zelenú (Pri hraní cez DOSBox sa toto dá veľmi zjednodušiť znížením rýchlosti emulácie - klávesa CTRL+F11 na hodnotu zhruba 500 cycles).
Vo Wizardry 6 je vynikajúco vyriešené odpasťovanie truhlíc pomocou slovného/písmenkového hlavolamu. Takisto je tu dôležitý skill SKULLDUGGERY. Daná postava musí najskôr pascu obhliadnuť (INSPECT), a to jej zobrazí niekoľko písmen. Podľa výšky skillu sa zobrazí počet písmen, ktoré sú obsiahnuté v plnom názve pasce, avšak v náhodnom, poprehadzovanom poradí. Zelená farba = písmenko sa v názve nachádza určite, červená farba = možno. Zakúzlením DIVINE TRAP sa tiež zvýši šanca na správnu identifikáciu. Po tomto úkone už stačí zvoliť DISARM a vybrať správny názov pasce. Pre úspešné odpastenie je však aj pri tomto potrebný skill SKULLDUGGERY a niekedy to proste ani pri správnom zvolení názvu nevyjde.
Pred začatím hry si prečítajte
krátky úvod z manuálu aby ste pochopili o čo ide, a mohli sa vžiť do atmosféry príbehu...
CASTLE, úvodný dungeon
Naši hrdinovia sa ocitnú v prízemí neveľkého hradného sídla. Celý hrad má v podstate 5 úrovní, je obdĺžnikového tvaru a po obvode má 4 veže so schodmi z pivnice až na vrchol. Prízemie bude slúžiť ako tréningová hala pre postavy pokiaľ nedosiahnu aspoň level 3 s ktorým sa môžeme pustiť do prechádzania ostatných poschodí. Dôležité bude otvoriť všetky zamknuté dvere, na ktorých sa môže trénovať zlodej (aj keď môj Bard na to ešte nebol a dvere som otváral/vykopával bojovníkom cez FORCE). Každú miestnosť (zvlášť rohy) nezabudnite preskúmať SEARCH, prečítate si zaujímavé veci, pochopíte súvislosti a hlavne nájdete dôležité predmety. Všetky by mali byť zakreslené číslami v mapkách.
V pivnici, mapa CASTLE LOWER LEVEL 1 je prvá NPC postava Queequeg (2) s ktorou je možné okrem klasického kecania (TALK) o najnovších klebetách (RUMOR) aj obchodovať. Dá sa k nemu dostať bezproblémov aj na nízkom leveli, vždy keď od neho odídete a vrátite sa, zmení trochu ponuku sortimentu, dá sa u neho značne vylepšiť úvodná výzbroj partie.
A ako prísť na začiatku k peniazom? Hneď v prvých dvoch truhlách v hale (1,2) nájdete AMULET OF LIFE, ktorý obsahuje kúzlo RESSURECT, ale keďže oživovať neplánujeme (stačí nám často ukladať) dá sa predať za dobrých 11000 GP. Ďalšou NPC je L'Montes v juhovýchodnej hradnej veži, s ktorým je tiež možné obchodovať, ale nemá taký výber ako QueeQueg, za STUFFED BEAGLE vymení strieborný kľúčik od klietky u pirátskeho kapitána.
Po celom hrade je nutné otvárať dvere a železné mreže. Niektoré "ľahšie" dvere sa dajú odomknúť zlodejom/bardom/ninjom, otvoriť kúzlom alebo vyvaliť silnou postavou. Na mreže však platia iba kľúče, od obyčajných (IRON, COPPER) až po špeciálne, ktoré po otvorení všetkých mreží/dverí do ktoých pasujú autmaticky zmiznú z inventára.
tu je zbierka kľúčov môjho kľúčiara
V hrade je nutné nájsť predovšetkým predmety KINGS DIARY, GOAT MASK a DAGGER OF RAMM, ktoré sú potrebné na konci hry. Oba nájdete v komnate Kráľa v truhlici za tajným vchodom, mrežu otvoríte kľúčom KEY of RAMM. Knihu KINGS DIARY rozkódujete až na konci hry. V knihe BOOK of RAMM je odpoveď na správnu sekvenciu tlačidiel v miestnosti s oltárom ALTAR of RAMM.
Dôležitým bodom v tejto časti je tiež získanie
železného háku z mŕtveho piráta a
lana z truhlice vo zvonici. Ich spojením dostaneme predmet pomocou ktorého sa dá prekonať priepasť v Hazardous Area a dostať sa tak ďalej do kopcov a trpasličích baní.
Mountain Area, Mines level 1-4
Mountain area je veľká kopcovitá oblasť a keďže tu nie sú steny, každý chybný krok znamená smrteľný pád. Je tu 6 vchodov do podzemnej bane o rozsahu 4 poschodí, pričom prvý level je najrozložitejší a posledný najmenší. Mines sú náročná oblasť a bez mapy sa tu nedá ani pohnúť, medzi jednotlivými poschodiami je množstvo schodov a postup je vždy dobré naplánovať podľa mapy. Vyskytujú sa tu aj úplne tmavé miestnosti, kde nepomôže žiadne svetlo, takže opäť dôležitá mapa.
takto vyzeralo moje potulovanie sa po baniach :-)
Nachádza sa tu samozrejme aj zopár príjemných miest (Mines Level 2) ako kováč - trpaslík SMITTY (30), ktorý má na predaj hlavne množstvo dobrých zbraní a liečivá fontánka v miestnosti kde sa nepohybujú nepriatelia (31), ktorú moja partia využívala hlavne pri spamätávaní sa z početných otráv a podobných neduhov.
V baniach je dôležité získať nôž
Miner's Chisel a pomocou neho rozbiť obrovský diamant v prostriedku 4 levelu tak, že ho treba použiť raz na každej zo 4 svetových strán. Týmto činom oslobodíme tak trochu schizofrenického ducha kúzelníka Xorphitusa a nájdeme artefakty
Key of Wizard Cave a
Wizard Ring.
Okrem toho je nutné zabiť 4 gumáky (RUBBER BEAST) a pospájaním z nich získať pevnú gumu RUBBER BAND, šplhaním na strmé vrcholky hôr treba nájsť jeden veľký, ťažký balvan (BOULDER) a opraviť u kováča SMITTYho časť zničeného zariadenia (BROKEN SPROCKED). S týmto vybavením sa dá sprevádzkovať CATAPULT a partia si môže jeho použitím prestreliť cestu ďalej.
Záver tohto veľkého bludiska je súboj s kamenným strážcom (Guardian of the Rock), v súboji s ním sa osvedčilo ochranné kúzlo MISSILE SHIELD. Doležitým predmetom po jeho zabití je prvý drahokam Rubínového oka (
RUBY EYEBALL).
Pyramid
Pyramída začína vstupným dungeonom (Pyramid Entrance), má 4 úrovne a jedno prízemie (Pyramid Basement). Je to podobné viacúrovňové bludisko ako bane, avšak už nie tak rozľahlé. Hlavným cieľom tejto veľmi zaujímavej časti je získať druhý drahokam (
RUBY EYEBALL) od ohnivého strážcu menom MAU-MU-MU ktorého uctievajú domorodé polohané amazonky na čele s kráľovnou, ako svojho boha. Rovnako doležité je získať kostený kľúč (
BONE KEY).
Cesta k nemu však nie je jednoduchá, pretože sa nachádza až za komnatou kráľovnej amazoniek, na najvyššej úrovni pyramídy, ku ktorej sa dá dostať len otvorením brány pomocou sošky IDOL of MAU-MU-MU. Soška sa nachádza v prízemnej časti pyramídy (ktorá je plná nemŕtvych Faraónov a Amazoniek - veľmi pomáha kúzlo DISPEL UNDEAD - a tiež množstva pascí ako prepadliská, alebo valiace sa kamenné gule) na jednom oltári. Oltár stráži Faraón AMEN-TUT-BUTT schopný zosielať plošné ohnivé kúzla.
Samotná soška
IDOL of MAU-MU-MU sa dá zobrať pomocou techniky Indiana Jonesa (ostatne celá táto úroveň je určite inšpirovaná filmom Indiana Jones a Dobyvatelia Stratenej Archy), teda ako závažie namiesto sošky (aby sa nespustila pasca) poslúži sáčok naplnený pieskom (BAG of SAND).
Ďalším originálnym puzzlom je "chytenie" truhlice s pokladom (BONE KEY), ktorá sa neustále pohybuje medzi štyrmi výklenkami. Je nutné najskôr zabiť zelenú príšeru rastlinného typu (GOOP GLOOPS), po ktorej ostane na zemi lepkavá hmota (GLOOP SPLOCH), s ňou natrieť ľubovoľný výklenok a tam truhlicu "nahnať" aby sa prilepila a otvoriť :-).
Pri každom stretnutí s kráľovnou Amazoniek je vhodné na prvú otázku odpovedať nie (NO) a na druhú áno (YES) a samozrejme ju obdarovať nejakou zbytočnosťou z inventára (GIVE). Po rozhovore s kráľovnou nasleduje možnosť obchodovať s kšeftárkou menom KUMALI KUBONA a od nej je dobré kúpiť púder na nohy (FOOT POWDER). Týmto púdrom si hrdinovia posypú nohy pred vstupom k MAU-MU-MU aby sa nespálili na žhavých uhlíkoch. Samotný ohnivý strážca je známy útočnými plošnými ohnivými kúzlami, takže pomôžu samozrejme ohnivé ochrany a v útoku kúzla zo školy vodných živlov (ICEBALL).
Získaním oboch rubínových očí (RUBY EYEBALL) sa dá považovať aj táto oblasť za ukončenú. Návrat do hradu bude trošku nudný, ale pomôže skratka - v Pyramid Entrance sa dá prekopať stena, ktorá vedie do Mountain Area, nedaleko výťahu späť do Hazardous Area.
Castle
V najnižšej úrovni Lower Level 2 sa nachádza za mrežou a dverami izba mŕtveho kúzelníka. Mreža sa dá otvoriť jeho prsteňom (WIZARDS RING) a okrem súboja s démonickou mačkou (DEMONIC HELLCAT) sa tu dajú nájsť jeho zápisky, ktoré pomôžu v ďalšom postupe.
Nasledovať by malo preskúmanie východnej veže hradu (SPIRE), kde sa nachádza mreža - odomknúť pomocou SPIRE KEY a dvere - odomknúť druhým kľúčom KEY of SPADE. V miestnosti sa objaví duch a po krátkom monológu zanechá dôležitý predmet, trúbu HORN of SOULS, ktorou sa dá privolať prievozník CHARON na rieke Styx.
Jednými z posledných nedostupných dverí sú tie v Lowev Level 2 s oceľovou lebkou. Tu treba použiť obe rubínové oči (RUBY EYEBALL) a za dverami sa nachádza oblasť - RIVER STYX.
River Styx
Na privolanie Charona sa používa HORN of SOULS na vyznačenom brehu rieky. CHARON bude chcieť za prevoz 500 zlatých a prevezie partiu na ostrov kráľa Minosa. Je tiež možné dať Charonovi popol (CYLINDER of ASH) - v NPC menu TRADE - GIVE, za prvý cylider dostanete 500 zlatých, za druhý zvýši hodnotu dvoch základných parametrov každej postave v partii (u mňa STR a VIT), a za tretí dostanete kľúč KEY of THE DEAD a popol vám vráti.
Rieka je príjemným spestrením, nachádza sa na nej viacero ostrovov a na oboch koncoch je prepojená, takže sa dá po nej predchádzať dookola. Pohybovať sa tu dá buď s Charonom na loďke, na Rafte a nakoniec úplne slobodne použitím lietajúcich topánok (WATER WINGS) od Sirén. Začať doporučujem na ISLE OF MINOS, kde preváža Charon, tu kľúčom KEY OF THE DAMNED otvoriť všetky mreže, zabiť Minotaura (MINO DAEMON) a získať okrem iného kľúč KEY OF MINOS. Tento kľúč otvára hrobku TOMB OF THE DAMNED v ktorej je Mauzoleum a mŕtvi tu strážia zaujímavé predmenty, napríklad aj knihu s kompletnou piesňou Sirén. Tiež sa tu nachádzajú hneď za vchodom dve fontány, jedna doplňuje zdravie/staminu a druhá kúzelné body, čiže tento ostrov bude ideálne miesto pre domovskú základňu.
Plť (RAFT) prevezie partiu ku skale so spievajúcimi sirénami, po správnej odpovedi získate WATER WINGS - dokážete sa v nich vznášať nad vodou, ich kúzlo však funguje iba v oblasti RIVER STYX.
Hlavným cieľom je dostať sa do HALL of the DEAD na ostrove ISLE OF THE DEAD a to pomocou kľúča KEY of THE DEAD a popola CYLINDER of ASH. Celú rieku, hlavne brehy pozorne poprechádzajte, nájdete niekoľko truhlíc s pokladmi, v jednej rybársku udicu (spojiť FISHING LINE a HOOK) a korkovú zátku CORK BOBBER. Na ostrove ISLE of the KEEP je obchodníčka MAI-LAI, ktorá predáva najlepšie veci v hre, takže tu môžete minúť väčšinu úspor.
Rybársky quest: Na ostrove ISLE of the LOST je na stene nápis, udávajúci miesto kde použiť udicu - "od červeného X 3 kroky na východ a 1 krok na sever", vylovíte dôležitý kľúč EAST EXIT KEY otvárajúci mrežu do bažín - Swamp.
Hľadanie vodnej fajky: Prerastený chrobák v bažinách - Caterpillar založil v obchode u MAI-LAI svoju fajku, obchodníčka vám po slovách RECLAMATION však odmietne vec vydať pokiaľ jej nepoviete presné číslo - CLAIM NUMBER. Caterpillar si ho samozrejme nepamätá, ale napíše lístok pre orákulum a vysvetlí vám ako funguje. Do fľaše od vína WINE BOTTLE dajte správu, zatvorte zátkou CORK BOBBER a vhoďte na príslušné miesto v rieke označené ako BOTTLE ORACLE. Odpoveď vo fľaši si vyzdvihnete neďaleko po prúde na brehu ostrova ISLE of the LOST. Caterpillar vám dá za odmenu čarovné huby RED MUSHROOM a nezabudnite si od neho kúpiť tiež INCENSE.
Hall of the Dead
Pri urne bojovníka THE LOST WARRIOR použite CYLINDER of ASH aby sa otvorila mreža, a potom aj INCENSE aby ste predišli nepríjemnej ujme na zdraví od padajúcich kameňov a ďalších nástrah. V dlhej chodbe pred halou vojdite do každého výklenku, čaká vás mnoho súbojov a v jednom so šialeným kostlivcom získate SKELETON KEY otvárajúci mrežu do haly.
Hala je vpodstate symetrická, dá sa tu nájsť fontánka doplňujúca život + manu a 6 zatvorených hrobiek. V štyroch hrobkách na východe a západe sú telá veľkých bojovníkov - strážcov, ktorých porazenie je nepovinné, ale každý má na sebe unikátnu výbavu (Elf - Ranger, Bojovník, Valkýra a Samuraj). Do troch hrobiek nájdete príslušné kľúče vo veľkých miestnostiach v truhliciach, ktoré sa objavia po súboji s duchmi. Vchod do hrobky Samuraja je cez tajný prechod z hrobky amazonky - Valkýry.
V severnej miestnosti sa prvý krát stretnete s Kráľom v nečakanej podobe, a je tu aj kľúč od južnej hrobky Kráľovny. Kráľ vás napadne, s cieľom odhadnúť silu partie, ale zraniť sa vám ho pravdepodobne nepodarí a po pár kolách zmizne. Kráľovná vyrozpráva dlhý príbeh a je na vás či jej uveríte alebo nie. Dostanete od nej KEY of EVIL, SILVER CROSS a úlohu zabiť Kráľa a jej dcéru - bastarda. V jej hrobke je tiež tlačidlo otvárajúce prechod do ďalšej časti.
Toto je miesto, kde sa nasledujúce udalosti a jeden zo štyroch rôznych koncov, budú odvíjať podľa toho či si necháte u seba strieborný kríž SILVER CROSS s úmyslom zabiť Kráľa, alebo ho odhodíte.
V ďalšej časti sa nachádza hrobka TOMB OF THE CHILD, ktorú otvoríte kľúčom KEY of EVIL a objaví sa Rebecca. Bez ohľadu na vaše odpovede vás zhypnotizuje, odvedie za Kráľom a uvrhne do žalára.
V žalári nepite zo žiadnej fontánky, sú otrávené. Zamknutá brána sa dá otvoriť nožom DAGGER OF RAMM a schody vedú na okraj začarovaného lesa pred vchod do TEMPLE of RAMM. V jednej zo stien nájdete malú puklinu, použite tu huby RED MUSHROOM, tým sa zmenšíte a preleziete na druhú stranu, kde je prechod do čarovného lesa.
Enchanted Forest
V začarovanom lese je cieľom získať informácie o tom ako poraziť kráľa (BANE KING) a jeho dcéru, a tiež magickú palicu STAFF of ARAM, ktorá umožní prechod cez priepasť v TEMPLE of RAMM. Palicu aj informácie vám podá veštiareň DELPHI, nachádzajúca sa v temnej časti lesa. To ako odpovedať na jeho otázky bude vedieť kráľovná víl FAERIE QUEEN, ktorú privoláte pomocou TINKER BELL. Pri rozhovore jej treba povedať vetu "HOW TO TALK DELPHI". Prv ako pôjdete k DELPHI, nakúpte u kráľovnej čo uznáte za vhodné, pretože veštiareň vám zabaví všetky zostávajúce peniaze.
Pre ďalší postup bude dôležité nájsť tieto predmety: drevené kolíky HOLY STAKES of WOOD (v starej lodi hneď na začiatku), svätenú vodu HOLY H2O(+) a štyri kamene ROCKS of REFLECTION (na skalu ROCK of TRUTH použiť krompáč - MINERS PICK).
Pred vchodom do TEMPLE of RAMM po prvom súboji so strážcami oblečte niekomu GOAT MASK, aby vás vpustili ako člena.
Temple of Ramm
Po úvodnom prejdení priepasti pomocou palice STAFF of ARAM (treba ju mať v ruke), je cesta týmto chrámom koncipovaná ako priamočiara séria skúšok - súbojov s tuhými skupinami nepriateľov, kde si partia príde na peknú kopu EXP a určite každý člen povýši o pár úrovní. Vždy je tu truhlica, v nej kľúč od mreže a za ňou dve miestnosti s nepriateľmi - v tej druhej je teleport do ďalšej časti a celkovo sú štyri. Skryté tlačidlo vás vráti na začiatok, ak ste niečo zabudli. Po absolvovaní všetkých skúšok prichádza kúzelník Xorphitus - teda jeho druhá, horšia polovica - a na pomoc si vezme dvoch pekelných démonov používajúcich ohnivé plošné kúzla.
Po jeho ďalšej smrti mu na otázku prečo ste prišli, odpovedzte "COSMIC FORGE", a prejdite ďalej až k stene cez ktorú sa dá prejsť.
Záver hry
Konečné vyúčtovanie bude záležať na tom či ste v HALL of the DEAD zobrali strieborný kríž SILVER CROSS, resp. nevyhodili ho. Ak ho máte u seba, máte v úmysle Kráľa aj jeho dcéru zabiť a čaká vás súboj. Neplatia ne nich žiadne klasické zbrane ani útočné kúzla, tak nimi zbytočne neplýtvajte. Vyzbrojte bojovníkov drevenými kolíkmi HOLY STAKES of WOOD a do druhej ruky dajte každému kameň ROCK of REFLECTION aby vás nemohli zhypnotizovať. V prvom kole treba použiť SILVER CROSS. Ďalej na nich platí svätená voda HOLY H2O. Pri súboji sa kúzelníkmi sústreďte na obranné kúzla a ochrany. Po súboji získate prsteň RING of STARS, hromadu skúseností a dozviete sa ďalšiu časť príbehu.
Ak ste SILVER CROSS vyhodili, vypočujete si príbeh podaný z ich strany, Rebecca vám nechá prsteň RING of STARS a tiež kľúč od zadných dverí BACK DOOR KEY. Ak jej na otázku odpoviete "I LOVE YOU" dostanete DIAMOND RING s výbornými liečacimi vlastnosťami, ktorý sa dá použiť aj v ďalších dieloch.
Prsteň RING of STARS použite na kráľov denník KINGS DIARY a dozviete sa heslo pre vstup do CHAMBER of the COSMIC FORGE.
Možnosti ukončenia
V Chamber of the COSMIC FORGE sa nachádza samotný veľký artefakt, ktorý môžete zobrať a
KONIEC č.1 je za nami.
Ak sa rozhodnete ísť ďalej, neberte ho a vojdite tajnou stenou k zadným dverám. Ak máte kľúč B.D. KEY otvorte ich. Ak kľúč nemáte musí váš zlodej dvere vypáčiť, čo je aj so SKULDUGGERY na maxime veľmi náročné, ale dá sa to. Stretnete sa s obrovským drakom menom BELA. Ak máte u seba SILVER CROSS - zaútočí a po vyhratom súboji získate kľúč KEY of STARS. Otvorte ním mrežu za tajnou stenou a nastúpte do železného monštra STARSHIP -
KONIEC č.2.
Ak strieborný kríž nemáte ponúke vám možnosť stíhať kozmického lorda, ak súhlasíte je tu
KONIEC č.3. Ak nesúhlasíte dostanete od neho kľúč KEY of STARS. Týmto kľúčom otvoríte poslednú mrežu v hre za poslednou tajnou stenou a je tu
KONIEC č.4.
Po každom ukončení a textových gratulačkách bude partia teleportovaná do oblasti ENCHANTED FOREST. Tu si môžete hru uložiť a túto pozíciu - súbor SAVEGAME.DBS importovať v pokračovaní Crusaders of the Dark Savant.
Suma sumárum sú v hre 3 rôzne konce a podľa nich sa bude odvíjať začiatok v ďalšej časti. Nazvem ich rovnako ako na Wikipedii, aby som abytočne nezavádzal nové termíny:
- Koniec "Bela": mierové riešenie, vyžaduje odhodenie SILVER CROSS v Hall of the Dead a súhlasenie s Belom
- Koniec "Ship": zabitie Kráľa a jeho dcéry, vyžaduje mať pri sebe SILVER CROSS v Hall of the Dead, zabitie Belu a nastúpenie do Kozmickej lode
- Koniec "Cosmic Forge": úplne nezávislé od toho či máte SILVER CROSS alebo nie, dôležité je zobrať samotné pero