Escape from hell je hra z roku 1990 vydaná pod taktovkou (dnes už asi nenávideného) Electronic Arts výlučne na platforme PC, čo je asi aj dosť škoda, pretože Amiga verzia mohla do hry pridať zvukovú stránku, ktorá je na PC absolútne smiešna. Hra je tiež známa aj pod názvom "Richard and Alan's Escape from Hell" a je to tak trošku narážka na hru (film) "Bill & Ted's Excelent Adventure" s ktorou má spoločné predovšetkým parodické, komediálne zameranie. Je to však primárne hra z kategórie RPG hoci býva označovaná aj ako "light RPG". Mamutí podiel na hre majú najmä dvaja ľudia - Richard L. Seaborne, ktorý sa postaral o dizajn a programovanie a potom Alan J. Murphy, ktorý má na svedomí grafiku hry.
Po technickej stránke sa jedná o hru veľmi zastaralú a niet sa ani čo čudovať, keď engine je z roku 1988. Grafika je maximálne na úrovni MCGA, EGA alebo horšie. Zvuk je otrasný a úplne úbohý. Interface hry vôbec nepoužíva myš a ovláda sa výlučne pomocou klávesnice. Samotná hra je v tzv. "Top-down" pohľade a každé menu či inventár predmetov je čisto v textovom prevedení.
RPG prvok hry je zastúpený jednak klasickým získavaním skúseností a zvyšovaním levelov a potom aj rôznymi vlastnosťami a dovednosťami (skills). Za zmienku stojí fakt, že skúsenosti získava vždy iba postava, ktorá zasadila smrtiacu ranu čo je myslím zhodné s hrou Ultima 4.
Dovednosti sa zvyšujú pri rozhovore s trénermi, ktorí buď dokážu postavy naučiť nové dovednosti, alebo zvýšia dovednosti, ktoré už postavy ovládajú. Súboje prebiehajú na ťahy, podobne ako v Bards Tale 3. Zbrane sú klasicky rozdelené na strelné a melee. Inventár je tu ale mimoriadne obmedzený a každá postava môže mať u seba maximálne 10 predmetov. Družinu môžu tvoriť najviac 3 postavy, čo dáva maximálny počet predmetov, ktorý dokáže družina niesť 30 kusov. V tom je zarátané všetko vybavenie ako sú zbrane, brnenia a čokoľvek iné. Už po krátkom čase majú všetky postavy zaplnené položky a hráč musí každú chvíľu vyhadzovať nejaké veci aby mohol zobrať lepšie či questové.
RPG zložku ako už bolo povedané tvoria najmä vlastnosti a skilly. Vlastnosti sú klasické ako Strength, Intelligence, Piety, Agility, Stamina, Psychic force... Dovednosti sú rozdelené do 2 skupín, pasívne a aktívne. Pasívne sa používajú automaticky a Aktívne treba používať aktívne. Medzi pasívne patria zbraňové dovednosti ako Melee weapons, Archery, Rifle combat, Dueling, Pistol combat, Automatic/SMG, Rocket Launcher..., medzi aktívne patria rôzne zručnosti ako Parachuting, Picklock, Electrical, Explosives, Bluffing, Swimming, Steal...
Ďalšou dôležitou zložkou hry sú rôzne puzzle a questy, spočívajúce v používaní predmetov a dovedností. A potom tie súboje, sú dosť početné a obtiažnosť nie je vždy zrovna ľahká. Veľkým problémom hry je systém ukladania savegame pozícií. Nie že by bolo podstatné, že má hra iba jeden save slot, to je len taký detail a vyplýva z použitého enginu Wastelandu, ktorý mal tiež iba jedinú pozíciu na ukladanie. Horšie je, že po loadnutí sa obnovia všetky príšerky v danej lokácii, takže aj saveovať treba z rozvahou, aby sa človek nedostal do fatálnej situácie, kedy sa po loadnutí objaví uprostred masy nepriateľských skupín, je to dosť problémová záležitosť. Druhá vec je spôsob akým si hra ukladá informácie o predmetoch a celkovej situácií v určitej lokalite. Vždy po opustení nejakej lokality sa uložia údaje priamo do súborov samotnej hry a nie do súboru savegame. Vďaka tomu sa dajú aplykovať rôzne cheaty, tak ako vo Wastelande, kde sa dajú robiť zálohy mapových súborov a pomocou prechodu lokáciami, loadovaním a kopírovaním starých mapových súborov na nové sa obnovujú predmety v truhlách a podobne, takže sa dá donekonečna ryžovať. Nebudem to rozvádzať, sú toho popísané celé články a ja nemám v pláne tieto cheaty používať.
To by hádam v stručnosti mohlo stačiť na to aby sa čitatelia trošku zorientovali a urobili si aspoň akú takú predstavu o hre Escape from Hell. Tí čo hrali Wasteland vedia pomerne dobre ako hra vyzerá a funguje a ostatní môžu aspoň vyskúšať, kľudne aj obidve hry :-). Ja som síce Wasteland nikdy nehral, ale nevadí... príde na psa mráz.
Maros S
And now for something completely different....