Caudron - Marián Ferko
Tento rozhovor vyšiel v elektronickom časopise BUBLINY Extra 7 "gembler špeciál" a k uverejneniu nám ho poskytol jeho šéfredaktor Jofre.
Mohli by ste čitateľom priblížiť o čom je hra Quadrax ?
V hre Quadrax sa objavujú dve postavy Mike a Alex, ktoré pátraju po stopách svojich stratených známych. Cestou sa dostanú do gigantického chrámu, ktorý sa sporadicky objavuje na rôznych častiach zeme. Chram je plný labyrintov a nástrah. Je iba na našich hrdinoch ako sa dokážu cez všetky prekážky dostať k vytúženému cieľu.
Bola to vaša prvá hra?
Bola to prva hra od Cauldronu. Samozrejme este predtým sme s kamarátom vytvorili mnozstvo menších hier na ZX Spectrum väčšinou založených na textoch.
Medzi aké hry by sme ju mohli žánrovo zaradiť?
Quadrax je jednoznačne logická hra.
Boli nejaké podobné tituly, ktoré Vás inšpirovali?
Každý nový nápad je inšpirovaný staršími skúsenosťami. Tak isto aj Quadrax. Pri prvotnom nápade sa dá hovoriť o skrížení dvoch hier, ktoré vtedy existovali na ZX Spectrum. Bol to klasický Sokoban, kde jeden hrdina presúva krabice v sklade, aby sa vyslobodil von a hra Thunderbirds, ktorá majstrovsky skĺbila možnosti logického uvažovania a spolupráce dvoch hráčov v gigantickom labyrinte plnom nástrah.
Kto všetko hru vytvoril ?
Hra je v podstate jednoduchá. Programovú stránku mal na starosti David Ďurčák a graficku Marián Ferko. Levely sme vymyslali spoločne. Hudbu do hry skomponoval Martin Horňák.
Existujú 2 verzie hry Quadrax...
Áno. Hra pôvodne vyšla na ZX Spectrum v roku 1994. Hru sa nám podarilo zmestiť do 36 Kb (čo je omnoho menej ako bežný e-mail v súčasnosti). Pripravovali sme ju už behom roka 1993. Takže dá sa povedať, že táto legenda už zažila 20 rokov svojho života. Budúci rok to bude oficiálne. Hru sme predávali v Čechách a na Slovensku cez firmu Ultrasoft. Ako jediná naša hra vyšla na magnetofónovej páske. Po mimoriadnom úspechu sme sa zo zvedavosti rozhodli prepracovať hru na PC. Port na PC bol trošku jednoduchší, keďže sa dalo elegantnejšie narábať so súbormi na HDD (predstavte si ako sa hľadalo množstvo súborov na magnetofónovej páske). Verzia na ZX Spectrum obsahovala 50 levelov. Naproti tomu PC verzia už obsahovala 100 levelov vo vyššom rozlíšení a dokonalejšiu grafiku a zvukové efekty. ZX verzia obsahovala pascu padajúcich dverí, ktoré sa na PC už neobjavujú. Zato PC verzia priniesla mnozstvo vylepšení v podobe teleportov kvádrov, magnetov a iných spestrení.
PC verzia bola aj na CD...aký bol rozdiel medzi disketovou a CD verziou?
Pôvodne bol Quadrax na PC plánovaný na jednu disketu. Preto je aj grafika v hre tak uniformná. Keď sme však pridali do hry príbeh a s tým spojené animácie, zistili sme, že sa nám to na jednu disketu ani náhodou nezmestí. Disketová verzia (na viacej diskiet) je pre počítače, ktoré v tej dobe nemali CD mechaniku. Inak su verzie uplne totožné. CD verzia obsahovala šialene objemný súbor iba ako súčasť protipirátskej ochrany, ktorá bola aj tak zakrátko prelomená.
Zároveň vzniklo aj herné štúdio Cauldron (s hrou) ?
Áno Cauldron vznikal spolu s hrou.
Kto distribuoval hru Quadrax?
Hru v Čechách a na Slovensku distribuoval Riki (Riki Computer Games). Mimo tento región sa hra dostávala iba s veľkými ťažkosťami.

Robili ste teda aj cudzojazyčné verzie?
Existuje aj nemecká a anglická verzia. Dokonca aj zaujímavá demoverzia, ktorá ma funkciu automatického prehrávania už nahratého prechádzania levelu.
S akou odzvou sa hra stretla doma (viem, že doteraz je považovaná - a vlastne aj ja ju považujem za nadčasovú a legendárnu)a v zahraničí?
Odozva bola mimoriadne pozitívna. Všade sme dostávali vysoké hodnotenia. Hráčom sa značka Cauldron začala spájať s kvalitou. Dôkazom je, že ani po 20 rokoch hráči na túto klasiku nezabúdajú.
Vznikli aj pokračovania...tuším neoficálne?
Na neoficiálnych pokračovaniach začal pracovať v roku 1999 Josef Kreutzer. Vytvoril spolu 7 pokračovaní, ktoré sú naozaj mimoriadne náročné. Všetky verzie sú voľne dostupné. Pred niekoľkými rokmi Cauldron spolupracoval s firmou Top3Line a vytvorení experimentu založenom na Quadraxe. Top3Line vytvoril hru Puzzle Expedition, ktorá je priamim pokračovaním prvého Quadraxu. Hra bola povodne postavená na platformu Nintento DS. Neskôr bola portovaná na iOS, iPad a iPhone.
http://www.top3line.com/index.php/games/puzzle-expedition
Ďalším Vašim titulom bola hra Spellcross: Poslední bitva, mohli by ste aj tento titul našim čitateľom priblížiť?
Spellcross je epický príbeh boja ľudstva o svoju záchranu proti silám zla a mágie. Hra vykresľuje napadnutie zeme magickými silami (Other Side, Druhá strana) , pričom ľudstvo môže na tento vojenský stret odpovedať iba súčasnou vojenskou technikou.
Ide o pomerne zložitú takticko-strategickú hru starej školy. Hráč pohybuje celú armádu krajinou a pritom má úplnú kontrolu nad jednotlivými bojovými jednotkami.
Aký herný žáner hra reprezentuje, alebo je to mix žánrov?
Ide o klasickú stratégiu, aká bola použitá prvý krát hrou Laser Squad. Boj je rozdelený na kolá, ako pri šachovej partii. Raz ťahá nepriateľ a raz hráč. Vyzerá to nudne, avšak keď príde k boju (čo sa deje pomerne často), vzniká veľmi pútava prestrelka, ktorá hráča priklincuje k misii na niekoľko hodín. Na konci úspešnej misie môže doplniť stav vojska a zaútočiť na zvolenú časť územia.
Ako dlho hra vznikala?
Hra vznikala zhruba 2 roky v počte 4 ľudí.
Nebola pre niektorých hráčov hra príliš obtiažna ?
Hru sme schválne koncipovali ako obtiažnu. Dokonca sme umožnili v strategickej mape iba obmedzený počet sejvov. Takto to bola omnoho väčšia výzva a hráč mal pri hraní naozaj strach. Cheaty sme vo finalnej verzii nepoužívali. Napriek tomu hráči objavili v hre chybu, kedy sa dalo zarobiť maximálne množstvo kreditov. Potom bola hra o čosi ľahšia. Nasledujúcim patchom sme opravili zopár chýb a medzi iným aj tento bug s kreditmi.
Hra mala takisto 2 verzie- českú a anglickú? Je medzi nimi nejaký rozdiel, teda okrem dabingu?
Medzi verziami je zásadný rozdiel. Česká verzia má okolo 120 misií. Anglická iba 60. V anglickej verzii je aj vylepšená grafika jednotiek a pridaných viacero animácií. Hlavne anglická verzia obsahuje možnosť označiť si celú skupinu jednotiek a presúvať ju na jedno kliknutie, ako to poznáme z real-time stratégii. Hra je podstatne rýchlejšia ačkoľvek hráč stráca úplnú kontrolu nad pohybom jednotiek.
Ako vznikal samotný dabing (pamätám si, že spolupracovali aj nejakí známy český herci) ?
Hra má svoju nezameniteľnú atmosféru aj vďaka skvelému výkonu hercov. Práce na dabingu mala pod palcom firma JRC, s ktorou sme finalizovali výrobu Spellcrossu. Myslím, že prácu odviedli znamenite.
Kde všade ste hru distribuovali?
Hra sa šírila snáď po celom svete v podobe anglickej verzie. Bola to prvá hra z bývalého Československa, ktorá úspešne prerazila do sveta. Bolo vytvorených taktiež množstvo jazykových mutácii. V hre sa nachádza pomerne veľa textov a tak sa jazykové mutácie dosť predražovali.

Nerozmýšľali ste o pokračovaní, či „remaku“?
Samozrejme sme nad tým uvažovali. Avšak vyťaženie na výrobe hier pre konzoly nám nedáva veľa priestoru pre podobnú hru. Snáď keď sa situácia viac ukľudní.
Aký bol ďalší titul po Spellcrosse?
Ďalším titulom sa stala hra Battle Isle: The Andosia War. Išlo taktiež o strategickú hru. Tento krát však v úplnom 3d prevedení. Prvý krát sme použili náš vlastný 3d engine. Išlo o náš prvý projekt vytvorený pre klienta na zákazku, podľa požiadaviek. Išlo o firmu Blue Byte, ktorá vytvárala sériu Battle Isle už niekoľko rokov.
Aké všetky tituly si môžeme od Vašej firmy zahrať?
Na PC je ich v poslednej dobe menej, keďže firma Activision požadovala hlavne konzolové verzie.
Na PC odporúčam zahrať strieľačku Chaser a Secret Service. Na mobilných zariadeniach hru Puzzle Expedition. Mimo iné hra Chaser sa da stále kúpiť v obchode STEAM a GOG.
V poslednom čase je Cauldron známy v zahraničím, najmä prostredníctvom poľovníckych hier...môžete nám túto sériu priblížiť?
Od roku 2008 vyvíjame pre Activision poľovnícke hry. Ide o série čisto poľovnícke a poľovnícko-akčné, kde hráč viac uteká pred krvilačnou zverou (Big Game Hunter a Dangeorurs Hunts ). Tento segment trhu je mimoriadne úspešný. Hráči naozaj obľubujú poľovanie na zvieratá. Je to asi zakódované v našich génoch.
Dávnejšie firma Activision zistila, že predaje poľovníckych hier idú rapídne hore, pokiaľ je k hre vytvorená aj špeciálna poľovnícka zbraň (hardware, ovládač) . K našim hrám nechali vytvoriť firmou Red Octane špeciálny ovládač TopShot Elite. Tento ovládač v podobe svetelnej pušky posunul hru na vyššiu úroveň.
Sú aj nejaké projekty, ktoré neboli realizované?
V Cauldrone máme pomerne dosť projektov, ktoré sme potiahli do pred- produkčnej fázy a nikdy nevypustili na svetlo sveta. Je ich skoro tak isto ako vytvorených hier :) . Postupom času tieto materiály budeme uvoľňovať pre verejnosť. Niektore sa už dajú nájsť na našej Facebookovej stránke a YouTube kanály.
Nerozmýšľali ste aj o nejakej hre vyslovene komiksovej, alebo na komiksové motívy?
Iba dva krát bol použitý v našich hrách komiksový vizuál v animáciách. žiaľ ani v jednom prípade to nedopadlo dobre. Štúdiá. ktoré animácie produkovali, nedokázali odviesť dostatočne kvalitnú prácu. Komiks je pekné médium na papier, ťažšie sa však citlivo zapracúva do hry. Zatiaľ túto tému neplánujeme použit.
Na čo sa v najbližšej dobe môžeme tešiť?
Tento rok sme vytvorili jednu z najlepších poľovníckych hier, aké sme mali možnosť pre Activision vyprodukovať. Určite budete o nej v blízkej budúcnosti ešte počuť. A popri tom čoskoro príde na trh z našej produkcie niekoľko mobilných aplikácií, ktoré prinesú celý kopec zábavy pre našich fanúšikov.
Ďakujeme za rozhovor!
-- Jofree